Houten vat schuren of niet? Hoe toasten en welke bieren erin?

Gestart door Corporael en Zn., 14-12-2018 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Corporael en Zn.

Mijn wens was al langer om bier in een houten vat te lageren. Dus ben ik maar wat rond gaan zoeken op internet en marktplaats.
Toevallig een heel goedkoop nieuw 15-liter vat op de kop getikt en die maar zonder overleg met mijn mede-brouwers gekocht. (ach, ze moeten het maar leuk gaan vinden :))

Ook maar even op dit forum gekeken welke bieren er nou in zo'n vat kunnen en dat bleken toch vooral D-klasse bieren.
Echter mijn broers, vader en ik zijn meer van de A- en de C-klasse bieren.

Nu was mijn oog gevallen op Vlaams rood(B-klasse :-\), Vlaams bruin(alweer B-klasse :-\), en oude geuze lambic.(A-klasse)

Omdat dit allemaal zurige bieren zijn kan hierna geen niet-zuur bier in het houten vat laten rijpen.

Zelf zit ik te denken om er eerst een Vlaams rood in te lageren en daarna de Lambic erin te laten vergisten. (Vlaams bruin lijkt me toch niet zo geschikt qua smaak?!?!?)

Iemand nog ideeën welk(e) bier(en) voor deze twee kunnen rijpen in dit vat? Rekening houdend met de smaken die in het vat blijven zitten?

Ook heb ik gelezen dat bieren in kleine vaten sneller oxideren, het vat is nu gelakt, zal ik dit zo laten om minder zuurstof door te laten of gewoon kaal schuren?
Omdat het vat nog niet getoast is wil ik hem ook nog gaan toasten (medium) Iemand nog een idee hoe ik dat het beste kan doen?


Ik hoor graag jullie reacties en tips!

groeten,
Lennart

EBC

Vaak zijn vaten van die maat van binnen met paraffine gecoat. Controleer dat eerst.

Corporael en Zn.

Citaat van: EBC op 14-12-2018  23:12 uVaak zijn vaten van die maat van binnen met paraffine gecoat. Controleer dat eerst.

Bedankt voor je reactie, ik had er zelf niet aan gedacht.

gisteren heb ik al even in het vat gekeken maar daar leek het gewoon kaal hout te zijn.

Is paraffine zichtbaar/ ruikbaar? en (hoe) kan ik dit verwijderen?

groeten,
Lennart

henkg

Misschien even Googelen op 'wijnvat zwavelen' of 'zwavelwiek'.
Dat gaat dan weliswaar over ontsmetten, maar dikke kans dat je zo ook andere verzorging van wijnvaten vindt.

Corporael en Zn.

Na een tijdje gezocht te hebben naar informatie over paraffine inderdaad gevonden dat het gewoon te verwijderen is door het met heet water uit te spoelen ;D

Kan ik weer bezig gaan met de vragen die ik oorspronkelijk heb :shelp: :P

Serge VL

Citaat van: henkg op 15-12-2018  10:57 uMisschien even Googelen op 'wijnvat zwavelen' of 'zwavelwiek'.
Dat gaat dan weliswaar over ontsmetten, maar dikke kans dat je zo ook andere verzorging van wijnvaten vindt.
Een eiken vat voor bier NOOIT behandelen met een zwavelwiek!!! Je bier zal als je dat doet onherroepelijk zwavel geurtjes gaan bevatten
Bier is geen wijn!!!

Citaat van: Corporael en Zn. op 15-12-2018  11:19 uNa een tijdje gezocht te hebben naar informatie over paraffine inderdaad gevonden dat het gewoon te verwijderen is door het met heet water uit te spoelen ;D
Heb ik ook al eens geprobeerd, dat lukt echt niet de paraffine achtige coating zit te diep in het hout gedrongen je moet echt dit door schuren afkrijgen.

De lak aan de buitenzijde die laat je best zitten, vaten kleiner dan 50 liter dienen steeds aan de buitenzijde een coating te hebben omdat die anders te veel zuurstof door laten in functie van het volume.

Om eventuele paraffine coating er uit te krijgen is er maar een goede oplossing en dat is de bovenste 2 hoepels lossen en het deksel er uithalen waarna je je vat aan de binnenzijde gaat schrapen.
Achteraf netjes het deksel terug monteren en de hoepels terug aanslagen.

Als alternatief als je niet je vat durft te openen kan je er water en scherpe kiezel in doen, het vat vast schorren in een mortelmolen en gedurende enkel uren laten draaien in al de mogelijke standen van de mortelmolen en op regelmatige basis het water in het vat verversen, zo schuur je de binnenzijde zuiver van alle paraffine.

Corporael en Zn.

Citaat van: Serge VL op 15-12-2018  16:41 uEen eiken vat voor bier NOOIT behandelen met een zwavelwiek!!! Je bier zal als je dat doet onherroepelijk zwavel geurtjes gaan bevatten
Bier is geen wijn!!!
Heb ik ook al eens geprobeerd, dat lukt echt niet de paraffine achtige coating zit te diep in het houd gedrongen je moet echt dit door schuren afkrijgen.

De lak aan de buitenzijde die laat je best zitten, vaten kleiner dan 50l dienen steeds aan de buitenzijde een coating te hebben omdat die anders te veel zuurstof door laten ifv van het volume

Om eventuele paraffine coating er uit te krijgen is er maar een goede oplossing en dat is de bovenste 2 hoepels lossen en het deksel er uithalen waarna je je vat aan de binnenzijde gaat schrapen.
Achteraf netjes het deksel terug monteren en de hoepels terug aanslagen.

Als alternatief als je niet je vat durft te openen kan je er water en scherpe kiezel in doen, het vat vast schorren in een mortelmolen en gedurende enkel uren laten draaien in al de mogelijke standen van de mortelmolen en op regelmatige basis het water in het vat verversen, zo schuur je de binnenzijde zuiver van alle paraffine.

Bedankt voor je reactie!
Laat ik de lak dus zitten.

De deksels van het tonnetje moet ik er toch al vanaf halen om het vat te toasten. Dus het is ook geen probleem om de eventuele paraffine eruit te schuren

Eventuele tips voor het toasten zijn dus nog welkom ;)

groeten,
Lennart

Corporael en Zn.

Is wijnsteenzuur dan ook niet geschikt voor het desinfecteren?

Serge VL

Citaat van: Corporael en Zn. op 15-12-2018  17:46 uIs wijnsteenzuur dan ook niet geschikt voor het desinfecteren?
Wijnsteenzuur als desinfectiemiddel, nog nooit van gehoord.

Stomen is de beste manier (spongat aan de onderzijde) omdat je dan door en door het hout boven de pasteurisatie temperatuur brengt en je dus 100% zeker bent dat je tot in elk kiertje en spleetje komt.
Ik stoom meestal tot het vat aan de buitenzijde overal >72°C heeft en dan nog 15 min. (totale tijd is ongeveer 1h)
Ik doe dit gewoon met mijn vrouw haar stoompan.


Corporael en Zn.

Bedankt!

Ik heb zelf geen stoompan maar zal dan maar even op internet opzoeken hoe ik hem alsnog kan stomen.

Groeten,
Lennart

EBC

Die parafine krijg je er niet uit. Nou ja, afhankelijk van hoe ver je wilt gaan.
En als je die parafine er uit krijgt, dan is je vat waarschijnlijk niet lekvrij. Die parafine is niet voor niets. Heeft alles te maken met de kwaliteit van het vat, tja, het was goedkoop nietwaar?  ;)

Je koopt beter een ton vanaf 20 liter, die zijn blank hout van binnen.


EBC

Citaat van: Serge VL op 15-12-2018  18:45 uWijnsteenzuur als desinfectiemiddel, nog nooit van gehoord.

Een nieuw houten vat wordt normaal een aantal dagen gevuld met een oplossing van water met wijnsteenzuur.

Corporael en Zn.

Citaat van: EBC op 15-12-2018  21:06 uDie parafine krijg je er niet uit. Nou ja, afhankelijk van hoe ver je wilt gaan.
En als je die parafine er uit krijgt, dan is je vat waarschijnlijk niet lekvrij. Die parafine is niet voor niets. Heeft alles te maken met de kwaliteit van het vat, tja, het was goedkoop nietwaar?  ;)

Je koopt beter een ton vanaf 20 liter, die zijn blank hout van binnen.

Ik weet niet zeker of er überhaupt parafine in zit. Wanneer ik door het kleine gaatje kijk met een zaklamp zie ik gewoon blank hout volgensmij...

Wanneer ik de paraffine (waarvan ik niet weet of het er wel in zit) er eventueel (gedeeltelijk) in laat zitten, welke nadelige gevolgen heeft dit dan voor het bier?

Het houten vaatje heb ik gekocht via marktplaats van een vrouw die het voor de sier in haar kamer had staan. Dus de hoop is er nog dat het een vaatje van goede kwaliteit is!

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 15-12-2018  21:06 uDie parafine krijg je er niet uit. Nou ja, afhankelijk van hoe ver je wilt gaan.
En als je die parafine er uit krijgt, dan is je vat waarschijnlijk niet lekvrij. Die parafine is niet voor niets. Heeft alles te maken met de kwaliteit van het vat, tja, het was goedkoop nietwaar?  ;)

Je koopt beter een ton vanaf 20 liter, die zijn blank hout van binnen.


Maar zit er wel paraffine in? Immers 'leek het gewoon kaal hout te zijn' was de opmerking.

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 15-12-2018  21:30 uMaar zit er wel paraffine in? Immers 'leek het gewoon kaal hout te zijn' was de opmerking.
Dat weet je hel snel door een simpele test, doe 100 ml water in het vat, laat het even staan en wals er nu en dan even mee, kan je achteraf het het water er voor 90% terug uitgieten dan is het geparaffineerd, bij een vat dat aan de binnenzijde bloot hout heeft daar trekt dit water dadelijk in het hout en komt er niet meer uit het vat.
Op voorwaarden dat je het vat niet op voorhad doorweekt was natuurlijk. (Eventueel eerst enkele weken late drogen of laten drogen door er lucht door te blazen met vb een aquarium pompje gedurende enkele dagen)

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 16-12-2018  11:13 uDat weet je hel snel door een simpele test, doe 100ml water in het vat, laat het even staan en wals er nu en dan even mee, kan je achteraf het het water er voor 90% terug uitgieten dan is het geparaffineerd, bij een vat dat aan de binnenzijde bloot hout heeft daar trekt dit water dadelijk in het hout en komt er niet meer uit het vat.
Op voorwaarden dat je het vat niet op voorhad doorweekt was natuurlijk. (Eventueel eerst enkele weken late drogen of laten drogen door er lucht door te blazen met vb een aquarium pompje gedurende enkele dagen)
Kijk dat is nog eens een slimme test. Dan kunnen we daarna kijken wat een zinvol vervolg is ipv allerlei aannames te doen die misschien niet blijken te kloppen. (Hoewel EBC een heel sterk voorgevoel lijkt te hebben dat er wel paraffine in moet zitten)

Serge VL

Citaat van: EBC op 15-12-2018  21:09 uEen nieuw houten vat wordt normaal een aantal dagen gevuld met een oplossing van water met wijnsteenzuur.
Voor wijn ja,
Een wijnsteenzuur spoeling wordt uitgevoerd om het vat op een lage pH te brengen zodat het zwavelen met een zwavelwiek werkt, met andere woorden dat er voldoende vrije SO2 kan gevormd worden ten gevolge van de correcte zure omgeving die je op die manier creëert.
Als je voor wijn dit niet met een wijn eigen zuur (smaak neutraal) zou voor behandelen en dan zo zou gaan zwavelen met en zwavel wiek geen of zeer weinig nut zou hebben.
Kortom een wijsteen zuuroplossing wordt er enkel ingezet om je vat te kunnen zwavelen met een zwavel wiek, en laat dat laatste nu net iets zijn dat je best zeker niet toepast voor bier.

Alle informatie over hoe omgaan met eiken vaten en bier vind je op Milk the funk http://www.milkthefunk.com/wiki/Barrel

Corporael en Zn.

Bedankt voor alle nuttige reacties!

Ik heb het vat afgelopen donderdag 24 uur met water laten doordrengen dus zal het vat eerst moeten laten drogen voordat ik de test uit kan voeren. Ik laat het nog wel horen!

Groeten,
Lennart

Corporael en Zn.

Citaat van: EBC op 14-12-2018  23:12 uVaak zijn vaten van die maat van binnen met paraffine gecoat. Controleer dat eerst.

EBC, je hebt helaas gelijk. :(

Op het oog leek het kaal hout te zijn maar toen ik aan de binnenkant van het vat voelde, voelde ik een plasticachtige laag. De parafinne waarschijnlijk. Toen maar twee hoepels van het vat afgehaald om er een deksel vanaf te halen maar alles zit zo vast aan elkaar dat ik het vermoede heb dat alles ook nog eens met houtlijm aan elkaar is gelijmd...

Het wordt dus een nieuw projectje voor me.
Een geheel nieuw houten vat maken met de bestaande hoepels ;)


Corporael en Zn.

Citaat van: BLUB op 17-12-2018  17:12 uLeuk werk  ;) :)

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,27649.msg423653.html#msg423653

Succes

 :degroeten:

BLUB

Leuk om te zien dat ander mensen op het forum al hun eigen vat hebben gemaakt!

Houten duigen maken moet nog wel lukken met een vlakschuurband maar waar ik nog niet over had nagedacht was het buigen van de duigen... Wanneer ik zie dat het al moeite koste om de duigen te buigen met jouw installatie moet ik er nog eens over nadenken hoe ik dit moet gaan doen. ???

Zouden spanbanden voldoen?

Groeten,
Lennart

BLUB

Citaat van: Corporael en Zn. op 18-12-2018  13:02 uLeuk om te zien dat ander mensen op het forum al hun eigen vat hebben gemaakt!

Houten duigen maken moet nog wel lukken met een vlakschuurband maar waar ik nog niet over had nagedacht was het buigen van de duigen... Wanneer ik zie dat het al moeite koste om de duigen te buigen met jouw installatie moet ik er nog eens over nadenken hoe ik dit moet gaan doen. ???

Zouden spanbanden voldoen?

Groeten,
Lennart

Hoi, bij mij ging het niet met spanbanden, maar ik had de duigen dan ook veel te dik, ruim 2 cm.

Normaal lopen de duigen naar het midden naar ongeveer 1,2 cm, dan gaat het misschien met spanbanden wel.

 :degroeten:

BLUB

Corporael en Zn.

Even op zoek gegaan naar eikenhout maar dat is toch wel erg duur allemaal bij elkaar! (Bijna even duur wanneer je een houten vat nieuw koopt)

Nog even op het internet gekeken voor een ander vat,
mijn oog is gevallen op een eikenhouten vat waar sterke drank in heeft gezeten, 30 liter. Zou een lambiek lekker worden in een vat waar sterkedrank in heeft gezeten en dus waarschijnlijk havey toasted is?

Groeten,
Lennart

Jacques

Citaat van: Corporael en Zn. op 24-12-2018  16:18 uEven op zoek gegaan naar eikenhout maar dat is toch wel erg duur allemaal bij elkaar! (Bijna even duur wanneer je een houten vat nieuw koopt)

Nog even op het internet gekeken voor een ander vat,
mijn oog is gevallen op een eikenhouten vat waar sterke drank in heeft gezeten, 30 liter. Zou een lambiek lekker worden in een vat waar sterkedrank in heeft gezeten en dus waarschijnlijk havey toasted is?

Groeten,
Lennart

Om welke drank gaat het? Gebruikte vaten waar bijvoorbeeld whiskey, port of rode wijn in heeft gezeten zijn heel populair onder commerciële craftbrouwers.

Corporael en Zn.

Citaat van: Jacques op 25-12-2018  21:42 uOm welke drank gaat het? Gebruikte vaten waar bijvoorbeeld whiskey, port of rode wijn in heeft gezeten zijn heel populair onder commerciële craftbrouwers.

Zijn dat niet meer de zwaardere bieren die op die vaten gerijpt worden ipv een Lambiek?

Groeten,
Lennart

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.