West coast Tripel

Gestart door Hoppie, 07-02-2006 22:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Beste medebrouwers,

As weekeinde is het weer zover.  :brouwen:
Tja, de naam van het brouwsel.....................Het klonk wel stoer.  :)
Het is een 90% mout bier gezien het bier boven de 8% is.
Hier zit o.a. een beetje honing tussen (vindt ik gewoon lekker).
Het begin S.G. is ietsje hoger dan de 1080 omdat deze gist iets van
70% ipv 73% vergist (Althans bij mij laatst). Maar dat vindt ik zelf wel lekker.
Nu kom ik als het goed is uit op 8-8,5% alc.
Verder zit er wat kruiden in en een halve sinaasappel ipv bittere schillen.


Naam brouwsel: West coast tripel
Biertype: Tripel
Begin SG: 1086
Eind SG: 1026
Kleur (berekend): 12 EBC
Berekende bitterheid: 22 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 23 liter wort/bier

Mout/Suikers
5044  gram       65 %      Pilsmout                3 EBC
1552  gram       20 %      Pale Ale                7 EBC
0338  gram       3,3%      Cara-Pils               4 EBC
0248  gram       3,2%      Klaverhoning            2 EBC
0528  gram       6,8%      Kristalsuiker           0 EBC
7760  gram       totaal

Water
19 L maischwater
20 L spoelwater

Maischschema
52ºC   05 min.
63ºC   30 min.
73ºC   20 min.
78ºC   01 min.

Hop
48 gram    Styrian Goldings            3,5 % alfa    bloemen       kooktijd 60 min

Kruiden
3  gram     Koreander                                                          kooktijd 1  min
1  gram     Komijnzaad                                                        kooktijd 1  min

Overig
1/2 sinaasappel zonder schil en pit                                       kooktijd 5  min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 75 min

Gist
Naam gist:  Safbrew S-33

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting   5  dagen bij  20 gr C
lagering        14 dagen bij  18 gr C

Bijzonderheden
Brouwzaalrendement: 80% BrouwHulp
Vergistingsgraad: 70%
Extractgehalte: 20,70 graden Plato
Alc. 8,5 %vol. max.

MO

ben je niet bang voor een zoet feest: een bier van 1026 bij 22 EBU zal toch enorm zoet smaken. Ik zou voor een andere gist gaan bv Westmalle. En vier kruiden lijken met veel te veel van het goeie, maar ja, vorig jaar heb jij daar ook een prijs mee gewonnen dus wie ben ik.

Hopmans

Je hebt gelijk; de kruidnagel heb ik eruit gegooid (is meer voor ambers).
Het zoete feest valt wel mee denk ik (Ik kan nog zoeter hebben).

Ik las laatst een recentie van de Texelse tripel, en de keurder vond het bier
gewoon te bitter. Geen grijntje zoetigheid te vinden. Dat vond hij maar niets.
Er mag wel een beetje zoet in zitten.

Westmalle (Wyeast) kan ik niet 123 aan komen hier (opkweken doe ik niet meer).
Bovendien moet ik dan een starter maken.
Is allemaal een beetje kort dag.
Bovendien wil ik nog wat doen met deze gist, één biertje is te weinig om te oordelen.
Aan de andere kant is zwavel ook wel lekker in een tripel.
Maar dat is weer Belgisch.
Dit is een zwavelloze Hollander.

Blijft leuk deze hobby.

 :degroeten:

Hopmans

Ik ben effe aan het brainstormen (doet best zeer trouwens).  :denken:
Het wordt natuurlijk als het goed is wel een dikke vette zoete pot.
Een nipbier.
Die kan wel wat bitterheid gebruiken.
Ik ga het denk verhogen naar 27 EBU (Carl Forget = 30%) is ong. 22 EBU BrouwHulp (25% hoprendement).

 :degroeten:


Caspar

Ik vind het wel een leuk recept, persoonlijk zou ik met een tripel liever uit komen op een eind SG van 1013. 22 EBU vind ik ook redelijk weinig met zo'n hoog eind SG, ik mis verder een tweede hop-gift tegen het einde van het koken... maar ja, gezien jouw persoonlijke smaak kan je het beter zo laten  ;D

Is 70% geen erg lage vergistingsgraad overigens?

Hopmans

Hey Caspar vriend  :proost2:

Na jouw opmerkingen zat ik er nog aan te denken om de boel nog bitterder te maken.
Maar ik heb nu mijn Fermentis blonde ( 20 EBU (Carl Forget) = 16 EBU ! (BrouwHulp/Promash)) vergeleken met een Grimbergen tripel, en die van mij is bitterder !   :D

Dat betekend dat de Grimbergen 13 tot 14 EBU is !  Aaaahhh !  :nut:

Er klopt hier iets niet. Schiet mij maar lek.    :denken:

Tweede hopgift ben ik nog mee in dubio.
Alhoewel dat de gistsmaak in de weg gaat zitten denk ik.

CiteerIs 70% geen erg lage vergistingsgraad overigens?
Tja, korrelgisten zitten tussen de 60 en de 80% zo'n beetje.
Een Belgisch tripeltje mag toch wel een beetje zoet zijn?
De S-33 is speciaal voor Abdij bieren.
Zo ik weet zijn die ook een beetje zoet (sommigen dan   ;) ).

 :degroeten:

Hopmans

Zo, het brouwen zit erop.

Ik heb de hop verhoogd naar 65 gram.
Ik kom uit op 30+ EBU.

BrouwHulp op 18.
Adrie, er klopt iets niet.
Dat kan gewoon echt niet.
65 gram Goldings van 3,5% is effe heel wat bitterder als 18 EBU-tjes.
Dit is het bitterste bier wat ik ooit gemaakt heb.
Volgens BrouwHulp zou er 120 gram in moeten (dat is meer als een pak !).  :neenee:

Maar goed, het staat nu onder mijn bureau.

Zo, nu eerst een  :proost:

 :degroeten:




Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 11-02-2006  17:54 uIk heb de hop verhoogd naar 65 gram.
Ik kom uit op 30+ EBU.

BrouwHulp op 18.
Waar is het betere hoofdrekenwerk gebleven? Of heb je BrouwHulp verkeerd ingevuld? 65 gram in 23 liter = 2.8 gram per liter = 2800 miligram. Met 3.5 % alfa is dat 99 mg alfa. Stel een rendement van 33 % geeft dat 33 mg alfa per liter dus 33 EBU

Hans Hans

Hopmans

Zie je nou wel.
Ik zat in de juiste richting.
Thanks Hans  :biersmile:

Menigen hier zitten er dus ongelovelijk naast met de bitterheidsberekeningen.

 :degroeten:

Adrie

Hoppie,

Je moet wel de sheet Benodigd water goed invullen, anders berekent ie een rare bitterheid.

Hopmans

Hoi Adrie,

Dit heb ik ingevuld,





Photo Hosting by PicTiger

CiteerStel een rendement van 33 %
Hier gaat het volgens mij fout.
De meesten onder ons gaan volgens mij uit van 25%.
Daar klopt gewoon niets van.
Ikzelf ging uit van 30%, maar 33% komt nog dichter in de buurt.
33% ga ik dus gebruiken als rendement.

 :degroeten:

Adrie

Tja, ik kan zo gauw geen rare dingen zien. BrouwHulp berekent het rendement van de alfazuren op basis van de kooktijd, de dichtheid van het wort bij koken en de hoeveelheid toegevoegde alfazuren. Het kan dus best zijn dat bij het ene bier het rendement 33% is en bij een ander bier 25%. Daar kijk ik op zich niet van op. Stuur de sheet anders maar eens op, dan zal ik er eens naar kijken.

Ik heb zelf in ieder geval nooit iets raars ontdekt. BrouwHulp berekent eigenlijk altijd nagenoeg dezelfde bitterheid als Promash volgens dezelfde formules (Daniels).

Hopmans

OK,

Stuur 'm vanavond even op.  :)

 :degroeten:

Adrie

Ha Hop,

Ik heb de sheet even bekeken en volgens mij is er niets mis. Als ik jouw recept in Promash inklop, kom ik op ongeveer hetzelfde uit: 21,7 IBU. Dit soort kleine verschillen zie je wel vaker, maar die hebben geen betekenis voor de bitterheidsbeleving. Jouw tripel zit dus echt ongeveer op 20 IBU.

Drents Hopbier

Citaat van: Adrie op 14-02-2006  14:53 uHa Hop,

Ik heb de sheet even bekeken en volgens mij is er niets mis. Als ik jouw recept in Promash inklop, kom ik op ongeveer hetzelfde uit: 21,7 IBU. Dit soort kleine verschillen zie je wel vaker, maar die hebben geen betekenis voor de bitterheidsbeleving. Jouw tripel zit dus echt ongeveer op 20 IBU.
Hoppie, bij mijn ProMash idemdito. Dat ik vorige keer hogere waarden vond komt omdat ik in ProMash voor Goldings nog ca. 5,75 % alfa had staan. Dus met 65 g Goldings 3,5 % zit je toch op 22 EBU. Met de hoofdrekensom heb ik een rendement van 33 % aangehouden. Misschien dat dat te hoog gegrepen was (mijn bieren zijn vaak wat bitterder dan ProMash suggereert.

Hans Hans

Hopmans

Hoi Adrie en Hans en natuurlijk alle bierfreaks,

@Adrie,
Bedankt dat je de moeite genomen hebt om het excelbestand te checken.
Niet dat ik twijfelde aan BrouwHulp in relatie tot Promash natuurlijk.
 
CiteerMet de hoofdrekensom heb ik een rendement van 33 % aangehouden. Misschien dat dat te hoog gegrepen was (mijn bieren zijn vaak wat bitterder dan ProMash suggereert.

@Hans,
ik vind het niet te hoog gegrepen.
Ik hield altijd 30% aan, maar 33% klopt nog meer.

Ik zal een paar van deze biertjes meenemen naar het ONK, en dan zullen jullie proeven dat
het bier te vergelijken is met een commercieel bier van 33 EBU.
(Heb ik het zelf nog niet eens geproefd omdat het nog staat te gisten)

65 gram Goldings in 23 ltr bier is echt bitterder als een Grolschje.
Ray Daniels zit er gewoon ongelovelijk naast.

 :degroeten:

Hopmans

Hoi Hoi,

S.G. is nu 1030.
Dat gaat dus goed.
misschien ga ik nog wel onder de 1026  ???
De smaak is veeeel bitterder als een Leffe tripel ( 22 EBU ), dus heb ik toch gelijk dat Promash
niet deugd met z'n bitterheidsberekeningen.

Ik mis alleen een bepaalde diepgang in het bier.
Ik ben er toch wel achter dat ik gek ben op zwavelgeuren/smaken.
Dat is iets wat de korrelgist mist in z'n smaakpallet.

Maar laten we eerst zien wat er gebeurd met het rijpingsproces uiteraard.

 :degroeten:

Johannes

Hoppie,

Je roept nu al een paar keer dat de promash berekening niet klopt, er zal verschil per berekening zijn, maar afgezien daarvan; er zijn veel meer zaken die invloed hebben op bitterheidsbeleving. Zou jij toch moeten weten.

Johannes

Jacques

Citaat van: Hoppie op 16-02-2006  20:26 uDe smaak is veeeel bitterder als een Leffe tripel ( 22 EBU ), dus heb ik toch gelijk dat Promash
niet deugd met z'n bitterheidsberekeningen.

Hoi Hoppie,

Er bestaan verschillende IBU/EBU berekeningen in ProMash! Je kunt binnen ProMash aangeven welke berekening je wilt gebruiken.
Verder mag je niet vergeten dat elke bitterheidsberekening per definitie niet klopt. Daarvoor zijn er gewoon te veel factoren die een invloed hebben op de effectiviteit van de omzetting van alfazuren in iso-alfazuren. Naast de iso-alfazuren zijn er nog andere stoffen die bijdragen aan een beleving van de bitterheid. Wat dacht je bijvoorbeeld van kafsmaak.

Voor meer informatie over de factoren die de bitterheid beïnvloeden verwijs ik je naar deze artikelen:
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend1.html
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/hoprend2.html

Hopmans

Hoi Jacques,

Als iemand die artikelen meer als 10 keer heb gelezen ben ik het wel.
De kafsmaak heb ik bij mijn Brewferm-pils al rekening mee gehouden ivm slechte mout.

Voor de bitterheid hou ik altijd een commercieel bier aan.
Die bieren zijn getest door profesionele instanties.
Zo is een Heineken exact 20 EBU.

