Fermentasaurus koelen

Gestart door Alien on Acid, 13-12-2018 13:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alien on Acid

Op de plek waar mijn Fermentasaurus staat, kan ik geen koelkast plaatsen die groot genoeg is om dit ding in kwijt te kunnen. Wordt wat lastig om deze de trap op te krijgen.
Nu heb ik een kast gekocht bij de welbekende Zweedse meubelboer, die ik van binnen heb geisoleerd met piepschuim.

Verwarmen kan via de vele manieren wat al hier op het forum besproken is. Koelen daarentegen wordt wat lastiger zonder koelkast.
Bij wijze van proef heb ik mijn Fermentasaurus op de volgende manier aangepast:

Ik heb een spiraalkoeler gemaakt van RVS, en deze door de deksel van de Fermentasaurus laten lopen. Dit heb ik luchtdicht proberen te maken met (voedselveilige) rubberen tulen. Om de koeler op z'n plek te houden, heb ik PVC draad-knelfittingen gebruikt. Omdat deze niet in contact staan met het jongbier, zal dit geen probleem zijn.

Een vriend had een koelpompje over van zijn oude Grainfather koeling die ik heb aangesloten op de koeler. Het pompje zelf ligt in een koelbox met koud water, waarbij elke dag een paar koelelementen bij kan worden gegooid.

Vandaag en morgen ga ik de capaciteit testen, en waar nodig verbeteren. Als dit werkt, ga ik de luchtdichtheid verder probereren te checken, maar op dit moment ziet het er goed uit!




Alien on Acid

UPDATE: Koelen gaat verrassend goed! Ik heb een liter of 20 water in de Fermentasaurus gedaan, en op laten warmen tot kamertemperatuur. Bij een omgevingstemperatuur van ca. 18 graden weet deze setup de temperatuur in de Fermentasaurus op een constante 11 graden te houden, na de pomp een uurtje of 3 te laten draaien.

De leidingen zijn ook allemaal geisoleerd met buisisolatie van de bouwmarkt om zo min mogelijk invloed te krijgen van buitenaf. Met een paar extra koelelementen in het water, hoop ik de temperatuur nog een paar graadjes lager te krijgen. Tevens zal de kamer waar de gistkast staan ook koeler zijn dan waar de testopstelling was. Binnenkort maar in praktijk brengen met een brouwsel!

Heisenberg

Mooi projectje maar ik zou toch voor een koelkast gaan. Samen met een Inkbird temperatuur controller en een warmtekabel.

tdp

Mooie oplossing inderdaad wanneer je geen koelkast kunt plaatsen als klimaatkast!

Jacques

Citaat van: Alien on Acid op 13-12-2018  13:21 uOp de plek waar mijn Fermentasaurus staat, kan ik geen koelkast plaatsen die groot genoeg is om dit ding in kwijt te kunnen. Wordt wat lastig om deze de trap op te krijgen.
Nu heb ik een kast gekocht bij de welbekende Zweedse meubelboer, die ik van binnen heb geisoleerd met piepschuim.

Verwarmen kan via de vele manieren wat al hier op het forum besproken is. Koelen daarentegen wordt wat lastiger zonder koelkast.
Bij wijze van proef heb ik mijn Fermentasaurus op de volgende manier aangepast:

Ik heb een spiraalkoeler gemaakt van RVS, en deze door de deksel van de Fermentasaurus laten lopen. Dit heb ik luchtdicht proberen te maken met (voedselveilige) rubberen tulen. Om de koeler op z'n plek te houden, heb ik PVC draad-knelfittingen gebruikt. Omdat deze niet in contact staan met het jongbier, zal dit geen probleem zijn.

Een vriend had een koelpompje over van zijn oude Grainfather koeling die ik heb aangesloten op de koeler. Het pompje zelf ligt in een koelbox met koud water, waarbij elke dag een paar koelelementen bij kan worden gegooid.

Vandaag en morgen ga ik de capaciteit testen, en waar nodig verbeteren. Als dit werkt, ga ik de luchtdichtheid verder proberen te checken, maar op dit moment ziet het er goed uit!

Een leuke creatieve oplossing.
Maar ik snap niet helemaal dat je wel de ruimte hebt om een geïsoleerde kast om de Fermentasaurus  maar niet voor een koelkast. Koelkasten heb je in allerlei hoogten.
Met een Inkbird kun je eenvoudig de temperatuur regelen. Hoef je niet steeds koelelementen in te vriezen.

Zie hier voor meerdere modellen.

Heisenberg

Citaat van: tdp op 15-12-2018  10:58 uMooie oplossing inderdaad wanneer je geen koelkast kunt plaatsen als klimaatkast!

