Gebruik opgekweekte Abt12 gist

Gestart door HansvV, 16-12-2018 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HansvV

Heb deze vraag ook al in het onderwerp "kloonbrouwsels" geplaatst maar nog geen antwoord gekregen. Ik ben benieuwd of er ervaringen zijn met de toepassing van gist die is opgekweekt uit flesjes St.Bernardus Abt12. Ik heb dat zelf gedaan, 2 x 2l starter gemaakt en de slurry daarvan toegevoegd aan ca. 25l wort met hoge startSG, gebaseerd op o.a. 5kg Weyermann Abbey mout. Mochten er brouwers zijn die met deze opkweek werken/hebben gewerkt, dan is mijn interesse specifiek in het verloop ná de hoofdgisting (liep bij mij als een trein naar ca. 1.030, maar gaat nu erg langzaam). Misschien gaat het bij deze gist/wort altijd langzaam, maar andere brouwsels, ook met hoog startSG, gingen veel sneller naar bijv. 1.010.

Hoor graag!

Haagse Wouter

Volgens mij zelfde als Westmalle?

HansvV

Citaat van: Haagse Wouter op 16-12-2018  12:31 uVolgens mij zelfde als Westmalle?

Ik begreep dat Westvleteren de Westmalle gist gebruikt. Of dat ook voor de Abt12 is...?

chthon

Ik ben ook St.-Bernardus aan het opkweken, en het ruikt toch anders dan de Westmalle, die ik in het najaar-voorjaar 2016-2017 heb opgekweekt.

brouwerwaldonk

CiteerIk begreep dat Westvleteren de Westmalle gist gebruikt.
Dat klopt die gebruiken dezelfde gist, het zijn ook dezelfde paters.

CiteerIk ben ook St.-Bernardus aan het opkweken, en het ruikt toch anders dan de Westmalle
St Bernardus is van Watou en het zijn geen paters, mogelijk hebben die niet meer de Westmalle gist maar hun eigen gistsoort. Ik vind hun bier trouwens heel lekker.

HansvV

Citaat van: chthon op 16-12-2018  13:32 uIk ben ook St.-Bernardus aan het opkweken, en het ruikt toch anders dan de Westmalle, die ik in het najaar-voorjaar 2016-2017 heb opgekweekt.

Het lijkt me inderdaad zeker geen Westmalle. Weet dat dit een oude, en wellicht steeds weerkerende discussie is, maar vroeg me af of hetgeen we uit de flesjes opkweken nu dé gist of bottelgist is. Het lijkt me namelijk dat dé gist in ieder geval én goed met maltotriose én met veel alcohol raad zou moeten weten.

Juindorper

Ik heb onlangs een dubbel gebrouwen met deze gist.
Het opkweken uit fles ging verrassend goed maar uiteindelijk kwam ik aan een SVG van 67% wat ik toch wel aan de lage kant vind.
Het bier zit nu 3 weken in de fles maar de smaak is niet echt wat ik er van had verwacht en er zit nauwelijks schuim op. Terwijl bij het openen van de fles toch een behoorlijke sis te horen was.
Al met al vermoed ik dat het een bottelgist is.

chthon

Ik heb St.-Bernardus gist opgekweekt uit St.-Bernardus Blond en Tripel, tussen Sep. 2018 en voorjaar 2019, ik heb er drie bieren mee gebrouwen:

  • 5 liter licht bier (na een paar keer kweken) om een grote hoeveelheid gist te bekomen
  • Een tripel met een gedeelte van het vorige resultaat (8 liter, 8% ABV)
  • Een Abt/Westvleteren 12 kloon met een gedeelte van het eerste resultaat (9 liter, 9,5% ABV)

In alle drie de gevallen heb ik een SVG van 80% behaald.

brouwerwaldonk

Voor allen die de authentieke gist willen gebruiken van de paters van Westmalle, Rochefort of Chimay alsook de echte De koninck die kunnen hier terecht. Je bekomt een flesje met 11 ml gistend wort met levende gistcellen in topconditie.  Deze gisten komen uit de gistkamer van de betreffende brouwerij


Rinus

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-10-2019  07:24 uVoor allen die de authentieke gist willen gebruiken van de paters van Westmalle, Rochefort of Chimay alsook de echte De koninck die kunnen hier terecht. Je bekomt een flesje met 11ml gistend wort met levende gistcellen in topconditie.  Deze gisten komen uit de gistkamer van de betreffende brouwerij



Waar kun je dan terecht?

brouwerwaldonk

Ten noorden van Antwerpen op 500 m van de afrit nr 5 Breda - Antwerpen. De 2de zijstraat aan de linkerkant op de rijksweg na de afrit.

Volgende week wil ik brouwen en heb nu zo een flesje Rochefort klaar staan.
Ik heb zonet een telling van het aantal gistcellen gedaan die in zo een flesje zitten. In elke ml zitten 103.900.000 jonge actieve gistcellen. Die moet je nog opschalen volgens de regels van de kunst.
Ik begin met het flesje in 50 ml steriel wort en per dag maal 10 verse wort toevoegen en op de magneetroerder met beluchten. Zo bekom ik op enkele dagen een zeer actieve starter die ik altijd integraal toevoeg.
Na een dag of 7 is mijn wort altijd volledig uitgegist, waarna ik steevast 2 weken lager bij 10°C.
Bij het bottelen voeg ik dan naast de bottelsuiker nog zo een flesje toe als bottelgist aan 43 L bier.

Juindorper

Fijn dat men hier altijd zo lekker bij het oorspronkelijke onderwerp blijft... ::)

Rinus

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-10-2019  10:07 uTen noorden van Antwerpen op 500m van de afrit nr 5 Breda - Antwerpen. De 2de zijstraat aan de linkerkant op de rijksweg na de afrit.

Volgende week wil ik brouwen en heb nu zo een flesje Rochefort klaar staan.
Ik heb zonet een telling van het aantal gistcellen gedaan die in zo een flesje zitten. In elke ml zitten 103.900.000 jonge actieve gistcellen. Die moet je nog opschalen volgens de regels van de kunst.
Ik begin met het flesje in 50ml steriel wort en per dag maal 10 verse wort toevoegen en op de magneetroerder met beluchten. Zo bekom ik op enkele dagen een zeer actieve starter die ik altijd integraal toevoeg.
Na een dag of 7 is mijn wort altijd volledig uitgegist, waarna ik steevast 2 weken lager bij 10°C.
Bij het bottelen voeg ik dan naast de bottelsuiker nog zo een flesje toe als bottelgist aan 43L bier.
Ik vind de reactie wel waardevol en "on topic", het gaat nog altijd over het opkweken van de gist (al dan niet de Abt12).

Is dat dan een adres van een brouwerij of is dat uw adres? en kan je deze flesjes daar dan kopen?

Ik zou graag leren hoe je de gist cellen kunt tellen? gaat dit met een microscoop bij een bekend volume? tellen met software? wat voor soort apparatuur heb je dan daarvoor nodig en hoe maak je onderscheid tussen levende en dode cellen?

Pieter1954

Ik zou graag het hele proces willen leren. Met alle tips en trucs maar ook alle valkuilen.
Wordt er ergens zo'n cursus gegeven of valt er iets te organiseren bij een deskundige?

brouwerwaldonk

Citaat van: Rinus op 12-10-2019  15:24 uIs dat dan een adres van een brouwerij of is dat uw adres? en kan je deze flesjes daar dan kopen?

Ik zou graag leren hoe je de gist cellen kunt tellen? gaat dit met een microscoop bij een bekend volume? tellen met software? wat voor soort apparatuur heb je dan daarvoor nodig en hoe maak je onderscheid tussen levende en dode cellen?
Dat is het adres waar ik woon. Ik ben een gepensioneerde mekanieker en al 25 jaar bezig met gistkweek.
Gistcellen tellen kan enkel met een microscoop op vergroting x400, met één homogene druppel suspentie, vooraf verdund, op een telkamer (een glasplaatje met een speciale vorm met een raster) 
Door het aantal cellen in 25 vierkantjes te tellen en verminigvuldigen met de verdunning en met 10.000 weet je hoeveel gistcellen er in de oorspronkelijke gistende wort aanwezig zijn.
Door de korte tijd nodig voor het opschalen, dan heb je nog geen dode cellen, die heb je pas na de hoofdgisting en dan heel veel. Met een kleurstof kan je levende van dode cellen goed onderscheiden.

Een starter maken van zo een flesje is echt niet moeilijk, maar zeer zuiver werken is een noodzaak.
Niet overdrijven met gistvoeding is mijn motto, het doet meer kwaad dan goed, op dit forum worden enorme hoeveelheden gistvoeding aanbevolen, zij zijn niet goed bezig volgens mij. Die enorme hoeveelheden voedings zouten geven een vieze smaak waardoor zij die het toch doen hun starter moeten afgieten en zo de meest actieve cellen weggooien.

Met kleine hoeveelheden wort beginnen, regelmatig beluchten met of zonder bruissteen en als het even kan in een erlenmeyer op de magneetroerder.
Diegene die hier gist komen afhalen krijgen in detail de uitleg met alle tips en tricks, met voorbeelden, hoe ze moeten opschalen, kweken, gistbank opzetten enz.


brouwerwaldonk

Citaat van: Pieter1954 op 12-10-2019  17:25 uIk zou graag het hele proces willen leren. Met alle tips en trucs maar ook alle valkuilen.
Wordt er ergens zo'n cursus gegeven of valt er iets te organiseren bij een deskundige?
Ik ben altijd bereid om alle tips en tricks mee te delen. Maak een afspraak en kom maar af naar Ekeren waar ik woon.

Pieter1954

Ik heb u een e-mail gestuurd.

brouwerwaldonk


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.