Overstappen naar Brewfather: moeite met instellen 'Equipment Profile'.

Gestart door bramvandersommen, 13-12-2018 10:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bramvandersommen

Hi iedereen,

Sinds ik afgelopen week het treurige nieuws heb gekregen dat mijn veelgebruikte en geliefde brouwsoftware Brewtoad er vanaf eind december de stekker eruit trekt ben ik op zoek gegaan naar alternatieve web-based brouwsoftware.

Na veel onderzoek gedaan te hebben is mijn keuze op Brewfather gevallen. De interface is zéér gebruiksvriendelijk en het programma lijkt genoeg opties voor mij te bieden om goede recepten te maken (grondstoffen, waterprofielen, aanpasbare waardes etc).

Ik heb mijn recepten vervolgens geïmporteerd via de XML import functie en heb vervolgens mijn brouwopstelling (Equipment Profile) proberen te configureren.

Na al enige uren met waardes gespeeld te hebben krijg ik het maar niet voor elkaar een profiel samen te stellen die overeenkomende verwachte brouwresultaten weergeeft in mijn recepten in vergelijking met mijn Brewtoad recepten.

Nu kan ik ook begrijpen dat mijn opstelling iets moeilijker te configureren is omdat ik altijd enige trucjes heb uitgehaald om mijn brouwcapaciteit te maximaliseren. Zie hieronder.

Wat achtergrond over mijn brouwopstelling en brouwproces:
Brew In A Bag (BIAB) Methode met een 23L Brewferm brouwketel met bolkraan.
Om mijn capaciteit te maximaliseren houd ik de duimregels aan:
Maischwater = MaxCapaciteit (23L) - Graanhoeveelheid
Spoelwater = 2 * Graanhoeveelheid (bijvoobeeld, na het verwijderen van de brouwzak is mijn ketel 2 x de graanhoeveelheid aan Liters verloren)

Werkwijze:
Nadat de maisch klaar is en voordat ik de brouwzak verwijder, zorg ik dat ik in een andere ketel 2x de hoeveelheid water als mijn graanvolume op uitmaisch temperatuur klaar  heb staan.
Vervolgens laat ik diezelfde hoeveelheid weglopen via de bolkraan in een bottelemmer met maatstreepjes.
Daarna giet ik het hete spoelwater voorzichtig op het graanbed, dit laat ik 15min staan en spoel ik een paar keer door todat het wort weer helder.
Dan vang ik de rest van het wort op in dezelfde bottelemmer totdat ik mijn max capaciteit van mijn ketel heb bereikt (23 L).

Vooralsnog heeft dit prima gewerkt en zit ik over het algemeen op een brouwefficiëntie van 60 tot 75%.

Wellicht klopte de settings van mijn brouwopstelling in Brewtoad ook niet, maar heeft er wel altijd voor gezorgd dat ik mijn verwachtte resultaten haalde. Zie hieronder een screenshot van mijn Brouwopstelling en recept in Brewtoad.



Nu heb ik soortgelijke settings proberen na te bootsen in mijn Brewfather 'Equipment Profile':



Met bovenstaande equipment profile geselecteerd in mijn recept resulteert dit in het volgende  :weetniet:
9,6% ABV!!! Dat klopt echt niet, overigens is het berekende water ook niet hoe het hoort te zijn.



Het zou mij enorm helpen als iemand even mee zou kunnen denken om de juiste instellingen voor mijn Brouwopstelling voor elkaar te krijgen!
Wie kan mij helpen?

BertusBeensteen

"Grain absorption rate" moet je op 1 zetten. (Elke liter graan neemt een liter water mee zeg je)
Vlak daarbij kun je de methode van spoelen instellen. Als je die op custom set kun je zelf de formule ingeven hoe je maischen en spoelwater berekend moet worden.

bramvandersommen

Citaat van: BertusBeensteen op 13-12-2018  10:47 u"Grain absorption rate" moet je op 1 zetten. (Elke liter graan neemt een liter water mee zeg je)
Vlak daarbij kun je de methode van spoelen instellen. Als je die op custom set kun je zelf de formule ingeven hoe je maischen en spoelwater berekend moet worden.

Helaas heeft dat niet geholpen, hij berekent nog steeds niet de juiste waterhoeveelheden

BertusBeensteen

Citaat van: bramvandersommen op 13-12-2018  14:02 uHelaas heeft dat niet geholpen, hij berekent nog steeds niet de juiste waterhoeveelheden


Er lijkt inderdaad iets goed mis te gaan.
Teruggerekend kom je op een begin SG van 1.095. dat lijkt me sterk met 1.87 KG mout. (Teruggerekend uit spoelwater)
Waar heb je fermenter volume op staan?

Scorpionrose

1.3.3 - 11.12.2018
Fixed
Pre-boil gravity could get higher than OG when using mashtun loss (unrecoverable)

Gebruik je deze update al?

Edwin brouwt

Ik zou even alle "losses" op 0 zetten (ik zie daar volgens mij  een verschil tussen Brewfather en je oude software?). En de advanced opties uit.

Ik vind het in het begin ook moeilijk om er achter te komen hoe het allemaal zat en ben eerst maar van de simpelste opties uitgegaan. Daarna 1 voor 1 de zaken invullen en kijken wat dat doet met sg en maisch/spoelwater hoeveelheden. Het moet kloppen, er zijn al veel vragen geweest op hun Facebook pagina, met altijd laag het aan de juiste getallen op de juiste plek.

bramvandersommen

Citaat van: Scorpionrose op 13-12-2018  17:55 u1.3.3 - 11.12.2018
Fixed
Pre-boil gravity could get higher than OG when using mashtun loss (unrecoverable)

Gebruik je deze update al?