Sorry, dat laatste had ik over het hoofd gezien. Dan wordt het een stuk moeilijker inderdaad.

Heisenberg

Citaat van: Jacques op 16-12-2018  10:27 uEen leuke creatieve oplossing.
Maar ik snap niet helemaal dat je wel de ruimte hebt om een geïsoleerde kast om de Fermentasaurus  maar niet voor een koelkast. Koelkasten heb je in allerlei hoogten.
Met een Inkbird kun je eenvoudig de temperatuur regelen. Hoef je niet steeds koelelementen in te vriezen.

Zie hier voor meerdere modellen.

Of gewoon op Marktplaats. Voor een grote moet je wat geduld hebben maar ik heb er drie staan via Marktplaats gekocht, twee tafelmodellen en 1 van 120 hoog. Ben nog op zoek naar eentje van 140 hoog waar mijn CCT in komt te staan.

Alien on Acid

Citaat van: Jacques op 16-12-2018  10:27 uMaar ik snap niet helemaal dat je wel de ruimte hebt om een geïsoleerde kast om de Fermentasaurus  maar niet voor een koelkast.

Ik heb wel de ruimte voor een koelkast, alleen om deze in de kamer te krijgen waar mijn gistvat staat is wat lastiger... Een IKEA kast in onderdelen en wat losse isolatieplaten zijn makkelijker om een bochtige trap op te krijgen dan een koelkast, vandaar. Als een koelkast in onderdelen naar boven had gekund, had ik dat zeker gedaan!

Citaat van: Heisenberg op 15-12-2018  06:46 uMooi projectje maar ik zou toch voor een koelkast gaan. Samen met een Inkbird temperatuur controller en een warmtekabel.

Inkbird komt er inderdaad ook nog. Had nog meegedaan met de loting, maar helaas :P
Warmtekabel is al in bestelling, en ben al aan het kijken wat ik kan doen om de koeler en kast nog verder te verbeteren.

Citaat van: tdp op 15-12-2018  10:58 uMooie oplossing inderdaad wanneer je geen koelkast kunt plaatsen als klimaatkast!

Bedankt! Ben ook blij hoe het tot dusver is uitgepakt! Aankomende week eens testen met een brouwsel. Ben benieuwd!

Jacques

Citaat van: Alien on Acid op 16-12-2018  20:38 uIk heb wel de ruimte voor een koelkast, alleen om deze in de kamer te krijgen waar mijn gistvat staat is wat lastiger... Een IKEA kast in onderdelen en wat losse isolatieplaten zijn makkelijker om een bochtige trap op te krijgen dan een koelkast, vandaar. Als een koelkast in onderdelen naar boven had gekund, had ik dat zeker gedaan!

Ok. Dat verklaart veel. Wat je nu hebt is heel creatief bedacht. Maar het vraagt wel het nodige op en neer geloop met koelelementen.

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 16-12-2018  22:04 uOk. Dat verklaart veel. Wat je nu hebt is heel creatief bedacht. Maar het vraagt wel het nodige op en neer geloop met koelelementen.

Traplopen is gezond :proost: :proost:

ExPeteriment

Aan de koelende kant kun je een thermo-elektrische koelbox overwegen, die zul je de trap wel op krijgen. Daar kun je dan weer een temperatuurregeling op zetten. Dat scheelt lopen en is nauwkeriger te regelen.

Jacques

Citaat van: ExPeteriment op 16-12-2018  22:39 uAan de koelende kant kun je een thermo-elektrische koelbox overwegen, die zul je de trap wel op krijgen. Daar kun je dan weer een temperatuurregeling op zetten. Dat scheelt lopen en is nauwkeriger te regelen.

Goede suggestie. Als de koelbox voldoende capaciteit heeft kan deze de warmtepiek aan het begin van de vergisting opvangen. Het is de vraag of dat ook lukt met koelelementen.

Alien on Acid

Citaat van: ExPeteriment op 16-12-2018  22:39 uAan de koelende kant kun je een thermo-elektrische koelbox overwegen, die zul je de trap wel op krijgen. Daar kun je dan weer een temperatuurregeling op zetten. Dat scheelt lopen en is nauwkeriger te regelen.
Als de proef met de koelelementen lukt, zit ik inderdaad aan een elektrische koelbox te denken. En in plaats van de thermo-elektrische (met Peltier element & ventilator) denk ik aan een absorbtiekoelbox. Deze zijn namelijk helemaal stil, en relatief laag verbruik. Wel zijn ze relatief duur, maar hou Marktplaats etc. al geruime tijd in de gaten :P

Citaat van: Jacques op 16-12-2018  22:48 uGoede suggestie. Als de koelbox voldoende capaciteit heeft kan deze de warmtepiek aan het begin van de vergisting opvangen. Het is de vraag of dat ook lukt met koelelementen.
Die warmtepiek is inderdaad een ding waarbij ik nog niet weet of dit systeem qua capaciteit het aan zal kunnen. De komende dagen zal de praktijk dit uitwijzen, ben benieuwd!

