Wat is de limiet aan bottelsuiker (explosiegevaar)?

Gestart door jelle82, 12-12-2018 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jelle82

Ik heb me dus verrekend met het aantal liter dat ik gebrouwen had. Ik ben uitgegaan van 10 liter en heb dus 60 gram suiker toegevoegd. Na het bottelen blijken het er slechts 7 liter zijn. Dus heb ik eerder 8,5 gram per liter. Niet wat ik wilde, maar ik omdat het mijn eerste brouwsel is ben ik allang blij dat er überhaupt iets van geworden is.

Vanaf hoeveel gram bottelsuiker per liter kom je in de gevarenzone qua exploderende bierflesjes? Ik hoop dat dit niet 8,5 g/l is. Ik zag ergens een poll op het forum met 10g/l als optie.

remolen

Ik had pas zelf eentje van 9 gram per liter ook niet geheel expres.
Wat ik merk dat hij niet eens zo heel vreselijk veel koolzuur heeft... En wat ik eerder gehad heb dat het bier spontaan uit de fles komt daar is ook geen sprake van.

Ik denk dat belangrijk is te weten of de overige suikers uit het wort die vergist konden worden goed vergist waren. Als daar nog een restant van over was is het denk ik linke soep?

Anders gaat het volgens mij wel goed.

Martijn0172

Explosiegevaar is volledig afhankelijk van het type fles, en inderdaad eventuele niet vergiste restsuikers. Maar met 8,5 gram zit je goed hoor. Ik he wel eens een tripel met 10 gram gemaakt

jackodb

Zelf kwam ik er pas na een paar brouwsels achter, dat ik de hoeveelheid bottelsuiker verkeerd had gelezen.

I.p.v. 7 gram per liter had ik 7 gram per flesje.  En dan was het bij de eerste 2 biertjes nog met de nodige afwijking. Het zou best eens 8 gram kunnen zijn.
Het verklaarde waarom het bier heel erg spontaan naar buiten kwam met de nodige overdreven schuimvorming.

Maar tot nu toe nog geen exploderende flesjes meegemaakt.

jelle82

Citaat van: remolen op 12-12-2018  20:42 uik had pas zelf eentje van 9 gram per liter ook niet geheel expres
Wat ik merk dat hij niet eens zo heel vreselijk veel koolzuur heeft.. En wat ik eerder gehad heb dat het bier spontaan uit de fles komt daar is ook geen sprake van.

Ik denk dat belangrijk is te weten of de overige suikers uit het wort die vergist konden worden goed vergist waren. Als daar nog een restant van over was is het denk ik linke soep ?

anders gaat het volgens mij wel goed.

Hij stond bijna 3 weken te gisten en na een week heb ik gemeten daar zat hij op 1010. Dus de overige suikers zijn wel vergist.

Goed om te weten. Ik ben benieuwd hoe het wordt.

jelle82

Citaat van: jackodb op 12-12-2018  21:23 uZelf kwam ik er pas na een paar brouwsels achter, dat ik de hoeveelheid bottelsuiker verkeerd had gelezen.

I.p.v. 7 gram per liter had ik 7 gram per flesje.  En dan was het bij de eerste 2 biertjes nog met de nodige afwijking. Het zou best eens 8 gram kunnen zijn.
Het verklaarde waarom het bier heel erg spontaan naar buiten kwam met de nodige overdreven schuimvorming.

Maar tot nu toe nog geen exploderende flesjes meegemaakt.

7 gram per flesje? Flesje is 330 milliliter, dus 21 gram per liter? :D

jackodb

Citaat van: jelle82 op 12-12-2018  21:33 u7 gram per flesje? Flesje is 330 milliliter, dus 21 gram per liter? :D

Klopt. Ik verbaas me er dan ook over hoeveel zo'n standaard BNR-flesje en kroonkurk kan hebben.

Serge VL

Als je rekening houd dat er (net geen) 1 vol CO2 in je bier opgelost zit na de vergisting en je per vol CO2 ongeveer 3.5 g suiker per liter nodig hebt.
Dan ga je bij 10gr/l bottelsuiker ongeveer 3.9 vol CO2 hebben
1 vol CO2 = 1.96 gram CO2
Dus 3.9vol CO2 = 7.6gram CO2
Als je dat tov de temperatuur zet bij een normaal gevuld flesje kom je tot volgende drukken bij bepaalde temperaturen in je bier

Dus bij 9 g CO2/l kom je bij 40°C bij een normaal gevuld flesje aan die 10 bar, maar 9 g/l CO2 = 4.6 vol CO2 = (4.6 -1)x 3.5 = 12.6 g/l bottel suiker!

De meeste flesjes hun drukbestendigheid is tussen de 10 bar en 16 bar (sommige nog wat hoger)
vb: 10 bar voor een 33cl jupiler flesje
12 bar voor een BNR fles 33 cl
12 bar voor een NRW fles,
16 bar voor een 25 cl jupiler en Steinie flesje
18 bar voor een Westmalle flesje

Corrigeer me als ik een berekeningsfout heb gemaakt. missen is menselijk

hans_nwk

Bij een batch waarbij de bottelsuiker niet goed was gemengd werkte de dop als drukaflaat. De flesjes die plat lagen en teveel suiker hadden gehad lekten via de dop.
Geen garantie dat dat altijd goed gaat natuurlijk.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.