Brewster beacon

Gestart door DenDurk, 04-02-2019 23:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DenDurk

Goedendag,

Sinds kort ben ik de bezitter van een Brewster Beacon.

Na wat testjes met de temperatuur en water ben ik er achter gekomen dat tijdens de kook, de filterplaat erg schommeld door de pulserende bubbels water die omhoog komen.

Kan dit kwaad voor mijn kookproces?
Kookt het water wel goed genoeg voor een rollende kook?
Iemand ervaringen met het brouwen met de BB+filterplaat?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/input/tips!

Gegroet,

DD

JoepH

Ik gebruik deze filterplaat in de Easybrew 30. Ik plaats de filterplaat pas 10 minuten voor einde kook. Samen met de dompelkoeler. Op die manier verloopt het maischen en het grootste deel van de kook op de oude manier. Geen dampbellen, geen door de dampbellen schommelende temperaturen. Na het koelen gewoon afpompen. Aardig heldere wort en echt "Easy".

Ilanman

Howdy!

Zo te zien is de Brewster Beacon ongeveer hetzelfde apparaat als ik heb, maar dan met een ander logo erop. Is volgens mij van zeker 5 'merken' te krijgen. De mijne heet Ace. Fijn apparaatje.

Waarom heb je de filterplaat er bij het koken nog in zitten? Misschien doe ik zelf iets fout, maar bij het koken zitten korf en filterplaat er bij mij niet meer in. De boel is daarvoor al redelijk gefilterd. En aan het einde bij het overhevelen naar de gistemmer volstaat de bazooka. Ik ben bijna altijd erg tevreden over het eindresultaat.

DenDurk

Citaat van: Ilanman op 05-02-2019  07:28 uHowdy!

Waarom heb je de filterplaat er bij het koken nog in zitten? Misschien doe ik zelf iets fout, maar bij het koken zitten korf en filterplaat er bij mij niet meer in. De boel is daarvoor al redelijk gefilterd. En aan het einde bij het overhevelen naar de gistemmer volstaat de bazooka. Ik ben bijna altijd erg tevreden over het eindresultaat.

Sorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk.

De Brewster beacon is uitgerust met een bodemfilterplaat i.p.v een bazooka filter. Dit is dus het enige filter in de ketel tijdens het koken.

DenDurk

Citaat van: JoepH op 05-02-2019  00:10 uik gebruik deze filterplaat in de Easybrew 30. Ik plaats de filterplaat pas 10 minuten voor einde kook. Samen met de dompelkoeler. Op die manier verloopt het maischen en het grootste deel van de kook op de oude manier. Geen dampbellen, geen door de dampbellen schommelende temperaturen. Na het koelen gewoon afpompen. Aardig heldere wort en echt "Easy".

Dat klinkt als een goede optie! Het kan dus geen kwaad om de filterplaat pas op een later moment te plaatsen? Lees: pomp problemen, geen heldere wort?

Ilanman

Citaat van: DenDurk op 05-02-2019  07:39 uSorry, ik was misschien niet helemaal duidelijk.

De Brewster beacon is uitgerust met een bodemfilterplaat i.p.v een bazooka filter. Dit is dus het enige filter in de ketel tijdens het koken.

Ah, dat verklaart een boel. Zou die inderdaad pas later plaatsen, als dat lukt.

NaahedetleJ

Citaat van: JoepH op 05-02-2019  00:10 uIk gebruik deze filterplaat in de Easybrew 30. Ik plaats de filterplaat pas 10 minuten voor einde kook. Samen met de dompelkoeler. Op die manier verloopt het maischen en het grootste deel van de kook op de oude manier. Geen dampbellen, geen door de dampbellen schommelende temperaturen. Na het koelen gewoon afpompen. Aardig heldere wort en echt "Easy".

Hoe doe jij dat dan met de hop die er in zit? Of komt dit dan niet onder de plaats terecht?

