Gose (Brand bierbrouwwedstrijd 2018, 40/50 punten behaald)

Gestart door BrouwMark, 08-12-2018 01:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BrouwMark

Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: BrouwMark
Bron van het recept: Zelf ontwikkeld
Locatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: -

Naam brouwsel: FrischSchpritz Citra Gose
Biertype: Gose
Begin SG: 1044 (gemeten door Brand)
Eind SG: 1012 (gemeten door Brand)
Kleur (gemeten door brand): 10,7 EBC
Berekende bitterheid: 9 EBU

Vermeld de hoeveelheden per 12 liter wort

Mout
1000 gram       55,6 %      Tarwemout (TS)         
0400 gram       22,2 %      Münchenermout (MD)           
0150 gram       08,3 %      Pilsmout (TS)
0250 gram       13,9 %      Zuurmout (WM)       

Water
12,0 L maischwater
03,3 L spoelwater

Maischschema
45 min    69 gr C (zonder de zuumout)
45 min    69 gr C (met de zuurmout erbij)
15 min    73 gr C

Hop
  4 gram Citra 13,2 % alfa  bloemen     kooktijd 30 min
10 gram Citra 13,2 % alfa  bloemen     koudhop 3 dagen

Kruiden of andere toevoegingen
6    gram korianderzaad, gevijzeld                               kooktijd 10 min
4,5 gram sel marin de noirmoutier (luxe Frans zeezout) kooktijd 10 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 60 min

Gist
Naam gist: Brewferm blanche, 6 gram

Vergistingstemperatuur en duur
hoofdgisting 14 dagen bij 19 -> 23 gr C

Bijzonderheden: BIAB gebrouwen. Gebotteld met 7,5 g/l bottelsuiker en genoeg melkzuur om de pH naar (gemeten door brand) 3,9 te brengen. De maisch (zonder zuurmout) is in eerste instantie aangezuurd met citroenzuur tot een pH van 5,4 en het spoelwater ook.

Het rapport van Brand was vrij uitgebreid, en de commentaren van de keurmeester ook:

Visueel 5/5 punten: blond/mistig, schuim romig/ring blijft staan.
Geur 7/10 punten: citrus/vruchten/koriander; tropisch fruit, lychee, koriander.
Smaak 8/10 punten: zurig-kruidig; mooie balans zuur/zout.
Body/mondgevoel 4/5 punten: medium/plakkerig; iets te volle body, plakkerig.
Nasmaak 8/10 punten: zurig/fruitig; hele mooie afdronk, vloeit mooi uit.
Voldoet aan eis/technisch goed/drinkbaarheid 8/10 punten: 3x een 'goed'.

Afwijkingen: te plakkerig
Opmerkingen: hele mooie gose, mag iets minder plakkerig.
Totaal 40/50 punten.

Ik was zelf wel blij met het 'plakkerig', dat maakte deze gose één van de eerste die ik zelf lekker vond...  :brouwen:

Mark GA

Hoe berekent Brand jouw begin SG en de andere waardes? Is dat een conclusie naar aanleiding van jouw recept? Wijkt dat dan af van jouw recept?

Ansius


BrouwMark

Citaat van: Mark GA op 08-12-2018  15:41 uHoe berekent Brand jouw begin SG en de andere waardes? Is dat een conclusie naar aanleiding van jouw recept? Wijkt dat dan af van jouw recept?

De waardes die Brand heeft gemeten (met een duur apparaat, ik geloof dat dat een Anton Paar-apparaat heet) weken iets af van wat ik met mijn huis-tuin-en-keukenspulletjes kan meten. Als je met de wedstrijd meedoet krijg je een keurige professionele analyse van je bier na afloop.

Begin SG bepalen ze volgens mij door eind SG en alcoholpercentage te meten en dan terug te rekenen.

Bearded Rens

Wij gaan binnnekort ook een GOSE poging doen, puur met zuurmout & melkzuur, geen Lacto Bassilicus.
Onderstaand mijn recept tot nu toe, gebasseerd op diverse online recepten.

Iemand op- of aanmerkingen?
Met name de hoeveelheid zout die wordt gebruikt loopt nogal uiteen in verschillende recepten. Is daar een benchmark voor?
Waar moet een Gose nu aan voldoen om aan het type te voldoen? Het type staat nergens echt als zodanig beschreven...

Hoor het graag!

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkBB
Naam receptHere Gose Nothing
Brouwdatum
BierstijlOverige bieren
Volume50,0 l
Begin SG1,052 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Rager)10 IBU
Brouwzaalrendement80,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
72,35 lWater uit Zutphen
7,00 gCaCl2
4,50 gCaSO4
56,00 gNaHCO3
-10,49 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
53 mg/l2 mg/l239 mg/l637 mg/l35 mg/l50 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,25 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC55,6 %
2,25 kgZuurmoutWeyermann5 EBC20,0 %
2,25 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC20,0 %
0,50 kgGreenSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC4,4 %

Omdat de eerste maisch stap vooral tarwe is ga ik rijsthulzen gebruiken om te voorkomen dat (zoals tijdens onze vorige brouw) alles door de filterbodem zakt en aanbrand op de bodem.

