Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Langzame hoofdvergisting  (gelezen 1129 keer)

Offline Roelof Manting

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Langzame hoofdvergisting
« Gepost op: 12-12-2018 20:25 u »
Hallo allen,

We hebben een bier gebrouwen met een begin SG 1078. De gebruikte gist is de Wyeast 1388. Deze gist was 4 maanden oud en 4 dagen voor het brouwen is de gist geactiveerd. Op de brouwdag min 1 heb ik een giststarter gemaakt omdat ik de het gistpak nog niet erg bolvormig vond. Deze giststarter begon activiteit te vertonen gedurende de brouwdag. Het wort is gedurende 2x 30 minuten belucht met een steriel filter.
Brouwdag +1 liet een fijn schuim zien in het vat. De vergisting verliep goed en een dikke schuimlaag was zichtbaar. Op Brouwdag + 7 zakte de schuimlaag iets en heb ik het bier geheveld in een mandfles. Het SG was gezakt naar 1030.
Ik heb in dit forum vernomen dat de 1388 langzaam kan vergisten. Het SG is op brouwdag + 16 nogmaals gemeten en was toen 1020.
We zijn nu op brouwdag + 18 en het waterslot bubbelt nog langzaam en regelmatig
Ik heb nog nooit een langzame vergisting als deze gehad. Wat vinden jullie van deze vergisting? Is de langzame vergisting schadelijk? Moet ik nogmaals hevelen?  Wat moet ik aanhouden als SG om het bier te klaren?
De smaak is overigens veelbelovend. Een aroma met veel fruit en geen spoor van een infectie, aangename bitterheid.
Vriendelijke groet, Roelof

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Langzame hoofdvergisting
« Reactie #1 Gepost op: 12-12-2018 22:45 u »
Je hebt een langzame vergisting omdat je te weinig actieve gistcellen geënt hebt.

Een slepende vergisting hoeft geen probleem te zijn. Meestal zijn het geen toppers. Door het lange contact met de gist krijg je meer autolyseproducten in je bier.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2018 22:56 u »
Als het SG nog te hoog is en de gisting ook nog slepende is zou ik het wort beluchten en een beetje gistvoeding geven ook warm genoeg zetten bij minstens 23°C. Dan is er veel kans dat de gisting terug deftig op gang komt. Normaal kan je met een Westmalle tot 1012 komen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2018 23:22 u »
Normaal kan je met een Westmalle tot 1012 komen.

#1388 is geen Westmalle gist maar de Duvel gist.

Verder is het eind SG van veel factoren afhankelijk. Een belangrijke is daarbij het begin SG. Je komt niet altijd op de zelfde eind waarde uit...

Offline knifeman

• Senior lid
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2018 23:34 u »
Welke temperatuur vergist je? Misschien wat warmer zetten?

Offline Mthijs

• Vol lid
  • ...daar kun je op brouwen
« Reactie #5 Gepost op: 13-12-2018 00:18 u »
Mijn ervaring met de Duvel gist is ook dat deze slepend kan gaan. Gewoon de tijd nemen. Ik heb een (al zeg ik het zelf, ahum, maar ook vrienden bevestigden het) behoorlijk goede Duvel kloon gebrouwen, maar die ging pas na ruim 4 weken na brouwen op fles.
Niet te vroeg bottelen, anders kun je bierbommen krijgen.

Succes met geduld hebben...  ;)

Offline Mthijs

• Vol lid
  • ...daar kun je op brouwen
« Reactie #6 Gepost op: 13-12-2018 00:18 u »
Welke temperatuur vergist je? Misschien wat warmer zetten?
Dat is ook mijn ervaring: op het laatst gerust richting 25 graden zetten zodat ie lekker kan uitgisten.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 13-12-2018 06:53 u »
#1388 is geen Westmalle gist maar de Duvel gist.
Mijn ervaring met duvelgist uit de brouwkamer van de brouwerij is, dat het een heel trage is en die moet minstens 25°C hebben.

Offline Roelof Manting

• *
« Reactie #8 Gepost op: 14-12-2018 07:47 u »
Dank voor alle antwoorden. Ik denk inderdaad dat de temperatuur wel invloed heeft. Geen warmtekast en het staat in de woonkamer. Als de hergisting ook zo traag gaat, moet er nog lang gewacht worden op het proeven van de eerste echte "slok". Ga nadenken over extra beluchten.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-12-2018 08:25 u »
Als je niet warmer kan zetten wacht dan zeker nog minstens één maand voor het bottelen. Hergisting ook zo warm mogelijk laten verlopen.
Zeker regelmatig de densiteit meten met een hydrometer om de vergisting te volgen.
Kies volgende keer de Westmalle variëteit als hoofdgist die is niet zo temperatuur gevoelig en veel vlugger klaar.

Offline Roelof Manting

• *
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2018 20:36 u »
Als je niet warmer kan zetten wacht dan zeker nog minstens één maand voor het bottelen. Hergisting ook zo warm mogelijk laten verlopen.
Zeker regelmatig de densiteit meten met een hydrometer om de vergisting te volgen.
Kies volgende keer de Westmalle variëteit als hoofdgist die is niet zo temperatuur gevoelig en veel vlugger klaar.
Dank je wel voor de tip, ik ga een warmtekast maken👍🏻

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #11 Gepost op: 16-12-2018 01:47 u »
Dank je wel voor de tip, ik ga een warmtekast maken👍🏻
Van een koelkast... Raar eigenlijk hè?

Tags: