Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bier laten rijpen op eiken vat  (gelezen 731 keer)

Offline Eelke301

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Bier laten rijpen op eiken vat
« Gepost op: 11-12-2018 17:15 u »
Hoi allemaal,

Voor mijn verjaardag heb ik een (getoast) nieuw eiken vat gekregen van wat vrienden (20L). Daar zou ik graag een quadrupel in laten rijpen voor 3-6 maanden. Nu vraag ik me echter af hoe dit precies werkt. Moet ik het jongbier eerst laten vergisten in een normaal vat in mijn klimaatkast en dan overhevelen naar het vat? Zo ja, dan moet er ook wat gist mee komen lijkt me? En tot hoe ver dien ik het vat te vullen als het een capaciteit heeft van 20L?

Mijn idee zou nu zijn om de hoofdvergisting in mijn plastic gistvat te laten verlopen (zoals ik altijd doe). Normaal zou k daarna bottelen als het SG stabiel is (eind-SG 1010 bijv). Maar nu hevel ik dan over inclusief (een deel?) van de slurrie op de bodem? En als ik na 3-6 maanden wil bottelen, is er dan voldoende levende gist om gewoon wat bottelsuiker te te voegen en wat koolzuur te laten onstaan door de hergisting op de fles of dien ik dan nog iets anders te ondernemen?

Heb al veel gezocht op dit forum, maar kom toch voornamelijk lambic verhalen tegen...

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Bier laten rijpen op eiken vat
« Reactie #1 Gepost op: 11-12-2018 18:22 u »
Hoi allemaal,

Voor mijn verjaardag heb ik een (getoast) nieuw eiken vat gekregen van wat vrienden (20L). Daar zou ik graag een quadrupel in laten rijpen voor 3-6 maanden. Nu vraag ik me echter af hoe dit precies werkt. Moet ik het jongbier eerst laten vergisten in een normaal vat in mijn klimaatkast en dan overhevelen naar het vat? Zo ja, dan moet er ook wat gist mee komen lijkt me? En tot hoe ver dien ik het vat te vullen als het een capaciteit heeft van 20L?

Mijn idee zou nu zijn om de hoofdvergisting in mijn plastic gistvat te laten verlopen (zoals ik altijd doe). Normaal zou k daarna bottelen als het SG stabiel is (eind-SG 1010 bijv). Maar nu hevel ik dan over inclusief (een deel?) van de slurrie op de bodem? En als ik na 3-6 maanden wil bottelen, is er dan voldoende levende gist om gewoon wat bottelsuiker te te voegen en wat koolzuur te laten onstaan door de hergisting op de fles of dien ik dan nog iets anders te ondernemen?

Heb al veel gezocht op dit forum, maar kom toch voornamelijk lambic verhalen tegen...

Eerst volledig laten vergisten en dan zonder slurrie overhevelen in het vat waar je het laat rijpen voor de tijd die jij wilt.
Wanneer het op smaak is voeg je bottelgist en suiker toe en ga je bottelen.
Je wilt namelijk geen slurrie in je vat hebben voor lange tijd want dan krijg je dus nare smaakjes in je bier

https://www.thamersch.nl/brouwen/barrel-aging/

Lees ook onderstaande link.
https://www.roerstok.nl/nieuws.detail?item_id=1505316415&type=4&back=1&page=/artikelen

Offline Eelke301

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 11-12-2018 21:14 u »
Lees ook onderstaande link.
https://www.roerstok.nl/nieuws.detail?item_id=1505316415&type=4&back=1&page=/artikelen

Super dit. Die eerste link van Thamersch kwam ik ook tegen, maar daar vond ik de antwoorden op mijn vragen niet. Hier wel.
Ik ben van plan 1762 te gebruiken van Wyeast. Gebruik ik dan nog een extra zakje als bottelgist? Ik heb namelijk nog nooit gist hoeven toevoegen voor de hergisting op de fles.

Bedankt voor je reply!

Offline Serge VL

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #3 Gepost op: 11-12-2018 21:34 u »
Bijna alle informatie over het gebruik van houten vaten vind je op Milk the Funck Wiki http://www.milkthefunk.com/wiki/Barrel
Je moet er maar eens door gaan door die info, bijvoorbeeld een 20l vat dat is best gelakt of gewaxt omdat het anders te veel zuurstof doorlaat.
De operavlakte over volume factor is zeer groot bij zo een klein vat t.o.v een vat met grotere inhoud.
Reinigen en voorbehadelen staat ook mooi beschreven op de Milk the Funck Wiki site.

Offline Scorpionrose

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #4 Gepost op: 11-12-2018 22:41 u »
Super dit. Die eerste link van Thamersch kwam ik ook tegen, maar daar vond ik de antwoorden op mijn vragen niet. Hier wel.
Ik ben van plan 1762 te gebruiken van Wyeast. Gebruik ik dan nog een extra zakje als bottelgist? Ik heb namelijk nog nooit gist hoeven toevoegen voor de hergisting op de fles.

Bedankt voor je reply!

Na het rijpen op vat ga je bottelen. Dan voeg je bottelsuiker en bottelgist toe (Fermentis F2)

Tags: