Waterslot

Gestart door Wallie, 11-12-2018 16:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wallie

Op de onderstaande afbeelding ons waterslot. Er is 100 liter bier aan het vergisten. Het is een fles van 5 liter waar ongeveer 2 liter water in zit. De eerste dagen gaat het prima en blaast hij mooi.

Nu vroeg ik mij af, als de vergisting terug loopt is er minder druk. Is het slecht dat hij dan de druk die er nog is, niet goed kwijt kan omdat bijvoorbeeld de slang te lang/dik is? Of maakt dat niet uit?


Gossi

Volgens mij is dat een stukje natuurkunde. Zodra de druk in het gistvat hoger is dan de buitenluchtdruk zal het koolzuur via het water ontsnappen, hoe lang die slang ook is. De koolzuurdruk zal alleen de weerstand in het water moeten overwinnen, maar dat is miniem.
Als er geen zichtbare bubbels meer ontsnappen meet je het s.g. Drie dagen later nog eens. Als het niet veranderd is dan is het bier uitvergist en kun je bottelen.

knifeman

Zal niet veel uitmaken er moet niet veel debiet door dus maakt de dikte of lengte niet echt uit.

Nick H.

Citaat van: Wallie op 11-12-2018  16:16 uOp de onderstaande afbeelding ons waterslot. Er is 100 liter bier aan het vergisten. Het is een fles van 5 liter waar ongeveer 2 liter water in zit. De eerste dagen gaat het prima en blaast hij mooi.

Nu vroeg ik mij af, als de vergisting terug loopt is er minder druk. Is het slecht dat hij dan de druk die er nog is, niet goed kwijt kan omdat bijvoorbeeld de slang te lang/dik is? Of maakt dat niet uit?

Druk is in principe overal gelijk in een gesloten systeem. De druk, uitgedrukt in mmH2O, die nodig is om het koolzuur te laten ontsnappen is gelijk aan hoe diep de slang in het water steekt. Als de slang 100 mm diep in het water steekt, dan moet de druk in de slang en gistvat groter zijn dan 100 mmH2O (omgerekend 10 mbar) en dat is best veel. Als de gist heel actief is en veel koolzuur produceert is er ook veel druk. Tegen het einde van de vergisting kun je de slang het best omhoog trekken zodat die nog maar 2 cm in het water steekt. Je zult zien dat er dan weer veel koolzuur ontsnapt.

haicoterbeek

Citaat van: Wallie op 11-12-2018  16:16 uOp de onderstaande afbeelding ons waterslot. Er is 100 liter bier aan het vergisten. Het is een fles van 5 liter waar ongeveer 2 liter water in zit. De eerste dagen gaat het prima en blaast hij mooi.

Nu vroeg ik mij af, als de vergisting terug loopt is er minder druk. Is het slecht dat hij dan de druk die er nog is, niet goed kwijt kan omdat bijvoorbeeld de slang te lang/dik is? Of maakt dat niet uit?


Het drukverschil dat overwonnen moet worden komt overeen met de statische druk van de waterkolom in de slang. Als de slang 10 cm in de vloeistof steekt is dat 10 cm water kolom.
Dit komt overeen met 0,01 bar. Te verwaarlozen dus! 0,01 bar is 10 mbar. Dat is het zelfde drukverschil dat een hoge en lage druk gebied zou kunnen veroorzaken (1005 mbar - 995 mbar )

Wallie

Citaat van: Nick H. op 11-12-2018  18:45 uDruk is in principe overal gelijk in een gesloten systeem. De druk, uitgedrukt in mmH2O, die nodig is om het koolzuur te laten ontsnappen is gelijk aan hoe diep de slang in het water steekt. Als de slang 100 mm diep in het water steekt, dan moet de druk in de slang en gistvat groter zijn dan 100 mmH2O (omgerekend 10 mbar) en dat is best veel. Als de gist heel actief is en veel koolzuur produceert is er ook veel druk. Tegen het einde van de vergisting kun je de slang het best omhoog trekken zodat die nog maar 2 cm in het water steekt. Je zult zien dat er dan weer veel koolzuur ontsnapt.

Dat doe ik inderdaad ook, helpt zeker!
Maar dat er dan geen koolzuur meer kan ontsnappen is niet erg? Dat heeft geen nadelig effect op de vergisting?

Wallie

Citaat van: Gossi op 11-12-2018  16:49 uVolgens mij is dat een stukje natuurkunde. Zodra de druk in het gistvat hoger is dan de buitenluchtdruk zal het koolzuur via het water ontsnappen, hoe lang die slang ook is. De koolzuurdruk zal alleen de weerstand in het water moeten overwinnen, maar dat is miniem.
Als er geen zichtbare bubbels meer ontsnappen meet je het s.g. Drie dagen later nog eens. Als het niet veranderd is dan is het bier uitvergist en kun je bottelen.

