Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flessen afvullen met de Beergun zonder gebruik van bottelsuiker  (gelezen 23360 keer)

Offline Raymond293

• Super lid
  • Land: nl
Re: Flessen afvullen met de Beergun zonder gebruik van bottelsuiker
« Reactie #50 Gepost op: 25-04-2012 19:32 u »
Afgelopen weekend had ik een discussie met mijn brouwmaat over de smaak van keg en fles. We kwamen tot de conclusie dat sommige bieren beter uitkomen in de tap, en andere weer niet. Onze ervaring was dat vooral de lichtere biersoorten beter smaakte uit de keg en de donkere niet.

Wat betreft het afvullen, ben nog niet echt tevreden... door de hoeveelheid schuim krijg ik teveel kopruimte. Waarschijnlijk zit er iets teveel koolzuur in mijn bier. Ik heb hem gecarboniseerd op 1 bar met 6 graden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #51 Gepost op: 25-04-2012 20:23 u »
Als ik mijn 'uit keg met beergun gebotteld'  bier vergelijk met commercieel bier, dan schuimen die gelijk. Een Brand pils is nu ook niet de top in schuimhoudbaarheid  ;) Je moet het flink in je glas kieperen wil je die twee vingers halen.

1 bar op 6 graden is aan de hoge kant, maar niet extreem. Gekoelde keg? Druk eerst afgelaten en dan op 0,5 bar vullen?

Ik vind alle tapbier beter. Mijn porter uit tap is zachter dan uit fles. Nou ja, smaken verschillen.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #52 Gepost op: 25-04-2012 20:43 u »
Ik doe tegenwoordig de lichte bieren op fust en de zware bieren op fles. De grens ligt bij mij ongeveer bij 6,5%.

In het begin heb ik zware bieren ook in een fust gedaan maar het duurt dan vreselijk lang voordat zo'n fust uit de koelkast is. De zware bieren varieer ik ook liever. En dan zijn flesjes handig.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #53 Gepost op: 17-12-2019 19:20 u »
Iemand recentelijk nog ervaringen met de beergun?  :weetniet: :) :brouwen:

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #54 Gepost op: 17-12-2019 19:54 u »
Je bent beter af met een tegendrukvuller denk ik, al meerdere keren hiermee gebotteld en zeer tevreden over...  :brouwen:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #55 Gepost op: 17-12-2019 20:12 u »
Je bent beter af met een tegendrukvuller denk ik, al meerdere keren hiermee gebotteld en zeer tevreden over...  :brouwen:

Snap ik, maar toch graag ervaringen met de beergun... :brouwen: ^-^

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #56 Gepost op: 17-12-2019 20:31 u »
Snap ik, maar toch graag ervaringen met de beergun... :brouwen: ^-^
Daar kan jij met al je liters bier weinig mee aanvangen denk ik, zal een beetje grootschaliger moeten zijn...  :o ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #57 Gepost op: 17-12-2019 20:53 u »
Daar kan jij met al je liters bier weinig mee aanvangen denk ik,

En toch een mogelijke toepassing, anders vraag ik het niet. Hoe doe jij tegendruk afvullen dan? (Foto/plaatje?) 

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #58 Gepost op: 17-12-2019 20:58 u »
Ik heb een tegendrukvuller en een neppe Aliexpress Beergun.

Zo'n Beergun werkt heel goed en prettig, mits! zowel het gecarboniseerde bier als de flessen ijskoud zijn. Zo niet, dan wordt het een schuimfestijn.

Ik gebruik nu voornamelijk de beergun om ongecarboniseerd bier met bottelsuiker te bottelen. Ik voeg de opgeloste suiker stroop met zo'n vee-arts spuit toe aan de flesjes. Dan kun je met bottelen makkelijk een pufje CO2 geven en héél snel bottelen.

Gecarboniseerd kan het ook prima, maar dan moet dus je fust met bier en de flesjes goed koud zijn. Dat vind ik wat meer gedoe.

Vaak houd ik het meeste in een fust en bottel ik een paar flesjes met de tegendrukvuller. Dan hoeft het niet zo koud te zijn. Dat gaat dan wel héél langzaam, dus dat is denk ik niet geschikt voor grote hoeveelheden. Als je bij een tegendrukvuller het bier en de flesjes ook  goed  koelt, zal het wel sneller kunnen gaan denk ik.

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #59 Gepost op: 17-12-2019 21:02 u »
Ik heb een tegendrukvuller en een neppe Aliexpress Beergun.

Zo'n Beergun werkt heel goed en prettig, mits! zowel het gecarboniseerde bier als de flessen ijskoud zijn. Zoniet, dan wordt het een schuimfestijn.

Ik gebruik nu voornamelijk de beergun om ongecarboniseerd bier met bottelsuiker te bottelen. Ik voeg de opgeloste suiker stroop met zo'n vee-arts spuit toe aan de flesjes. Dan kun je met bottelen makkelijk een pufje CO2 geven en héél snel bottelen.

Gecarboniseerd kan het ook prima, maar dan moet dus je fust met bier en de flesjes goed koud zijn. Dat vind ik wat meer gedoe.

Vaak houd ik het meeste in een fust en bottel ik een paar flesjes met de tegendrukvuller. Dan hoeft het niet zo koud te zijn. Dat gaat dan wel héél langzaam, dus dat is denk ik niet geschikt voor grote hoeveelheden. Als je bij een tegendrukvuller het bier en de flesjes ook  goed  koelt, zal het wel sneller kunnen gaan denk ik.

Ik heb deze tegendrukvuller. Op de CO2 kant heb ik er een CO2 ball lock koppeling met 1/4 draad in gedraaid ipv de slangpilaar.

€ 27,45  44%OFF | Fine Quality Beer Bottle Filler Stainless Steel Counter Pressure Household Beer Bottle Filler Anti-rust Anti-resistant
https://a.aliexpress.com/ns06AojIL

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #60 Gepost op: 17-12-2019 22:19 u »

Ja ik. Wat wil je weten?

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #61 Gepost op: 17-12-2019 23:08 u »
Hoe doe jij tegendruk afvullen dan? (Foto/plaatje?)
Geloof je mij niet misschien? Ik ga me nog moeten verantwoorden voor wat ikzelf zeg, doe of wat...?  ???
Heb daarnet een foto genomen van mijn tegendrukvuller die ik op een houten "frame" heb gemonteerd, dus foto 1, foto 2 is er een van tijdens het vullen, werkt perfect als je bier en flesjes koel zijn tenminste. Die schuine "metaalachtige stang" is een trekveer, die houdt de tegendrukvuller in het flesje tijdens het bottelen, moeilijk te zien op foto dat het een veer is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #62 Gepost op: 18-12-2019 00:04 u »
Geloof je mij niet misschien?

Jawel, maar een plaatje zegt meer dan 1000 woorden... ;)  Was benieuwd naar jou oplossing om met tegendruk af te vullen... :)

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #63 Gepost op: 18-12-2019 02:23 u »
Jawel, maar een plaatje zegt meer dan 1000 woorden... ;)  Was benieuwd naar jou oplossing om met tegendruk af te vullen... :)
Al meerder keren met succes gecarboniseerd bier gebotteld, altijd welkom om het een keer mee te maken...  :biersmile: :brouwen:

Offline Kiekeboe

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #64 Gepost op: 18-12-2019 11:06 u »
Ik begrijp dat gedoe met overschuimen niet alvorens je de kroonkurk erop zet als je wil bottelen met een beergun.

Voor zover ik begrijp spuit je met een beergun eerst CO2 in het flesje en vervolgens gecarboniseerd bier.

