Druk meten in flesjes maar al gebotteld kan ik een nieuw flesje vullen met...

Gestart door remolen, 07-12-2018 13:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

remolen

Ik heb een manometer binnen gekregen om druk te testen. Maar het bier waar ik wat bezorgd over ben zit al in flesjes. Het gaat om een apparaatje dat op een beugelflesje past.

Als ik nu een beugelflesje ga vullen vanuit de al gevulde flesjes kan ik natuurlijk geen betrouwbare meting krijgen. Iemand een idee of dit op te lossen is ? ik heb er te weinig verstand van.

Als het bier bijvoorbeeld heel koud is.. is de meeste koolzuur opgelost in het bier? Als ik dan overschenk...

Graag uw adviezen mijne heren bier brouwsels.

#koolzuurdruk


Mark GA

Dat zou je kunnen proberen maar eigenlijk ben je gewoon te laat natuurlijk.

remolen

Citaat van: Mark GA op 07-12-2018  13:58 uDat zou je kunnen proberen maar eigenlijk ben je gewoon te laat natuurlijk.

Shit man. Haha
Altijd achter de feiten aan lopen he.
Nou ja... ik had het ding nog niet bij het afvullen.

Mark GA

Volgende keer beter. Voor nu:
Gewoon proef op de som nemen en een flesje openen na een week. Heb je nog wat lekkers om te proeven ook.

Hay

Nu heb je gebotteld in een beugelfles dan kan het niet, maar er zijn ook manometers waarmee je van reeds gebotteld bier de druk kunt meten.
Moet je wel met een kroonkurk gebotteld hebben.
Apparaat is van hafmans en prikt door de dop heen.
Kan je de fles laten staan en de druk opbouw volgen.
Ik heb er zo een.

Hai

Citaat van: Hay op 07-12-2018  15:26 uNu heb je gebotteld in een beugelfles dan kan het niet, maar er zijn ook manometers waarmee je van reeds gebotteld bier de druk kunt meten.
Moet je wel met een kroonkurk gebotteld hebben.
Apparaat is van hafmans en prikt door de dop heen.
Kan je de fles laten staan en de druk opbouw volgen.
Ik heb er zo een.
Foto of linkje zou handig zijn.

henkie


remolen

Citaat van: henkie op 07-12-2018  15:57 uDeze?

http://www.bct-ng.com/download/ICM%20E.pdf

Mmm denk dat deze over de 200 euro komt?
Kan zo geen prijs vinden.

hansHalberstadt

Zelf heb ik een manometertje gemaakt met een prikkertje wat door de dop heen prikt en zo de druk in elk flesje kan meten.
Manometer gevuld met olijfolie en een menbraantje.

Hay

Citaat van: henkie op 07-12-2018  15:57 uDeze?

http://www.bct-ng.com/download/ICM%20E.pdf

Ja zoiets ja maar dan een iets oudere uitvoering.
Een vriend van mij werkt daar en deze kwam terug en toen heeft ie hem gereviseerd en heb ik hem gekregen.
 

remolen

Citaat van: Hay op 07-12-2018  18:06 uJa zoiets ja maar dan een iets oudere uitvoering.
Een vriend van mij werkt daar en deze kwam terug en toen heeft ie hem gereviseerd en heb ik hem gekregen.

Super gaaf ding!
Wil ik van de kerstman
Maar ja... daar krijg ik nooit iets van haha. :)

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 07-12-2018  17:23 uZelf heb ik een manometertje gemaakt met een prikkertje wat door de dop heen prikt en zo de druk in elk flesje kan meten.
Manometer gevuld met olijfolie en een menbraantje.
deze:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26280.msg406208.html#msg406208

Jacques

Citaat van: remolen op 07-12-2018  16:36 uMmm denk dat deze over de 200 euro komt?
Kan zo geen prijs vinden.



Een andere die te koop is bij onze leveranciers is stevig van prijs...

https://www.brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/meetinstrumenten-voor-bier/andere-meetinstrumenten/d/CO2-meter-vr-kroonkurken-26-mm?gaCategory=search

hansHalberstadt


Oscar

Citaat van: remolen op 07-12-2018  13:05 uAls ik nu een beugelflesje ga vullen vanuit de al gevulde flesjes kan ik natuurlijk geen betrouwbare meting krijgen. Iemand een idee of dit op te lossen is ?

Nee! Gebruiken bij je volgende brouwsel! En niet gaan klungelen... ;)

Citaat van: remolen op 07-12-2018  13:05 uik heb er te weinig verstand van.

Lees... doe... en leer... :brouwen: :biersmile:

hansHalberstadt

Citaat van: remolen op 07-12-2018  13:05 uIk heb een manometer binnen gekregen om druk te testen. Maar het bier waar ik wat bezorgd over ben zit al in flesjes. Het gaat om een apparaatje dat op een beugelflesje past.
Wat je kunt doen is het flesje voorzichtig onder water iets de dop oplichten zodat de koolzuur vrijkomt maar er geen water terugloopt in je flesje (dat zou ook zonde zijn) en de vrijgekomen koolzuur  opvangen in een maatcilinder met water op zijn kop boven het flesje. De verhouding tussen volume in je maatcilinder en kopvolume in het flesje is dan je druk. 

knifeman

Hoelang geleden gebotteld ? Doe er gewoon een open, laat even staan om wat gas te uit het bier te laten...  voeg opnieuw wat bottelsuiker toe ( mss de helft van normaal) en zet je drukmeter er terug op..
 Kan je weer meevolgen :)

knifeman

Citaat van: knifeman op 11-12-2018  14:40 uHoelang geleden gebotteld ? Doe er gewoon een open, laat even staan om wat gas te uit het bier te laten...  voeg opnieuw wat bottelsuiker toe ( mss de helft van normaal) en zet je drukmeter er terug op..
 Kan je weer meevolgen :)
Wel de druk goed in het oog houden dan he  dat je geen accidenten voorhebt ...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.