Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Avvinatore om flessen schoon te maken  (gelezen 2247 keer)

Offline ppuk

• Vol lid
  • Land: nl
  • Lekker!
Avvinatore om flessen schoon te maken
« Gepost op: 11-12-2018 22:00 u »
Nou spoel ik altijd mijn bierflesjes om na het drinken en zijn ze daarom meestal niet zo vuil op misschien een klein beetje restgist na. Omdat schoonmaken nou niet echt mijn hobby is heb ik pas een Avvinatore gekocht. Wat een geweldig ding! Puro Oxi erin en binnen een paar minuten zijn 80 flesjes schoon ;) Dat zelfs met twee rondes en tussendoor ff laten weken. Aanrader!

Nou moet ik nog wel ff kijken hoe ze er uitzien wanneer ze droog zijn, maar het ziet er nu al goed uit  :D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Re: Avvinatore om flessen schoon te maken
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2018 23:25 u »
Puro Oxi laat volgens mij (althans bij mij) witte vlekken achter op het glas.
Ik spoel mijn fles gelijk uit na het inschenken en laat het drogen aan de flessenboom.
De avvinatore gebruik ik pas voor het bottelen. Even spoelen met Puro San.
Wees niet bang voor het schuim.

Offline Heisenberg

• Super lid
  • Land: us
« Reactie #2 Gepost op: 12-12-2018 02:38 u »
Puro Oxi laat volgens mij (althans bij mij) witte vlekken achter op het glas.
Ik spoel mijn fles gelijk uit na het inschenken en laat het drogen aan de flessenboom.
De avvinatore gebruik ik pas voor het bottelen. Even spoelen met Puro San.
Wees niet bang voor het schuim.
Ik spoel ze uit met lauw water. Vervolgens in de vaatwasser op 70  ºC. Daarna zet ik ze op de kop terug in het krat. En dan voordat ik ga bottelen spoel ik ze in de avvinatore met Star San of zo.

Offline hans_nwk

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 12-12-2018 09:51 u »
Ik spoel ze uit met lauw water. Vervolgens in de vaatwasser op 70  ºC. Daarna zet ik ze op de kop terug in het krat. En dan voordat ik ga bottelen spoel ik ze in de avvinatore met Star San of zo.
Idem

Offline joenedu

• Senior lid
  • In hops we trust
« Reactie #4 Gepost op: 12-12-2018 10:06 u »
Ik spoel ze ook uit na het drinken. Heb al heel veel flessen weggeknikkerd trouwens, mensen die heel lief tassen vol lege flesjes brengen maar met een boel schimmel erin van heb ik jou daar. Daarna in een Caustic badje bij erge verontreiniging, maar voor het bottelen Star San erin en op de avvinatore. Daarna op de flessenboom en het bier erin.

Offline snowdog2006

• Senior lid
  • Land: 00
« Reactie #5 Gepost op: 12-12-2018 10:24 u »
Ik spoel ze ook uit na het drinken. Heb al heel veel flessen weggeknikkerd trouwens, mensen die heel lief tassen vol lege flesjes brengen maar met een boel schimmel erin van heb ik jou daar. Daarna in een Caustic badje bij erge verontreiniging, maar voor het bottelen starsan erin en op de avvinatore. Daarna op de flessenboom en het bier erin.

Haha herkenbaar. Oom: ja ik heb nog kratjes staan hoor. En dan met tig peuken as troep en meuk erin die al maandenlang buitenstaat.
Nee bedankt :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 12-12-2018 22:25 u »
Nou spoel ik altijd mijn bierflesjes om na het drinken en zijn ze daarom meestal niet zo vuil op misschien een klein beetje restgist na. Omdat schoonmaken nou niet echt mijn hobby is heb ik pas een Avvinatore gekocht. Wat een geweldig ding! Puro Oxi erin en binnen een paar minuten zijn 80 flesjes schoon ;) Dat zelfs met twee rondes en tussendoor ff laten weken. Aanrader!

Nou moet ik nog wel ff kijken hoe ze er uitzien wanneer ze droog zijn, maar het ziet er nu al goed uit  :D

Om de flessen biersteen vrij te maken is een langere contacttijd noodzakelijk (en ook een ander reinigingsmiddel dan oxi).
Een Avvinatore is vooral handig voor het desinfecteren van flessen die goed schoon zijn.