CO2 is zwaarder dan lucht (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_massa_van_gassen ) dus zal het C02 gas in het flesje blijven zolang je het niet omkiepert. Als je dan het met CO2 gevulde flesje met bier vult wordt de lucht (bovenste laag) en het C02 (middelste laag) omhoog uit het flesje gedrukt, zodat er op het moment van het plaatsen van de kroonkurk alleen nog maar C02 overblijft in de flessenhals.

Dus is het overschuimen alleen maar zinvol als je vanuit een gewone tap flesjes wil vullen, dan vervangt het schuim de CO2 die door de beergun vooraf ingespoten wordt.

Koolzuurgas is kleurloos en geurloos, dus merk je het verschil niet tussen lucht en CO2 in het flesje, maar gelet op de verschillende soortelijke massa mag er alleen nog CO2 en geen zuurstof overblijven in het flesje.

Wat is er mis met deze redenering?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #65 Gepost op: 18-12-2019 13:00 u »
Ik begrijp dat gedoe met overschuimen niet alvorens je de kroonkurk erop zet als je wil bottelen met een beergun.

Voor zover ik begrijp spuit je met een beergun eerst CO2 in het flesje en vervolgens gecarboniseerd bier.

CO2 is zwaarder dan lucht (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_massa_van_gassen ) dus zal het C02 gas in het flesje blijven zolang je het niet omkiepert. Als je dan het met CO2 gevulde flesje met bier vult wordt de lucht (bovenste laag) en het C02 (middelste laag) omhoog uit het flesje gedrukt, zodat er op het moment van het plaatsen van de kroonkurk alleen nog maar C02 overblijft in de flessenhals.

Dus is het overschuimen alleen maar zinvol als je vanuit een gewone tap flesjes wil vullen, dan vervangt het schuim de CO2 die door de beergun vooraf ingespoten wordt.

Koolzuurgas is kleurloos en geurloos, dus merk je het verschil niet tussen lucht en CO2 in het flesje, maar gelet op de verschillende soortelijke massa mag er alleen nog CO2 en geen zuurstof overblijven in het flesje.

Wat is er mis met deze redenering?

Lucht en CO2 mengen zich in het flesje. Er is geen scheidingsvlak.
Het bier zal sowieso schuimen, daar ontkom je niet aan bij juist gecarboniseerd bier.
Door het flesje eerst met CO2 vol te spuiten, zal het bier extra schuimen met een beergun. Ik doe dat niet meer.

Overschuimen is ok en levert een beter bier op termijn.

Cruciaal voor de beergun zijn:
- voorgekoeld bier (koude flessen is niet nodig), tenminste 24 uur.
- bier met een juiste en stabiele verzadiging (bij carboniseren is dit haast enkel mogelijk met een CO2 drukregelsysteem met twee trappen)
- bier voor de beergun moet meer CO2 krijgen dan bier dat je zou tappen
- de druk in het bier vat volledig aflaten, en vervolgens zeer laag instellen, doorgaans minder dan 0,2 bar, en vervolgens langzaam opvoeren met de beergun open, zodat je het bier ziet gaan stromen.
- een CO2 drukregelsysteem voor op het vat in twee trappen. Dit voorkomt drukwisseling in het vat, en maakt het vullen een eitje

Offline RuudB

• Vol lid
  • Zoals het waterslot thuis blubt, blubt het nergens
« Reactie #66 Gepost op: 18-12-2019 19:04 u »
Zelf (nog) niet in het bezit van een Beergun, maar wat ik me afvraag als ik diverse filmpjes op Youtube bekijk is waarom men eerst CO2 inspuit, vervolgens de fles volledig tot de rand afvult (alle CO2 wordt er dan uit gedrukt) waarna de Beergun uit de fles terug getrokkend wordt en de kopruimte zich vult met zuurstof.... :weetniet:

Offline Kiekeboe

• Vol lid
« Reactie #67 Gepost op: 18-12-2019 21:10 u »
Lucht en CO2 mengen zich in het flesje. Er is geen scheidingsvlak.
Het bier zal sowieso schuimen, daar ontkom je niet aan bij juist gecarboniseerd bier.
Door het flesje eerst met CO2 vol te spuiten, zal het bier extra schuimen met een beergun. Ik doe dat niet meer.