Guppie

Citaat van: Alien on Acid op 17-12-2018  11:13 uAls de proef met de koelelementen lukt, zit ik inderdaad aan een elektrische koelbox te denken. En in plaats van de thermo-elektrische (met Peltier element & ventilator) denk ik aan een absorbtiekoelbox. Deze zijn namelijk helemaal stil, en relatief laag verbruik. Wel zijn ze relatief duur, maar hou Marktplaats etc. al geruime tijd in de gaten :P
Die warmtepiek is inderdaad een ding waarbij ik nog niet weet of dit systeem qua capaciteit het aan zal kunnen. De komende dagen zal de praktijk dit uitwijzen, ben benieuwd!

Je hebt al water vanaf kamertemp. naar 11°C kunnen krijgen, denk dat je de warmtepiek wel aan kan.
Lijkt me wel een potentiële extra infectie gevaar zo'n spiraal in je wort / jong bier.

Verder lijkt het me een prima oplossing.

ExPeteriment

Citaat van: Alien on Acid op 17-12-2018  11:13 uAls de proef met de koelelementen lukt, zit ik inderdaad aan een elektrische koelbox te denken. En in plaats van de thermo-elektrische (met Peltier element & ventilator) denk ik aan een absorbtiekoelbox. Deze zijn namelijk helemaal stil, en relatief laag verbruik. Wel zijn ze relatief duur, maar hou Marktplaats etc. al geruime tijd in de gaten :P
Die warmtepiek is inderdaad een ding waarbij ik nog niet weet of dit systeem qua capaciteit het aan zal kunnen. De komende dagen zal de praktijk dit uitwijzen, ben benieuwd!
Je kunt de oplossingen desnoods combineren, actieve koelbox en wat koelelementen in de warmtepiek, de regeling op de koelbox vereffent dat dan.

Voorlopig lekker doorgaan met koelelementen, in het begin wil je toch alles op de voet volgen en geeft dat veel voldoening. Een traploop meer of minder telt dan niet.

Alien on Acid

Nu aan het uittesten met een ondergister (Speidel Rauchbier moutpakket) met Saflager W-34/70 gist.
Afgelopen maandag gebrouwen, en het waterslot staat rustig te blubben. Temperatuur is netjes constant te houden op een graad of 11 (+- 0.5 graden).

Citaat van: Guppie op 17-12-2018  15:54 uLijkt me wel een potentiële extra infectie gevaar zo'n spiraal in je wort / jong bier.
Klopt qua infectiegevaar. Daarom heb ik die spiraal ook gemaakt uit een enkele getrokken RVS pijp. Geen naden, geen hoekjes, mooi glad en heel makkelijk schoon te maken. Denk dat de overige onderdelen van een Fermentasaurus meer aandacht vragen qua schoonmaken. De doorvoer was het enige waar ik wat zorgen over had, maar alles blijft het netjes doen!

Citaat van: ExPeteriment op 18-12-2018  22:34 uJe kunt de oplossingen desnoods combineren, actieve koelbox en wat koelelementen in de warmtepiek, de regeling op de koelbox vereffent dat dan.

Voorlopig lekker doorgaan met koelelementen, in het begin wil je toch alles op de voet volgen en geeft dat veel voldoening. Een traploop meer of minder telt dan niet.
Exact! Op het moment wil ik natuurlijk goed in de gaten houden of dit allemaal in de praktijk goed werkt. En als je toch loopt, kun je net zo goed een paar koelelementen meesjouwen.
Gooi nu tweemaal per dag een paar koelelementen in de koelbox. Dit lijkt voldoende om het water op een vrij constante temperatuur te houden.

jerovan

Ik ben een liefhebber van witbier en weizenbier en heb alleen koeling nodig om het opwarmeffect  tijdens de gisting te compenseren zodat de temp constant blijft op ca 19  graden.
Ik heb een fermentasaurus  die dus niet in de koelkast past.
Opwarmen doe ik met een heat belt  en STC 1000 thermostaat.
Mijn idee om de fermentatasuarus te koelen:  recirculeren van het jong bier over een koelblokje  mbc peltier element uit deksel koelbox. De koelvinnen  koude kant van het peltier element in deksel verwijderen en vervangen door koelblokje  voor vloeistoffen (zoals die ook wel worden gebruikt om computerchips mee te koelen )
zie :
 https://www.ebay.nl/itm/82-40-12mmMM-Aluminum-Water-Cooling-cooler-Block-For-CPU-GPU-Heatsink/323671193316?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649

