Mijn draadloos oplaadbare Ispindels

Gestart door @, 16-12-2018 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Zoals beloofd in een ander topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33743.msg578318.html#msg578318 heb ik een bouwverslag gemaakt van mijn versie van de Ispindel.
Ik heb een versie gemaakt die draadloos oplaadbaar is, uit blijft tijdens het laden en geschakeld wordt door middel van een magnetische schakelaar. Hierdoor hoeft de spindel na calibratie niet meer open voor het laden.
Mijn spindels loggen hun data niet naar een cloud dienst als Ubidots maar naat een locale time series database, InfluxDB in mijn geval. Ik gebruik Grafana om de data uit die database uit te zetten in een aantal grafieken.

Om te beginnen, dit is wat ik heb besteld voor dit project:
OnderdeelLink
XXL Pet Bottleswww.geoshop.lt
PCB Board (4 pcs)pcbs.io
Gyro GY-521www.aliexpress.com
Ds18b20 (5 pcs)www.aliexpress.com
4.7k ohm resistorwww.aliexpress.com
schottkey diode BAT43 (10 pcs)www.aliexpress.com
220k ohm resistorwww.aliexpress.com
Wemos D1 Mini Prowww.aliexpress.com
Tp4056 (5 pcs)www.aliexpress.com
batterywww.aliexpress.com
wireless chargerwww.aliexpress.com
reed switch NC (10 pcs)www.aliexpress.com
Magnets (10 pcs)www.aliexpress.com

De microcontroller voor de Ispindel is een Wemos D1Mini. Ik had gekozen voor de Pro versie omdat die 16M geheugen heeft en eventueel van een externe antenne voorzien kan worden. Helaas gaat er ook in China wel eens iets mis en kreeg ik de Wemos D1 mini Lite geleverd.

Op zich niet zo heel erg, maar het feit dat deze maar 1M geheugen heeft was wat lastig omdat ik niet met binairy images werk maar de code zelf compileer. Na wat aanpassingen in Platformio.ini ( ik ben een Linux gebruiker en gebruik Atom icm Platformio voor al mijn Arduino code)  kreeg ik de code gecompileerd en wilde de Wemos hem accepteren.Tijd voor de volgende stap, de electronica.

Ik heb er voor gekozen om niet te werken met gaatjes of experimenteer printjes maar een door Mikmonken (github usernaam) gemaakte print.

Dankzij deze print ziet het er allemaal wat netter uit, en het scheelt me wat debuggen achteraf omdat dat gedoe met die draadjes op zo'n klein printje altijd wel wat geklooi is.
Op de print is een masker geprint waardoor je precies weet waar je de weerstanden etc. moet plaatsen. Ik heb de weerstand van 470 Ohm vervangen door een Schottkey diode. Dit verhelpt het probleem dat de Wemos soms niet wakker wordt.
De microschakelaar gebruik ik niet. Deze heb ik vervangen door een reed switch die in de slede gemonteerd is. Deze switch schakelt de Wemos uit als er een magneet voor gehouden wordt. Hierdoor zijn ze straks uitgeschakeld als ze in de houder staan.

De witte draden zijn de aansluitingen van de reed switch.

De Wemos wordt op pennen vast gesoldeerd. Na het solderen kunnen op 4 na (5V, GND, D4 en D3 ) alle pennen afgeknipt worden.

De oranje/blauw/groen draad die je aan de onderkant ziet is van de temperatuur sensor. Door deze zo te verbinden kan ik hem in de punt van de slede stoppen waar hij altijd onder het vloeistof nivo zal zitten.

Op deze 4 niet afgeknipte pennen wordt de gyroscoop vastgezet. De gyro kan er maar op een manier op, dus die zit eigenlijk altijd goed. Let er wel op dat je hem niet te ver naar beneden drukt. Je kunt kortsluiting veroorzaken als de soldeerpunten van de gyro die van de Wemos raken.


Op de andere zijde van de print komt de acculader. Ik heb de TP4056 gekozen. Deze kan tot 1A laden en heeft een batterij spanning bewaking waardoor de batterij niet te ver ontladen kan worden. Wel zo fijn bij Lipo's.
Ook dezelader past er maar op een manier op.
Ik heb de + pen niet verbonden met de printplaat omdat ik niet wil dat de Wemos aan gaat als de accu wordt opgeladen. Op deze manier kan de accu gewoon geladen worden als de Spindel in de houder staat zonder dat de Wemos tegelijkertijd de accu ontlaad.


Op het draadloos laden na is de elektronica nu compleet. Meer is het echt niet.
Tijd dus om een slede te maken waar de electronica en de batterij passen en die op zijn beurt weer in de PET preform past. Omdat ik niet echt iets kon vinden wat naar mijn zin was of goed paste heb ik zelf een slede getekend. De slede is te downloaden op thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:3271613. Het ontwerp is gemaakt in FreeCAD. De originele tekening kan ik ook leveren mocht daar behoefte aan zijn.

De slede bestaat uit 2 delen. Het grootste deel is bedoeld als houder voor de electronica en de batterij. Het onderste deel heeft 2 functies. Het is de houder voor de temperatuur sensor en er past een M10 moer en ringen op om de spindel te verzwaren. Dat leek me beter dan met visloodjes werken.

Tijd om alles in te bouwen en de laadspoelen aan te sluiten.
De lader bestaan uit 2 delen. Een zender en een ontvanger. Het ontvanger deel komt natuurlijk in de spindel. De spoel past bovenop de slede en het bijbehorend printje past met wat hotglue aan de zijkant op de slede.

Aan de rechterkant zie je de magneetschakelaar zitten, dat is dat glazen buisje.
Plak de spoel niet vast!! Deze past zo meteen precies in de dop en klemt zich daar in vast.

Aan de andere kant zit de batterij. Deze is met een tie-wrap vastgezet en aangesloten op de uitgang van het laad printje. De draden van de temperatuur sensor lopen aan de andere kant naar de punt van de slede.


De spindels zijn nu zo verklaar dat ze gekalibreerd kunnen worden. Daar is op Internet voldoende over te vinden dus dat sla ik hier even over.

Tijd om een houder te maken waar ik ze in kan laden en opbergen. Ik heb 3 Spindels gemaakt dus moest ik een houder hebben waar ze alle drie in konden. Weer kon ik niks vinden dat me zinde of goed paste dus ook hier ben ik zelf mee aan de slag gegaan. In FreeCAD heb ik een houder gemaakt die ik vervolgens kon printen.
Onder in de houder zitten de spoelen van de oplader. Als de Spindels op de kop in de houder staan zijn de beide spoelen precies op elkaar uitgelijnd. Maximale overdracht van energie dus.
De electronica van de lader zit in een compartiment aan de onderkant en wordt gevoed door een 12V voeding.
In de hals van de houder zitten magneten. Die vallen voor de reed schakelaars waardoor deze de Spindels uitschakelen als ze in de houder staan.


Bij mij ziet het er dan zo uit als het klaar is.


Hopelijk helpt dit een beetje bij het zelf bouwen van een Ispindel.

@.

knifeman

Hey Adje,

Jij bent een man van je woord! Bedankt voor de zeer gedetailleerde uitleg, heb ik alweer een kerstprojectje ;)

KarmeFrank

Dank je wel , probleem met mij is dat ik met deze aanwijzingen de ispindel  wel kan maken maar geen programmeerkennis bezit. Wat is er precies op tegen om Ubidots of een vergelijkbare omgeving te gebruiken (los van dat je data extern staat natuurlijk)?

Guppie

Heb hier toch wel respect voor, neem aan dat je naast je brouw hobby ook een elektronica hobby hebt?

remolen

Zijn deze ook kant en klaar te koop?
Ondanks dat ik nog maar 8 bier op heb op deze mooi maandag avond en 2 borrels...
Snap ik er de ballen van. Zou zoiets nooit kunnen maken haha. :)
 

Knobby

Citaat van: remolen op 17-12-2018  22:06 uZijn deze ook kant en klaar te koop?
Ondanks dat ik nog maar 8 bier op heb op deze mooi maandag avond en 2 borrels...
Snap ik er de ballen van. Zou zoiets nooit kunnen maken haha. :)
Zoek eens op Brewbrain

Trapkast

Mocht iemand aan de knutsel willen en geen 3D-printer in de buurt hebben kan ik eventueel wel printen. (tegen kostprijs+verzending)

Als iemand daarmee geholpen is hoor ik het graag  ^-^

@

Citaat van: KarmeFrank op 17-12-2018  13:39 u(los van dat je data extern staat natuurlijk)?

Precies dat.
Ik wil mijn data niet in de cloud van iemand hebben staan.

@

Citaat van: Guppie op 17-12-2018  14:13 uHeb hier toch wel respect voor, neem aan dat je naast je brouw hobby ook een elektronica hobby hebt?

Inderdaad, en 3D printers en programeren en klassieke auto's.Verder trekt alles waar een stekker aan zit of lampjes op zitten altijd mijn aandacht  ;)
Ik heb meer hobbies en interesses dan dat ik vrije tijd heb.

@

Nog een kleine aanvulling want zoals gezegd gebruik ik Grafana om de data in een grafiek te krijgen en dat ziet er dan zo uit:


Let wel,ze liggen gewoon ergens in het brouwhok op dit moment. Dus de SG waarden zijn niet representatief. Ze zitten niet in een vat of zo.

DenMaarten

Citaat van: @ op 18-12-2018  16:54 uNog een kleine aanvulling want zoals gezegd gebruik ik Grafana om de data in een grafiek te krijgen en dat ziet er dan zo uit:


Let wel,ze liggen gewoon ergens in het brouwhok op dit moment. Dus de SG waarden zijn niet representatief. Ze zitten niet in een vat of zo.
Ziet er netjes uit! Grafana draait dan gewoon thuis? Mogelijk werkt dat dan ook binnen Docker op een Synology. Zie een kerstvakantie project aankomen [emoji4]

Davester

Wow, klassewerk hoor, zal er voorlopig niet aan beginnen maar merci voor het delen.

Eerst de basis maar eens op orde brengen hier  :biersmile:

Scorpionrose

Citaat van: remolen op 17-12-2018  22:06 uzijn deze ook kant en klaar te koop?
ondanks dat ik nog maar 8 bier op heb op deze mooi maandag avond.. en 2 borrels..
Snap ik er de ballen van.. zou zoiets nooit kunnen maken haha. :)

Ben op dit moment druk bezig met mijn 3D printer om een partij ispindels te printen.
Alle onderdelen besteld en onderweg.
Ik begrijp dat het voor sommige brouwers abracadabra is om dit zelf te maken.
Aangezien ik me overdag toch verveel wil ik deze brouwers helpen en kunnen ze bij mij een ispindel afnemen.
De materialen zijn tegen kostprijs, en je betaald een kleine bijdrage voor het inelkaar zetten.

