Mijn draadloos oplaadbare Ispindels

Gestart door @, 16-12-2018 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


@

Citaat van: KarmeFrank op 05-07-2019  14:07 umaakt de pootjes van aansluiten temp sensor nog uit (middelste op de middelste lijkt mij) ?
i
Op de print staat de omtrek van de temp. sensor getekend. Van bovenaf bekeken moet pen 1 met eiland 1 verbinden worden, enzovoorts.

Voor wat betreft de diode kwam ik nog een ander plaatje tegen. Misschien helpt dat.


Alexander

Citaat van: Scorpionrose op 08-03-2019  20:08 uEn dan is het wachten op het laatste onderdeeltje  :huilen: :huilen:

Hi Scorpionrose,

Wil je je modellen voor de slede en lader ook delen?  Heb er wel interesse in, het printen kan ik zelf laten doen.

Alvast bedankt!

Scorpionrose

Citaat van: Alexander op 17-08-2019  08:25 uHi Scorpionrose,

Wil je je modellen voor de slede en lader ook delen?  Heb er wel interesse in, het printen kan ik zelf laten doen.

Alvast bedankt!

Nee die deel ik niet.
Er staan wel modellen op diverse sites die te downloaden zijn.

Vik75

Mijn tweede bier nu vergist met een islindel erin maar dit keer gemeten via brewspy.

Het valt me op dat de waarde veel meer afwijken dan mijn sg metingen. Nu het bier aan het klaren waardoor de temperatuur omlaag gaat.. Gaat mijn sg weer omhoog.

Ok mijn eerste meting sg was 1048 maar de ispindel begint bij 1055. In de nagisting zegt mijn ispindel dat ik ok 1003 zit en als ik meet kom ik uit op 1014. Hmmm misschien gaat er iets verkeerd met dd calibratie of zo. Zie hier mijn grafiek..

Oh de piek is dat ik bezig was met gist aflaten.

Alexander

Citaat van: Vik75 op 19-08-2019  11:45 uHet valt me op dat de waarde veel meer afwijken dan mijn sg metingen. Nu het bier aan het klaren waardoor de temperatuur omlaag gaat.. Gaat mijn sg weer omhoog.

Ok mijn eerste meting sg was 1048 maar de ispindel begint bij 1055. In de nagisting zegt mijn ispindel dat ik ok 1003 zit en als ik meet kom ik uit op 1014. Hmmm misschien gaat er iets verkeerd met dd calibratie of zo. Zie hier mijn grafiek..


Dat het met temperatuurverschil niet meer klopt is logisch, de formule die gebruikt wordt houdt geen rekening daarmee. Terwijl temperatuur een hele grote invloed heeft op het SG. Ik heb ook nog geen formule kunnen vinden die dat wel doet, de temperatuur is bekend, dus het zou moeten kunnen... (ook nog niet heel uitgebreid naar gezocht).

Bij een hogere temperatuur is je gemeten SG te laag, en moet dus deze omgerekend worden naar een hogere. Omgekeerd bij je koelen, je meet een hogere waarde dan dat het is. Waarbij nagenoeg alle hydrometers en plato omrekeningen uitgaan van 20 graden C. In die zin klopt de grafiek dus nog steeds, de temperatuur daalt, dus de SG gaat omhoog. Al is dit natuurlijk niet wat je wilt...

Hetzelfde kan ook spelen bij je eerste calibratie. Als je dat met een hydrometer doet, en in water van 20 graden C, zou het al nauwkeuriger moeten zijn. Daarnaast ligt het er ook aan hoe je calibreert. Neem je bijvoorbeeld alleen suikerwater, dan neem je de CO2 niet mee in de calibratie, dat zorgt voor afwijkingen. De nauwkeurigere calibratie die ze op de ispindel site beschrijven gebruikt gist, en compenseert daarmee dus ook voor de CO2 die ontstaat.

En als laatste, de excelsheet (of website) waar je de formule mee maakt, die maakt een gemiddelde lijn door je meetpunten. Er zullen daar ook altijd wat afwijkingen in zitten.

Vik75

Dan zal ik de ispindel nog eens moeten calibreren maar dan met een vergisting.

Het vrappig vind ik wel dat de eerste keer dat ik hem gebruikte in ubidots het erg over een kwam de getallen. Nu in brewspy er erg veel verschil optreed.

Maar bedankt voor de uitleg.

Alexander

Citaat van: Vik75 op 20-08-2019  08:25 uDan zal ik de ispindel nog eens moeten calibreren maar dan met een vergisting.

Het vrappig vind ik wel dat de eerste keer dat ik hem gebruikte in ubidots het erg over een kwam de getallen. Nu in brewspy er erg veel verschil optreed.

Maar bedankt voor de uitleg.

Doet brewspy zelf geen omrekening? Meen me te herinneren dat het daar wel opties voor heeft. Misschien doe je nu iets dubbel? (op de iSpindel, en in brewspy). Wellicht heeft brewspy ook de optie om temperatuur correctie te doen.

Zolang je de formule op de iSpindel hebt, en in brewspy niks doet, zal de temperatuur invloed blijven hebben. Ergens moet je een omrekening doen daarvoor. In Ubidots zou dat waarschijnlijk kunnen door een custom variable op basis van een functie. Moet je wel ergens de omreken functie voor SG en temp weghalen, maar die is vast te vinden..

Nog een tip voor calibratie, met of zonder gist,
- water temperatuur ook vastleggen, en dan -> a) de tabellen aanpassen dat de correct naar 20 gr C automatisch wordt gedaan, of b) zelf even omrekenen. Doel hiervan is dat je altijd de SG bij 20 gr C hebt. Vergelijkbaar met een hydrometer die gecalibreerd is bij 20 gr C.

Daarna zou je de formule aan kunnen passen met de omrekening, je weet de calibratie temperatuur (20), je weet de gemeten temperatuur, en je weet de gemeten SG. Met de hand omrekenen kan natuurlijk ook, maar dat wil je juist niet moeten doen.

Ik zal eens kijken of ik daar een formule voor kan bedenken, maar wanneer ik daar aan toe kom... Het is altijd een gepuzzel. Wellicht is er hier iemand die hier ervaring mee heeft. Omreken sites zijn er genoeg, en daar de formule weghalen lukt ook wel, maar die gaat uit van F en niet van gr C. Alles is om te rekenen natuurlijk :).

Scorpionrose

Citaat van: Alexander op 20-08-2019  08:54 uDoet brewspy zelf geen omrekening? Meen me te herinneren dat het daar wel opties voor heeft. Misschien doe je nu iets dubbel? (op de iSpindel, en in brewspy). Wellicht heeft brewspy ook de optie om temperatuur correctie te doen.

Zolang je de formule op de iSpindel hebt, en in brewspy niks doet, zal de temperatuur invloed blijven hebben. Ergens moet je een omrekening doen daarvoor. In Ubidots zou dat waarschijnlijk kunnen door een custom variable op basis van een functie. Moet je wel ergens de omreken functie voor SG en temp weghalen, maar die is vast te vinden..

Nog een tip voor calibratie, met of zonder gist,
- water temperatuur ook vastleggen, en dan -> a) de tabellen aanpassen dat de correct naar 20 gr C automatisch wordt gedaan, of b) zelf even omrekenen. Doel hiervan is dat je altijd de SG bij 20 gr C hebt. Vergelijkbaar met een hydrometer die gecalibreerd is bij 20 gr C.

Daarna zou je de formule aan kunnen passen met de omrekening, je weet de calibratie temperatuur (20), je weet de gemeten temperatuur, en je weet de gemeten SG. Met de hand omrekenen kan natuurlijk ook, maar dat wil je juist niet moeten doen.

Ik zal eens kijken of ik daar een formule voor kan bedenken, maar wanneer ik daar aan toe kom... Het is altijd een gepuzzel. Wellicht is er hier iemand die hier ervaring mee heeft. Omreken sites zijn er genoeg, en daar de formule weghalen lukt ook wel, maar die gaat uit van F en niet van gr C. Alles is om te rekenen natuurlijk :).

Ik heb zelf een hele tijd terug wat getest in brewspy.
heb de app op dit moment niet op mijn telefoon maar ik meende dat je bij de instellingen en correctie kunt invullen.

lier

Citaat van: Vik75 op 20-08-2019  08:25 uDan zal ik de ispindel nog eens moeten calibreren maar dan met een vergisting.

Het vrappig vind ik wel dat de eerste keer dat ik hem gebruikte in ubidots het erg over een kwam de getallen. Nu in brewspy er erg veel verschil optreed.

Maar bedankt voor de uitleg.

Ik heb precies hetzelfde gehad, ben terug naar ubbidots ook makkelijker om een andere algoritme in te voeren. (ik gebruik voor zware bieren een andere als voor lichte bieren)

Vik75

Zelf vind  ik ubidots ook erg fijn alleen de data wissen is een hel werk. Of is daar een andere manier voor. Nu delete ik alle punten.

@

Het ziet er naar uit dat Tinypic is gestopt met zijn dienstverlening. Resultaat is dat de links naar de foto's niet meer werkt omdat ze daar gewist zijn.

Ik ga kijken of ik ze nog ergens heb en zal proberen om ze dan in het eerste topic terug te plaatsen.  Tenminste, als ik dat topic nog kan aanpassen.

@.

Jacques

Citaat van: @ op 11-09-2019  21:07 uTenminste, als ik dat topic nog kan aanpassen.

@.

Daar kan een beheerder bij helpen...  ;)

hobbybob

Ik gebruik de Ispindel in Brewfather, alles mooi in 1 programma.
Brouwsoftware en de vergisting volgen met de Ispindel.

Zit er hier maar 1 tot 5 puntjes naast, nameten doe ik sowieso met de refractometer. Gebruik um eigenlijk meer om te kijken hoe actief de vergisting is.

Alle temperatuur bewakingen gekalibreerd tussen Inkbird en Ispindel, werkt super.

Biertje1985

Citaat van: hobbybob op 12-09-2019  06:50 uIk gebruik de Ispindel in Brewfather, alles mooi in 1 programma.
Brouwsoftware en de vergisting volgen met de Ispindel.

Zit er hier maar 1 tot 5 puntjes naast, nameten doe ik sowieso met de refractometer. Gebruik um eigenlijk meer om te kijken hoe actief de vergisting is.

Alle temperatuur bewakingen gekalibreerd tussen Inkbird en Ispindel, werkt super.
Het is ook niet heel precies, insmeren met een dun laagje (dik)gekookte glycerol die ik voor de gist toch heb helpt wel.
Zo hecht de gist niet aan de Ispindel. Plus het is een stof die van nature in het bier voorkomt.

Al is mijn versie 1 al kapot en heb ik al een tijd geen ispindel meer gebruikt, ik moet de nieuwe nog solderen. :brouwen:

hobbybob

Het hoeft voor mij ook niet heel precies te zijn.
Dit werkt perfect zonder metingen tussentijds.

Voor en na meet ik toch met refractometer

hobbybob


KarmeFrank

Citaat van: @ op 05-07-2019  13:33 uIs dit de Wemos die jij hebt?
Dan is dit denk ik de betreffende diode. Maar ik heb geen pro, dus weghalen is op eigen risico. ;D

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

@.

Hoi even een verlate reactie maar kon nu pas weer verder gaan. alle onderdelen zijn ondertussen allemaal binnen en wil gaan beginnen . Maar de Wemos die ik heb is exact dezelfde als uit jouw linkje in de starttopic, ik heb de foto toegevoegd zou je aub kunnen aangeven waar je denkt dat die diode zit die ik moet verwijderen ?



Alvast bedankt
Frank

@

Hoi Frank,
 
Dat is een andere Wemos dan ik heb gebruikt. Ik weet niet waar de diode op dat model zit, maar als je het type Wemos voor me hebt kan ik wel kijken of ik het kan vinden voor je.

Voor wat betreft de foto's, ik ben nog aan het zoeken maar op mijn laptop zijn ze weg.
Balen dat zo'n site ineens stopt met zijn dienstverlening. Hopelijk vind ik de foto's deze week terug.

@.

@

Citaat van: Jacques op 11-09-2019  23:01 uDaar kan een beheerder bij helpen...  ;)

Jacques, kun je me helpen?
Ik heb net de foto's gevonden en wil ze weer in het topic gooien.
Kun jij er voor zorgen dat ik het eerste bericht weer kan aanpassen?

Groet,
Ed.

KarmeFrank

Citaat van: @ op 15-09-2019  19:55 uHoi Frank,
 
Dat is een andere Wemos dan ik heb gebruikt. Ik weet niet waar de diode op dat model zit, maar als je het type Wemos voor me hebt kan ik wel kijken of ik het kan vinden voor je.

Voor wat betreft de foto's, ik ben nog aan het zoeken maar op mijn laptop zijn ze weg.
Balen dat zo'n site ineens stopt met zijn dienstverlening. Hopelijk vind ik de foto's deze week terug.

@.
Hoi ed dat is diegene die jij linkt in je openings topic . Met onderstaande omschrijving. Ik hoop dat je dat iets aan hebt?

Linkje : https://tinyurl.com/yy6eljrd

"WEMOS D1 Mini Pro 16M Bytes Externe Antenne Connector NodeMCU Gebaseerd ESP8266 ESP-8266EX CP2104 WIFI Development Boar"

met brouwende groet KarmeFrank

Jacques

Citaat van: @ op 15-09-2019  20:05 uJacques, kun je me helpen?
Ik heb net de foto's gevonden en wil ze weer in het topic gooien.
Kun jij er voor zorgen dat ik het eerste bericht weer kan aanpassen?

Groet,
Ed.

Als je de foto's naar mij mailt (info @ hobbybrouwen.nl) en vermeld in welk topic deze geplaatst moeten worden komt dit (in de loop van de week...) goed.

@

Citaat van: Jacques op 15-09-2019  21:31 uAls je de foto's naar mij mailt (info @ hobbybrouwen.nl) en vermeld in welk topic deze geplaatst moeten worden komt dit (in de loop van de week...) goed.

Top! Bedankt.
Ga ik doen. Ik zal ze nummeren zoals ze in de topic staan.

@

Jacques,
De foto's zijn gemaild.

Grtz,
Ed.

Jacques

Citaat van: @ op 21-09-2019  13:10 uJacques,
De foto's zijn gemaild.

Grtz,
Ed.

En door mij geplaatst.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.