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
166,0 °C1 min.45 min.4,9 l/kg
266,0 °C1 min.45 min.4,9 l/kg
373,0 °C1 min.15 min.6,4 l/kg

2 stappen op 66 IVM de zuurmout die pas tijdens de 2e stap wordt toegevoegd.
Dat zou beter zijn voor de enzymwerking?


Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
47,5 gHallertau Mittelfrühbellen3,4%60 min.9,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
31,25 gKorianderzaadspecerijkoken
37,50 gZeezoutsmaakstofkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
33,0 gSafAle German Ale (K-97)bovengist


Dund

Ik kan je echt aanraden om er passievrucht puree bij de gisting doorheen te doen. 2 liter puree op 60 liter bier is voldoende. Echt een super aanrader wij brouwen dit een paar keer per jaar en geeft net die tropische toets aan je gose. Of een split batch kan natuurlijk ook.

Bearded Rens

Citaat van: Dund op 20-04-2019  11:31 uIk kan je echt aanraden om er passievrucht puree bij de gisting doorheen te doen. 2 liter puree op 60 liter bier is voldoende. Echt een super aanrader wij brouwen dit een paar keer per jaar en geeft net die tropische toets aan je gose. Of een split batch kan natuurlijk ook.

Cool, thanks!
We zaten zelf ook aan mango te denken.

Dund

Mango werkt niet althans bij ons niet. Ik heb het twee keer geprobeerd maar elke keer dood bier. Ook ananas was geen succes. Het schuim is dan telkens meteen weg. Onze sweetspot is pH 4.6 voordat de gist erbij gaat. Vervolgens vergisten en dan de puree erbij. Dan is ie nog lekker fris.

Koriander en zout zitten op 1.2 g/l

BenvdVeen

Hallo Dund,

In zowel ananas als in mango zit een eiwit splitsend enzym (protease enzym) waardoor het bier doodslaat.
Dit kun je oplossen door het eerst te koken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bearded Rens

Citaat van: Dund op 20-04-2019  14:51 uMango werkt niet althans bij ons niet. Ik heb het twee keer geprobeerd maar elke keer dood bier. Ook ananas was geen succes. Het schuim is dan telkens meteen weg. Onze sweetspot is pH 4.6 voordat de gist erbij gaat. Vervolgens vergisten en dan de puree erbij. Dan is ie nog lekker fris.

Koriander en zout zitten op 1.2 g/l

Adequate info! Dank je.

Ik zie dat ik qua koriander en zout maar net over de helft zit van de hoeveelheden die jij aangeeft. Dat scheelt wel een hele hoop.

Met welke gist werk je? Ik heb de K-97 van Frmentis in de planning staan. Zou die zich van de pH nog wat aantrekken?

Citaat van: BenvdVeen op 20-04-2019  16:46 uHallo Dund,

In zowel ananas als in mango zit een eiwit splitsend enzym (protease enzym) waardoor het bier doodslaat.
Dit kun je oplossen door het eerst te koken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Dat verklaart een hoop!
Is dat bromelaïne? Ananas staat blijkbaar bekend als een van de weinig vruchten die dit enzym bevatten. Het zou de "ruwe" tong & gehemelte verklaren?

 

BrouwMark

Citaat van: Bearded Rens op 22-04-2019  00:24 uIk zie dat ik qua koriander en zout maar net over de helft zit van de hoeveelheden die jij aangeeft. Dat scheelt wel een hele hoop.

Ik was zelf wel blij met mijn hoeveelheden. Niet tè, maar wel aanwezig. Maar ik vind de goses die ik tot nu toe geproefd heb veel te zout.

Dund

Ik heb ook die k-97 erin. Dit brouwsel heb ik iets meer zout en koriander erin gedaan normaal pak ik hem op 1gr per liter. Ik heb er wel eens op van 2gr per liter maar das echt te veel. Achteraf had dit brouwsel een tiende pH punt lager mogen zijn omdat het zout iets hoger is. Maar dat is finetunen.

breda82

Maar gebruiken jullie nu alleen zuurmout en evt corrigeren met melkzuur tot gewenste zuurgraad? Of gebruiken jullie lacto's?

Dund

Zuurmout in de maisch en daarna aanzuren met melkzuur na het koelen. Je kan eigenlijk net zo goed het hele bier zonder zuurmout brouwen en dan later melkzuur toevoegen maar dat is persoonlijk. Die zuurmout is eigenlijk ook niets anders dan mout met wat melkzuur erop gesprayed.

BrouwMark

Het kan ook zonder zuurmout, maar dat was een eis van de wedstrijd.