Zo kom je er inderdaad achter dat er geen vergisting meer plaats vind maar ik ben benieuwd of het feit dat de koolzuur die ontstaat niet meer kan ontsnappen nadelig is voor de vergisting of smaak van het bier?

haicoterbeek

Citaat van: Wallie op 11-12-2018  20:17 uZo kom je er inderdaad achter dat er geen vergisting meer plaats vind maar ik ben benieuwd of het feit dat de koolzuur die ontstaat niet meer kan ontsnappen nadelig is voor de vergisting of smaak van het bier?
Nee dit is niet nadelig! Er zijn onderzoeken naar gedaan. En dan gaat het over vergisten onder druk (1 tot 2 bar). De belangrijkste conclusie is dat er onder druk minder esters gevormd worden.

Daardoor is het mogelijk onder hogere temperaturen te vergisten.

Als je een 19L keg hebt en je plaatst daar een zgn. Spunding valve op, dan kun  je in de keg, onder druk (1-2 bar) vergisten.



keg met spunding valve

In een normaal gistvat is dit onmogelijk omdat de afdichting en de constructie onvoldoende is om deze druk te handhaven.

Er worden zgn. Unitanks aangeboden (ss brewtech) waarin dit wel kan.

hansHalberstadt

Bier met iets overdruk vergisten is wel gunstig, want het voorkomt onderdruk en aanzuigen van zuurstof na de gisting als je het bier wat koeler zet om de gist te laten bezinken.

Wallie

Citaat van: haicoterbeek op 11-12-2018  21:53 uNee dit is niet nadelig! Er zijn onderzoeken naar gedaan. En dan gaat het over vergisten onder druk (1 tot 2 bar). De belangrijkste conclusie is dat er onder druk minder esters gevormd worden.

Daardoor is het mogelijk onder hogere temperaturen te vergisten.

Als je een 19L keg hebt en je plaatst daar een zgn. Spunding valve op, dan kun  je in de keg, onder druk (1-2 bar) vergisten.



keg met spunding valve

In een normaal gistvat is dit onmogelijk omdat de afdichting en de constructie onvoldoende is om deze druk te handhaven.

Er worden zgn. Unitanks aangeboden (ss brewtech) waarin dit wel kan.

Thnx! Ik ben gerustgesteld ;)

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 11-12-2018  22:17 uBier met iets overdruk vergisten is wel gunstig, want het voorkomt onderdruk en aanzuigen van zuurstof na de gisting als je het bier wat koeler zet om de gist te laten bezinken.
Dus kan ik beter een overdrukventiel van 2 bar i.p.v. een waterslot op mijn CCT zetten?

haicoterbeek

Citaat van: CeesM op 11-12-2018  23:18 uDus kan ik beter een overdrukventiel van 2 bar i.p.v. een waterslot op mijn CCT zetten?
Ja veel beter! Wel even je gistvat in een weiland zetten. Oudejaarsdag lijkt me een goed moment!



De CCT van SS Brewtech hebben een overdruk ventiel dat is afgesteld op ca. 0,15 bar (2 psi)




hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 11-12-2018  23:18 uDus kan ik beter een overdrukventiel van 2 bar i.p.v. een waterslot op mijn CCT zetten?
Nadeel is dan wel dat je ook met bottelen zoveel CO2 in je bier hebt dus dan kun je alleen bottelen onder druk of bij hele lage temperatuur.
Beste is denk ik om de overdruk af te stellen op de temperatuur waarbij je wil gaan bottelen zodat bij die botteltemperatuur het bier juist  is verzadigd met koolzuur, dus zonder schuimvorming kan worden gebotteld.
bv:
gistingstemperatuur    botteltemperatuur druk bij gisten
 25                             20                       0.1 bar
 20                             15                       0.2bar
 20                             10                       0.4bar
 20                             3                         0.8 bar

hansHalberstadt

Citaat van: haicoterbeek op 12-12-2018  05:45 uJa veel beter! Wel even je gistvat in een weiland zetten. Oudejaarsdag lijkt me een goed moment!
Dan gewoon helemaal dicht maken en 2 weken daarvoor alvast in het weiland zetten met een temperatuurregeling en flink wat kopruimte hanteren. 

CeesM

Citaat van: CeesM op 11-12-2018  23:18 uDus kan ik beter een overdrukventiel van 2 bar i.p.v. een waterslot op mijn CCT zetten?
Herstel. 2 PSI. :-[

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.