Overschuimen is ok en levert een beter bier op termijn.

Cruciaal voor de beergun zijn:
- voorgekoeld bier (koude flessen is niet nodig), tenminste 24 uur.
- bier met een juiste en stabiele verzadiging (bij carboniseren is dit haast enkel mogelijk met een CO2 drukregelsysteem met twee trappen)
- bier voor de beergun moet meer CO2 krijgen dan bier dat je zou tappen
- de druk in het bier vat volledig aflaten, en vervolgens zeer laag instellen, doorgaans minder dan 0,2 bar, en vervolgens langzaam opvoeren met de beergun open, zodat je het bier ziet gaan stromen.
- een CO2 drukregelsysteem voor op het vat in twee trappen. Dit voorkomt drukwisseling in het vat, en maakt het vullen een eitje

Zelf (nog) niet in het bezit van een Beergun, maar wat ik me afvraag als ik diverse filmpjes op Youtube bekijk is waarom men eerst CO2 inspuit, vervolgens de fles volledig tot de rand afvult (alle CO2 wordt er dan uit gedrukt) waarna de Beergun uit de fles terug getrokkend wordt en de kopruimte zich vult met zuurstof.... :weetniet:

Ik heb ongeveer dezelfde vraag als Ruud. Waarvoor dient een beergun dan eigenlijk als het vooraf inspuiten van CO2 niks bijdraagt? Dan kan je toch gewoon je flesjes vullen met een tapinstallatie?

(Ik ben zelf de gelukkige bezitter van een beergun Blichmann en het was de bedoeling enkel nog via soda kegs te werken ipv hergisting op fles. Om dan vervolgens naargelang behoefte, flesjes te kunnen vullen vanuit sodakegs. Maar goed, dat carboniseren heb ik nog niet helemaal onder de knie, daarom laat ik die beergun -veel te duur voor wat het is- voorlopig maar aan de kant. Niettemin ben ik wel geïnteresseerd in de werking voor toekomstig gebruik.)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #68 Gepost op: 19-12-2019 07:32 u »
Waarom CO2 inspuiten?

Omdat ze dat in professionele brouwerijen ook doen.
Omdat de kans op oxidatie tijdens het vullen wordt verminderd.
Omdat zuurstofopname tijdens het vullen wordt verminderd.

Ik vul niet tot de rand, maar trek de beergun langzaam mee omhoog. Dat geeft minder schuimvorming, minder verlies, en geen zuurstof door het achteraf terugtrekken.

Filmpjes op internet zijn niet altijd de beste voorbeelden.

Offline Franske

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
  • Er zijn meerdere wegen naar De Gieterij
« Reactie #69 Gepost op: 19-12-2019 07:50 u »
CO2 drukregelsysteem met 2 trappen?

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #70 Gepost op: 19-12-2019 09:36 u »
CO2 drukregelsysteem met 2 trappen?

In een CO2 fles zit ongeveer 50 bar.
Schroef je daar een enkelvoudige reduceer op, dan moet die 50 bar in één keer terug naar de gewenste druk. Zodra het membraan open gaat komt er een drukpiek. Zo'n reduceer is niet erg exact en heeft een flinke afwijking omhoog en omlaag.

In nagenoeg alle professionele installaties is er een hoofdreduceer die de druk van de fles terugbrengt naar ongeveer 5 bar. Daarachter staan dan de reduceers die van 5 terug gaan naar de gewenste druk.

Zeker voor de beergun, waar je met maximaal 0,5 bar moet tappen uit het vat is dat een dag en nacht verschil in schuimvorming.

PS: maar ook voor je tapinstallatie zelf gaat het veel prettiger met een dubbele reduceer. En die CO2 terugslagventielen voor de NC koppelingen ... sinds ik die heb weggedaan tapt het veel plezieriger. Wie er nog hebben wil, laat maar horen. Ik stuur ze op voor een  marginale vergoeding.