Bearded Rens

Wij kiezen er vooral voor om zonder lacto basilicus te werken omdat veel extra werk is.
Zowel op je brouwdag zelf, als naderhand met het reinigen van je instalatie.

Ik wil niet dat al mijn volgende bieren na verloop van tijd ook een melkzuurtje ontwikkelen.

De resultaten die je met lacto behaalt zouden beter moeten zijn, maar voor een eerste poging vind ik dit wel even een prima manier om te ontdekken hoe het uitpakt.

Bearded Rens

Citaat van: BrouwMark op 22-04-2019  01:47 uIk was zelf wel blij met mijn hoeveelheden. Niet tè, maar wel aanwezig. Maar ik vind de goses die ik tot nu toe geproefd heb veel te zout.

Welke waren dat als ik vragen mag?
Ik vind de Gose to hollywood bijvoorbeeld maar matig zout. Dat mag van mij wel iets meer zijn.

BrouwMark

Citaat van: Bearded Rens op 22-04-2019  12:52 uWelke waren dat als ik vragen mag?
Ik vind de Gose to hollywood bijvoorbeeld maar matig zout. Dat mag van mij wel iets meer zijn.

Zie recept  :)

Bearded Rens

Citaat van: BrouwMark op 22-04-2019  12:54 uZie recept  :)

Ik bedoelde eigenlijk welke goses jij (ter inspiratie) hebt geproefd en door jou als te zout werden beoordeeld.   8)

BrouwMark

Citaat van: Bearded Rens op 22-04-2019  13:13 uIk bedoelde eigenlijk welke goses jij (ter inspiratie) hebt geproefd en door jou als te zout werden beoordeeld.   8)

Oh, haha. Niet wakker op deze tweede paasdag...

Heb de gose to Hollywood in ieder geval ook gehad. Die is niet zo heel zout inderdaad, maar ik zou er niet nog één nemen. Dat vind ik toch wel een belangrijke voorwaarde.

Verder de anderson valley en de to øl santa gose geproefd toen. Ik moet er bij zeggen dat ik ook gewoon niet zo dol ben op gose...

breda82

Ik vind de swingers van oedipus erg smakelijk, die doen een kettle sour, mijn eerste en laatste kettlel sour poging was niet heel erg geslaagd dus wil het nu eens proberen met zuurmout en of melkzuur. Dat lijkt me voor nu een makkelijkere methode.

Jacques

Citaat van: breda82 op 22-04-2019  14:17 uIk vind de swingers van oedipus erg smakelijk, die doen een kettle sour, mijn eerste en laatste kettlel sour poging was niet heel erg geslaagd dus wil het nu eens proberen met zuurmout en of melkzuur. Dat lijkt me voor nu een makkelijkere methode.

Swingers van Oedipus heb ik toevallig gisteren gedronken. Dit was behoorlijk zuur, heel wat zuurder dan de Brand Gose die zeer gematigd zurig is...

breda82

Citaat van: Jacques op 22-04-2019  16:21 uSwingers van Oedipus heb ik toevallig gisteren gedronken. Dit was behoorlijk zuur, heel wat zuurder dan de Brand Gose die zeer gematigd zurig is...

Kan me voorstellen dan een gemiddelde consument zich wel even achter de oren krabt als hij een flink zuur bier aan het drinken is in dat opzicht snap ik het van Brand het moet toegankelijk blijven. Ik heb er een aantal gedronken maar dat waren denk ik allemaal moderne versies van craftbrewers en die waren eigenlijk allemaal flink zuur a la die swingers. Bij mijn eerste poging ga ik ook voor de zuurdere variant, of dat strookt met het origineel geen idee, ik hou ervan.

Bearded Rens

Citaat van: Dund op 22-04-2019  10:26 uZuurmout in de maisch en daarna aanzuren met melkzuur na het koelen. Je kan eigenlijk net zo goed het hele bier zonder zuurmout brouwen en dan later melkzuur toevoegen maar dat is persoonlijk. Die zuurmout is eigenlijk ook niets anders dan mout met wat melkzuur erop gesprayed.

Nog even een technische vraag; heb jij enig idee tot welke pH de K-97 nog "lekker" zijn ding doet?

Jacques

Citaat van: Bearded Rens op 07-05-2019  14:04 uNog even een technische vraag; heb jij enig idee tot welke pH de K-97 nog "lekker" zijn ding doet?

Wat de specifieke pH voor de K-97 gist weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat de meeste biergisten prima vergisten bij een pH tussen de 4,0 en 4,5. Zeker als je een giststarter maakt is dat iets om in de gaten te houden. Door de toevoeging van gistvoeding kan de pH boven de 7 komen. Dat remt de vergisting. Door zuur toe te voegen waardoor de pH onder de 5,2 komt werkt de giststarter een stuk sneller en beter.

Wanneer het wort een pH heeft onder de 4,5 loop je het risico dat de pH onder de 4,0 komt. De vergisting werkt dan nog steeds, maar je bier gaat dan wel een zurige beleving geven.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.