Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: pH wort 4,5 voor vergisting. Help?  (gelezen 1120 keer)

Offline pim1980

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
pH wort 4,5 voor vergisting. Help?
« Gepost op: 15-12-2018 13:26 u »
Dag allen,

Heb een wort gebrouwen en daar een siroop aan toegevoegd. Even vergeten dat daar ook citroen in zit. Nu is mijn pH voor de gisting 4,5. Gaat dat in het uiteindelijke bier een smaak'probleem' opleveren? Normaal heb ik voor vergisting een pH van 5.

En kan ik dat eventueel tijdens de gisting nog verhogen indien nodig door toevoeging van een product? Het is namelijk niet de bedoeling dat het een zuursmakend bier wordt.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
Re: pH wort 4,5 voor vergisting. Help?
« Reactie #1 Gepost op: 15-12-2018 14:24 u »
Als je een goede pH meter hebt en een weegschaal die tot 0,1g weegt probeer dan het volgende;
Neem 0,1g bakpoeder of bicarbonaat en roer dat goed onder het wort en meet dan opnieuw. Zo kan je de pH van uw wort opkrikken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: pH wort 4,5 voor vergisting. Help?
« Reactie #2 Gepost op: 15-12-2018 23:44 u »
Dag allen,

Heb een wort gebrouwen en daar een siroop aan toegevoegd. Even vergeten dat daar ook citroen in zit. Nu is mijn pH voor de gisting 4,5. Gaat dat in het uiteindelijke bier een smaak'probleem' opleveren? Normaal heb ik voor vergisting een pH van 5.

En kan ik dat eventueel tijdens de gisting nog verhogen indien nodig door toevoeging van een product? Het is namelijk niet de bedoeling dat het een zuursmakend bier wordt.

Een pH van 4,5 vindt de gist prettig. Die start sneller met de vergisting. De pH van je bier komt wat lager uit dan gebruikelijk. Maar dat hoeft niet te zeggen dat het bier ook zuur smaakt. Indien de pH rond de 4,0 ligt ervaar je het bier meestal niet als zuur. Ligt ook aan de restsuikers, de bitterheid en gevormde esters. Restsuikers zijn overigens weinig zoet. Door een lage bitterheid komt je bier eerder als zoetig over en ook esters zorgen voor een zoete beleving.

Je kunt eventueel ontzuren met calciumcarbonaat of natriumbicarbonaat. Doe dat met kleine hoeveelheden. Als de pH van je uiteindelijke bier boven de 4,7 is komt het wat laf en saai over.

Een alternatief voor ontzuren is meer gist enten en niet over te hevelen. Door autolyse gaat de pH weer omhoog. Dat is ook het geval als je gaat koudhoppen. Maar zowel autolyse als koudhop hebben een invloed op de smaak van je bier en op de schuimhoudbaarheid van je bier. Dat wil je meesal niet.

Tags: