West coast Tripel

Gestart door Hoppie, 07-02-2006 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans



  Schiet mij maar lek.  :D

Blijkbaar ben ik in de minderheid met een hoog hoprendement van 33%.
Ik kan met zeer weinig hop af.

Alhoewel..... Hans Hans en Gast (Jordi) ook. Toch iets met Noord Hollands water?
Maar Hans is verhuist.

gr hop = ( EBU x liters x 100 ) / ( az% x 1000 ) x 3         [ Bij 60 minuten ]

Bovenstaande formule klopt bij mij exact.

 :degroeten:


Adrie

Als ik bovenstaande formule gebruik voor 10 liter bier, een alfazuurpercentage van 4,5 en een gewenste bitterheid van 33 IBU, kom ik uit op  22 gram hop. Vul ik 22 gram hop van 4,5% met een kooktijd van 60 minuten in in Promash bij een bier met een begin SG van 1050, dan berekent hij 26 IBU (volgens de formules van Daniels). Toch niet zo'n grote afwijking. Als je de jouw formule gebruikt met een hoprendement van 26% i.p.v. 33% kom je uit op dezelfde hoeveelheid hop als Promash. Gezien de vrij grote foutenmarges die je mag verwachten bij bitterheidsberekeningen vind ik de verschillen zeker niet schokkend.

Hopmans

Naast het pilsje is deze ook overgeheveld.
De smaak was al beter als vorige week.
misschien wordt het nog wel wat.

 :degroeten:

Hopmans

Zo,

Vandaag effe 4 kratten schoongemaakt  :brouwen:
Het bottelen ga ik as Woensdag doen.
Is dit belangrijk Hoppie?  :weetniet:
Nee, so what? Chagrijnige smiley.   :duimonder: 8) :duimop:

 :dansen:    <---- Bob de Jong   :hoera:  :elifant:
 :degroeten:

Hopmans

Vandaag gebotteld.

Eind SG klopt precies ( 1026 ).
De bitterheid moet ik misschien wat bakzeil voor aanschaffen.  :verbergen:
Of mijn smaak wordt bitter.

Hoe bitter is een Hoegaarden Grand Cru ? Zo bitter was het ongeveer.

Smaak: Zoet, snoepjes (Zoals MO dat omschrijft), iets in de verte wat ik niet weet
(de s-33 gistflavor denk ik). Zeer zacht (ook door de s-33).

Ben weer benieuwd hoe dat gaat ontwikkelen.

 :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 01-03-2006 &nbsp;20:01 uSmaak: Zoet, snoepjes (Zoals MO dat omschrijft), iets in de verte wat ik niet weet
(de s-33 gistflavor denk ik). Zeer zacht (ook door de s-33).
Snoepjes is erg vaag. Peredrups wordt wel eens gebruikt, hoewel veel mensen niet zullen weten wat dat zijn. Op mijn pagina http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/meilgaardtabel.htm#esters  staan de omschrijvingen zoals Meilgaard die gebruikte.

Hans Hans

Caspar

Citaat van: Hoorns Hopbier op 02-03-2006 &nbsp;11:07 uSnoepjes is erg vaag. Peredrups wordt wel eens gebruikt, hoewel veel mensen niet zullen weten wat dat zijn. Op mijn pagina http://home.wanadoo.nl/hoorns.hopbier/meilgaardtabel.htm#esters  staan de omschrijvingen zoals Meilgaard die gebruikte.

Hans Hans


Goeie link Hans!  :duimop:

Ik heb meteen de smaakafwijking van een van mijn brouwsels ontdekt (Blonde met Wyeast Trappist High Gravity vergist bij zeer hoge temp)... overmatige aanwezigheid van fenolen en polyfenolen :brouwen:

Hopmans

Na de teleurstelling van mijn pils toch nog een meevaller.

Dit bier is wel lekker.
Zoetigheid neemt wat af in relatie tot bitterheid, maar de volgende week is dat weer anders lijkt wel.
Maar........ Het bier is straffer als een straffe Hendrik.
Hoe straf is een straffe Hendrik in EBU's?  :weetniet:

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.