Ondergister giststarter bezinkt niet

Gestart door Biertje1985, 25-12-2018 13:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Biertje1985

Met regelmaat maak ik een giststarter van een vloeibare gist. Dit doe ik met succes al een aantal jaar.

Echter niet zo veel ondergisters.

Op dit moment ben ik de Wlp850 Copenhagen lager aan het opkweken. Begonnen met 1 liter want de houdbaarheid was al verstreken dus dan begin ik met een kleine starter. Na een goede 12 uur was de starter op gang en na een uurtje of 30 (bijna) uitvergist. Meteen 2 liter gekoelde wort (moutextractpoeder) toegevoegd en nog 24 uur laten staan op de roerder totdat deze uitvergist is.

 Waarom uitvergist, omdat ik altijd problemen heb met het bezinken van ondergisters. deze staat namelijk nu een kleine 12 uur in de koelkast en is nog niet geheel bezonken. Nou weet ik ook dat de meest vitale gistcellen het langst in suspensie blijven. En wellicht dus nog actief zijn. Maw. hoe lang zou dit gaan duren op 5 graden.
Of anders gezegd, hoeveel gist zou ik verliezen als ik de starter toch afgiet, en er vervolgens weer twee liter wort op zet voor het brouwsel van overmorgen (Cascade lager sg1055)
Dit keer wil ik stevig enten (over-enten) om een zo clean mogelijk bier te krijgen. En met een ondergister mag je natuurlijk heel veel gist enten zonder dat dat direct negatief uitpakt.. Graag ervaringen met het opkweken van ondergisters.

Hoe afgieten en wanneer?
Hoe lang de starter laten staan?
Wat is de beste manier?

Knobby

Doorgaans betekent het dat je starter toch nog niet uitgegist is. Zeker ondergisters gaan gewoon vrolijk door bij 5 graden en zakken echt pas uit wanneer alle voedsel op is.
Hoe heb je bepaald dat hij klaar is?

Zoals je zelf al zegt zal je bij te vroeg afgieten juist je meest vitale gist weggooien.
Timing blijft het lastigste van giststarters.

Biertje1985

Tja, ik ben er vanuit gegaan dat de starter klaar was omdat ik geen koolzuurbelletjes meer zag en geen schuim meer op de starter. Ik denk ook dat het wel aardig uit vergist is, alleen dat er nog een beetje in suspensie blijft. Ik heb met de meeste bovengisters ook geen enkel probleem. Die zet ik vast koud voordat ze volledig uitgegist zijn zodat de gist lekker vitaal is. Wat ten goede komt van de lag tijd.

Zo een grote ondergister starten kost veel tijd.
(Toch maar een 5 L erlemeyer kopen)

Wanneer bepaal jij of na hoeveel tijd laat je de starter bezinken?
En belangrijker bij welke temperatuur, misschien moet ik een ondergister bij 0 graden laten bezinken :weetniet:

Ik ga de starter nu afgieten naar een andere glazen fles en op het gistdepotbezinksel nogmaals 2 liter verse wort opschenken. Het afgietsel met mogelijk nog gist zet ik dan nog even in de koelkast om te kijken of daar nog veel uitkomt. Dan kan ik dat eventueel nog aan de starter toevoegen nadat ik dat gedeelte afgegoten heb.
Voor nu even een oplossing.
Ik wil uiterlijk overmorgen brouwen namelijk.

seed7

Citaat van: Biertje1985 op 25-12-2018  15:36 uEn belangrijker bij welke temperatuur, misschien moet ik een ondergister bij 0 graden laten bezinken :weetniet:

Er zijn er die bij 0C vrolijk door gaan,

ingo

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 25-12-2018  16:12 uEr zijn er die bij 0C vrolijk door gaan,

ingo
Serieus, dat verbaast me eigenlijk wel. Al had ik inderdaad zo iets met hessian pilsener van the yeast bay, die kwam rond het vriespunt gewoon op druk in de fles.

In ieder geval is een ondergister veel meer werk, daarbij vraag ik me automatisch af of er hier veel mensen ondergister starters maken.

Met andere woorden, een ondergister starter moet in tegenstelling tot een bovengister helemaal uit vergisten om te bezinken. (Afhankelijk van de gebruikte ondergist)
Waarvan ik me dan weer afvraag welke ondergisters beter flocculeren.

seed7

De eenvoudigste methode is een ruim genoeg kweekvat en niet bezinken maar bij ~55% SVG aan je hoofdwort toevoegen. Met het volume van je giststarter kun je in het receptuur rekening houden, het is gewoon "water met een beetje suiker".

Van het doorgisten bij zeer lage temperaturen wordt door de Duitse brouwers gebruik gemaakt, ze koelen heel langzaam terug en hebben dan meteen goed gecarbonisseerd bier in de tank aan het einde van de lagering.

Ingo

Biertje1985

Citaat van: seed7 op 25-12-2018  17:44 uDe eenvoudigste methode is een ruim genoeg kweekvat en niet bezinken maar bij ~55% SVG aan je hoofdwort toevoegen. Met het volume van je giststarter kun je in het receptuur rekening houden, het is gewoon "water met een beetje suiker".

Van het doorgisten bij zeer lage temperaturen wordt door de Duitse brouwers gebruik gemaakt, ze koelen heel langzaam terug en hebben dan meteen goed gecarbonisseerd bier in de tank aan het einde van de lagering.

Ingo
Ja ok, bij een bier zoals een imperial stout zou ik daar absoluut geen probleem mee hebben. Maar in een Lager/Pilsener proef je dat denk ik wel.
Die starters smaken/ruiken soms erg vies.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.