Even voorstellen: Rick

Gestart door RickS, 18-12-2018 14:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RickS

  Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Rick en heb een aantal keer
met een kant-en-klaar brouw pakket in de hand gestaan bij de Xenos.
Deze heb ik steeds weer terug gezet met de conclusie dat dat toch te voorgekauwd is,
en heb nu de beslissing gemaakt om 'echt' bier te gaan brouwen.

Momenteel ben ik nog bezig om allen benodigde materialen te verzamelen, ik heb hier op de site
het recept voor een tripel gevonden.

Ik wil deze gelegenheid gelijk aangrijpen om advies in te winnen, volgens dit recept zou
de begin SG uit moeten komen op 1095 en de eind SG op 1020. Als mijn berekeningen kloppen
zou dit uitkomen op een alcoholpercentage van (1095-1020)*0.136= 10.2% zonder hergisting op de fles.

Liever zou ik uit willen komen op een percentage van +/- 8%, kan ik de ingredienten naar ratio
verminderen om op een begin SG van 1080 uit te komen? Of is het raadzaam om het originele
recept aan te houden?


knifeman

In het recept of pakket zit wss een hoge dosis suiker. Je kan deze verminderen. Andere ingredienten gewoon hoeveelheden aanhouden dan.

emiel1

Welkom Rick! Goede keus om het zelf te gaan doen, is uiteindelijk veel leuker

Citaat van: knifeman op 18-12-2018  14:54 uIn het recept of pakket zit wss een hoge dosis suiker. Je kan deze verminderen. Andere ingredienten gewoon hoeveelheden aanhouden dan.

Dat is wel de makkelijkste methode, maar levert wel een ander bier op. Alles naar rato verminderen doet dat niet (nou ja, wel een beetje natuurlijk, maar dat wil je juist) en kan ook gewoon

remolen

Welkom Rick,

Met wat voor instalatie ga je brouwen ? :) Weckketel pannen op het gas... of... "?

Veel brouw- en leesplezier.
groet Rene

RickS

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb een mout molentje geautomatiseerd met een ruitenwissermotor. Het brouwen ga ik doen met een 20 L pan met daarin een zelfbouw hevelfilter. Koelen na het koken wil ik gaan doen door de pan in een grotere bak met ijswater te zetten. Verder 2 gistvaten van 31 L voor tijdelijke opvang na het maischen en wisselen van hoofdgisten naar lageren.

In het originele recept is inderdaad veel suiker opgenomen. (500g/10L).

http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Tripel_nr_1.html

Als ik dit naar ratio wil aanpassen, kan ik dit dan alleen met de vergistbare ingrediƫnten te doen of ook voor de hopsoorten?
 

wiliam

Welkom Rick
Als je de toegevoegde suikers/glucose verminderd gaat je SG (suikergehalte) omlaag.
Gist zet suikers om in alcohol.
Overigens bereken ik: begin SG - eind SG x 0.13125 geeft 1095 - 1020 x 0.13125 = 9.8%
Dat scheelt al een half %.

Adbrouwt

Welkom Rick.
Als je pan groot genoeg is kun je ook gewoon water toevoegen tot je een begin SG van 1080 hebt. Je verhoudingen blijven dan gelijk.

RickS

Citaat van: Adbrouwt op 19-12-2018  14:28 uWelkom Rick.
Als je pan groot genoeg is kun je ook gewoon water toevoegen tot je een begin SG van 1080 hebt. Je verhoudingen blijven dan gelijk.

Bedankt voor de tip, ga het op deze manier doen. Mocht het rendement lager uitvallen dan kan ik hier nog voor corrigeren.

Heb allen spullen binnen, heb nu vakantie en wil morgen aan de gang gaan met brouwen. Fingers crossed!

Joop van den Hoek

Citaat van: RickS op 20-12-2018  22:34 uBedankt voor de tip, ga het op deze manier doen. Mocht het rendement lager uitvallen dan kan ik hier nog voor corrigeren.

Heb allen spullen binnen, heb nu vakantie en wil morgen aan de gang gaan met brouwen. Fingers crossed!

En hoe is je eerste brouwdag verlopen? :biersmile:

RickS

Citaat van: Joop van den Hoek op 22-12-2018  19:05 uEn hoe is je eerste brouwdag verlopen? :biersmile:

Het is eigenlijk erg goed verlopen, alles werkte wel zo'n beetje als ik had verwacht gelukkig.
Tijdens het schroten merkte ik dat het volume van de mout vrij groot is, daarom heb ik toch besloten
om de mout + suiker naar rato te verminderen. Uiteindelijk ben ik uit gekomen op een SG van 1082, wel iets
minder liters (9 ipv 10).

Het vat staat nu op zolder flink te pruttelen, nu even geduld hebben. :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.