Circuleren van het gistend bier zou kunnen met een membraanpompje (zelfaanzuigend  via ball lock (vloeistof uit )bovenzijde  fermentasaurus, vervolgens door koelblokje en terug via  slangaansluiting  onderzijde fermentasaurus.
Een bijkomend voordeel is dat het bier in wording goed gemend wordt in het gistingsvat zodat geen grote temp verschillen kunnen ontstaan. Het koelgedeelte (peltier en pompje  wordt  aangestuurd via stc 1000
thermostaat. In principe  zou je ook onder koolzuurdruk moeten kunnen vergisten met dit systeem.
Heb het nog niet uitgeprobeerd want zit te wachten op koelblokje  uit China. Batchgrootte is ca  20 liter
op of aanmerkingen hoor ik graag.

dirk

Citaat van: jerovan op 02-02-2019  21:02 uHeb het nog niet uitgeprobeerd want zit te wachten op koelblokje  uit China. Batchgrootte is ca  20 liter
op of aanmerkingen hoor ik graag.


Leuk verzonnen maar... wie gaat er nou jongbier over een koelblokje pompen dat eigenlijk bestemd is voor computers? Heb je al rekening gehouden met voedselveiligheid?

Met dit soort fratsen ben ik ook altijd blij dat ik geen lid ben van Bier Keurmeesters Gilde.

jerovan

Koelblokje is aluminium, doet niets met bier.

hobbybob

Citaat van: jerovan op 02-02-2019  23:51 uKoelblokje is aluminium, doet niets met bier.
? ??? Beter inlezen lijkt mij, of brouwen we allemaal met aluminium pannen?


CeesM

Citaat van: jerovan op 02-02-2019  23:51 uKoelblokje is aluminium, doet niets met bier.
Wat dacht je wat het rondpompen van gistend bier doet?

CeesM

Citaat van: Alien on Acid op 17-12-2018  11:13 uAls de proef met de koelelementen lukt, zit ik inderdaad aan een elektrische koelbox te denken. En in plaats van de thermo-elektrische (met Peltier element & ventilator) denk ik aan een absorbtiekoelbox. Deze zijn namelijk helemaal stil, en relatief laag verbruik. Wel zijn ze relatief duur, maar hou Marktplaats etc. al geruime tijd in de gaten :P
Die warmtepiek is inderdaad een ding waarbij ik nog niet weet of dit systeem qua capaciteit het aan zal kunnen. De komende dagen zal de praktijk dit uitwijzen, ben benieuwd!
Wat betreft de peltier element is de capaciteit te laag en stroomgebruik hoog. De absorbtiekoelbox is wel stil en kan in de zomer wel een constante gisttemperatuur van 16 ºC tot 18 ºC behouden qua capaciteit, maar hiervan is de stroomverbruik ook ca 70Watt. Om lager te kunnen koelen zou ik een compressorkoelbox gebruiken. Deze kunnen koelen tot 47 ºC lager dan de omgevingstemperatuur en verbruik ca 35 Watt.   

Mocht je interesse hebben in een absorbtiekoelbox, dan heb ik er nog eentje staan die je voor een paar zelfgebrouwen biertjes bij me af kan halen.

jerovan

Maar wat is dan het effect van rondpompen op het jonge bier?
M.a.w  waarom zou het slecht zijn.  Als ik daar een antwoord op krijg kan ik alsnog overstappen op de eerder genoemde methode  (koelspiraal in het vergistingsvat )
Ik brouw in de winter en de koeling is alleen nodig om de temp stijging (2-3  graden)  t.g.v het gistingsproces te compenseren.

tdp

Citaat van: jerovan op 03-02-2019  23:42 uMaar wat is dan het effect van rondpompen op het jonge bier?
M.a.w  waarom zou het slecht zijn.  Als ik daar een antwoord op krijg kan ik alsnog overstappen op de eerder genoemde methode  (koelspiraal in het vergistingsvat )
Ik brouw in de winter en de koeling is alleen nodig om de temp stijging (2-3  graden)  t.g.v het gistingsproces te compenseren.

Oxidatie.

haicoterbeek

Als je alleen in de winter brouwt? Vat buiten zetten (in een geïsoleerde ruimte). Dan hoef je alleen iets bij te verwarmen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.