Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Even voorstellen: Rick  (gelezen 1248 keer)

Offline RickS

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Even voorstellen: Rick
« Gepost op: 18-12-2018 14:20 u »
  Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Rick en heb een aantal keer
met een kant-en-klaar brouw pakket in de hand gestaan bij de Xenos.
Deze heb ik steeds weer terug gezet met de conclusie dat dat toch te voorgekauwd is,
en heb nu de beslissing gemaakt om 'echt' bier te gaan brouwen.

Momenteel ben ik nog bezig om allen benodigde materialen te verzamelen, ik heb hier op de site
het recept voor een tripel gevonden.

Ik wil deze gelegenheid gelijk aangrijpen om advies in te winnen, volgens dit recept zou
de begin SG uit moeten komen op 1095 en de eind SG op 1020. Als mijn berekeningen kloppen
zou dit uitkomen op een alcoholpercentage van (1095-1020)*0.136= 10.2% zonder hergisting op de fles.

Liever zou ik uit willen komen op een percentage van +/- 8%, kan ik de ingredienten naar ratio
verminderen om op een begin SG van 1080 uit te komen? Of is het raadzaam om het originele
recept aan te houden?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
Re: Even voorstellen: Rick
« Reactie #1 Gepost op: 18-12-2018 14:54 u »
In het recept of pakket zit wss een hoge dosis suiker. Je kan deze verminderen. Andere ingredienten gewoon hoeveelheden aanhouden dan.

Offline emiel1

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2018 14:58 u »
Welkom Rick! Goede keus om het zelf te gaan doen, is uiteindelijk veel leuker

In het recept of pakket zit wss een hoge dosis suiker. Je kan deze verminderen. Andere ingredienten gewoon hoeveelheden aanhouden dan.

Dat is wel de makkelijkste methode, maar levert wel een ander bier op. Alles naar rato verminderen doet dat niet (nou ja, wel een beetje natuurlijk, maar dat wil je juist) en kan ook gewoon

Offline remolen

• Senior lid
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
« Reactie #3 Gepost op: 18-12-2018 17:06 u »
Welkom Rick,

Met wat voor instalatie ga je brouwen ? :) Weckketel pannen op het gas... of... "?

Veel brouw- en leesplezier.
groet Rene

Offline RickS

• *
« Reactie #4 Gepost op: 18-12-2018 20:19 u »
Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een mout molentje geautomatiseerd met een ruitenwissermotor. Het brouwen ga ik doen met een 20 L pan met daarin een zelfbouw hevelfilter. Koelen na het koken wil ik gaan doen door de pan in een grotere bak met ijswater te zetten. Verder 2 gistvaten van 31 L voor tijdelijke opvang na het maischen en wisselen van hoofdgisten naar lageren.

In het originele recept is inderdaad veel suiker opgenomen. (500g/10L).

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Tripel_nr_1.html

Als ik dit naar ratio wil aanpassen, kan ik dit dan alleen met de vergistbare ingrediŽnten te doen of ook voor de hopsoorten?

Offline wiliam

• Vol lid
  • Land: be
  • Bio waar mogelijk.
« Reactie #5 Gepost op: 19-12-2018 01:42 u »
Welkom Rick
Als je de toegevoegde suikers/glucose verminderd gaat je SG (suikergehalte) omlaag.
Gist zet suikers om in alcohol.
Overigens bereken ik: begin SG - eind SG x 0.13125 geeft 1095 - 1020 x 0.13125 = 9.8%
Dat scheelt al een half %.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Wordt wort bier dan wordt wort vergist
    • ABV de bierkaai
« Reactie #6 Gepost op: 19-12-2018 14:28 u »
Welkom Rick.
Als je pan groot genoeg is kun je ook gewoon water toevoegen tot je een begin SG van 1080 hebt. Je verhoudingen blijven dan gelijk.

Offline RickS

• *
« Reactie #7 Gepost op: 20-12-2018 22:34 u »
Welkom Rick.
Als je pan groot genoeg is kun je ook gewoon water toevoegen tot je een begin SG van 1080 hebt. Je verhoudingen blijven dan gelijk.

Bedankt voor de tip, ga het op deze manier doen. Mocht het rendement lager uitvallen dan kan ik hier nog voor corrigeren.

Heb allen spullen binnen, heb nu vakantie en wil morgen aan de gang gaan met brouwen. Fingers crossed!

Offline Joop van den Hoek

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik ben een hoptimist....
« Reactie #8 Gepost op: 22-12-2018 19:05 u »
Bedankt voor de tip, ga het op deze manier doen. Mocht het rendement lager uitvallen dan kan ik hier nog voor corrigeren.

Heb allen spullen binnen, heb nu vakantie en wil morgen aan de gang gaan met brouwen. Fingers crossed!

En hoe is je eerste brouwdag verlopen? :biersmile:

Offline RickS

• *
« Reactie #9 Gepost op: 23-12-2018 13:30 u »
En hoe is je eerste brouwdag verlopen? :biersmile:

Het is eigenlijk erg goed verlopen, alles werkte wel zo'n beetje als ik had verwacht gelukkig.
Tijdens het schroten merkte ik dat het volume van de mout vrij groot is, daarom heb ik toch besloten
om de mout + suiker naar rato te verminderen. Uiteindelijk ben ik uit gekomen op een SG van 1082, wel iets
minder liters (9 ipv 10).

Het vat staat nu op zolder flink te pruttelen, nu even geduld hebben. :proost:

Tags: