Beginnersvragen 1e brouwdag achter de rug

Gestart door datwortwat, 12-12-2018 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

datwortwat

Hallo allemaal,

Wat een verademing om dit forum te lezen. Ik kan helemaal verdwalen in de topics, heel gaaf :)

Heb afgelopen zondag mijn eerste brouwsel (hoptimus maximus IPA pakket) gebrouwen met mijn nieuwe Easybrew 30 ketel. Op zich ging alles redelijk goed. Een paar leer momenten en vragen:

1. ik wilde voorzichtig aan doen en heb dus mijn pakket door de helft verdeeld en 10L gebrouwen. Maar toen kwam ik er bij het maischen achter dat 10L niet voldoende is om het geschrote mout onder water te zetten, dus heb maar alvast de 2 liter spoelwater toegevoegd uit nood. 10 minuten later, nadat er een filter bed was ontstaan was alles wel en moest ik zelfs de pomp wat terug draaien.

2. Ik heb geen fijne filter gebruikt bij het overpompen in het vergistingsvat. Dit is ook niet nodig toch? Ik heb hopsokjes gebruikt en een bazooka filter zit al in de Easybrew ketel.

3. Ik heb meteen na gist toegevoegd te hebben ook de dryhop al toegevoegd. maar blijkt dat dit pas bij het lageren moet, al las ik hier: https://homebrewacademy.com/experimental-dry-hop-technique/ dat de meningen daar over verdeeld zijn. Echter, wanneer haal ik de dryhop (flakes) er uit? na 3 dagen las ik? Wat gebeurt er als ze er langer in zitten?

4. Hoe lang duurt mijn hoofdgisting? Ik begrijp dat dit een kwestie is van SG blijven peilen tot 1008 of zo? Is er een richtlijn na hoe veel dagen dit is bereikt?


tdp

Allereerst welkom!

1. Prima opgelost, in principe zou je zelfs, wanneer je niet al te grote hoeveelheden brouwt, kunnen maischen zonder te spoelen. Je voegt dan het benodigde water in 1x toe. Hier zijn de meningen over verdeeld, maar zoals zo vaak zijn er meerdere wegen naar Rome.

2. Wanneer je je wort hevelt via je bazookafilter gebruik je al een soort van fijn filter, prima dus. Op zich is het ook niet direct erg dat er wat eiwitten mee komen je gistvat in. Die zakken wel uit en zijn zelfs goed voor een vlotte vergisting, zegt men.

3. In principe voeg je de koudhop toe op het moment dat het bier (meest) is uitvergist. Wanneer je bijv. een New England IPA wil brouwen, is het wel weer gebruikelijk om direct al de koudhop toe te voegen, en dit meermaals tijdens de vergisting.

4. Tot dat het klaar is :). Er is geen richtlijn. Een en ander heeft te maken met welke gist je gebruikt, de hoeveelheid gist, hoe fit de gist is, de temperatuur, etc. Op basis van het waterslot kun je wel redelijk 'bepalen' hoe fanatiek de gist en of de activiteit afneemt. Dat is een mooi moment altijd om te meten, bijv. na 7 dagen. Meet daarna nogmaals een dag of 3 later, om te bepalen of het uitvergist is, of dat het nog even nodig heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.