Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Overpitchen / te veel gist enten?  (gelezen 776 keer)

Offline Brouwert

• Senior lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Overpitchen / te veel gist enten?
« Gepost op: 07-12-2018 16:29 u »
Ik lees dikwijls over de al dan niet gewenste effecten van underpitchen/"te" weinig gist gebruiken.
Wat zijn eigenlijk de gevolgen van veel/te veel gist gebruiken?
Is het bekend welke effecten dit op het uiteindelijke resultat/smaak heeft?

Als ik bijvoorbeeld volgens brouwsoftware of mr. maly 16 gram korrelgist nodig heb en er voor het gemak twee zakjes (23 gram) gebruik?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline remolen

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bijen, Bier, honing, Mede.. allemaal zo lekker
Re: Overpitchen?
« Reactie #1 Gepost op: 07-12-2018 17:24 u »
Ik lees dikwijls over de al dan niet gewenste effecten van underpitchen/"te" weinig gist gebruiken.
Wat zijn eigenlijk de gevolgen van veel/te veel gist gebruiken?
Is het bekend welke effecten dit op het uiteindelijke resultat/smaak heeft?

Als ik bijvoorbeeld volgens brouwsoftware of mr. maly 16 gram korrelgist nodig heb en er voor het gemak twee zakjes (23 gram) gebruik?

Was het niet zo dan je dan een heel  clean bier krijgt.
Te weinig smaak?
Ook natuurlijk afhankelijk van biertype.. ipa .. Zal je er geen last van hebben?

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #2 Gepost op: 07-12-2018 17:53 u »
Het resultaat is afhankelijk van de mate waarin je 'te veel' gist geeft en hoe je verdere proces verloopt.
Meer gist geeft een snellere gisting.
Als je je bier langer op meer gist laat staan heb je eerder autolyse smaakjes.
Als je bier sneller gist wordt ook de temperatuur hoger, dus een klimaatkast gebruiken.
Als je meer gist gebruikt krijg je een ander smaak profiel, dat echter niet lineair is. Dus niet alleen maar meer gist minder esters. Het is een kromme, die loopt van minder naar meer esters.

De bandbreedte naar boven, over-enten, is groter dan die naar beneden, onder-enten. Dit alles uitgaande van de normaal gebruikelijke giststammen.
Kveik reageert heel anders en die kun je heel extreem onder-enten, te veel levert een karakterloos bier op. Ook Weizen gist kan grillig reageren.

Ingo

Offline haicoterbeek

• -
  • Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2018 07:26 u »
Op hobbybrouwschaal is overpitchen nauwelijks van invloed.

Bron: het boek Yeast van Chris White.

Tags: vergisting