Fermentasaurus zonder bol bruikbaar?

Gestart door @, 11-12-2018 21:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Hoi,

Ik heb hier een nieuwe Fermentasaurus staan waarvan de vlinderklep lekt. Er zit alleen kraanwater in, en de kraan staat dicht maar hij blijft druppelen.
Alles zit goed in elkaar, dat heb ik inmiddels 3 keer gecheckt. Maar ik blijf die lekkage houden.
Als ik de bol er onder hang dan is de boel wel dicht. De bol zit dan natuurlijk uiteindelijk wel vol water.
Ik durf er zo geen druk op te zetten en dat is zonde want ik wilde hem gebruiken voor carbonisatie van het bier.
Ik heb de bol niet nodig en wilde hem daarom dan ook niet gaan gebruiken. Maar ik begin me af te vragen of hij wel zonder bol te gebruiken is.

Heeft iemand anders een soortgelijk issue gehad? Misschien de ik wel iets fout.

Grt,
@.

Henielma

Normaal is die klep goed waterdicht en kan je de Fermentasaurus goed met of zonder bol gebruiken. Zelf schroef ik er die bol gevuld met water er na een paar dagen onder wanneer de hoofdvergisting begint af te nemen en de gist begint te dalen.

Je zou er even druk op kunnen zetten of die klep dan misschien wel dicht gaat en anders lijkt het me een geval garantie.

Heisenberg

Zo´n vlinderklep is los te krijgen.

Hay

En het is niet bij de moertjes waar ie lekt?

@

Ik heb inmiddels via de leverancier een nieuwe klep/kraan ontvangen. Maar die doet precies hetzelfde. Misschien lekt die nog wel meer.
Hij lekt niet rond de moeren.Hij druppelt echt tussen de klep en het rubber dat daar omheen zit. Voor de zekerheid heb ik van een van de twee kranen de moeren nog eens extra aangetrokken maar dat hielp ook niks.

knifeman

Meestal kan je zo'n kraan / klep (als ze conisch is) ook aanspannen ... dat al eens bekeken?

Hay

Heb hier gekeken en als ik er water inzet en de bol eronder met de kraan dicht dan zit er de volgende dag ook wat water in de bol.
Dus ook niet helemaal dicht maar als je de bol eronder schroeft met kraan open dan maakt het toch niet uit?

Heisenberg

Citaat van: Hay op 12-12-2018  12:31 uHeb hier gekeken en als ik er water inzet en de bol eronder met de kraan dicht dan zit er de volgende dag ook wat water in de bol.
Dus ook niet helemaal dicht maar als je de bol eronder schroeft met kraan open dan maakt het toch niet uit?

Ik heb ook een Fermentasaurus gehad. En die lekte niks. Of het uitmaakt of niet, hij hoort gewoon niet te lekken.

Hay

Hoort zeker niet maar ik bedoel als je 'm gebruikt zit de bol eronder met de kraan open.
En dan heb je er geen last van.
Zal ook vast wel dicht te krijgen zijn maar omdat ik 'm alleen gebruik met de bol eronder heb ik er nog niet naar gekeken .

@

Ik kreeg van de leverancier de tip om de veerspanning op de klep wat lager te zetten.
Ik heb net de inbus die achter het klepje in de kraan hendel zit los gedraaid. Waarschijnlijk veel te ver want nu kan het klepje er niet meer op, maar het is maar voor een test. Vanavond laat ik hem staan met water er in en dan kijk ik morgen wel of hij nog gelekt heeft.
Hopelijk helpt dat....

En inderdaad, ik ben het met Heisenberg eens. Met of zonder bol, hij hoort niet te lekken. En ik wil die bol helemaal niet gebruiken.

Bennie Beunhaas

Bij mij geen problemen met de kraan, maar de bol gebruik ik nooit en de vlinderklep wil wel eens verstoppen bij veel koudhop (toevallig laatste brouwsel 180 gram koudhop in pellets). Daarnaast zit er nog vaak gist aan de wand terwijl je bij het aflaten vanuit het midden al jongbier krijgt.
Ik heb daarom mijn Fermentasaurus een beetje aangepast:

Nog onderweg is een slangtule:

Allemaal tri clamp en rvs.

Als je ook een drukset hebt plaats dan ook gelijk een tapstang van een 19 liter sodakeg:

Geen gedonder meer met de silicone slang met drijver die bij de laatste liters de resterende gist van de conus afzuigt.
Ik moet erbij vermelden dat deze foto's net vanmiddag gemaakt zijn en de tapstang nog niet goed in het midden staat uitgelijnd (losjes gemonteerd).

Heisenberg

Citaat van: Hay op 12-12-2018  14:34 uHoort zeker niet maar ik bedoel als je 'm gebruikt zit de bol eronder met de kraan open.
En dan heb je er geen last van.
Zal ook vast wel dicht te krijgen zijn maar omdat ik 'm alleen gebruik met de bol eronder heb ik er nog niet naar gekeken .

Maar topicstarter vroeg ook of hij de Fermentasaurus onder druk kan gebruiken mét de bol erop. Ja toch?

@

Citaat van: Bennie Beunhaas op 12-12-2018  23:10 uBij mij geen problemen met de kraan, maar de bol gebruik ik nooit en de vlinderklep wil wel eens verstoppen bij veel koudhop (toevallig laatste brouwsel 180 gram koudhop in pellets). Daarnaast zit er nog vaak gist aan de wand terwijl je bij het aflaten vanuit het midden al jongbier krijgt.
Ik heb daarom mijn Fermentasaurus een beetje aangepast:

Nog onderweg is een slangtule:

Allemaal tri clamp en rvs.

Als je ook een drukset hebt plaats dan ook gelijk een tapstang van een 19 liter sodakeg:

Geen gedonder meer met de silicone slang met drijver die bij de laatste liters de resterende gist van de conus afzuigt.
Ik moet erbij vermelden dat deze foto's net vanmiddag gemaakt zijn en de tapstang nog niet goed in het midden staat uitgelijnd (losjes gemonteerd).

Wow!!!
Wil ik ook  :nut:

Alien on Acid

Zo, dat is een hele mooie modificatie!
Die komt ook op de to-do lijst!

Berend Postema

Die tapstang trekt mijn aandacht! Hoe heb je hem bevestigd?

Hay

Citaat van: Heisenberg op 13-12-2018  08:13 uMaar TS vroeg ook of hij de fermentasaurus onder druk kan gebruiken mét de bol erop. Ja toch?

Ja was inderdaad de vraag en dat kan gewoon waarom niet.

Serge VL

Citaat van: @ op 12-12-2018  05:53 uIk heb inmiddels via de leverancier een nieuwe klep/kraan ontvangen. Maar die doet precies hetzelfde. Misschien lekt die nog wel meer.
Hij lekt niet rond de moeren.Hij druppelt echt tussen de klep en het rubber dat daar omheen zit. Voor de zekerheid heb ik van een van de twee kranen de moeren nog eens extra aangetrokken maar dat hielp ook niks.
Je moet de moeren losser zetten het lekken is vermoedelijk het gevolg dat je de pakking te fel hebt samengedrukt waardoor die niet mooi meer rond de vlinder past maar ovaal is opgespannen.
bij te fel aanspannen loop je ook het risico dat die via de as gaat lekken.

@

Citaat van: Berend Postema op 13-12-2018  12:55 uDie tapstang trekt mijn aandacht! Hoe heb je hem bevestigd?

Ik vond dit op Internet, misschien helpt dat. https://aussiehomebrewer.com/threads/modding-the-fermentasaurus.98202/

@

Citaat van: Serge VL op 13-12-2018  20:04 uJe moet de moeren losser zetten het lekken is vermoedelijk het gevolg dat je de pakking te fel hebt samengedrukt waardoor die niet mooi meer rond de vlinder past maar ovaal is opgespannen.
bij te fel aanspannen loop je ook het risico dat die via de as gaat lekken.

Het losdraaien van de inbus op de as van de klep helpt zo lang er maar geen druk op staat. Onder druk lekt hij nog steeds.
Morgen nog wat experimenten doen met de andere moeren.

Serge VL

Citaat van: @ op 13-12-2018  20:26 uHet losdraaien van de inbus op de as van de klep helpt zo lang er maar geen druk op staat. Onder druk lekt hij nog steeds.
Morgen nog wat experimenten doen met de andere moeren.
Niet de inbus op de as maar de 4 moertjes rondom een beetje lossen, de inbus op de as dient enkel om de hendel los te schroeven, deze op meer of minder spanning brengen doet niets aan de afdichting van de as.


Bennie Beunhaas

Citaat van: Berend Postema op 13-12-2018  12:55 uDie tapstang trekt mijn aandacht! Hoe heb je hem bevestigd?
Zoals elke andere bevestiging van een tapstang of zoals het oude RVS pijpje erin zat. Gewoon de bovenkant eraf draaien en je haalt het oude pijpje er zo uit en plaatst de lange tapstang weer terug.

Citaat van: @ op 13-12-2018  20:24 uik vond dit op Internet, misschien helpt dat. https://aussiehomebrewer.com/threads/modding-the-fermentasaurus.98202/
Hier heb ik inderdaad mijn inspiratie vandaan, beter goed gestolen dan slecht bedacht toch :biersmile:
Er staat ook ergens een bestellijstje in dat topic, echter ik heb gewoon alles op Aliexpress gezocht en besteld, ik was voor een kleine 55 euro klaar ipv 91 dollar (wel RVS 304 ipv RVS 316).


@

Even een korte update.
Dankzij de medewerking van de leverancier (Brouwstore) is het lekken van de vlinderklep opgelost. Na wat experimenteren heb ik een extra afdichtingsring gekregen die de lekkage heeft verhlopen.

De ring past in het onderste gedeelte van de kraan, onder het rubber waar de vlinder klep in zit.

Grtz,
@.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.