Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Een soort van lageren, voor het bottelen  (gelezen 646 keer)

Offline Leon058

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Een soort van lageren, voor het bottelen
« Gepost op: 06-12-2018 20:24 u »
Beste brouwers,

Een vraag over temperatuur en neerslaan van eiwitten/gist enz. Zondag a.s. wil ik zo'n 15 L bier bottelen dat nu nog op 20 graden in de CCT staat. Deze staat niet in een klimaatkast, maar heeft een dubbele wand waar ik koud water door pomp. Ik wil nog even koud lageren voordat ik bottel maar dat lukt niet met deze opstelling (nog te weinig koelcapaciteit). Nu dacht ik eraan die CCT op het balkon buiten te zetten t/m zondag. Denken jullie dat dit zin heeft om meer materiaal te laten neerslaan? Of kan ik dat maar beter laten? Tot slot, ik heb wel Iers mos gebruikt en kan heel snel koelen, dus een flinke koudebreuk.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gossi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Een soort van lageren, voor het bottelen
« Reactie #1 Gepost op: 06-12-2018 20:47 u »
Als er drie dagen geen activiteit meer is dan is het bier al vrij helder als je goed hebt gebrouwen.
Ik bottel dan en heb na 4 weken lageren op fles een kristalhelder bier.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #2 Gepost op: 06-12-2018 23:12 u »
Iers mos voegt niet veel toe aan de helderheid van je bier. Wel aan de helderheid van je wort.
Ik zou het gistvat rustig buiten durven zetten.
Houd er rekening mee dat de gist na de hoofdvergisting een aantal bijproducten (oa diacetyl) opruimt. Hiervoor is het gewenst de temperatuur na de hoofdvergisting niet te snel te verlagen.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
« Reactie #3 Gepost op: 07-12-2018 14:02 u »
Hiervoor is het gewenst de temperatuur na de hoofdvergisting niet te snel te verlagen.
Is het dan aan te bevelen om na de vergisting te lageren op 10’C en daarna te coldcrashen op 1’C?

Offline Gossi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 07-12-2018 14:51 u »
Heb je tot nu toe troebel bier?

Offline Leon058

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 07-12-2018 16:45 u »
Ik heb echt niet zo'n afkeer van troebel bier, maar wil gewoon eens kijken hoe helder ik het nou kan krijgen :) Niet dat ik altijd kristalheldere bieren wil!

Heb je tot nu toe troebel bier?

Nee, het bier wat ik halverwege de CCT aftap ziet er mooi uit. Opzich weinig benzinksel als ik een monster koel.

Is het dan aan te bevelen om na de vergisting te lageren op 10’C en daarna te coldcrashen op 1’C?

Als ik dat technisch zou kunnen, zou ik dat doen. Wel kort, ik zie geen brood in wekenlang lageren voordat ik bottel.

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water pas lekker als het langs brouwerij isgeweest
« Reactie #6 Gepost op: 07-12-2018 17:00 u »
Ik lager 2 weken in een kelder waar het meestal 8 à 10°C is en heb altijd kristalhelder bier.
Coldcrashen heb ik nooit gedaan of moeten doen.

Offline Gossi

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 07-12-2018 17:27 u »
Conclusie: Cold crashen niet echt nodig! Beetje geduld zoals het hoort bij een echte brouwer.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #8 Gepost op: 07-12-2018 17:43 u »
Nadat de hoofdvergisting tot staan is gekomen is het raadzaam de temperatuur nog een aantal dagen rond de ca. 19 graden te houden. Bij deze temperatuur breekt de gist diacetyl en andere stofjes af. Diacetyl is te herkennen aan zijn karakteristieke boterkoek smaak.

Als je een t-58 gist gebruikt en je neemt een smaakmonster tijdens de hoofdvergisting dan is diacetyl duidelijk te proeven.

Offline haicoterbeek

• Super lid
  • Brouwerij “Ram”
« Reactie #9 Gepost op: 07-12-2018 17:50 u »
Conclusie: Cold crashen niet echt nodig! Beetje geduld zoals het hoort bij een echte brouwer.
Door het verlagen van de temperatuur coaguleren diverse componenten en deze slaan neer  op de bodem van je gistvat. Alles wat neerslaat op de bodem van je gistvat komt niet in je flesje of fust. Dat lijkt mij een feit.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 08-12-2018 22:03 u »
Iers mos voegt niet veel toe aan de helderheid van je bier. Wel aan de helderheid van je wort.

Iers mos draagt toch wel bij aan een helder bier.

Wat Brülosophy er ook van zegt...
http://brulosophy.com/2015/03/16/the-irish-moss-effect-exbeeriment-results/

Voor effecten van Iers mos zie
https://bsgcraftbrewing.com/Resources/CraftBrewing/PDFs/Brewing_Processes_and_Techniques/ClearBeerTechnology.pdf

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=2ahUKEwiKvqyzj5HfAhUH6RoKHbl_BwcQFjALegQIBRAC&url=http%3A%2F%2Fcommunity.mbaa.com%2FHigherLogic%2FSystem%2FDownloadDocumentFile.ashx%3FDocumentFileKey%3D401bfb17-ff05-4477-a5dd-56a11e59e6e2%26forceDialog%3D1&usg=AOvVaw347hY9frZIJ1bMgzuZofBa

De helderheid van een bier is van meer factoren afhankelijk dan alleen het samenklonteren van opgeloste eiwitten.

Als je veel polyfenolen in je bier brengt door zeer stevig te hoppen en koudhoppen zoals bij de test van Brülosophy heb je te maken met een andere troebelheid. Het is geen toeval dat NEIPA's bijna altijd troebel zijn.

Tags: