Kan deze stout al klaar zijn op 1030?

Gestart door snowdog2006, 16-12-2018 22:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

snowdog2006

Ik heb onderstaande stout gebrouwen op 23 november.
Inmiddels 14 dagen op 22 graden aan net nagisten. Bij de verhoging naar 22 graden het gistvat gezwenkt.

Start SG 1076 (23 november)
SG 1030  (16 december)

20 Liter
23 gram US -05

SVG = nu 60 %. Best laag. Zou dit kunnen gezien de moutstort en maischschema? Ik wilde wat meer body geven dus had wat haver toegevoegd en hogere maischtemp gebruikt.

Ik wil geen exploderende flessen krijgen.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk11
Naam receptPorterstout 2.0
Brouwdatum07-11-2018
BierstijlStout (Export)
Volume20,0 l
Begin SG1,075 SG
Berekende kleur (Morey)105 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement85,0 %
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,19 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC36,0 %
1,21 kgPale mout. HalcyonThomas Fawcett and Sons5 EBC20,0 %
1,03 kgBrown moutThomas Fawcett and Sons150 EBC17,0 %
0,91 kgCara 120Dingemans120 EBC15,0 %
0,30 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons525 EBC5,0 %
0,24 kgGeroosterde gerstThomas Fawcett and Sons1200 EBC4,0 %
0,18 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC3,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 °C1 min.10 min.3,3 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.45 min.3,3 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,4 gSimcoebellen13,3%75 min.30,0 IBU
30,0 gWillamettebellen6,5%5 min.4,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist


BrouwMark

Stevige moutstort. Heb je hiermee echt de 85% brouwzaalrendement gehaald? 1030 is wel aan de hoge kant...

TeVeHa

Naar mijn mening moet je de gist weer aan de praat krijgen, dwz beetje aftappen, opschalen naar enkele liters en weer toevoegen oftewel nog een zakje toevoegen, SG 1030 bottelen is link. mvg

Oxhead

10 minuten op 62 graden is wel aan de korte kant, samen met o.a 15% cara 120 kan tie best wel klaar zijn.
Ik zou nog een week of 2 wachten en dan nog eens meten.

Je hebt voldoende gist toegevoegd dus ik zou het gistvat dichtlaten en niet onnodig gaan meten.



snowdog2006

Ja ik dacht ook genoeg gist te hebben meegegeven. En vlg mij als ik nu gist zou toevoegen ik op zijn minst ook gistvoeding moet meegeven omdat de voedingsstoffen zo goed als op zijn voor de gist.

Ik zat er ook aan te denken om nog 2 weken te wachten dan te bottelen en dan misschien te bottelen met aan de onderkant zittende grens van suiker gram per liter jongbier op basis van de BKG gids.

Zouden jullie het dus wel aandurven gezien maischschema en moutstort om nu nog 2 weken wachten en dan te gaan bottelen? Dan ligt het bier wel weer 6 weken op de gist. Maar goed.

Chris71

1030 lijkt aan de hoge kant, maar het zou kunnen. Een dubbel Oatmeal Stout die ik een paar jaar geleden heb gebrouwen is daar ook geëindigd en was echt top.
Voortaan misschien een beetje wort apart vergisten met een overdaad aan gist, dan weet je wat de maximale SVG zal zijn.

snowdog2006

Ja ik had gister een staaltje geproefd en hij smaakte echt meer dan prima :). Dus daarom vond ik het zonde als deze batch evt mislukt door het al dan niet te vroeg bottelen.

In het boek Yeast staat de forced ferment test dat lijkt mij een goede manier om zekerheid te krijgen. Alleen heb ik maar 1 koelkast dus iets op 30 graden wegzetten (dacht ik) op een magneetroerder lijkt mij lastig.

BrouwMark

Citaat van: snowdog2006 op 17-12-2018  12:28 uJa ik had gister een staaltje geproefd en hij smaakte echt meer dan prima :). Dus daarom vond ik het zonde als deze batch evt mislukt door het al dan niet te vroeg bottelen.

In het boek Yeast staat de forced ferment test dat lijkt mij een goede manier om zekerheid te krijgen. Alleen heb ik maar 1 koelkast dus iets op 30 graden wegzetten (dacht ik) op een magneetroerder lijkt mij lastig.

Boven een radiator op de vensterbank?

Eric v B

Met vergelijkbare bieren (Porter en Stout) heb ik vergelijkbare ervaringen. Ik ben wel eens geëindigd met een SVG van 56%. Gewoon gebotteld met 6 of 7 gram suiker per liter. Geen problemen gehad met explosies of gushers. Misschien inderdaad nog een week of twee laten staan en meten.

snowdog2006

Cool! Dat geeft vertrouwen dat het toch wel goed is gegaan.
@Mark ik brouw in mijn woonkamer annex keuken. En heb 1 slaapkamer. Om bij 1 van die 2 de radiator aan te zetten tot 30 graden is niet echt prettig.

Meestal bottel ik mijn bieren in 3/4 weken. Denken jullie dat het geen kwaad kan om een keer na 6 weken te bottelen? Dit ivm autolyse? Ik heb nl dit keer een keer niet overgeheveld. Aan de andere kant.. ik ga het wel merken dan. Ik kan er toch niets meer aan doen.

snowdog2006

Citaat van: BrouwMark op 16-12-2018  23:00 uStevige moutstort. Heb je hiermee echt de 85% brouwzaalrendement gehaald? 1030 is wel aan de hoge kant...

Vind je 85% aan de hoge kant? Ik heb inderdaad SG 1076 zo behaald met deze moutstort. Ik merk dat bij mij het maischrendement en spoelen altijd heel efficiënt verlopen. Misschien omdat ik mijn gehele maischketel leegschep in mijn filteremmer? Tot nu toe altijd iets van 80+% gehaald en soms zelfs 90.

BrouwMark

Citaat van: snowdog2006 op 17-12-2018  13:05 u@Mark ik brouw in mijn woonkamer annex keuken. En heb 1 slaapkamer. Om bij 1 van die 2 de radiator aan te zetten tot 30 graden is niet echt prettig.

Hè? Nee joh, ik bedoel, als je verwarming aan staat (en dat zal wel met dit weer) wordt het boven je radiator flink warm. Leg er maar eens een thermometer neer. Daar je magneetroerder zetten. Niet je kamer opstoken tot 30 °C natuurlijk  ;D

Brouwert

Citaat van: snowdog2006 op 17-12-2018  13:24 uVind je 85% aan de hoge kant? Ik heb inderdaad SG 1076 zo behaald met deze moutstort. Ik merk dat bij mij het maischrendement en spoelen altijd heel efficiënt verlopen. Misschien omdat ik mijn gehele maischketel leegschep in mijn filteremmer? Tot nu toe altijd iets van 80+% gehaald en soms zelfs 90.

Ik vind 85% ook erg hoog en 90% extreem hoog. :groots:
Ik zit meestal rond de 80 met twee keer een uitschieter rond de 85.

Roelof

Gemeten meten een refractometer? Zoja heb je wel een omrekeningstabel gebruikt?
Ik sprak vorige week iemand die meer dan 25 jaar brouwt en had het zelfde probleem, een te hoog eind sg.
Was ook -/+ 1030, na omrekenen kwam hij uit op 1012.

snowdog2006

Citaat van: Roelof op 18-12-2018  10:04 uGemeten meten een refractometer? Zoja heb je wel een omrekeningstabel gebruikt?
Ik sprak vorige week iemand die meer dan 25 jaar brouwt en had het zelfde probleem, een te hoog eind sg.
Was ook -/+ 1030, na omrekenen kwam hij uit op 1012.

Nee, ik meet tijdens/na de vergisting altijd met een hydrometer.

Jacques

Heel veel donkere mouten en caramouten. Dat in combinatie met kort maischen bij 62 ºC en geen suiker toevoeging zorgt er voor dat je een lage vergistingsgraad hebt.

Ze ook het artikel Impact of Dark Specialty Malts on Extract Composition and Wort Fermentation

snowdog2006

Bedankt allen.

Ik ga toch bottelen deze week. Evt met een lage bottelsuiker hoeveelheid.
De smaak is goed. Wellicht iets te vol, maar smaakte erg goed. Nu maar hopen dat er geen infectie of zuurstofinslag is genomen gezien het nu al 1 maand staat (en 2x open is geweest om een staal te nemen) en deze week dus de 3e keer voor het nemen van laatste sample.


Knobby

Citaat van: snowdog2006 op 20-12-2018  15:14 uBedankt allen.

Ik ga toch bottelen deze week. Evt met een lage bottelsuiker hoeveelheid.
De smaak is goed. Wellicht iets te vol, maar smaakte erg goed. Nu maar hopen dat er geen infectie of zuurstofinslag is genomen gezien het nu al 1 maand staat (en 2x open is geweest om een staal te nemen) en deze week dus de 3e keer voor het nemen van laatste sample.
Heb nu heel recent hetzelfde verhaal, drop Ris gebrouwen, Begin SG 1,092 en gemaischt rond de 68-69 graden. Die is nu klaar op SG 1,038.

snowdog2006

Cool! Goed om te weten.

Weer gemeten zojuist (hydrometer) weer 1030.  Ik ga meteen bottelen vandaag.

lier

Of als je nog wat gist hebt liggen tap een flesje af voeg wat verse gist toe en kijk of hij dan nog verder doorgist dan weet je of er wel of geen vergistbare suikers aanwezig zijn in je bier

snowdog2006

Hmm, heb geen gist meer liggen.

Heb 50 flessen gebotteld met 5.2 gram suiker per liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.