Hallo allen,
We hebben een bier gebrouwen met een begin SG 1078. De gebruikte gist is de Wyeast 1388. Deze gist was 4 maanden oud en 4 dagen voor het brouwen is de gist geactiveerd. Op de brouwdag min 1 heb ik een giststarter gemaakt omdat ik de het gistpak nog niet erg bolvormig vond. Deze giststarter begon activiteit te vertonen gedurende de brouwdag. Het wort is gedurende 2x 30 minuten belucht met een steriel filter.
Brouwdag +1 liet een fijn schuim zien in het vat. De vergisting verliep goed en een dikke schuimlaag was zichtbaar. Op Brouwdag + 7 zakte de schuimlaag iets en heb ik het bier geheveld in een mandfles. Het SG was gezakt naar 1030.
Ik heb in dit forum vernomen dat de 1388 langzaam kan vergisten. Het SG is op brouwdag + 16 nogmaals gemeten en was toen 1020.
We zijn nu op brouwdag + 18 en het waterslot bubbelt nog langzaam en regelmatig
Ik heb nog nooit een langzame vergisting als deze gehad. Wat vinden jullie van deze vergisting? Is de langzame vergisting schadelijk? Moet ik nogmaals hevelen? Wat moet ik aanhouden als SG om het bier te klaren?
De smaak is overigens veelbelovend. Een aroma met veel fruit en geen spoor van een infectie, aangename bitterheid.
Vriendelijke groet, Roelof