Watersamenstelling

Gestart door Charl, 27-12-2018 08:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charl

Goedemorgen allemaal,

Ik was al een uurtje of 3 op zoek in het forum naar een lijst met de samenstelling van ons drinkwater in Nieuwegein. Kon het helaas niet vinden. Ik heb daarna via een chatbericht bij Vitens de watersamenstelling opgevraagd en kreeg van hen de volgende link door. Wellicht heb ik onder de verkeerde noemer gezocht, dan zou ik graag willen weten in welk topic dit naar voren gekomen is zodat ik mijn zoekwerk een volgende keer kan verfijnen, maar na een paar uur zoeken zou ik het normaliter toch gevonden moeten hebben.

https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten

Misschien is het wel handig om zo'n lijst te kunnen raadplegen als je je brouwsoftware wilt instellen.

elBieros

Dan kan je lang zoeken op het forum, zo'n lijst is er niet.  ;)
Het is niet te doen om alle watersamenstellingen voor heel Nederland/Vlaanderen hier op het forum te gooien, ook omdat de samenstelling soms (minimaal) wijzigt.
Met google kom je vaak een heel eind, of inderdaad effe contact opnemen met je waterbedrijf. :bijdrage_forum:

gr, elB


haicoterbeek

De beste weg in deze is zoeken op de website van jouw drinkwaterleverancier. In Nederland opereren 10 drinkwaterbedrijven die allemaal de kwaliteitsrapportage online aanbieden.
Googelen met de trefwoorden kwaliteit, rapport, woonplaats, leverancier zou je snel op weg moeten helpen.

Jacques

Citaat van: Charl op 27-12-2018  08:44 uGoedemorgen allemaal,

Ik was al een uurtje of 3 op zoek in het forum naar een lijst met de samenstelling van ons drinkwater in Nieuwegein. Kon het helaas niet vinden. Ik heb daarna via een chatbericht bij Vitens de watersamenstelling opgevraagd en kreeg van hen de volgende link door. Wellicht heb ik onder de verkeerde noemer gezocht, dan zou ik graag willen weten in welk topic dit naar voren gekomen is zodat ik mijn zoekwerk een volgende keer kan verfijnen, maar na een paar uur zoeken zou ik het normaliter toch gevonden moeten hebben.

https://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten

Misschien is het wel handig om zo'n lijst te kunnen raadplegen als je je brouwsoftware wilt instellen.

Ik denk dat je te specifiek gezocht hebt. Als je had gezocht naar "watersamenstelling" had je terug kunnen vinden dat je die kunt vinden bij de sites van de waterleiding bedrijven.

Goed zoeken valt niet altijd mee. Het werkt vaak sneller om de zoekopdracht aan te passen dan alle resultaten van een zoekactie door te nemen.

Een paar tips voor handiger zoeken
https://sites.google.com/site/zoektips/nl

Het is ook handig als je wat zoekt op dit forum om bij de tags te kijken. In dit geval de tag brouwwater.


Over water heb ik een blogserie geschreven:
pH
Vervolg pH
Wat zit er in je brouwwater?

Ook in mijn onlangs door mij geschreven boek Bierbrouwen voor dummies is de nodige aandacht voor dit onderwerp.

seed7

Citaat van: Charl op 27-12-2018  08:44 uhttps://www.vitens.nl/service/waterkwaliteit/waterkwaliteitsoverzichten

Misschien is het wel handig om zo'n lijst te kunnen raadplegen als je je brouwsoftware wilt instellen.

Charl,

En dan, alleen met die lijst ben je er nog niet, je moet je waterleverancier vragen om op basis van je postcode aan te geven uit welk pompstation je water krijgt. Dat hoeft namelijk helemaal niet het dichtstbijzijnde te zijn. Dan is er ook nog de situatie dat je mengwater krijgt of dat het station wisselt.

Zo krijg ik hier in Enschede water uit Wierden en uit de waterzuivering om de hoek. Wat wanneer, geen idee. Ik had ook water uit Losser kunnen krijgen en misschien is dat wel zo als het via de waterzuivering Weerseloseweg komt.

Kortom, met ongeveer precies weet je nog niets...

Ingo

Charl

Citaat van: seed7 op 27-12-2018  12:16 uCharl,

En dan, alleen met die lijst ben je er nog niet, je moet je waterleverancier vragen om op basis van je postcode aan te geven uit welk pompstation je water krijgt. Dat hoeft namelijk helemaal niet het dichtstbijzijnde te zijn.

Heb bij Vitens ergens een optie gevonden om dat middels je postcode in te vullen. Voor onze postcode is dat Tull en het Waal ;D

haicoterbeek

Citaat van: seed7 op 27-12-2018  12:16 uCharl,

En dan, alleen met die lijst ben je er nog niet, je moet je waterleverancier vragen om op basis van je postcode aan te geven uit welk pompstation je water krijgt. Dat hoeft namelijk helemaal niet het dichtstbijzijnde te zijn. Dan is er ook nog de situatie dat je mengwater krijgt of dat het station wisselt.

Zo krijg ik hier in Enschede water uit Wierden en uit de waterzuivering om de hoek. Wat wanneer, geen idee. Ik had ook water uit Losser kunnen krijgen en misschien is dat wel zo als het via de waterzuivering Weerseloseweg komt.

Kortom, met ongeveer precies weet je nog niets...

Ingo
Dat is een goeie opmerking Ingo! Ik zit hier ook tussen twee waterwingebieden in. Afhankelijk van onderhoud en afname krijg ik water van het ene of het andere pompstation. Door het meten van de pH maak ik een inschatting van welk pompstation ik water krijg. Gelukkig is het verschil in calcium, magnesium en bicarbonaat gehalte gering.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.