Als je 65 gram Goldings van 3,5% in je bier doet is dit bitterder als een Heineken Jacques.
Ik kan er echt met mijn pet niet bij dat er mensen zijn die er niet eerder mee op de proppen zijn
gekomen.

Een afwijking OK, maar als die meer als 13 EBU is ga ik toch bij mijzelf denken: Hey het lijkt
wel of mijn bier 2 x bitterder smaakt als een commerciele variant met dezelfde bitterheid.

Heeft iedereen hier een soort plaat voor z'n kop of hoe zit dat?
Hoe kan je nu in hemelsnaam Ray Daniels serieus nemen.

Er zijn mensen op het forum die klagen; mijn bier is te bitter. Vindt je het gek?
Tja, maar wie ben ik  :weetniet:

 :degroeten:



Drents Hopbier

Citaat van: Hoppie op 16-02-2006  23:05 uZo is een Heineken exact 20 EBU.  Hoe weet je dat?

Als je 65 gram Goldings van 3,5% in je bier doet is dit bitterder als een Heineken, Jacques. Klopt.

Heeft iedereen hier een soort plaat voor z'n kop of hoe zit dat? Zou een filterplaat kunnen zijn.
Tja, maar wie ben ik als je je dit al gaat afvragen, wordt het een serieuze zaak
Ik heb ooit eens gegevens gevonden (ik denk in het Amerikaanse blad voor hobbybrouwers Zymurgy) die ik voor mezelf in een Exceltabel zette.
Het kwam er op neer dat het rendement afhing van het s.g van het wort (in mijn tabel 1040, 1060 en 1080) en de kooktijd (90, 75, 60, 30, 15 en 5 minuten). En dan nog zaken zoals heftigheid van koken, kwaliteit van de hop, pellets of plugs of bellen enz enz.

Als ik jou hop in mijn tabel stop komt er een rendement van 25 % uit. Dat zou dan voor je bier 24,7 EBU zijn. Voor mijn eigen bieren ga ik meestal uit van een rendement van 30 %.
ProMash geeft bij mij (generic) 23,7 EBU
ProMash geeft bij mij (Rager)   29,6 EBU
ProMash geeft bij mij (Garetz)  19,8 EBU
ProMash geeft bij mij (Tinseth) 35,4 EBU

Hans Hans



Hopmans

Hoi Jacques en Hans en iedereen die ik vergeten ben,

ProMash geeft bij mij (Rager)   29,6 EBU
ProMash geeft bij mij (Tinseth) 35,4 EBU

Dit begint er meer op te lijken.

CiteerZo is een Heineken exact 20 EBU.  Hoe weet je dat?
Ik heb nog wel wat vrienden over.  ;)

CiteerZou een filterplaat kunnen zijn.
Met gaatjes van 1mm.

 :degroeten:



Adrie

Hoho, Hoppie,

Het kan best zijn dat dat het geval is bij de bieren die jij brouwt in jouw installatie volgens jouw methoden. Mijn ervaring is anders, namelijk dat de bitterheidsberekeningen volgens de formules van Daniels (die hij niet zelf heeft verzonnen) behoorlijk goed kloppen als ik mijn bieren vergelijk met de commerciële varianten. Voorbeelden zijn de Westmalle Tripel kloon, de Orval, de Columbus en de Hommel. Hierbij wisten we (ongeveer of precies) de bitterheid. Vervolgens is met behulp van Promash berekend hoeveel hop je dan moet toevoegen en de gebrouwen bieren wijken inderdaad niet ver af. Waar het wel afwijkt, bijvoorbeeld bij de Koninck, heeft dat een aanwijsbare reden: het veel te ver doorgisten van het bier waardoor de bitterheidsbeleving veel groter is.

Kortom: ik heb wel vertrouwen in de formules van Daniels al moet je, zoals Jacques opmerkt, altijd beseffen dat het een grove benadering is.

Hopmans

Hoi Hoi Adrie,

misschien werkt de formule wel beter bij bittere bieren ( misschien is bitterheid niet helemaal lineair ).
Of het is toch iets met het kraanwater.
Of inderdaad brouwnuances.

I'll give up.

 :degroeten:

Adrie

Nou, hij werkt ook bij een Weizen met 12 IBU.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.