Overpitchen / te veel gist enten?

Gestart door Brouwert, 07-12-2018 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouwert

Ik lees dikwijls over de al dan niet gewenste effecten van underpitchen/"te" weinig gist gebruiken.
Wat zijn eigenlijk de gevolgen van veel/te veel gist gebruiken?
Is het bekend welke effecten dit op het uiteindelijke resultat/smaak heeft?

Als ik bijvoorbeeld volgens brouwsoftware of mr. maly 16 gram korrelgist nodig heb en er voor het gemak twee zakjes (23 gram) gebruik?

remolen

Citaat van: Brouwert op 07-12-2018  16:29 uIk lees dikwijls over de al dan niet gewenste effecten van underpitchen/"te" weinig gist gebruiken.
Wat zijn eigenlijk de gevolgen van veel/te veel gist gebruiken?
Is het bekend welke effecten dit op het uiteindelijke resultat/smaak heeft?

Als ik bijvoorbeeld volgens brouwsoftware of mr. maly 16 gram korrelgist nodig heb en er voor het gemak twee zakjes (23 gram) gebruik?

Was het niet zo dan je dan een heel  clean bier krijgt.
Te weinig smaak?
Ook natuurlijk afhankelijk van biertype.. ipa .. Zal je er geen last van hebben?

seed7

Het resultaat is afhankelijk van de mate waarin je 'te veel' gist geeft en hoe je verdere proces verloopt.
Meer gist geeft een snellere gisting.
Als je je bier langer op meer gist laat staan heb je eerder autolyse smaakjes.
Als je bier sneller gist wordt ook de temperatuur hoger, dus een klimaatkast gebruiken.
Als je meer gist gebruikt krijg je een ander smaak profiel, dat echter niet lineair is. Dus niet alleen maar meer gist minder esters. Het is een kromme, die loopt van minder naar meer esters.

De bandbreedte naar boven, over-enten, is groter dan die naar beneden, onder-enten. Dit alles uitgaande van de normaal gebruikelijke giststammen.
Kveik reageert heel anders en die kun je heel extreem onder-enten, te veel levert een karakterloos bier op. Ook Weizen gist kan grillig reageren.

Ingo

haicoterbeek

Op hobbybrouwschaal is overpitchen nauwelijks van invloed.

Bron: het boek Yeast van Chris White.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.