Yes, is volgens mij met auto update. Zit op versie 1.3.4. Bedankt voor het meedenken!

bramvandersommen

Citaat van: BertusBeensteen op 13-12-2018  17:14 uEr lijkt inderdaad iets goed mis te gaan.
Teruggerekend kom je op een begin SG van 1.095. dat lijkt me sterk met 1.87 KG mout. (Teruggerekend uit spoelwater)
Waar heb je fermenter volume op staan?

Fermenter volume staat op 16,5 L

knifeman

Hey Bram,

Voor zover ik aan je screenshots zie is er helemaal niets mis, maar heb je niet gekozen om je recept te scalen na import. Ik zou het recept even weggooien terug importeren (je recept gaat dan een andere equipment setting mee importeren) . Dan verander je naar je eigen brouwinstallatie en gaat brewfather vragen of je je recept wilt scalen en moet je 'ja' zeggen.

knifeman

Ik zie ook dat je BIAB doet, dus waarom zet je je sparge water niet op 0 ?

bramvandersommen

Citaat van: knifeman op 14-12-2018  09:52 uHey Bram,

Voor zover ik aan je screenshots zie is er helemaal niets mis, maar heb je niet gekozen om je recept te scalen na import. Ik zou het recept even weggooien terug importeren (je recept gaat dan een andere equipment setting mee importeren) . Dan verander je naar je eigen brouwinstallatie en gaat brewfather vragen of je je recept wilt scalen en moet je 'ja' zeggen.

Ik heb niet gescaled naar import, moutstort hoeveelheden heb ik zeker op gelet om gelijk te houden. Mbt tot je opmerking over BIAB en Sparge. Ik pak mijn BIAB brouwmethode net iets anders aan (spoelwater om capaciteit te maximaliseren), dit staat in mijn OP beschreven mocht je interesse in mijn werkwijze hebben. Máár het goede nieuws is dat ik zojuist mijn equipment profile éindelijk goed heb weten te configureren  :groots:.
Zie volgende bericht.

Toch bedankt voor het meedenken  :biersmile:

bramvandersommen

Nou, het is me éindelijk gelukt om erachter te komen waar het aan heeft gelegen.
De voornaamste fout die in mijn recept zat is dat de metric GrainAmount niet klopte. Mijn basismout Pale Ale herkende hij blijkbaar niet. Na opnieuw toevoegen (Dingemans mout geselecteerd) klopte mijn GrainAmount in mijn Sparge water formule.

Daarnaast heb ik de volgende formules ingesteld om op de juiste waardes uit te komen:


Resultaat in het recept:


Bedankt allen voor de reacties en het meedenken!
Mochten jullie van NEIPA's houden, dit is mijn meest favoriete receptje  ;)  :brouwen:

El Duderino

Ik heb met brewtoad gewerkt en werk sinds een tijd met brewfather. Er zijn inderdaad problemen met het invoeren van recepten van toad naar father en dat heeft er eigenlijk mee te maken dat er met de toad beer.xml profielen iets niet goed gaat. Zij houden zich niet aan bepaalde standaarden waardoor er afwijkende SG zaken, alcoholpercentages en dergelijke optreden. Brewfather heeft een facebook pagina waar je dit soort vragen kunt stellen en ze reageren supersnel en adequaat. Met details kan ik je niet helpen maar ik heb een aantal zaken verholpen door een aantal door mij veelgebruikte recepten opnieuw handmatig in te voeren in brewfather.

Beer.xml recepten die ik van andere sites in brewfather invoerde leverden absoluut geen problemen op alleen die van brewtoad.

knifeman


Edwin brouwt

Citaat van: bramvandersommen op 14-12-2018  09:59 uNou, het is me éindelijk gelukt om erachter te komen waar het aan heeft gelegen.
De voornaamste fout die in mijn recept zat is dat de metric GrainAmount niet klopte. Mijn basismout Pale Ale herkende hij blijkbaar niet. Na opnieuw toevoegen (Dingemans mout geselecteerd) klopte mijn GrainAmount in mijn Sparge water formule.

Daarnaast heb ik de volgende formules ingesteld om op de juiste waardes uit te komen:


Resultaat in het recept:


Bedankt allen voor de reacties en het meedenken!
Mochten jullie van NEIPA's houden, dit is mijn meest favoriete receptje  ;) :brouwen:
Top dat het gelukt is!
En naar je recept ga ik zeker kijken: ik ben net zelf bezig een IPA recept in te voeren en twijfelde over de hopgiften. Fijn vergelijkingsmateriaal :-)


bramvandersommen

Citaat van: EdwinBrouwt op 14-12-2018  16:44 uTop dat het gelukt is!
En naar je recept ga ik zeker kijken: ik ben net zelf bezig een IPA recept in te voeren en twijfelde over de hopgiften. Fijn vergelijkingsmateriaal :-)

Ja de crux zat hem dus na het importeren van de recepten dat ie sommige moutsoorten nier herkende. Zoals Belgian Pale Ale. Mij viel dat pas op toen ik zag dat die moutgiften geen graanicoontje ernaast hadden staan.

Succes met je IPA. Fijn dat je wat aan de screenshots hebt!

CeesM


Trapkast

Citaat van: CeesM op 14-12-2018  17:12 uIs een IBU van bijna 10 niet te laag voor een IPA?

Jawel, maar volgens mij is de eigenlijke IBU veel hoger, en houdt Brewfather niet op de juiste manier rekening met de dryhopping.

Edwin brouwt

Citaat van: Trapkast op 14-12-2018  17:39 uJawel, maar volgens mij is de eigenlijke IBU veel hoger, en houdt Brewfather niet op de juiste manier rekening met de dryhopping.


Het is toch een neipa, daar zit (nagenoeg) geen bitterheid in.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.