Offline Hans007

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 22-12-2018 11:41 u »
Voor de laatste spoeling gebruik ik deze.
Daarna desinfectans sproeien en bij het bottelen uit laten lekken.
Werkt prima (tot nu toe)

Wel spoel ik na het uitschenken de flesjes tweemaal uit.
Verder zoals velen doen, weken in oxi, spoelen met azijn en uitlekken in de boom.

Offline JamMasterJustin

• Super lid
  • Niets hoeft, paarden wel
« Reactie #8 Gepost op: 24-12-2018 17:06 u »
Laat je je waterslot erop zitten met bottelen? Bij mij zuigt dat alle wodka/water naar binnen...

Offline Hans007

• Boven 10 berichten
  • *
Avvinatore om flessen schoon te maken
« Reactie #9 Gepost op: 24-12-2018 18:19 u »
Deksel is los aan de achterkant, scherp van je is me wel een keer overkomen trouwens

Offline Nick H.

• Vol lid
  • Mijn favoriet? Dat is telkens mijn volgende bier!
« Reactie #10 Gepost op: 25-12-2018 23:46 u »
Bedoelen jullie dit apparaat met Avvinatore?

Ik heb pas een oude dompelpomp gepimpt om te spoelen. 10 mm pijpje geknepen om een mooie straal te krijgen. Werkte naar tevredenheid.

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #12 Gepost op: 26-12-2018 16:48 u »
Het model wat jij laat zien is voor de spuitdruk aangesloten op het leidingnet lijkt het? Dat gaat bij avvinatore met een veer en oplossing uit het vaste bassin van een liter.

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-12-2018 17:37 u »
Het model wat jij laat zien is voor de spuitdruk aangesloten op het leidingnet lijkt het? Dat gaat bij avvinatore met een veer en oplossing uit het vaste bassin van een liter.

De beschreven avvinatore met vast bassin en veer is inderdaad wat ik gebruik voor de laatste reiniging voor het bottelen. Voor eerdere of intensieve reiniging gebruik ik nu dus mijn zelfbouw hogedrukreiniger. Flessen kunnen in een grote bak weken en meteen op de "dompelpompreiniger" geplaatst worden.

:proost2:

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2018 15:30 u »
Goed idee, dat van die hogedrukreiniger  :)

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 28-12-2018 16:17 u »

Dan blijf je op een begeven wél met vervuild water spoelen, of begrijp ik het verkeerd?

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 28-12-2018 16:56 u »

Dan blijf je op een begeven wél met vervuild water spoelen, of begrijp ik het verkeerd?

Klopt helemaal als het véél flessen zijn. Maar het is dan ook de eerste reiniging van echt vuile flessen. Daarna kan nog een tweede reiniging gebeuren met schoon water en reinigingsmiddel. En voor het bottelen nog eens schoon spoelen.
We doen ons zelf wat aan hè!!

Offline Heisenberg

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 28-12-2018 17:42 u »
Klopt helemaal als het véél flessen zijn. Maar het is dan ook de eerste reiniging van echt vuile flessen. Daarna kan nog een tweede reiniging gebeuren met schoon water en reinigingsmiddel. En voor het bottelen nog eens schoon spoelen.
We doen ons zelf wat aan hè!!

Ja inderdaad, waar zijn we aan begonnen... Nee hoor, het blijft leuk om te doen. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Niet goedkoop, maar elke hobby kost nou eenmaal geld hè?

Offline ppuk

• Vol lid
  • Lekker!
« Reactie #18 Gepost op: 29-12-2018 10:46 u »
Zeker niet goedkoop inderdaad, maar dat komt dan ook door mezelf  ;)

Offline Nick H.

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 29-12-2018 13:37 u »
Ja inderdaad, waar zijn we aan begonnen... Nee hoor, het blijft leuk om te doen. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad. Niet goedkoop, maar elke hobby kost nou eenmaal geld hè?

Ik had het niet over het geld, gewoon al het werk dat we ons aandoen. Maar een hobby mag tijd en geld kosten.
Zo ook een andere hobby: wandelen. Gisteren na een wandeling in een café nog een lekkere La Trappe Quadrupel gedronken, mocht de vrouw daarna lekker naar huis rijden.

:lekkerbier: