Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flesjes met verschillende hoeveelheid koolzuur  (gelezen 984 keer)

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
Flesjes met verschillende hoeveelheid koolzuur
« Gepost op: 18-12-2018 16:06 u »
Beste medebrouwers,

Ik krijg het niet goed voorelkaar om de koolzuur in alle flesjes van 1 batch gelijkt te krijgen.
Het ene flesje heeft voldoende koozuur en het andere veel minder.

Ik voeg mijn bottelsuiker (als siroop) toe aan een bottelvat van waaruit ik de flesjes bottel.
Ik roer regelmatig en ik heb er tegenwoordig zelfs een aquariumpompje in hangen die het bier constant te mengen.

Hebben jullie hier ook last van?
Hoe voegen jullie bottelsuiker toe?

Groet
Arjen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Flesjes met verschillende hoeveelheid koolzuur
« Reactie #1 Gepost op: 18-12-2018 16:15 u »
Ha Arjen,
Ik gebruik een suikeroplossing (7 gram per liter). Beetje water koken in een pan, suiker erbij, oplossen, door je  bier mengen, even laten staan, weer roeren, dan bottelen.
Er zou geen ongelijkheid mogen zijn in het koolzuurgehalte. Je doet m.i. niets verkeerd. Een aquariumpompje vind ik overdreven...

Dus zou het aan de fles kunnen liggen.
Gebruik je kroonkurken of Grolschdoppen? Zitten de kroonkurken allemaal even goed er op? En in het geval van de Grolsch doppen: hoe oud zijn de rubbers?
Kan namelijk zijn dat er koolzuur ontsnapt...

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
Re: Flesjes met verschillende hoeveelheid koolzuur
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2018 16:27 u »
Je siroop moet je voldoende dun maken (minstens 2 delen water op 1 deel suiker, ik pak meestal 3:1) en rustig doorroeren. Geen aquariumpompje gebruiken!! Zo introduceer je zuurstof waardoor je bier heel snel veroudert!

Na het doorroeren nog een kwartier laten staan zodat de boel zich goed vermengt, dan bottelen. Is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan 👍

Offline henkg

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 18-12-2018 16:27 u »
Beluchten (om te roeren?) vlak voor bottelen lijkt me echt niet goed. Dan wil je echt geen lucht / zuurstof meer in je jongbier.
Los daarvan:
Dit lijkt me een duidelijk geval van niet goed mengen.
Een geconcentreerde suikeroplossing vermengt slecht met jongbier. Veel slechter dan je misschien denkt.
Doe eens een eenvoudig testje:
Doe leidingwater, in een helder, glad, liefst cilindrisch glas (jampot, beter nog een longdrinkglas).
Voeg daar wat van je suikeroplossing aan toe.
Houd het glas tegen het licht, lepeltje erin, en meng een heel klein beetje.
Je ziet dan allemaal "draden": de suikeroplossing heeft een andere brekingsindex dan het leidingwater.
Meng wat meer, en nog steeds zul je "draden" zien. Een teken dat alles nog niet goed vermengd is.
Pas na een tijdje mengen (niet kloppen want dat geeft zuurstofinslag, het is meer langzaam alles door elkaar heen bewegen) verdwijnen de "draden".
Pas dan is alles goed vermengd, en dat duurt waarschijnlijk behoorlijk langer dan je dacht.
Zien is geloven ...
(Dit geldt in iets mindere mate ook voor een 1:2 suiker/water oplossing.)

Offline Arjendv

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 19-12-2018 15:21 u »
Super, bedankt voor de reacties. Ik gebruik geen beluchtingspompje maar een vloeistofpompje, en volledig onder het vloeistof-oppervlakte.

Het is inderdaad wel zo dat ik na het roeren vrijwel direct ga bottelen. Ik zal daar wat meer tijd aan besteden. Ik ging er al vanuit dat het suikerwater moeilijk mengt maar ben wellicht toch nog te haastig.

Verder gebruik ik kroonkurken en die zijn wel dicht voor zover ik kan zien. In het verleden heb ik wel eens een paar lekkende doppen gehad, maar dan vormt er ook een beetje schuim.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #5 Gepost op: 19-12-2018 15:52 u »
Super, bedankt voor de reacties. Ik gebruik geen beluchtingspompje maar een vloeistofpompje, en volledig onder het vloeistof-oppervlakte.

Het is inderdaad wel zo dat ik na het roeren vrijwel direct ga bottelen. Ik zal daar wat meer tijd aan besteden. Ik ging er al vanuit dat het suikerwater moeilijk mengt maar ben wellicht toch nog te haastig.

Verder gebruik ik kroonkurken en die zijn wel dicht voor zover ik kan zien. In het verleden heb ik wel eens een paar lekkende doppen gehad, maar dan vormt er ook een beetje schuim.

Het is vooral een kwestie van goed mengen en dus geen dikke stroop gebruiken maar minstens 1 deel suiker op 2 delen water. Na goed doorroeren hoef je niet te wachten met bottelen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2018 23:50 u »
Beste medebrouwers,

Ik krijg het niet goed voorelkaar om de koolzuur in alle flesjes van 1 batch gelijkt te krijgen.
Het ene flesje heeft voldoende koozuur en het andere veel minder.

Ik voeg mijn bottelsuiker (als siroop) toe aan een bottelvat van waaruit ik de flesjes bottel.
Ik roer regelmatig en ik heb er tegenwoordig zelfs een aquariumpompje in hangen die het bier constant te mengen.

Hebben jullie hier ook last van?
Hoe voegen jullie bottelsuiker toe?

Groet
Arjen

Dit onderwerp is veel vaker aan de orde geweest op het forum.

Het komt door het niet goed vermengen van de bottelsuiker zoals anderen ook schrijven.
Heel veel over bottelen vind je via de tag bottelen/afvullen