JoepH

Ik gebruik een hopspider. je kunt natuurlijk ook hopzakjes nemen. Die wel aan een draadje natuurlijk. Mijn hopspider blijft zitten tot ik afgekoeld heb tot vergistingstemperatuur. Dus 10 minuten voor einde kook. Hopspider lichten. Filterbodem erin, daarna koeler erin en daar de hopspider weer daarin. Ff een handigheidje maar stelt allemaal eigenlijk niet veel voor. Doordat er geen knietje of bazooka meer aan de kraan zit, zakt de filter gewoon op zijn plaats. De dompelkoeler houdt het bodemfilter beneden en de hopjes en kruiden in de hopspider doen hun werk net zolang je zelf wilt. Een wirlpool is niet nodig. De eiwitresten worden netjes afgevangen door het bodemfilter. Werkt wel lekker op deze manier

Mickname

Citaat van: JoepH op 07-02-2019  17:30 uIk gebruik een hopspider. je kunt natuurlijk ook hopzakjes nemen. Die wel aan een draadje natuurlijk. Mijn hopspider blijft zitten tot ik afgekoeld heb tot vergistingstemperatuur. Dus 10 minuten voor einde kook. Hopspider lichten. Filterbodem erin, daarna koeler erin en daar de hopspider weer daarin. Ff een handigheidje maar stelt allemaal eigenlijk niet veel voor. Doordat er geen knietje of bazooka meer aan de kraan zit, zakt de filter gewoon op zijn plaats. De dompelkoeler houdt het bodemfilter beneden en de hopjes en kruiden in de hopspider doen hun werk net zolang je zelf wilt. Een wirlpool is niet nodig. De eiwitresten worden netjes afgevangen door het bodemfilter. Werkt wel lekker op deze manier

Vraagje, gebruik je dan tijdens het maischen wel de pomp en zo ja, zitten er dan niet teveel vaste stoffen in het wort waar de pomp stuk van gaat?

JoepH

Natuurlijk de pomp gebruiken tijdens het maischen. Middels het knijpen van de kraan zorg je er voor dat er niets door de overlooppijp naar beneden loopt. Omdat dat toch wel eens kan gebeuren heb ik een fijmazig RVS theezeefje van het handvat ontdaan en dat daar bovenop gelegd. Een beetje in model knijpen en je hebt een prima filtertje op je overlooppijp. Schroot op 1,25 of 1,3 mm en je zult weing problemen tegenkomen. Maischen op 1300 Watt en koken op 2200 Watt. Als je helemaal klaar bent de tuinslang of je stijgbuis zetten en de pomp in tegengestelde richting schoonspoelen. Zet er maar flink druk op. Daarna een half uur met  een Enzybrew 10 oplossing van rond de 55 graden laten lopen. Een liter of 8 is genoeg. De binnenkant van de pomp en de stijgbuis worden zo brandschoon. Na 2 jaar ziet het er bij mij nog spic en span uit.

Mickname

Citaat van: JoepH op 07-02-2019  21:44 uNatuurlijk de pomp gebruiken tijdens het maischen. Middels het knijpen van de kraan zorg je er voor dat er niets door de overlooppijp naar beneden loopt. Omdat dat toch wel eens kan gebeuren heb ik een fijmazig RVS theezeefje van het handvat ontdaan en dat daar bovenop gelegd. Een beetje in model knijpen en je hebt een prima filtertje op je overlooppijp. Schroot op 1,25 of 1,3 mm en je zult weing problemen tegenkomen. Maischen op 1300 Watt en koken op 2200 Watt. Als je helemaal klaar bent de tuinslang op je stijgbuis zetten en de pomp in tegengestelde richting schoonspoelen. Zet er maar flink druk op. Daarna een half uur met  een Enzybrew 10 oplossing van rond de 55 graden laten lopen. Een liter op 8 is genoeg. De binnenkant van de pomp en de stijgbuis worden zo brandschoon. Na 2 jaar ziet het er bij mij nog spic en span uit.

Bedankt voor de heldere uitleg! Ik weet nu dat ik deze ketel wil aanschaffen.

JoepH

Ik zou voor de nieuwe brewmonk kiezen. Die heeft een kraan, extra nokken op de maischpijp en een stijgbuis die doorzichtig is. Alleen geen bodemfilter. Die kun je altijd nog bijbestellen.

beermenke

Om het nog moeilijker te maken. Kijk ook eens naar de klarstein. Heeft ook weer voordelen

NaahedetleJ

Citaat van: beermenke op 08-02-2019  22:03 uOm het nog moeilijker te maken. Kijk ook eens naar de klarstein. Heeft ook weer voordelen

Bedoel je de klarstein mundschenk? Die is nl identiek aan de easybrew en oude generatie brewmonk.

NaahedetleJ

Citaat van: JoepH op 07-02-2019  17:30 uIk gebruik een hopspider. je kunt natuurlijk ook hopzakjes nemen. Die wel aan een draadje natuurlijk. Mijn hopspider blijft zitten tot ik afgekoeld heb tot vergistingstemperatuur. Dus 10 minuten voor einde kook. Hopspider lichten. Filterbodem erin, daarna koeler erin en daar de hopspider weer daarin. Ff een handigheidje maar stelt allemaal eigenlijk niet veel voor. Doordat er geen knietje of bazooka meer aan de kraan zit, zakt de filter gewoon op zijn plaats. De dompelkoeler houdt het bodemfilter beneden en de hopjes en kruiden in de hopspider doen hun werk net zolang je zelf wilt. Een wirlpool is niet nodig. De eiwitresten worden netjes afgevangen door het bodemfilter. Werkt wel lekker op deze manier

A dank je. Dat verklaard een boel :)
Is het ook een optie de hop te koken met de moutpijp? Die houd de filter dan evt ook op zijn plaats?
Ik vraag het omdat ik het op YouTube wel zie gebeuren, maar daar in praktijk vast wat nadelen aan
Zitten ( hop los in de ketel is het meest romantische voor een bierbrouwer natuurlijk ;))

JoepH

Tijdens het koken ga ik met mijn roerstok elk kwartiertje nog een keer over de bodem. Dit om aanbranden van eiwitresten te voorkomen. Bij het feit of dit daadwerkelijk gebeurt als ik dat tijdens het koken niet doe, mag je gerust vraagtekens zetten. Ik heb geen bewijs, maar het geeft me wel een rustig gevoel om te constateren dat de bodem schoon is.
Probeer het uit en doe hier verslag. Van elkaars ervaringen kunnen we veel leren. Misschien is er al iemand met die ervaring.

DenDurk

Citaat van: JoepH op 09-02-2019  14:20 uIk heb geen bewijs, maar het geeft me wel een rustig gevoel om te constateren dat de bodem schoon is.
Probeer het uit en doe hier verslag. Van elkaars ervaringen kunnen we veel leren. Misschien is er al iemand met die ervaring.

Gisteren voor het eerst gebrouwen met de brewster. Tijdens het koken niet over de bodem heen gegaan. Zat een klein beetje groene aanslag op, waarschijnlijk wat hop restjes die door de spider heen waren gekomen? Was met schoonmaken redelijk goed weg te krijgen.

NaahedetleJ

Citaat van: JoepH op 08-02-2019  20:52 uIk zou voor de nieuwe brewmonk kiezen. Die heeft een kraan, extra nokken op de maischpijp en een stijgbuis die doorzichtig is. Alleen geen bodemfilter. Die kun je altijd nog bijbestellen.

Je mist dan toch wel een kraantje?

JoepH

Ik en twee medebrouwers die ook een Easybrew hebben zijn het er over eens dat een kraan meerwaarde heeft. Als extra als er iets mis mocht gaan met de pomp. Tijdens het schoonmaken. Het ontbreken van een kraan hebben we liever niet. We zien de Brewster als een "tussenmodel". Beter dan de oud model Easybrew/Brewmonk maar het kan nog beter. De opvolger, in onze ogen, is de nieuwe Brewmonk. Arsegan/Easybrew zal ongetwijfeld ook met dit model komen.
Let wel het zijn kleine aanpassingen.
Omdat ik takel met een spanband heb ik geen extra nokken nodig. Omdat ik een peilbuis gemaakt heb d.m.v een slang op de kraan, heb ik de doorzichtige stijgbuis ook niet nodig.
Ook het oude model blijft een hele fijne ketel, maar alle verbeteringen helpen.

NaahedetleJ

Duidelijk verhaal!! Dank je

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.