Mocht je meer willen weten stuur mij dan een PB.

Wildor

Citaat van: Scorpionrose op 19-12-2018  10:41 uBen op dit moment druk bezig met mijn 3D printer om een partij ispindels te printen.
Alle onderdelen besteld en onderweg.
Ik begrijp dat het voor sommige brouwers abracadabra is om dit zelf te maken.
Aangezien ik me overdag toch verveel wil ik deze brouwers helpen en kunnen ze bij mij een ispindel afnemen.
De materialen zijn tegen kostprijs, en je betaald een kleine bijdrage voor het inelkaar zetten.

Mocht je meer willen weten stuur mij dan een PB.

Mooi initiatief!

Apparaten begrijp ik nog wel, maar van alle abacadabra op een printplaat snap ik niet zoveel.
Ik heb je een PB gestuurd!

 :petje-af:

William

Scorpionrose

Citaat van: Wildor op 19-12-2018  14:04 uMooi initiatief!

Apparaten begrijp ik nog wel, maar van alle abacadabra op een printplaat snap ik niet zoveel.
Ik heb je een PB gestuurd!

 :petje-af:

William

Probleem van de ispindel is dat je hem niet gebruiksklaar kunt kopen.
En een vergelijkbare doehetzelf set kost 62,03  + 11,75 = 73.78 maar niet iedereen wil of kan het zelf in elkaar zetten.
En toch veel brouwers willen de ispindel graag hebben, vandaar dat ik er wat extra maak

@

Citaat van: Scorpionrose op 19-12-2018  16:11 uProbleem van de ispindel is dat je hem niet gebruiksklaar kunt kopen.
En een vergelijkbare doehetzelf set kost 62,03  + 11,75 = 73.78 maar niet iedereen wil of kan het zelf in elkaar zetten.
En toch veel brouwers willen de ispindel graag hebben, vandaar dat ik er wat extra maak

Mooi initiatief.
Ter referentie, ik was inkoop 39,50 euro per spindel kwijt. Een beetje rondshoppen op Aliexpress loont de moeite.
Succes met bouwen.

@

Citaat van: DenMaarten op 19-12-2018  07:26 uZiet er netjes uit! Grafana draait dan gewoon thuis? Mogelijk werkt dat dan ook binnen Docker op een Synology. Zie een kerstvakantie project aankomen [emoji4]

Ja, dit draait gewoon bij mij thuis in mijn netwerk. Grafana draait bij mij op een Raspberry Pi. Ik heb Pi draaien voor wat domotica dingetjes en daar draait naast NodeRed en MQTT voor de domotica ook InfluxDB en Grafana op. Werkt voor mij prima.
Maar Grafana en InfluxDB draaien beide ook prima in een Docker container. Je zou ze in dezelfde container kunnen stoppen vanwege de onderlinge afhankelijkheid.

Puck

Ik vind dit een super project en mijn dank is groot voor het delen. Het draadloze aspect is super met het docking station. Top! Ik ga zeker knutselen.

Op de foto's staat de 2.1 PCB versie. De link die je deelde gaat naar de 2.0 PCB. Ik kwam er dus achter dat er een PCB versie 2.1 is met meer ruimte tussen de temperatuur sensor leads op het bordje. En toen keek ik naar je foto's en toen dacht ik heeey dat lijkt wel een 2.1 boardje. En toen keek ik pas naar het type... facepalm.

https://pcbs.io/order/cc3e8a392dc8a9521a15ef98ed3e7abace9f9888af7625a097aafc75fa2716fc

Het is dus handiger met solderen om de 2.1 te bestellen. Mocht ik nog wat tegenkomen wat handig of goedkoper is dan laat ik het wel aan jullie weten.

Lekker rondkijken op Aliexpress loont inderdaad soms. GY521 is bijvoorbeeld voor 0.66 inclusief gratis verzending te vinden i.p.v 99 cent. Scheelt toch weer 33 cent. Het is echt een sport om soms goedkoop onderdelen te vinden. Als je nu bestelt moet je niet denken dat je met kerst alle onderdelen binnen heb.

Polleke

Citaat van: @ op 16-12-2018  16:44 uIk heb de + pen niet verbonden met de printplaat omdat ik niet wil dat de Wemos aan gaat als de accu wordt opgeladen. Op deze manier kan de accu gewoon geladen worden als de Spindel in de houder staat zonder dat de Wemos tegelijkertijd de accu ontlaad.
Hoe bevestig je de TP4056 aan de print? Knip je dan wat pinnetjes zoals ze bij de gyroscoop zaten? En welke plus verbind je niet? Dat kan ik namelijk niet goed zien.
Citaat van: @ op 16-12-2018  16:44 uAan de rechterkant zie je de magneetschakelaar zitten, dat is dat glazen buisje.
Deze schakelaar staat toch alleen uit indien er een magneet dicht genoeg naast aanwezig is? En hoe sluit je hem aan? De ene kant heeft één pootje (dat zal wel lukken) maar de andere kant heeft er twee? Multimeter bracht uitkomst. Je kunt dus kiezen of je hem standaard open of gesloten wilt hebben.
Citaat van: @ op 16-12-2018  16:44 uDe electronica van de lader zit in een compartiment aan de onderkant en wordt gevoed door een 12V voeding.
Ik heb al gemerkt dat opladen met een usbkabel lang duurt. Wat voor 12V voeding is hiervoor geschikt? En die kan dan gewoon op de plus en min van de verzender?

Ik zie in sommige handleidingen iets over het verwijderen van led's. Heb jij hiervoor gekozen?
Citaat van: @ op 16-12-2018  16:44 uHopelijk helpt dit een beetje bij het zelf bouwen van een Ispindel.
Zeker! Leuk project zo. Alvast erg bedankt!

@

Citaat van: Polleke op 11-01-2019  21:01 uHoe bevestig je de TP4056 aan de print? Knip je dan wat pinnetjes zoals ze bij de gyroscoop zaten?
De TP4056 (lader) komt aan de andere kant van de print als waar de Wemos zit. In de print zitten 6 gaten die precies overeen komen met de gaten in de TP4056. Ik heb 5 pennen op de print gesoldeerd en daarop weer de lader vastgezet.

CiteerEn welke plus verbind je niet? Dat kan ik namelijk niet goed zien.
De Plus  (IN+) van de TP4056 is niet verbonden met de print. HIer zit dus geen pen onder. Vandaar dat ik er maar 5 gebruikt heb ipv 6  ;)

CiteerIk heb al gemerkt dat opladen met een usbkabel lang duurt. Wat voor 12V voeding is hiervoor geschikt? En die kan dan gewoon op de plus en min van de verzender?
Ik gebruim zelf een 12V 1,5A voeding van een oude WiFi router.

CiteerIk zie in sommige handleidingen iets over het verwijderen van led's. Heb jij hiervoor gekozen?Zeker! Leuk project zo. Alvast erg bedankt!
Goeie vraag. Dat was ik vergeten te vermelden.
Ik heb de input diode van de Wemos verwijderd en de LED van de GY521.
Rechts van de USB aansluiting op de Wemos zitten 2 onderdelen. De diode (zwarte blokje meteen naast de USB connector) heb ik verwijderd om te voorkomen dat de batterij ongecontroleerd geladen wordt als er een USB stekker in de Wemos gestopt wordt. Op de foto van de Wemos is te zien dat de diode er af is.
Van  de GY521 is de LED verwijderd om te voorkomen dat die de batterij te snel leeg trekt. De LED zit tussen de AD0 en INT pennen op de gyro. Op de foto is te zien dat hij er af is.

Die laatse twee dingen zijn best belangrijk. Sorry dat ik die over het hoofd heb gezien  :-[

@.

Scorpionrose



En dan is het wachten op het laatste onderdeeltje  :huilen: :huilen:

Wildor

Ziet er mooi uit zo'n rijtje!
Keep it up!

William

Broeky

Dat ziet er zeker goed uit. Wachten duurt altijd lang. Erg mooi project!  :groots:

Scorpionrose

Citaat van: Broeky op 10-03-2019  21:45 uDat ziet er zeker goed uit. Wachten duurt altijd lang. Erg mooi project!  :groots:

Ja maar het is balen dat je vast zit op 1 onderdeeltje wat ze op de verkeerde wijze verzonden hebben.Je betaald voor snelle vliegtuig zending en ze versturen het met de stoomtrein.

Broeky

Dat is inderdaad (heel erg) frustrerend. Ik ken het probleem.

tdp

Citaat van: Scorpionrose op 08-03-2019  20:08 u

En dan is het wachten op het laatste onderdeeltje  :huilen: :huilen:

Het lijkt wel een oude buizen zender zo!

Scorpionrose

Toen ik ze zo in de kast zette dacht ik ook aan een oude buizen versterker.

tdp


@

Citaat van: Scorpionrose op 08-03-2019  20:08 u

Goed bezig! Leuk om er zo veel bij elkaar te zien ;-)

Scorpionrose

Ik zal deze week iedereen van wie ik een berichtje heb gehad even een berichtje sturen voor de volgende stap.

Scorpionrose

Voor een ieder die een ispindel gebruikt even een kleine waarschuwing/tip
Mocht je het geheel een keer uit je pet container halen en het er weer in plaatsen druk dan het geheel zover mogelijk in de pet container.
Als dit namelijk niet doet dan komt de binnenrand van de dop tegen de inhoud en raakt deze rand beschadigd met lekkage tot gevolg.
Heb dit vandaag gezien bij een ispindel die mij toegestuurd werd voor reparatie(niet door mij gebouwd)
Dit gebeurd enkel met de ispindels met de standaard 3d geprinte plaat die je kunt downloaden op de vele bekende 3d voorbeelden sites.
Zelf had ik dit probleem al voorzien en heb dan ook iets anders bedacht waarbij deze rand nooit in aanraken met de rand in de dop kan komen.

En een andere tip is draai er als je het niet vertrouwd een nieuw dop op.

Wildor

Alvast een van de volgende problemen aangepakt...

Ik heb mijn vergistingskast in mijn garage staan, en daar heb ik echt minimaal bereik van mijn WiFi.
Dus een iSpindel in mijn vergistigsvat zal niet kunnen communiceren. Als oplossing heb ik een Netgear WiFi extender aangeschaft. In mijn garage een punt gevonden waar het signaal sterk genoeg was. Aluminium kozijnen en veel te dik HR+++ glas met warmtewerende folie zijn funest voor je WiFi bereik.

Garage en tuin hebben nu een uitstekend WiFi signaal, dus zal de iSpindel straks ook prima kunnen communiceren.

William

Scorpionrose

Citaat van: Wildor op 03-04-2019  13:00 uAlvast een van de volgende problemen aangepakt...

Ik heb mijn vergistingskast in mijn garage staan, en daar heb ik echt minimaal bereik van mijn WiFi.
Dus een iSpindel in mijn vergistigsvat zal niet kunnen communiceren. Als oplossing heb ik een Netgear WiFi extender aangeschaft. In mijn garage een punt gevonden waar het signaal sterk genoeg was. Aluminium kozijnen en veel te dik HR+++ glas met warmtewerende folie zijn funest voor je WiFi bereik.

Garage en tuin hebben nu een uitstekend WiFi signaal, dus zal de iSpindel straks ook prima kunnen communiceren.

William

En met de extra antenne in de ispindel moet dat helemaal lukken.
Planning is dat ze Maandag de deur uit gaan.

Scorpionrose

Ben vandaag aan het testen geweest met de ispindel zonder antenne en met antenne.
De ruimte waar ik ze kalibreer is niet bepaald naast mijn Wifi box en dan zit er ook nog een steens muur tussen wat nou niet bepaald gunstig is.
Van de ispindel zonder antenne kwam geregeld een signaal niet door.
Van de ispindel met antenne kwam elk signaal netjes door.

Met antenne dus hier een veel betere verbinding. En ja ze zeggen alle beetjes helpen.

En over het programmeren/kalibreren/Wifi verbinding en uitlezen kun je nu info vinden op https://ispindel.nl/
Deze site word de komende tijd verder uitgebreid met filmpjes en alles wat met de ispindel te maken heeft.

hobbybob

Eerste echte vergisting met de Ispindel in Brewfather.
Het omhooggaande SG is van de suikergift na de eerste vergisting. Echt top.

Het beste bier brouw jezelf


Broeky

Ziet er echt leuk uit! Jammer genoeg moet ik nog even wachten met het eerste gebruik maar ik kijk er naar uit!  :D :D Hopelijk deze maand.

Scorpionrose

Citaat van: hobbybob op 02-05-2019  15:46 uEerste echte vergisting met de Ispindel in Brewfather.
Het omhooggaande SG is van de suikergift na de eerste vergisting. Echt top.

Het beste bier brouw jezelf

Wil ook aan het brouwen en de iSpindel in het vat gooien maar kom er helaas niet aan toe.
Maar stap 1 is gezet want ben net terug van het shoppen en heb weer 15 kg mout in huis

hobbybob

Citaat van: Scorpionrose op 02-05-2019  16:22 uWil ook aan het brouwen en de iSpindel in het vat gooien maar kom er helaas niet aan toe.
Maar stap 1 is gezet want ben net terug van het shoppen en heb weer 15 kg mout in huis
Hehe das het gemak van een Easybrew, gewoon een tripel gebrouwen onder de formule1 race afgelopen zondag.


Scorpionrose

Citaat van: hobbybob op 02-05-2019  17:04 uHehe das het gemak van een Easybrew, gewoon een tripel gebrouwen onder de formule1 race afgelopen zondag.
Heb morgen mijn omgebouwde bulldog klaar maar ben me aan het oriënteren op een nieuwe ketel.
Zit te denken aan de Braumeister plus 20 L

hobbybob

Klaar met vergisten, controle meting met refractometer klopt 100%

Het beste bier brouw jezelf


Scorpionrose

Citaat van: hobbybob op 03-05-2019  19:42 uKlaar met vergisten, controle meting met refractometer klopt 100%

Het beste bier brouw jezelf

Netjes dus.
Ik heb hem ook net in het gistvat gegooid. Een witbier
Het is een leuk speeltje. Eens kijken hoe deze het doet (is een prototype)

Scorpionrose

Kwam er vanmorgen achter dat het nog een groot voordeel heeft.
Ik keek even op ubidots en viel mij direct op dat er iets niet helemaal klopte.
De vergisting was bezig maar echter minimaal. Toen keek ik naar de temperatuur en kwam erachter dat ik totaal vergeten was de inkbird een paar graden hoger te zetten.
Normaal heb ik deze al een halve dag tevoren ingesteld maar gisteren dus totaal vergeten. Vanmorgen dus aangepast en hij gaat nu lekker. Vaak kijk ik er de eerste dag er niet naar maar met zo'n stukje elektronica in je vat en je toch vaak even achter je laptop zit of je telefoon in je hand hebt kijk je toch even wat ie doet.

Wildor

Vorige week een IPA vergist (MJ44) met de iSpindel.
Viel mij op dat wanneer de vergisting begint het SG even lijkt te stijgen, en daarna de vergisting begint.

Verder prima vergisting, goed kunnen volgen. De iSpindel met extra antenne werkt uitstekend, alle metingen keurig verstuurd.

Staat inmiddels een weekje koel, vanavond koudhoppen, en volgende week bottelen.

William

Scorpionrose

Dat zag ik hier ook in de gafiek dat het SG eerst stijgt en dan begint te dalen

Wildor

Citaat van: Scorpionrose op 04-05-2019  14:02 uDat zag ik hier ook in de gafiek dat het SG eerst stijgt en dan begint te dalen
Ik heb dat benoemd tot het moment dat het bier wordt 'geboren' [emoji854]

William

Scorpionrose

Citaat van: Wildor op 04-05-2019  14:16 uIk heb dat benoemd tot het moment dat het bier wordt 'geboren' [emoji854]

William

Die van mij is al aan het puberen ;D ;D


Vik75

Ispindel ontvangen.

Vanavond gaat hij het gistvat in.
Eens kijken hoe dat eruit ziet op ubidots.

Ik las ook ergens dat je hem kan koppelen aan tcontrol of heb je daar nog meer voor nodig.



Met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke


Scorpionrose

Citaat van: Vik75 op 10-05-2019  15:13 uIspindel ontvangen.

Vanavond gaat hij het gistvat in.
Eens kijken hoe dat eruit ziet op ubidots.

Ik las ook ergens dat je hem kan koppelen aan tcontrol of heb je daar nog meer voor nodig.



Met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke

Volgens mij moet het in Tcontrol mogelijk zijn
https://github.com/universam1/iSpindel/issues/7

hobbybob

Heb hem gekoppeld in Brewfather ook een prachtig stukje brouwsoftware.


Pim

Citaat van: Vik75 op 10-05-2019  15:13 uIspindel ontvangen.

Vanavond gaat hij het gistvat in.
Eens kijken hoe dat eruit ziet op ubidots.

Ik las ook ergens dat je hem kan koppelen aan tcontrol of heb je daar nog meer voor nodig.



Met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke

iSpindel werkt inderdaad samen met Tcontrol. Een biermaatje heeft een iSpindel voor me gebouwd (bedankt Rob !) en die draait nu in een testopstelling met Tcontrol.

Alleen werkte het bij mij niet met de standaard menu-keuze voor Tcontrol vanuit iSpindel omdat de toegewezen IP-port door iSpindel (port 80) afwijkt van de port die Tcontrol daarvoor open heeft staan (port 4968).
Als het je niet lukt om dit zelf aan te passen, stuur me dan even een PB dan zal ik je proberen uit te leggen hoe je het kunt bijstellen.

Vik75

Ik ga het van de week ff proberen.

met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke


Henielma

Tcontrol werkt inderdaad samen met de iSpindel. Het werkt bij mij ook gewoon met de voor Tcontrol benodigd poort 4968.
Deze interface heb ik destijds samen met universam opgegezet en getest. Zelf gebruik ik de iSpindel al twee jaar naar tevredenheid.

Vik75

Citaat van: Henielma op 11-05-2019  18:50 uTcontrol werkt inderdaad samen met de iSpindel. Het werkt bij mij ook gewoon met de voor Tcontrol benodigd poort 4968.
Deze interface heb ik destijds samen met universam opgegezet en getest. Zelf gebruik ik de iSpindel al twee jaar naar tevredenheid.
Ik heb me eens licht door gelezen wat allemaal mogelijk is met tcontrole. Maar ik heb toch niet een speciale ontvanger nodig. Alleen maar de software.???

met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke


Pim


Pim

Citaat van: Henielma op 11-05-2019  18:50 uTcontrol werkt inderdaad samen met de iSpindel. Het werkt bij mij ook gewoon met de voor Tcontrol benodigd poort 4968.
Deze interface heb ik destijds samen met universam opgegezet en getest. Zelf gebruik ik de iSpindel al twee jaar naar tevredenheid.

De meest recente versie van iSpindel stuurt nu port 80 mee wanneer je Tcontrol als controller selecteert. Misschien wil je nog even checken met die jongens waarom ze dit aangepast hebben.

Henielma

Citaat van: Vik75 op 11-05-2019  19:04 uIk heb me eens licht door gelezen wat allemaal mogelijk is met tcontrole. Maar ik heb toch niet een speciale ontvanger nodig. Alleen maar de software.???

met een bierige groet vanaf mijn   mobieleke

Om verbinding te maken met de iSpindle heb ik verder alleen een Wifi access punt nodig die op 2.4 GHz werkt. In datzelfde netwerk moet ook de Tcontrol PC of laptop aanwezig zijn.

merle

Ik heb alle delen besteld en wacht nog op een paar leveringen.
Het enige waar ik nog naar op zoek ben is de slede waar alles op gemonteerd wordt.
Is er iemand die me deze kan bezorgen, samen met de laderstand?

Scorpionrose

Citaat van: merle op 15-05-2019  00:56 uIk heb alle delen besteld en wacht nog op een paar leveringen.
Het enige waar ik nog naar op zoek ben is de slede waar alles op gemonteerd wordt.
Is er iemand die me deze kan bezorgen, samen met de laderstand?

De onderdelen bestellen kan iedereen zoals je zelf wel gemerkt hebt. Maar de belangrijkste onderdelen daar moet je mee beginnen.

KarmeFrank

Ga verder met het bestellen van mijn onderdelen echter de wireless charger heeft best wel stevige verzendkosten en je kan ze alleen maar per stuk bestellen. Klopt dit, en is er misschien al een andere leverancier die waar je er 3 of 4 tegelijk kan bestellen?

Scorpionrose

Citaat van: KarmeFrank op 22-05-2019  13:46 uGa verder met het bestellen van mijn onderdelen echter de wireless charger heeft best wel stevige verzendkosten en je kan ze alleen maar per stuk bestellen. Klopt dit, en is er misschien al een andere leverancier die waar je er 3 of 4 tegelijk kan bestellen ?
En dan heb je nog verschillenden modellen en maten. Keuze genoeg.

KarmeFrank

Citaat van: Wildor op 04-05-2019  13:58 uVerder prima vergisting, goed kunnen volgen. De iSpindel met extra antenne werkt uitstekend, alle metingen keurig verstuurd.


Hoi Wildor (of iemand anders  ;D ) heb je een linkje naar die antenne?

