Sam Adams Boston Lager-achtige (versie 3)

Gestart door MaartenM, 16-12-2018 16:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaartenM

Na een succesvolle eerste Sam Adams achtige en een iets minder geslaagde 2e doe ik nu weer een 3e met deze keer Poolse hoppen:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptSam Adams 3e keer
KenmerkSam Adams Boston Lager kloon
Brouwdatum16-12-2018
BiertypeAmber-Red (american)
Aantal liters25
Gewenst begin SG1055 (5,9 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater34,8 liter
Maischdikte2,9 l/kg
Maischwater18,0 liter
Spoelwater15,0 liter
Kooktijd60 minuten
Berekende kleur23 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid40 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pale ale mout (Maris Otter)95,2 %5,985 kg4 EBC
Crystal malt4,8 %0,299 kg150 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Iunga11,0 %30 gr60 minuten36 EBU
Pulawski6,0 %10 gr15 minuten3 EBU
Pulawski6,0 %10 gr5 minuten1 EBU

Opmerkingen  
   


Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortSaflager S-23
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking
Opmerkingen    
   


Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
165°C60 minuten2,9 l/kg
278°C5 minuten2,9 l/kg

Opmerkingen  
   



Jacques

Citaat van: MaartenM op 16-12-2018  16:45 u... doe ik nu weer een 3e met deze keer Poolse hoppen:

Heb je al ervaring met deze hoppen?

MaartenM

Nee, wordt de eerste keer! Ik had een aantal hoppen besteld bij twoj browar. In mijn stout de Marynka en Magnat gebruikt en nu deze.

Jacques

Citaat van: MaartenM op 17-12-2018  21:08 uNee, wordt de eerste keer! Ik had een aantal hoppen besteld bij twoj browar. In mijn stout de Marynka en Magnat gebruikt en nu deze.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Een maand geleden ben ik naar de BrauBeviale geweest en heb wat monsters van Poolse hopsoorten gekregen. Het is er nog van gekomen om ze te gebruiken.

MaartenM

Ik zal mijn ervaring tzt delen. Vergisting loopt gezien het schuimlaagje wel. In mijn vorige brouwsel was de beoordeling van de hoppen lastig aangezien ze ondersneeuwden in het (positieve) moutgeweld

tdp

Blijft wel een lekker bier in ieder geval, die Sam Adams!

MaartenM

Vandaag gist afgetapt. SG gemeten op 1014, maar dat lijkt me wat aan de lage kant.

MaartenM

Gisteren gebotteld met 102 g suiker en een SG van 1013. Smaakt goed, ben benieuwd naar eindresultaat

MaartenM

Het bier is intussen klaar en de smaak is prima, de schuimstabiliteit is echter slecht. wat betreft de Poolse hoppen: de moutsmaak overheerst dusdanig dat er weinig van te zeggen is, behalve een bloemachtige noten die ik associeer met Duitse hoppen. Aangenaam en niet overheersend. Ik heb nu ook een Oekraïense hop besteld :D

tdp

Op zich is het ook een bier wat zich vooral kenmerkt door de moutige smaak, wat ik me nog herinner. Enig idee waardoor je schuim niet goed is?

MaartenM

Geen idee, als ik een glas gebruik waar ik al n biertje uit gedronken heb is het iets beter, maar in een "vers" glas pak slaat hij meteen dood

hans_nwk

Citaat van: MaartenM op 11-03-2019  20:37 uGeen idee, als ik een glas gebruik waar ik al n biertje uit gedronken heb is het iets beter, maar in een "vers" glas pak slaat hij meteen dood
Dan lijkt het alsof het eerste biertje je glas schoon spoelt (dus het was niet 100% schoon).
Glansspoelmiddel uit de vaatwasser misschien?
Groet,
Hans

MaartenM

Altijd met de hand afgewassen en met andere (zelfgebrouwen) bieren geen probleem  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.