Oudste bier ter wereld mogelijk opnieuw geproduceerd

Gestart door PrinsReinier, 09-02-2011 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PrinsReinier

Ik vond een artikel op nu.nl over de reproductie van 'het oudste bier'. Dit op basis van een vondst in een scheepswrak.


http://www.nu.nl/wetenschap/2442724/oudste-bier-wereld-mogelijk-opnieuw-geproduceerd--.html

Rowan Huigen

Tsjonge jonge jonge.
Dit lijkt wel een mode trent te worden.
Dit is het zoveelste artikel binnen 1,5 maand over oud bier.
Maar volgens mij is dit niet eens zo spectaculair oud.

Gr. Rowan  ;D

MM

Dit zou zomaar eens een 'gewone' Sahti kunnen zijn. Maar dat maakt het niet minder spectaculair, als ze wat lekkers kunnen maken wat lijkt op het bier uit die tijd. :)

Hopmans

Was het oudste bier geen duizenden jaren oud?


Oscar

Citaat van: Hopmans op 09-02-2011  20:19 uWas het oudste bier geen duizenden jaren oud?

Dacht het wel... 200 jaar? Die mag nog wel ff rijpen hoor... ;D ;D ;D ;D

PrinsReinier

Ze bedoelen dan ook het oudste bier dat er daadwerkelijk is...maar goed...dat kan je die mensen van nu.nl ook niet kwalijk nemen... :)

Zweed

Het is sowieso interessant om te zien of Finnen ook daadwerkelijk bier kunnen brouwen  ;D

RobinB

Wel grappig uit wetenschappelijk oogpunt om te weten welke microorganismen er allemaal in dit bier zitten, maar ik denk niet dat het bier écht aan zal slaan (zuur enz)?
't Is er nog nèt eentje vóór Pasteur, zo lijkt...

MM

Citaat van: Zweed op 10-02-2011  10:48 uHet is sowieso interessant om te zien of Finnen ook daadwerkelijk bier kunnen brouwen  ;D

Ik was vorig jaar in Helsinki en heb daar toch wel een aantal lekkere Finse bieren gedronken. Dus ik vind van wel. ;D

Piet_v

Citaat van: Zweed op 10-02-2011  10:48 uHet is sowieso interessant om te zien of Finnen ook daadwerkelijk bier kunnen brouwen  ;D
Hoi Zweed.

Waar lees jij dat het Fins beer zou zijn ?

SeekingBeer

Wat een diepgaand artikel van nu.nl.
Nou ja, daar staan ze om bekend; het is inderdaad nieuws en na 10 seconden heb je het artikel uitgelezen.

Maar kan er echt nog levende gist zijn na bijv 200 jaar? In een afgesloten fles bier?

Wat zou Pasteur daarvan gedacht hebben?

Zweed

Citaat van: MM op 10-02-2011  17:32 uIk was vorig jaar in Helsinki en heb daar toch wel een aantal lekkere Finse bieren gedronken. Dus ik vind van wel. ;D

Er zijn daar zeker een paar goede brouwerijen, maar het mainstream bier is niet te drinken. Maar nu ik eraan denk, dat is overal zo :D

RobinB

Citaat van: Piet_v op 10-02-2011  22:15 uWaar lees jij dat het Fins beer zou zijn ?

CiteerDe onderzoekers van het Finse onderzoeklaboratorium VTT bestuderen het gist en andere microbiologische cellen in het oude bier in de hoop dat ze daaruit het recept van de drank kunnen afleiden.

Mogelijk kunnen ze daarna het 200 jaar oude bier opnieuw brouwen

Of het origineel Fins was laat ik in het midden, maar wanneer zij het repliceren wordt het wel Fins bier lijkt me! ;D

Zweed

Citaat van: Piet_v op 10-02-2011  22:15 uHoi Zweed.

Waar lees jij dat het Fins beer zou zijn ?

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/aland-bargar-varldens-aldsta-ol_5240815.svd

Herman

Iets soortgelijks is al jaren geleden uitgehaald met bier uit een wrak van een Engelse schoener. De gist is opgekweekt en wordt gebruikt om nu commercieel mee te brouwen. De naam van het bier is me even ontschoten, maar kan ik evt. opzoeken.

Hopmans

Citaat van: SeekingBeer op 10-02-2011  23:13 uMaar kan er echt nog levende gist zijn na bijv 200 jaar? In een afgesloten fles bier?
Wat zou Pasteur daarvan gedacht hebben?

Autolyse na een paar weekjes?

Dacht het dus niet.
Na 200 jaar is gist nog springlevend.


 :dansen:

Herman

Citaat van: Herman op 11-02-2011  23:06 uIets soortgelijks is al jaren geleden uitgehaald met bier uit een wrak van een Engelse schoener. De gist is opgekweekt en wordt gebruikt om nu commercieel mee te brouwen. De naam van het bier is me even ontschoten, maar kan ik evt. opzoeken.
Ik kon het niet nalaten om e.e.a. even uit te zoeken. Het gaat om Flag Porter, gist uit porter uit een schipwrak van 1825.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 11-02-2011  23:23 uAutolyse na een paar weekjes?

Dacht het dus niet.
Na 200 jaar is gist nog springlevend.


 :dansen:

Maar niet voor 100%! Er zijn nog een paar cellen van de vele miljarden die met zorg opgekweekt moeten worden. De dingen niet uit zijn verband trekken Hopmans! We weten heel goed dat als je gist wilt opkweken uit een commercieel flesje bier dat je met vers bier veel meer resultaat boekt dan bij een ouder flesje. De rest van de gist heeft echt de eeuwige rust gevonden.

SeekingBeer

Ok het kan dus wel gegeven die Flag Porter gist uit 1825...

Maar toch denk ik dat bij de meeste flessen alle gist dood is, maar ja er zijn vele miljoenen gistcellen en er hoeven er maar een paar in leven te blijven.
Zodra dat soort oude flessen teveel temperatuurschommelingen ondergaat sterft het vast allemaal.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: SeekingBeer op 13-02-2011  17:11 uOk het kan dus wel gegeven die Flag Porter gist uit 1825...

Maar toch denk ik dat bij de meeste flessen alle gist dood is, maar ja er zijn vele miljoenen gistcellen en er hoeven er maar een paar in leven te blijven.
Zodra dat soort oude flessen teveel temperatuurschommelingen ondergaat sterft het vast allemaal.

En onder op de zeebodem is de temperatuur vrij konstant. En koel.

PDGRRR

Recent in België deze gekocht, volgens mij is dit het bier dat gebrouwen is op basis van het bier dat ze in dat scheepswrak gevonden hebben.







Citaat van: Zweed op 10-02-2011  10:48 uHet is sowieso interessant om te zien of Finnen ook daadwerkelijk bier kunnen brouwen  ;D

Gebrouwen in België, dus Joost mag het weten ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.