Offline Franske

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
  • Er zijn meerdere wegen naar De Gieterij
« Reactie #71 Gepost op: 19-12-2019 20:11 u »
In een CO2 fles zit ongeveer 50 bar.
Schroef je daar een enkelvoudige reduceer op, dan moet die 50 bar in één keer terug naar de gewenste druk. Zodra het membraan open gaat komt er een drukpiek. Zo'n reduceer is niet erg exact en heeft een flinke afwijking omhoog en omlaag.

In nagenoeg alle professionele installaties is er een hoofdreduceer die de druk van de fles terugbrengt naar ongeveer 5 bar. Daarachter staan dan de reduceers die van 5 terug gaan naar de gewenste druk.

Zeker voor de beergun, waar je met maximaal 0,5 bar moet tappen uit het vat is dat een dag en nacht verschil in schuimvorming.

PS: maar ook voor je tapinstallatie zelf gaat het veel prettiger met een dubbele reduceer. En die CO2 terugslagventielen voor de NC koppelingen ... sinds ik die heb weggedaan tapt het veel plezieriger. Wie er nog hebben wil, laat maar horen. Ik stuur ze op voor een  marginale vergoeding.
Bedankt Jasper. Het is nu duidelijk

Offline hobbyman

• Vol lid
« Reactie #72 Gepost op: 20-12-2019 00:05 u »
Ik heb dezelfde tegendruk voller als HermanH. Heb hem 1 keer gebruikt om er een paar flesjes mee te vullen. Dit ging vrij aardig. Het fust had ik wel iets kouder kunnen zetten want er kwam redelijk wat schuim vrij.

Met welke druk kun je het beste werken? Gewoon de verzadiging druk van het bier?

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #73 Gepost op: 20-12-2019 08:53 u »
Hey Hobbyman, gewoon zorgen dat het bier kortstondig, dus net voor het bottelen rond de nul graden staat (anders ga je meer carbonisatie krijgen als je de druk hetzefde houdt). Ook de druk als je gaat beginnen afvullen een halve Bar hoger zetten dan de carbonisatiedruk, als je dan een verlies maakt met uw ontluchtingskraantje zit er in het flesje ongeveer dezelfde druk als toen je hebt gecarboniseerd en zal het daardoor niet gaan schuimen, ook best de flesjes ook koel zetten, op ongeveer de temperatuur van het bier, werkt ook schuimwerend. Ook niet te snel proberen afvullen, anders ook kans op schuimvorming.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #74 Gepost op: 20-12-2019 12:54 u »
Bij dit bier wel, maar op de een of andere manier wilt deze gist niet goed klaren... ook niet op fust. De IPA die ik op dezelfde manier heb gebotteld is zeer helder, maar ook daar een miniem laagje sediment.

Als je het helemaal perfect helder wilt hebben moet je gaan filteren of klaringsmiddelen gebruiken.
Ben ik het niet helemaal mee eens, ik beweeg het fust minimaal voor bottelen, en ik heb zo,een slangetje met een balletje uit een fermentasaurus op het fust het bier komt dan van bovenaf ipv de tapstang (tapstang eruit en ander nippel erin) en op deze manier krijg ik bij een al redelijk helder bier in het fust het dus perfect op de fles, sediment 0,0. met behulp van een tegendrukvuller zoals:

https://nl.aliexpress.com/item/32961422794.html?src=google&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&&albagn=888888&albcp=6459980570&albag=76980386066&trgt=743612850714&crea=nl32961422794&netw=u&device=c&gclid=CjwKCAiA__HvBRACEiwAbViuUwgYRzD6m1L0YdDKMz4osyoCnx5Y7_cTiDKDm6abtJSxwBdx7nuoExoCXGEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Het is even wennen, maar ik prefereer deze methode boven de methode met de beergun (clone)