Zuur smaakje

Gestart door MikeG, 06-12-2018 20:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MikeG

Hallo,

Ik heb een Patersbier op vat staan welke ik wil gaan bottelen. Na het meten van de SG heb ik altijd de neiging om een slokje te proeven, maar nu schrok ik enorm van de smaak en lucht... smaak is een beetje zurig en de lucht is gewoon muf van het bier. Gaat dit nog goed komen denken jullie? Gebrouwen met Wyeast 3787 als gist en Saaz en hallertauer mittelfruh als hop. Belgisch pilsmout gebruikt.

Oscar

Citaat van: MikeG op 06-12-2018  20:29 uGaat dit nog goedkomen denken jullie?

Als je van zuur bier houdt kan dat nog best wel... :)

knifeman

Muf kan eruit gaan. Zuur ... tja. Ik zou gewoon bottelen en op de week eens proeven. Weggooien kan altijd nog.

brouwerwaldonk

Volgens mijn bescheiden mening komt die zure smaak van een of andere infectie, want als je zuiver hebt gewerkt met een gewone boven of ondergist, ontwikkeld er geen zuur in je bier.

MikeG

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-12-2018  08:50 uVolgens mijn bescheiden mening komt die zure smaak van een of andere infectie, want als je zuiver hebt gewerkt met een gewone boven of ondergist, ontwikkeld er geen zuur in je bier.

Daar ben ik ook bang voor. Ik kan echter alleen niet herleiden waar ik de fout ben gegaan met de hygiëne. Ik heb alles gereinigd en ontsmet. Is ook de eerste keer dat het mij overkomt. Ik moet wel zeggen dat ik het maischen al niet lekker vond gaan (1 staps gedaan voor de 1e keer) en de vergisting wilde ook niet goed op gang komen duurde 3 dagen voordat het goed begon te gisten.

brouwerwaldonk

Meestal komt een ongewenste of onbekende infectie uit een of andere slang.
Hoe kan je die grondig reinigen?
Neem een lange dunne inox staaf (laselektrode van 1 meter), plooi daar een stukje van 2cm 180° las het einde tegen de staaf vast, zo bekom je een oog (als aan een naainaald), steek een hagelwit klein vochtig doekje door het oog.
Nu kan je met dat natte doekje de binnenkant van de slang zuiver maken, en wees maar zeker het komt er niet mooi wit terug uit.
Daarna goed ontmetten en droog opbergen, je slang is klaar voor volgend gebruik

Als je soldaat bent geweest bij een eenheid waar geweren dagelijkse kost zijn wordt je verteld dat de geweerloop altijd zuiver moet gemaakt worden na elke dag schietoefeningen. Daar hadden wij destijds ook van de lange stokken met een oogje aan. Zo zie je maar dat soldaatje zijn in het Belgisch leger zijn voordelen had voor mij vele jaren later als brouwer.

JoepH

Heb je gekochte gist gebruikt of geoogste gist? In geoogste gist kan tijdens het oogsten een bacterie geslopen zijn. In gekochte gist kan dat overigens ook door een besmette schaar of iets dergelijks. De kans is echter minder groot.

MikeG

Citaat van: JoepH op 07-12-2018  12:38 uHeb je gekochte gist gebruikt of geoogste gist? In geoogste gist kan tijdens het oogsten een bacterie geslopen zijn. In gekochte gist kan dat overigens ook door een besmette schaar of iets dergelijks. De kans is echter minder groot.

Ik vrees dat ik al weet wat er gebeurd is..... Een bevriende buurman kwam op bezoek tijdens het brouwen en ik liet hem een beetje proeven van het wort na het koelen en hij nam een slokje en gooide de rest terug in de pan... Ineens schiet dat mij weer te binnen. ik geloof dat ik ter plekke gek werd en de buurman schrok zich rot van mijn reactie... Zonde maar het zal wel door het putje gaan. Nieuwe ronde nieuwe kansen.

Mark GA

Gewoon bottelen en even aankijken of het wegtrekt.
Kan me niet voorstellen dat wanneer je zuiver en schoon werkt, dus ook met proefmonster nemen, dat ene slokje het verschil maakt.

MikeG

Citaat van: Mark GA op 07-12-2018  13:56 uGewoon bottelen en even aankijken of het wegtrekt.
Kan me niet voorstellen dat wanneer je zuiver en schoon werkt, dus ook met proefmonster nemen, dat ene slokje het verschil maakt.

Dat dacht ik inderdaad ook later maar onze mond zit vol met bacteriën en als er een klein beetje "rommel" meekomt nadat het glaasje teruggegooid wordt.... Ik kijk het wel even aan en proef later nog wel een keer

Jacques

Citaat van: MikeG op 07-12-2018  11:54 u...
en de vergisting wilde ook niet goed op gang komen duurde 3 dagen voordat het goed begon te gisten.

Dan heb je te weinig gist geënt. Om infecties buiten de deur te houden is het van belang dat de vergisting snel start. De pH daalt dan en er wordt koolzuur gevormd. Hierdoor hebben andere micro-organismen veel minder kans om zich te ontwikkelen.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-12-2018  12:29 uMeestal komt een ongewenste of onbekende infectie uit een of andere slang.
Hoe kan je die grondig reinigen?
Neem een lange dunne inox staaf (laselektrode van 1 meter), plooi daar een stukje van 2cm 180° las het einde tegen de staaf vast, zo bekom je een oog (als aan een naainaald), steek een hagelwit klein vochtig doekje door het oog.
Nu kan je met dat natte doekje de binnenkant van de slang zuiver maken, en wees maar zeker het komt er niet mooi wit terug uit.
Daarna goed ontsmetten en droog opbergen, je slang is klaar voor volgend gebruik

Of je gebruikt een goed reinigingsmiddel zoals Enzybrew 10...
Rol de lang op in een emmer en zorg dat de bovenkant in de vloeistof blijft.
Let er goed op dat er geen luchtbellen in de slang zitten.

Vervolgens de slang ophangen om te drogen.

Voor gebruik ontsmetten mer een Star San oplossing.

Jacques

Citaat van: knifeman op 07-12-2018  08:15 uMuf kan eruit gaan.

Meestal gaat een muffe smaak niet uit je bier... Vaak wordt het erger.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.