Langzame hoofdvergisting

Gestart door Roelof Manting, 12-12-2018 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roelof Manting

Hallo allen,

We hebben een bier gebrouwen met een begin SG 1078. De gebruikte gist is de Wyeast 1388. Deze gist was 4 maanden oud en 4 dagen voor het brouwen is de gist geactiveerd. Op de brouwdag min 1 heb ik een giststarter gemaakt omdat ik de het gistpak nog niet erg bolvormig vond. Deze giststarter begon activiteit te vertonen gedurende de brouwdag. Het wort is gedurende 2x 30 minuten belucht met een steriel filter.
Brouwdag +1 liet een fijn schuim zien in het vat. De vergisting verliep goed en een dikke schuimlaag was zichtbaar. Op Brouwdag + 7 zakte de schuimlaag iets en heb ik het bier geheveld in een mandfles. Het SG was gezakt naar 1030.
Ik heb in dit forum vernomen dat de 1388 langzaam kan vergisten. Het SG is op brouwdag + 16 nogmaals gemeten en was toen 1020.
We zijn nu op brouwdag + 18 en het waterslot bubbelt nog langzaam en regelmatig
Ik heb nog nooit een langzame vergisting als deze gehad. Wat vinden jullie van deze vergisting? Is de langzame vergisting schadelijk? Moet ik nogmaals hevelen?  Wat moet ik aanhouden als SG om het bier te klaren?
De smaak is overigens veelbelovend. Een aroma met veel fruit en geen spoor van een infectie, aangename bitterheid.
Vriendelijke groet, Roelof


Jacques

Je hebt een langzame vergisting omdat je te weinig actieve gistcellen geënt hebt.

Een slepende vergisting hoeft geen probleem te zijn. Meestal zijn het geen toppers. Door het lange contact met de gist krijg je meer autolyseproducten in je bier.

brouwerwaldonk

Als het SG nog te hoog is en de gisting ook nog slepende is zou ik het wort beluchten en een beetje gistvoeding geven ook warm genoeg zetten bij minstens 23°C. Dan is er veel kans dat de gisting terug deftig op gang komt. Normaal kan je met een Westmalle tot 1012 komen.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-12-2018  22:56 uNormaal kan je met een Westmalle tot 1012 komen.

#1388 is geen Westmalle gist maar de Duvel gist.

Verder is het eind SG van veel factoren afhankelijk. Een belangrijke is daarbij het begin SG. Je komt niet altijd op de zelfde eind waarde uit...

knifeman

Welke temperatuur vergist je? Misschien wat warmer zetten?

Mthijs

Mijn ervaring met de Duvel gist is ook dat deze slepend kan gaan. Gewoon de tijd nemen. Ik heb een (al zeg ik het zelf, ahum, maar ook vrienden bevestigden het) behoorlijk goede Duvel kloon gebrouwen, maar die ging pas na ruim 4 weken na brouwen op fles.
Niet te vroeg bottelen, anders kun je bierbommen krijgen.

Succes met geduld hebben...  ;)

Mthijs

Citaat van: knifeman op 12-12-2018  23:34 uWelke temperatuur vergist je? Misschien wat warmer zetten?
Dat is ook mijn ervaring: op het laatst gerust richting 25 graden zetten zodat ie lekker kan uitgisten.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 12-12-2018  23:22 u#1388 is geen Westmalle gist maar de Duvel gist.
Mijn ervaring met duvelgist uit de brouwkamer van de brouwerij is, dat het een heel trage is en die moet minstens 25°C hebben.

Roelof Manting

Dank voor alle antwoorden. Ik denk inderdaad dat de temperatuur wel invloed heeft. Geen warmtekast en het staat in de woonkamer. Als de hergisting ook zo traag gaat, moet er nog lang gewacht worden op het proeven van de eerste echte "slok". Ga nadenken over extra beluchten.

brouwerwaldonk

Als je niet warmer kan zetten wacht dan zeker nog minstens één maand voor het bottelen. Hergisting ook zo warm mogelijk laten verlopen.
Zeker regelmatig de densiteit meten met een hydrometer om de vergisting te volgen.
Kies volgende keer de Westmalle variëteit als hoofdgist die is niet zo temperatuur gevoelig en veel vlugger klaar.
 

Roelof Manting

Citaat van: brouwerwaldonk op 14-12-2018  08:25 uAls je niet warmer kan zetten wacht dan zeker nog minstens één maand voor het bottelen. Hergisting ook zo warm mogelijk laten verlopen.
Zeker regelmatig de densiteit meten met een hydrometer om de vergisting te volgen.
Kies volgende keer de Westmalle variëteit als hoofdgist die is niet zo temperatuur gevoelig en veel vlugger klaar.
Dank je wel voor de tip, ik ga een warmtekast maken👍🏻

Heisenberg

Citaat van: Roelof Manting op 15-12-2018  20:36 uDank je wel voor de tip, ik ga een warmtekast maken👍🏻
Van een koelkast... Raar eigenlijk hè?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.