Trapkast

Citaat van: Scorpionrose op 22-05-2019  14:25 uEn dan heb je nog verschillenden modellen en maten. Keuze genoeg.

Over modellen en maten gesproken, heb je toevallig ook een ontwerp van een 'enkele' lader?
(of een Fusion 360-bestand wat ik aan kan/mag passen?)

Wildor

Citaat van: KarmeFrank op 27-05-2019  09:37 uHoi Wildor (of iemand anders  ;D ) heb je een linkje naar die antenne?

https://ispindel.nl/index.php/product/antenne-4-db-ispindel/

Bij iSpindel.nl heb ik de iSpindel besteld met deze antenne er al in.
Het zal niet moeilijk zijn om deze toe te voegen aan de bestaande iSpindel, maar houd er rekening mee dat als je gewicht toevoegt, je de iSpindel opnieuw zal moeten kalibreren.

William

Staple

Ik heb geprobeerd de reed switch in de spindel te plaatsen en deze met de magneet te beïnvloeden, maar ik merk dat ik deze er praktisch tegenaan moet houden (ín de buis zelf) om het te laten werken. Wat doe ik hier verkeerd?  :weetniet:

Scorpionrose

Citaat van: Trapkast op 27-05-2019  09:47 uOver modellen en maten gesproken, heb je toevallig ook een ontwerp van een 'enkele' lader?
(of een Fusion 360-bestand wat ik aan kan/mag passen?)

Als je met een CAD programma kunt omgaan kun je snel genoeg een tekening maken

Scorpionrose

Citaat van: Staple op 28-05-2019  12:37 uIk heb geprobeerd de reed switch in de spindel te plaatsen en deze met de magneet te beïnvloeden, maar ik merk dat ik deze er praktisch tegenaan moet houden (ín de buis zelf) om het te laten werken. Wat doe ik hier verkeerd?  :weetniet:

Ten eerste de ene reed switch is de andere niet. Je kunt 10 dezelfde pakken en je zult merken dat ze alle 10 anders reageren.
Ten tweede de plaatsing van zowel reed swtich als magneet is ook bepalend voor de werking.
Dat is juist het leuke aan dit project. Het houd je bezig om het continu te verbeteren.

Staple

Waar stel je voor deze te plaatsen? Wat hanteer je zelf als vuistregel?

Scorpionrose

Citaat van: Staple op 28-05-2019  13:44 uWaar stel je voor deze te plaatsen? Wat hanteer je zelf als vuistregel?

Er is geen vuistregel voor. Dat is het leuke aan DIY projecten.
Als het niet werkt is het uithuilen en opnieuw beginnen. Bij mij werkte het de eerste keer ook niet zoals ik het wilde hebben. Er is hier een hoop de container in gegaan voordat ik het had zoals het nu is. Ontwikkelingskosten heb je bij elk DIY project.
Als het iemand enkel gaat om goedkoop even iets te maken dan word het vaak duurkoop.Bij DIY projecten moet je nooit naar de kosten kijken want die vallen vaak tegen. Ook bij zoiets als een ispindel. Je verpest net even onderdeel A. De print van onderdeel B is net niet zoals je het wilde hebben.

DIY kost geld maar houd je wel bezig en is leuk om te doen.

Pim

Citaat van: Wildor op 27-05-2019  10:25 uhttps://ispindel.nl/index.php/product/antenne-4-db-ispindel/

Bij iSpindel.nl heb ik de iSpindel besteld met deze antenne er al in.
Het zal niet moeilijk zijn om deze toe te voegen aan de bestaande iSpindel, maar houd er rekening mee dat als je gewicht toevoegt, je de iSpindel opnieuw zal moeten kalibreren.

William
Indien je een externe antenne wilt aansluiten dan moet er een "zero-ohm-resistor" (ofwel: een draadbrug) worden verzet van de pcb-antenne naar de externe aansluiting. Die weerstand is precies 1mm groot! Dus: bezint eer ge begint. Het is beslist geen eenvoudig klusje. Zie de iSpindel bouwinstructie voor details. Er is ook een Youtube video die het haarfijn uitlegt

Ik heb het zelf geprobeerd. Weerstandje is dermate klein dat je er echt niks mee kunt  :nut:. Zelfs met een puntpincet is dat weerstandje niet zo te pakken dat je nog ruimte hebt om te solderen  >:D

Ter vervanging heb ik een draadje gesoldeerd. Het resultaat was overigens slecht want de externe antenne (diverse geprobeerd) gaf een slechtere wifi-verbinding dan de pcb-antenne. En dus heb ik het weer teruggedraaid, weer met een draadbrugje.

De iSpindel ligt nu in een RVS gistvat en ik heb een prima verbinding. Tcontrol krijgt keurig de meldingen binnen. Mijn wifi-accesspoint zit overigens wel vlakbij.

Scorpionrose

Een draadbrug werkt inderdaad het makkelijks.
Ik heb een hetelucht soldeerbout en heb in het begin de weerstand hiermee gedaan.Daarna ben ik overgestapt op een draadbrug omdat dit makkelijker en sneller werkt en heb goede resultaten met een antenne.

Staple

Citaat van: Scorpionrose op 28-05-2019  13:56 uEr is geen vuistregel voor. Dat is het leuke aan DIY projecten.
Als het niet werkt is het uithuilen en opnieuw beginnen. Bij mij werkte het de eerste keer ook niet zoals ik het wilde hebben. Er is hier een hoop de container in gegaan voordat ik het had zoals het nu is. Ontwikkelingskosten heb je bij elk DIY project.
Als het iemand enkel gaat om goedkoop even iets te maken dan word het vaak duurkoop.Bij DIY projecten moet je nooit naar de kosten kijken want die vallen vaak tegen. Ook bij zoiets als een ispindel. Je verpest net even onderdeel A. De print van onderdeel B is net niet zoals je het wilde hebben.

DIY kost geld maar houd je wel bezig en is leuk om te doen.

Ik ben goed bekend met DIY projecten. Ik zal een aantal verschillende manieren proberen en je de vuistregel geven.

Scorpionrose

Citaat van: Staple op 28-05-2019  18:55 uIk ben goed bekend met DIY projecten. Ik zal een aantal verschillende manieren proberen en je de vuistregel geven.

Geen idee wat je me hiermee wilt vertellen maar je hoeft mij geen les te geven hoe ik een basis station moet maken en waar de reed switch moet komen of waar de magneet.
Maar misschien heeft een ander er nog iets aan ;)

merle

Ik zou graag een dubbel draadloos laadstation willen printen, Wie kan het ontwerp van het drie-dubbel laadstation aanpassen naar een dubbel laadstation?

KarmeFrank

Hoi @

De spullen voor de ispindel zijn met wat vertraging eindelijk allemaal binnen en ik zit nauwkeurig je assemblage instructies door te lezen maar heb nog een paar kleine vraagjes. Misschien is het voor alle anderen hier overduidelijk maar dit gaat mijn eerste DIY printplaat soldeer project worden  ::)

- Ik kan niet goed zien waar je de oranje/blauw/groen draad  voor de temp sensor vastgesoldeerd.
- welke van de 3 aansluitingen gebruik je van de reedswitch en kan je de ander verwijderen?

Citaat van: @ op 13-01-2019  14:13 uIk heb de input diode van de Wemos verwijderd en de LED van de GY521.
Rechts van de USB aansluiting op de Wemos zitten 2 onderdelen. De diode (zwarte blokje meteen naast de USB connector) heb ik verwijderd om te voorkomen dat de batterij ongecontroleerd geladen wordt als er een USB stekker in de Wemos gestopt wordt. Op de foto van de Wemos is te zien dat de diode er af is...

Die laatse twee dingen zijn best belangrijk. Sorry dat ik die over het hoofd heb gezien  :-[
@.

- ik heb een Wemos pro en jij toont de Wemos D1 mini Lite maar ik kan op de pro niet goed vinden waar die te verwijderen diode zit.

@

Citaat van: KarmeFrank op 05-07-2019  11:46 uHoi @

De spullen voor de ispindel zijn met wat vertraging eindelijk allemaal binnen en ik zit nauwkeurig je assemblage instructies door te lezen maar heb nog een paar kleine vraagjes. Misschien is het voor alle anderen hier overduidelijk maar dit gaat mijn eerste DIY printplaat soldeer project worden  ::)

Citeer- Ik kan niet goed zien waar je de oranje/blauw/groen draad  voor de temp sensor vastgesoldeerd.
Opde printplaat staat 'Q1' aangegeven. Een plek met 3 eilandjes. Daar zit de temp. sensor op.
Citeer- welke van de 3 aansluitingen gebruik je van de reedswitch en kan je de ander verwijderen?
Dat moet je even na meten. Het is een wisselschakelaar,als je meter aangeeft dat hij 'dicht' is als er een magneet in de buurt is en 'open' als die weg is dan heb je de juiste aansluitingen te pakken.De derde kun je dan afknippen.

Citeer- ik heb een Wemos pro en jij toont de Wemos D1 mini Lite maar ik kan op de pro niet goed vinden waar die te verwijderen diode zit
Is dit de Wemos die jij hebt?
Dan is dit denk ik de betreffende diode. Maar ik heb geen pro, dus weghalen is op eigen risico. ;D

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

@.


@

Citaat van: KarmeFrank op 05-07-2019  14:07 umaakt de pootjes van aansluiten temp sensor nog uit (middelste op de middelste lijkt mij) ?
i
Op de print staat de omtrek van de temp. sensor getekend. Van bovenaf bekeken moet pen 1 met eiland 1 verbinden worden, enzovoorts.

Voor wat betreft de diode kwam ik nog een ander plaatje tegen. Misschien helpt dat.


Alexander

Citaat van: Scorpionrose op 08-03-2019  20:08 uEn dan is het wachten op het laatste onderdeeltje  :huilen: :huilen:

Hi Scorpionrose,

Wil je je modellen voor de slede en lader ook delen?  Heb er wel interesse in, het printen kan ik zelf laten doen.

Alvast bedankt!

Scorpionrose

Citaat van: Alexander op 17-08-2019  08:25 uHi Scorpionrose,

Wil je je modellen voor de slede en lader ook delen?  Heb er wel interesse in, het printen kan ik zelf laten doen.

Alvast bedankt!

Nee die deel ik niet.
Er staan wel modellen op diverse sites die te downloaden zijn.

Vik75

Mijn tweede bier nu vergist met een islindel erin maar dit keer gemeten via brewspy.

Het valt me op dat de waarde veel meer afwijken dan mijn sg metingen. Nu het bier aan het klaren waardoor de temperatuur omlaag gaat.. Gaat mijn sg weer omhoog.

Ok mijn eerste meting sg was 1048 maar de ispindel begint bij 1055. In de nagisting zegt mijn ispindel dat ik ok 1003 zit en als ik meet kom ik uit op 1014. Hmmm misschien gaat er iets verkeerd met dd calibratie of zo. Zie hier mijn grafiek..

Oh de piek is dat ik bezig was met gist aflaten.

Alexander

Citaat van: Vik75 op 19-08-2019  11:45 uHet valt me op dat de waarde veel meer afwijken dan mijn sg metingen. Nu het bier aan het klaren waardoor de temperatuur omlaag gaat.. Gaat mijn sg weer omhoog.

Ok mijn eerste meting sg was 1048 maar de ispindel begint bij 1055. In de nagisting zegt mijn ispindel dat ik ok 1003 zit en als ik meet kom ik uit op 1014. Hmmm misschien gaat er iets verkeerd met dd calibratie of zo. Zie hier mijn grafiek..


Dat het met temperatuurverschil niet meer klopt is logisch, de formule die gebruikt wordt houdt geen rekening daarmee. Terwijl temperatuur een hele grote invloed heeft op het SG. Ik heb ook nog geen formule kunnen vinden die dat wel doet, de temperatuur is bekend, dus het zou moeten kunnen... (ook nog niet heel uitgebreid naar gezocht).

Bij een hogere temperatuur is je gemeten SG te laag, en moet dus deze omgerekend worden naar een hogere. Omgekeerd bij je koelen, je meet een hogere waarde dan dat het is. Waarbij nagenoeg alle hydrometers en plato omrekeningen uitgaan van 20 graden C. In die zin klopt de grafiek dus nog steeds, de temperatuur daalt, dus de SG gaat omhoog. Al is dit natuurlijk niet wat je wilt...

Hetzelfde kan ook spelen bij je eerste calibratie. Als je dat met een hydrometer doet, en in water van 20 graden C, zou het al nauwkeuriger moeten zijn. Daarnaast ligt het er ook aan hoe je calibreert. Neem je bijvoorbeeld alleen suikerwater, dan neem je de CO2 niet mee in de calibratie, dat zorgt voor afwijkingen. De nauwkeurigere calibratie die ze op de ispindel site beschrijven gebruikt gist, en compenseert daarmee dus ook voor de CO2 die ontstaat.

En als laatste, de excelsheet (of website) waar je de formule mee maakt, die maakt een gemiddelde lijn door je meetpunten. Er zullen daar ook altijd wat afwijkingen in zitten.

Vik75

Dan zal ik de ispindel nog eens moeten calibreren maar dan met een vergisting.

Het vrappig vind ik wel dat de eerste keer dat ik hem gebruikte in ubidots het erg over een kwam de getallen. Nu in brewspy er erg veel verschil optreed.

Maar bedankt voor de uitleg.

Alexander

Citaat van: Vik75 op 20-08-2019  08:25 uDan zal ik de ispindel nog eens moeten calibreren maar dan met een vergisting.

Het vrappig vind ik wel dat de eerste keer dat ik hem gebruikte in ubidots het erg over een kwam de getallen. Nu in brewspy er erg veel verschil optreed.

Maar bedankt voor de uitleg.

Doet brewspy zelf geen omrekening? Meen me te herinneren dat het daar wel opties voor heeft. Misschien doe je nu iets dubbel? (op de iSpindel, en in brewspy). Wellicht heeft brewspy ook de optie om temperatuur correctie te doen.

Zolang je de formule op de iSpindel hebt, en in brewspy niks doet, zal de temperatuur invloed blijven hebben. Ergens moet je een omrekening doen daarvoor. In Ubidots zou dat waarschijnlijk kunnen door een custom variable op basis van een functie. Moet je wel ergens de omreken functie voor SG en temp weghalen, maar die is vast te vinden..

Nog een tip voor calibratie, met of zonder gist,
- water temperatuur ook vastleggen, en dan -> a) de tabellen aanpassen dat de correct naar 20 gr C automatisch wordt gedaan, of b) zelf even omrekenen. Doel hiervan is dat je altijd de SG bij 20 gr C hebt. Vergelijkbaar met een hydrometer die gecalibreerd is bij 20 gr C.

Daarna zou je de formule aan kunnen passen met de omrekening, je weet de calibratie temperatuur (20), je weet de gemeten temperatuur, en je weet de gemeten SG. Met de hand omrekenen kan natuurlijk ook, maar dat wil je juist niet moeten doen.

Ik zal eens kijken of ik daar een formule voor kan bedenken, maar wanneer ik daar aan toe kom... Het is altijd een gepuzzel. Wellicht is er hier iemand die hier ervaring mee heeft. Omreken sites zijn er genoeg, en daar de formule weghalen lukt ook wel, maar die gaat uit van F en niet van gr C. Alles is om te rekenen natuurlijk :).

Scorpionrose

Citaat van: Alexander op 20-08-2019  08:54 uDoet brewspy zelf geen omrekening? Meen me te herinneren dat het daar wel opties voor heeft. Misschien doe je nu iets dubbel? (op de iSpindel, en in brewspy). Wellicht heeft brewspy ook de optie om temperatuur correctie te doen.

Zolang je de formule op de iSpindel hebt, en in brewspy niks doet, zal de temperatuur invloed blijven hebben. Ergens moet je een omrekening doen daarvoor. In Ubidots zou dat waarschijnlijk kunnen door een custom variable op basis van een functie. Moet je wel ergens de omreken functie voor SG en temp weghalen, maar die is vast te vinden..

Nog een tip voor calibratie, met of zonder gist,
- water temperatuur ook vastleggen, en dan -> a) de tabellen aanpassen dat de correct naar 20 gr C automatisch wordt gedaan, of b) zelf even omrekenen. Doel hiervan is dat je altijd de SG bij 20 gr C hebt. Vergelijkbaar met een hydrometer die gecalibreerd is bij 20 gr C.

Daarna zou je de formule aan kunnen passen met de omrekening, je weet de calibratie temperatuur (20), je weet de gemeten temperatuur, en je weet de gemeten SG. Met de hand omrekenen kan natuurlijk ook, maar dat wil je juist niet moeten doen.

Ik zal eens kijken of ik daar een formule voor kan bedenken, maar wanneer ik daar aan toe kom... Het is altijd een gepuzzel. Wellicht is er hier iemand die hier ervaring mee heeft. Omreken sites zijn er genoeg, en daar de formule weghalen lukt ook wel, maar die gaat uit van F en niet van gr C. Alles is om te rekenen natuurlijk :).

Ik heb zelf een hele tijd terug wat getest in brewspy.
heb de app op dit moment niet op mijn telefoon maar ik meende dat je bij de instellingen en correctie kunt invullen.

lier

Citaat van: Vik75 op 20-08-2019  08:25 uDan zal ik de ispindel nog eens moeten calibreren maar dan met een vergisting.

Het vrappig vind ik wel dat de eerste keer dat ik hem gebruikte in ubidots het erg over een kwam de getallen. Nu in brewspy er erg veel verschil optreed.

Maar bedankt voor de uitleg.

Ik heb precies hetzelfde gehad, ben terug naar ubbidots ook makkelijker om een andere algoritme in te voeren. (ik gebruik voor zware bieren een andere als voor lichte bieren)

Vik75

Zelf vind  ik ubidots ook erg fijn alleen de data wissen is een hel werk. Of is daar een andere manier voor. Nu delete ik alle punten.

@

Het ziet er naar uit dat Tinypic is gestopt met zijn dienstverlening. Resultaat is dat de links naar de foto's niet meer werkt omdat ze daar gewist zijn.

Ik ga kijken of ik ze nog ergens heb en zal proberen om ze dan in het eerste topic terug te plaatsen.  Tenminste, als ik dat topic nog kan aanpassen.

@.

Jacques

Citaat van: @ op 11-09-2019  21:07 uTenminste, als ik dat topic nog kan aanpassen.

@.

Daar kan een beheerder bij helpen...  ;)

hobbybob

Ik gebruik de Ispindel in Brewfather, alles mooi in 1 programma.
Brouwsoftware en de vergisting volgen met de Ispindel.

Zit er hier maar 1 tot 5 puntjes naast, nameten doe ik sowieso met de refractometer. Gebruik um eigenlijk meer om te kijken hoe actief de vergisting is.

Alle temperatuur bewakingen gekalibreerd tussen Inkbird en Ispindel, werkt super.

Biertje1985

Citaat van: hobbybob op 12-09-2019  06:50 uIk gebruik de Ispindel in Brewfather, alles mooi in 1 programma.
Brouwsoftware en de vergisting volgen met de Ispindel.

Zit er hier maar 1 tot 5 puntjes naast, nameten doe ik sowieso met de refractometer. Gebruik um eigenlijk meer om te kijken hoe actief de vergisting is.

Alle temperatuur bewakingen gekalibreerd tussen Inkbird en Ispindel, werkt super.
Het is ook niet heel precies, insmeren met een dun laagje (dik)gekookte glycerol die ik voor de gist toch heb helpt wel.
Zo hecht de gist niet aan de Ispindel. Plus het is een stof die van nature in het bier voorkomt.

Al is mijn versie 1 al kapot en heb ik al een tijd geen ispindel meer gebruikt, ik moet de nieuwe nog solderen. :brouwen:

hobbybob

Het hoeft voor mij ook niet heel precies te zijn.
Dit werkt perfect zonder metingen tussentijds.

Voor en na meet ik toch met refractometer

hobbybob


KarmeFrank

Citaat van: @ op 05-07-2019  13:33 uIs dit de Wemos die jij hebt?
Dan is dit denk ik de betreffende diode. Maar ik heb geen pro, dus weghalen is op eigen risico. ;D

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.

@.

Hoi even een verlate reactie maar kon nu pas weer verder gaan. alle onderdelen zijn ondertussen allemaal binnen en wil gaan beginnen . Maar de Wemos die ik heb is exact dezelfde als uit jouw linkje in de starttopic, ik heb de foto toegevoegd zou je aub kunnen aangeven waar je denkt dat die diode zit die ik moet verwijderen ?



Alvast bedankt
Frank

@

Hoi Frank,
 
Dat is een andere Wemos dan ik heb gebruikt. Ik weet niet waar de diode op dat model zit, maar als je het type Wemos voor me hebt kan ik wel kijken of ik het kan vinden voor je.

Voor wat betreft de foto's, ik ben nog aan het zoeken maar op mijn laptop zijn ze weg.
Balen dat zo'n site ineens stopt met zijn dienstverlening. Hopelijk vind ik de foto's deze week terug.

@.

@

Citaat van: Jacques op 11-09-2019  23:01 uDaar kan een beheerder bij helpen...  ;)

Jacques, kun je me helpen?
Ik heb net de foto's gevonden en wil ze weer in het topic gooien.
Kun jij er voor zorgen dat ik het eerste bericht weer kan aanpassen?

Groet,
Ed.

KarmeFrank

Citaat van: @ op 15-09-2019  19:55 uHoi Frank,
 
Dat is een andere Wemos dan ik heb gebruikt. Ik weet niet waar de diode op dat model zit, maar als je het type Wemos voor me hebt kan ik wel kijken of ik het kan vinden voor je.

Voor wat betreft de foto's, ik ben nog aan het zoeken maar op mijn laptop zijn ze weg.
Balen dat zo'n site ineens stopt met zijn dienstverlening. Hopelijk vind ik de foto's deze week terug.

@.
Hoi ed dat is diegene die jij linkt in je openings topic . Met onderstaande omschrijving. Ik hoop dat je dat iets aan hebt?

Linkje : https://tinyurl.com/yy6eljrd

"WEMOS D1 Mini Pro 16M Bytes Externe Antenne Connector NodeMCU Gebaseerd ESP8266 ESP-8266EX CP2104 WIFI Development Boar"

met brouwende groet KarmeFrank

Jacques

Citaat van: @ op 15-09-2019  20:05 uJacques, kun je me helpen?
Ik heb net de foto's gevonden en wil ze weer in het topic gooien.
Kun jij er voor zorgen dat ik het eerste bericht weer kan aanpassen?

Groet,
Ed.

Als je de foto's naar mij mailt (info @ hobbybrouwen.nl) en vermeld in welk topic deze geplaatst moeten worden komt dit (in de loop van de week...) goed.

@

Citaat van: Jacques op 15-09-2019  21:31 uAls je de foto's naar mij mailt (info @ hobbybrouwen.nl) en vermeld in welk topic deze geplaatst moeten worden komt dit (in de loop van de week...) goed.

Top! Bedankt.
Ga ik doen. Ik zal ze nummeren zoals ze in de topic staan.

@

Jacques,
De foto's zijn gemaild.

Grtz,
Ed.

Jacques

Citaat van: @ op 21-09-2019  13:10 uJacques,
De foto's zijn gemaild.

Grtz,
Ed.

En door mij geplaatst.  :)

KarmeFrank

Citaat van: @ op 21-09-2019  13:10 uJacques,
De foto's zijn gemaild.

Grtz,
Ed.

Citaat van: Jacques op 21-09-2019  21:30 uEn door mij geplaatst.  :)

Heren bedankt   :groots: Ik kan weer verder met knutselen  :biersmile:

@

Citaat van: Jacques op 21-09-2019  21:30 uEn door mij geplaatst.  :)

Klasse!

KarmeFrank

Citaat van: @ op 15-09-2019  19:55 uHoi Frank,
 
Dat is een andere Wemos dan ik heb gebruikt. Ik weet niet waar de diode op dat model zit, maar als je het type Wemos voor me hebt kan ik wel kijken of ik het kan vinden voor je.

@.

Kon je al wat met mijn informatie mbt het type Wemos ?


KarmeFrank

Citaat van: @ op 15-09-2019  19:55 uHoi Frank,
 
Dat is een andere Wemos dan ik heb gebruikt. Ik weet niet waar de diode op dat model zit, maar als je het type Wemos voor me hebt kan ik wel kijken of ik het kan vinden voor je.

@.
Hoi Ed,

ik heb de Wemos onder een vergrootglas bekeken en kon er op 2 plekken de codes lezen.

De rode pijl (die ik het meeste vind lijken op de diode die jij op jou Wemos verwijderd) staat SL op gedrukt en bij de gele pijl staat er S2RI op gedrukt. Kan je daar wat mee ?



@

Citaat van: KarmeFrank op 25-09-2019  09:53 uHoi Ed,

ik heb de Wemos onder een vergrootglas bekeken en kon er op 2 plekken de codes lezen.

De rode pijl (die ik het meeste vind lijken op de diode die jij op jou Wemos verwijderd) staat SL op gedrukt en bij de gele pijl staat er S2RI op gedrukt. Kan je daar wat mee ?



De foto is niet scherp genoeg dat ik met inzoomen kan zien wat wat is, maar het component bij jouw gele pijl is het zeker niet! Ik denk dat het het component bij de rode pijl is, maar ik weet het niet zeker omdat ik dat type wemos zelf niet heb.
Je zou het kunnen nameten. Als de Wemos via USB gevoed wordt, en er staat 5V op de linkerkant van het component (vanaf de USB aansluiting bekeken) dan is het volgens mij de input diode.

Groeten,
@.




Polleke

Hierbij een foto van mijn Wemos die volgens mij hetzelfde is.
Helaas is het wat slechter te zien door de gyroscoop erboven.
Ik heb inderdaad de diode bij de rode pijl gesloopt.
Succes!


KarmeFrank

Citaat van: Polleke op 26-09-2019  19:39 uHierbij een foto van mijn Wemos die volgens mij hetzelfde is.
Helaas is het wat slechter te zien door de gyroscoop erboven.
Ik heb inderdaad de diode bij de rode pijl gesloopt.
Succes!

Dank je wel Polleke heb jij de Wemos genomen uit de eerste link van Ed? Zo ja dan hebben we dezelfde

Polleke

Ik heb verschillende wemossen rondslingeren maar denk dat ik voor dit project inderdaad de link gevolgd heb.
Bij mij staat er ook Rainsun op, ik weet niet of er daar nog verschillen inzitten.

KarmeFrank

Ok heren .. Help?

Ik heb de draadloze iSpindel gebouwd maar bij reset knopje indrukken knippert het blauwe ledje een seconde of 2 en daarna verschijnt er een FaryLink netwerk waarmee niet te connecten valt. Dit probleem is summier op internet bekend en een oplossing is er niet. Weet iemand van jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn?



GekkeGwuido

Citaat van: KarmeFrank op 27-09-2019  08:49 uOk heren .. Help?

Ik heb de draadloze iSpindel gebouwd maar bij reset knopje indrukken knippert het blauwe ledje een seconde of 2 en daarna verschijnt er een FaryLink netwerk waarmee niet te connecten valt. Dit probleem is summier op internet bekend en een oplossing is er niet. Weet iemand van jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn?


Heb je de firmware flash al gedaan?
Hij zendt nu zijn standaard geprogrammeerde SSID uit.
Misschien dat dit je kan helpen?
https://dl.dropbox.com/s/rxnhrbdpkd8tsqf/DIY_Spindel_Anleitung_En.pdf (via https://3d-mechatronics.de/en/ispindel-set_963.html)

KarmeFrank

Citaat van: GekkeGwuido op 27-09-2019  12:56 uHeb je de firmware flash al gedaan?
Hij zendt nu zijn standaard geprogrammeerde SSID uit.
Misschien dat dit je kan helpen?

Dank je wel voor je reactie en ja dat heb ik geprobeerd, alleen hij probeert te flashen maar gaat niet verder  :-\

De log komt niet verder dan
Note:Detect serial port changed.
Note:Auto MAP serial port.Port-->COM5

Note:Serial port connected.
Note:Begin find ESP8266.

En ik zie telkens licht grijs om en om verschijnen
connect.world()
require("wifi")
require("gpio")

Verder niets geen lopende balk en geen MAC adres  :weetniet:


GekkeGwuido

Citaat van: KarmeFrank op 27-09-2019  13:37 uDank je wel voor je reactie en ja dat heb ik geprobeerd, alleen hij probeert te flashen maar gaat niet verder  :-\

De log komt niet verder dan
Note:Detect serial port changed.
Note:Auto MAP serial port.Port-->COM5

Note:Serial port connected.
Note:Begin find ESP8266.

En ik zie telkens licht grijs om en om verschijnen
connect.world()
require("wifi")
require("gpio")

Verder niets geen lopende balk en geen MAC adres  :weetniet:

Probeer eens met een oudere versie van de iSpindel release
Ik had ook problemen met release 6.0.6 en 6.0.1, de 5.8.6 (https://github.com/universam1/iSpindel/releases/tag/5.8.6) doet het wel voor mij

KarmeFrank

Citaat van: GekkeGwuido op 27-09-2019  16:25 uProbeer eens met een oudere versie van de iSpindel release
Ik had ook problemen met release 6.0.6 en 6.0.1, de 5.8.6 (https://github.com/universam1/iSpindel/releases/tag/5.8.6) doet het wel voor mij

Bedankt maar nee werkt ook niet.
Dacht dus dat het misschien aan mijn soldeer knoeiwerk zou liggen (was mijn eerste keer elektronica solderen) en aangezien ik voor 4 setjes heb gekocht een tweede losse wemos genomen aan de usb gehangen en  :hoera: die flasht jij 5.8.6 versie gewoon netjes met Mac adres weergave.

Alleen klopt het dat met de iSpindel firmware erop de wifi extreem kort verschijnt zolang er geen overige onderdelen op zitten? Want de flash is gelukt maar er verschijnt op de losse Wemos en iSpindel wifi AP maar die is na een paar seconden ook weer uit!

Biertje1985

Citaat van: GekkeGwuido op 27-09-2019  12:56 uHeb je de firmware flash al gedaan?
Hij zendt nu zijn standaard geprogrammeerde SSID uit.
Misschien dat dit je kan helpen?
https://dl.dropbox.com/s/rxnhrbdpkd8tsqf/DIY_Spindel_Anleitung_En.pdf (via https://3d-mechatronics.de/en/ispindel-set_963.html)

Bij mij is de oplossing in de laatste versie, 3-5 keer snel achter elkaar op de Reset knop drukken, dan 3s wachten, stroom onderbreken
en daarna is de standaard Fairy... SSID gewijzigd in Ispindel, en werkt alles weer.
Zo kan je de Ispindel ook resetten, hij onthoud zelfs de oude SSID. Het is een soort config mode.

Staple

Citaat van: Scorpionrose op 28-05-2019  19:49 uGeen idee wat je me hiermee wilt vertellen maar je hoeft mij geen les te geven hoe ik een basis station moet maken en waar de reed switch moet komen of waar de magneet.
Maar misschien heeft een ander er nog iets aan ;)

Onlangs hier weer mee verder gegaan. De vuistregel waar ik op uit ben gekomen, is om de reed switch in een breadboardtje te steken. Dan de de continuïteit meten terwijl je er met de magneet langs gaat. Je kan zo de oriëntatie waarop hij het beste werkt, bepalen en dit markeren met een watervaste stift oid. Plaats deze dan naar de petling toe en je hebt een optimaal werkende reed switch. Vastmaken doe ik met superlijm. Overigens is de ene reed switch inderdaad de andere niet, dus vandaar dat er een "beste algemene oriëntatie" mogelijk is.
Je zou het ook met een batterij, weerstand en ledje kunnen doen zodat je helemaal geen continuïteit meer hoeft te meten.

@

Citaat van: KarmeFrank op 28-09-2019  12:53 uAlleen klopt het dat met de iSpindel firmware erop de wifi extreem kort verschijnt zolang er geen overige onderdelen op zitten? Want de flash is gelukt maar er verschijnt op de losse Wemos en iSpindel wifi AP maar die is na een paar seconden ook weer uit!

Ja dat kan. Dat WiFi AP van de Wemos zit in de bootloader en die wordt actief zodra er spanning op staat en daarna overschreven door de Ispindel software.
Het is een beetje afhankelijk van het type ESP en meer specifiek de snelheid daarvan of je hem wel of niet ziet.

Grt,
@

Scorpionrose

De iSpindel blijft leuk speelgoed.
Omdat ik niet tevreden was met het draadloos idee zoals hier in dit topic met de spoel in de dop ben ik als CAD tekenaar maar weer even achter de pc gekropen.
In het filmpje het eerste prototype van hoe draadloos ook eruit kan zien. Geen laadspoel in de dop maar ingebouwd in het frame.
https://ispindel.nl/index.php/2019/12/18/draadloos-laden-2-0/

sjreggel

Citaat van: Scorpionrose op 18-12-2019  23:28 uDe iSpindel blijft leuk speelgoed.
Omdat ik niet tevreden was met het draadloos idee zoals hier in dit topic met de spoel in de dop ben ik als CAD tekenaar maar weer even achter de pc gekropen.
In het filmpje het eerste prototype van hoe draadloos ook eruit kan zien. Geen laadspoel in de dop maar ingebouwd in het frame.
https://ispindel.nl/index.php/2019/12/18/draadloos-laden-2-0/
Dat ziet er zeker mooi uit, wat was het probleem met de spoel onder de dop en waar heb je de spoel nu kunnen plaatsen?


BertusBeensteen

Citaat van: KarmeFrank op 28-09-2019  12:53 uBedankt maar nee werkt ook niet.
Dacht dus dat het misschien aan mijn soldeer knoeiwerk zou liggen (was mijn eerste keer elektronica solderen) en aangezien ik voor 4 setjes heb gekocht een tweede losse wemos genomen aan de usb gehangen en  :hoera: die flasht jij 5.8.6 versie gewoon netjes met Mac adres weergave.

Alleen klopt het dat met de iSpindel firmware erop de wifi extreem kort verschijnt zolang er geen overige onderdelen op zitten? Want de flash is gelukt maar er verschijnt op de losse Wemos en iSpindel wifi AP maar die is na een paar seconden ook weer uit!

Als de batterij monitoring niet is aangesloten denkt ie dat de batterij leeg is, en gaat de ispindel een uur in deep sleep om energie te besparen. Dus de wemos gaat aan, en meteen weer uit.

KarmeFrank

Paar maanden en een corona pandemie verder maar nog steeds geen werkende ispindel.
Heb er nu 3 gebouwd en geen eentje doet het. Vermoed dus sterk dat het aan die "bijzondere" Wemos ligt. Heeft iemand nog een wemos liggen die ik over kan nemen of ander een linkje naar een andere ali-express leverancier?

Jaakke

Citaat van: KarmeFrank op 02-04-2020  16:49 uPaar maanden en een corona pandemie verder maar nog steeds geen werkende ispindel.
Heb er nu 3 gebouwd en geen eentje doet het. Vermoed dus sterk dat het aan die "bijzondere" Wemos ligt. Heeft iemand nog een wemos liggen die ik over kan nemen of ander een linkje naar een andere ali-express leverancier?

Dit is de officiele store https://lolin.nl.aliexpress.com/

McMelloW

Citaat van: KarmeFrank op 02-04-2020  16:49 uPaar maanden en een corona pandemie verder maar nog steeds geen werkende ispindel.
Heb er nu 3 gebouwd en geen eentje doet het. Vermoed dus sterk dat het aan die "bijzondere" Wemos ligt. Heeft iemand nog een wemos liggen die ik over kan nemen of ander een linkje naar een andere ali-express leverancier?
KarmeFrank, wat zit er tussen de RST pin en GPIO16 (D0) van de ESP8266 op het Wemos bordje?  Daar moet een diode met de cathode (ring) aan de GPIO16 zijde.

Zie deze draad laatste post https://www.esp8266.com/viewtopic.php?p=81060

Scorpionrose

Citaat van: KarmeFrank op 27-09-2019  08:49 uOk heren .. Help?

Ik heb de draadloze iSpindel gebouwd maar bij reset knopje indrukken knippert het blauwe ledje een seconde of 2 en daarna verschijnt er een FaryLink netwerk waarmee niet te connecten valt. Dit probleem is summier op internet bekend en een oplossing is er niet. Weet iemand van jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn?



of opnieuw de software flashen (lieft een oudere versie) of je ispindel in zijn geheel nakijken of je niet een soldering gemist hebt of verkeerd hebt.

Scorpionrose

Citaat van: KarmeFrank op 02-04-2020  16:49 uPaar maanden en een corona pandemie verder maar nog steeds geen werkende ispindel.
Heb er nu 3 gebouwd en geen eentje doet het. Vermoed dus sterk dat het aan die "bijzondere" Wemos ligt. Heeft iemand nog een wemos liggen die ik over kan nemen of ander een linkje naar een andere ali-express leverancier?

Ligt niet aan die wemos. Gebruik ze al vanaf dag 1.

KarmeFrank

We zullen het waarschijnlijk wel gaan zien. Ik heb vorige week nieuwe van die simpelere wemos besteld. Mocht het daarmee wel lukken dan lag het aan mijn wemos of aan de batch. Zo niet dan aan mijn soldeercapaciteiten en dan zal ik wel een hulpgroep uitdoen of iemand (eventueel tegen betaling) me zou  willen helpen of assisteren.

Met brouwende groet KarmeFrank.


Enkie

Hi all,

I've had contact with GekkeGwuido, but he has no solution yet.

   Dank je wel voor je reactie en ja dat heb ik geprobeerd, alleen hij probeert te flashen maar gaat niet verder  :-\

   De log komt niet verder dan
   Note:Detect serial port changed.
   Note:Auto MAP serial port.Port-->COM5

   Note:Serial port connected.
   Note:Begin find ESP8266.

   En ik zie telkens licht grijs om en om verschijnen
   connect.world()
   require("wifi")
   require("gpio")

   Verder niets geen lopende balk en geen MAC adres  :weetniet:

Having the similair problems, nobody encountered these problems and have a solution?

Maybe no solution, but a guide where to search for solutions?

Thank you all.

Kr. Pieter-Paul

Scorpionrose

Citaat van: Enkie op 26-10-2020  13:57 uHi all,

I've had contact with GekkeGwuido, but he has no solution yet.

   Dank je wel voor je reactie en ja dat heb ik geprobeerd, alleen hij probeert te flashen maar gaat niet verder  :-\

   De log komt niet verder dan
   Note:Detect serial port changed.
   Note:Auto MAP serial port.Port-->COM5

   Note:Serial port connected.
   Note:Begin find ESP8266.

   En ik zie telkens licht grijs om en om verschijnen
   connect.world()
   require("wifi")
   require("gpio")

   Verder niets geen lopende balk en geen MAC adres  :weetniet:

Having the similair problems, nobody encountered these problems and have a solution?

Maybe no solution, but a guide where to search for solutions?

Thank you all.

Kr. Pieter-Paul

Als ik het zo lees is je wemos niet goed. Dit komt gelukkig niet vaak voor.

Enkie

Citaat van: Scorpionrose op 26-10-2020  15:08 uAls ik het zo lees is je wemos niet goed. Dit komt gelukkig niet vaak voor.

Ik heb een nieuwe Wemos D1 mini Pro ontvangen van degene waar ik het hele setje van had gekocht.
Voordat ik ben begonnen met loshalen van het oude en opnieuw solderen van het nieuwe bordje eerst geprobeerd te flashen, iets dat ik iedereen kan aanraden.

Resultaat, het is gelukt.
Wanneer hij eerst geflasht is, is er ook geen noodzaak meer om deze USB poort te gebruiken en kan hij met hot glue dicht gemaakt worden. (in theorie hoef je de diode er dan ook niet meer af te slopen). Aangezien nieuwere versies software er gewoon via Wifi opgezet kunnen worden. Je weet meteen of je bordje het doet, scheelt je een hoop uitzoeken en losmaak problemen.

Ik liep alleen tegen het probleem aan dat bij testen in water de Ispindel 19 graden tilt aangaf, ik heb dat met een tweetal boutjes en wat hot glue opgelost (3 mm onder de dop aangebracht).

In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken.

Gr Pieter-Paul

Jan de Graaff

Citaat van: Enkie op 01-11-2020  19:09 uWanneer hij eerst geflasht is, is er ook geen noodzaak meer om deze USB poort te gebruiken en kan hij met hot glue dicht gemaakt worden. (in theorie hoef je de diode er dan ook niet meer af te slopen). Aangezien nieuwere versies software er gewoon via Wifi opgezet kunnen worden.
Even voor de zekerheid: Je moet toch nog steeds het kaartje 'resetten' door een paar keer dat knopje in te drukken om 'm zo in de WiFi AP modus te zetten, toch? Anders krijg je toch niet het 'ispindel' draadloos netwerk om te kiezen?

Ik kan alleen als ik via het device specifieke ispindel WiFi netwerk aan de ispindel verbonden ben draadloos flashen.

[edit] Oh, wacht. Je bedoelt dus niet de dop met hot glue dichtmaken maar de usb poort? Ik dacht de je bedoelde dat als je alles gedaan hebt en je ispindel draadloos opgeladen kan worden, je er niet meer in hoeft.
Ik had niet gemerkt dat ondertussen het onderwerp van dit draadje gewijzigd is; het ging eerst over draadloos oplaadbare ispindels..
Geen flauw idee waarom je een USB poort met hot glue dicht zou willen maken als je hem niet gebruikt...  :weetniet:

buckshot

Ik probeer ook een draadloos oplaadbare ispindel te maken.
Ik heb de schakelaar vervangen door een reed switch, maar deze werkt 95% van de tijd niet als ik er een magneet aan blijf houden.
Ik heb de reed switch al vervangen maar deze blijft ook dezelfde problemen geven.
Zo te zien zijn deze reed switchen geen betrouwbare oplossing.
Aan wat kan dit liggen en is er misschien nog een andere mogelijkheid om de ispindel uit te schakelen in afgesloten petling.

lier

Citaat van: buckshot op 16-11-2020  15:22 uIk probeer ook een draadloos oplaadbare ispindel te maken.
Ik heb de schakelaar vervangen door een reed switch, maar deze werkt 95% van de tijd niet als ik er een magneet aan blijf houden.
Ik heb de reed switch al vervangen maar deze blijft ook dezelfde problemen geven.
Zo te zien zijn deze reed switchen geen betrouwbare oplossing.
Aan wat kan dit liggen en is er misschien nog een andere mogelijkheid om de ispindel uit te schakelen in afgesloten petling.

Je hoeft een iSpindel niet uit te schakelen, die van mij staat al zeker 2,5 jaar aan :)

Jan de Graaff

Citaat van: lier op 16-11-2020  17:40 uJe hoeft een iSpindel niet uit te schakelen, die van mij staat al zeker 2,5 jaar aan :)
Nou, dat hangt helemaal af van de batterij die gebruikt is. Een beveiligde batterij is over het algemeen geen probleem. Het probleem zit 'm voornamelijk in de onbeveiligde Li-Ion batterijen. Die zijn goedkoper en wat krachtiger dan beveiligde batterijen, dus aanlokkelijk om te gebruiken.

Als je zo'n onbeveiligde Li-Ion batterij diep-ontlaadt (= veel te ver ontlaadt, < 2,5V), dan kan ie in brand vliegen als je 'm weer oplaadt of, in het ergste geval, ontploffen. Dat is wat ik ervan begrepen heb, tenminste.

André de Laat

Citaat van: JanDeGraaff op 16-11-2020  20:36 uNou, dat hangt helemaal af van de batterij die gebruikt is. Een beveiligde batterij is over het algemeen geen probleem. Het probleem zit 'm voornamelijk in de onbeveiligde Li-Ion batterijen. Die zijn goedkoper en wat krachtiger dan beveiligde batterijen, dus aanlokkelijk om te gebruiken.

Als je zo'n onbeveiligde Li-Ion batterij diep-ontlaadt (= veel te ver ontlaadt, < 2,5V), dan kan ie in brand vliegen als je 'm weer oplaadt of, in het ergste geval, ontploffen. Dat is wat ik ervan begrepen heb, tenminste.

Die batterijen zitten ook in e-sigs. Er is een tijdje geleden een ongeluk gebeurd omdat iemand zo´n batterij in zijn broekzak met sleutelbos had zitten. Niet erg slim natuurlijk maar de persoon was zwaar gewond. Ben benieuwd wat er gebeurt wanneer zo´n iSpindel gaat lekken.

buckshot

Ik gebruik een Panasonic brand beveiligde batterij, dus ik kan met deze mijn iSpindel aan laten staan?
Het was natuurlijk leuker geweest om een oplossing te vinden om hem uit te schakelen.
Bestaat er misschien zoiets als een waterproof switch die je in de dop kan inbouwen?
Ik vind er wel enkele, maar allemaal te groot.

Jan de Graaff

Citaat van: buckshot op 17-11-2020  07:38 uIk gebruik een Panasonic brand beveiligde batterij, dus ik kan met deze mijn iSpindel aan laten staan?
Alleen als de accu voorzien is van een beschermingscircuit waarmee de batterij beschermd wordt tegen overladen, te diep ontladen en kortsluiting.

Citaat van: buckshot op 17-11-2020  07:38 uHet was natuurlijk leuker geweest om een oplossing te vinden om hem uit te schakelen.
Bestaat er misschien zoiets als een waterproof switch die je in de dop kan inbouwen?
Ik vind er wel enkele, maar allemaal te groot.
Een reed-schakelaar. Dan hoef je alleen maar een magneet aan de buitenkant van de petling in de buurt te houden om hem uit te schakelen.

buckshot

Citaat van: JanDeGraaff op 17-11-2020  08:50 uAlleen als de accu voorzien is van een beschermingscircuit waarmee de batterij beschermd wordt tegen overladen, te diep ontladen en kortsluiting.
Een reed-schakelaar. Dan hoef je alleen maar een magneet aan de buitenkant van de petling in de buurt te houden om 'm uit te schakelen.
Ik gebruik deze batterij:
https://nl.aliexpress.com/item/32801339105.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dH7fKje

En i.v.m. de reed switch: dat was het probleem wat ik in de eerdere post aangaf ;)

Jan de Graaff

Citaat van: buckshot op 17-11-2020  09:03 uEn i.v.m. de reed switch: dat was het probleem wat ik in de eerdere post aangaf ;)
Gek dat je reed switch het niet doet. Is de magneet sterk genoeg? Als ie er niet dicht op zit (je moet de reed-switch zo dicht mogelijk bij de rand van de petling maken), dan moet de magneet wel sterk genoeg zijn om de kring te onderbreken..

buckshot

Citaat van: JanDeGraaff op 17-11-2020  21:32 uGek dat je reed switch het niet doet. Is de magneet sterk genoeg? Als ie er niet dicht op zit (je moet de reed-switch zo dicht mogelijk bij de rand van de petling maken), dan moet de magneet wel sterk genoeg zijn om de kring te onderbreken..
Ik heb een magneet waarmee je een smartphone kan bevestigen, dus sterk genoeg.
De reeds switch zit bijna tegen de dop van de petling en op de dop hang ik dan de magneet.
Ik probeer ook de magneet handmatig tegen de reed switch te houden, maar dan gaat die ook maar heel af en toe open.
Met een andere reeds switch heb ik het probleem ook, alhoewel deze iets minder foutenmarge heeft.

Jan de Graaff

Citaat van: buckshot op 18-11-2020  07:53 uIk heb een magneet waarmee je een smartphone kan bevestigen, dus sterk genoeg.
De reeds switch zit bijna tegen de dop van de petling en op de dop hang ik dan de magneet.
Ik probeer ook de magneet handmatig tegen de reed switch te houden, maar dan gaat die ook maar heel af en toe open.
Met een andere reeds switch heb ik het probleem ook, alhoewel deze iets minder foutenmarge heeft.
Dat klinkt dan toch als een slechte kwaliteit reedschakelaar... Het is niet zo dat dit standaard is voor reedschakelaars.

buckshot

Citaat van: JanDeGraaff op 18-11-2020  10:12 uDat klinkt dan toch als een slechte kwaliteit reedschakelaar... Het is niet zo dat dit standaard is voor reedschakelaars.
Ik heb deze reeds switches
https://nl.aliexpress.com/item/4000602370751.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dKlKYsQ
https://nl.aliexpress.com/item/4001070665806.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dKlKYsQ
zijn er misschien betere kwaliteit te verkrijgen?

Jan de Graaff

Citaat van: buckshot op 18-11-2020  11:37 uIk heb deze reeds switches
https://nl.aliexpress.com/item/4000602370751.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dKlKYsQ
https://nl.aliexpress.com/item/4001070665806.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dKlKYsQ
zijn er misschien betere kwaliteit te verkrijgen?
Ik ben geen kwaliteitsexpert op het gebied van reedcontacten ;-)
Maar, je zou kunnen proberen bij een Nederlandse handelaar/electronica winkel. Dan kun je uitleggen waar je het voor nodig hebt en kunnen zij jou ongetwijfeld verder helpen aan de juiste reedcontacten. Dat wordt met Ali wat lastig..
Ik weet ook niet of het aan jouw magneet kan liggen.
Het enige wat ik weet is dat goeie reedcontacten betrouwbaar genoeg zijn voor dit werk. Niet zoals jij beschrijft dat ze af en toe opengaan.. Ik zou zeker ook een andere magneet proberen.

Scorpionrose

Citaat van: JanDeGraaff op 18-11-2020  10:12 uDat klinkt dan toch als een slechte kwaliteit reedschakelaar... Het is niet zo dat dit standaard is voor reedschakelaars.

De kwaliteit is wel goed.
Alleen de switch op de juiste wijze gebruiken is voor velen een kunst.

buckshot

Citaat van: Scorpionrose op 28-11-2020  20:34 uDe kwaliteit is wel goed.
Alleen de switch op de juiste wijze gebruiken is voor velen een kunst.
En kan je ons deze kunst uitleggen? ;)

Scorpionrose

Citaat van: buckshot op 30-11-2020  13:01 uEn kan je ons deze kunst uitleggen? ;)

Ze zijn erg kwetsbaar om te installeren.
Als je er nog nooit mee gewerkt hebt dan kan ik inderdaad begrijpen dat ze het na het monteren slecht doen of helemaal niet doen.
Maar waarom een draadloos laden versie bouwen en niet een gewone.

Scorpionrose

Citaat van: KarmeFrank op 27-09-2019  08:49 uOk heren .. Help?

Ik heb de draadloze iSpindel gebouwd maar bij reset knopje indrukken knippert het blauwe ledje een seconde of 2 en daarna verschijnt er een FaryLink netwerk waarmee niet te connecten valt. Dit probleem is summier op internet bekend en een oplossing is er niet. Weet iemand van jullie wat de oorzaak zou kunnen zijn?



Dit kun je inderdaad te zien krijgen. Je hebt waarschijnlijk de wemos geprogrammeerd.
Nu probeer je in te loggen in je iSpindel en dat krijg je farylink in je lijst ipv iSpindel.
De wemos even opnieuw programmeren en dan uitzetten en weer aanzetten.
Dan een 10 seconden wachten zodat de software alle hardware onderdelen kan vinden.
Daarna moet hij als het goed is als iSpindel in je Wifi lijst komen te staan

buckshot

Citaat van: Scorpionrose op 30-11-2020  17:43 uZe zijn erg kwetsbaar om te installeren.
Als je er nog nooit mee gewerkt hebt dan kan ik inderdaad begrijpen dat ze het na het monteren slecht doen of helemaal niet doen.
Maar waarom een draadloos laden versie bouwen en niet een gewone.

Zo kan ik hem dichtmaken en dit om hygienische en veiligheids (geen lekken) reden.

Scorpionrose

Citaat van: buckshot op 01-12-2020  09:59 uZo kan ik hem dichtmaken en dit om hygienische en veiligheids (geen lekken) reden.

Als een iSpindel gaat lekken dan is dat voor 99,99% een fout van de gebruiker.
De andere 00,01% is ook een fout van de gebruiker want dan probeert hij meestal onder druk te vergisten.

Wat nog heeft meest voorkomt met vocht in de iSpindel is als met na gebruik de dop eraf haalt.
De meeste gebruikers houden hem dan rechtop waardoor het vloeistof wat zich tussen het schroefdraad bevind van de dop in de ispndel valt en zo op de elektronica komt en je iSpindel om zeep helpt.
Altijd de iSpindel schuin met de dop naar beneden houden en dan de dop verwijderen. Hierna met een doek het  schroefdraad droog maken en de dop van binnen hetzelfde.

lier

Heey goede tip dat het onder druk vergisten niet gaat met een ispindel, ik zit namlijk te denken om daar eens mee te gaan experimenteren maar dan moet ik dus om een andere petling op zoek, eens kijken of hij in een duikkoker past.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.