Een soort van lageren, voor het bottelen

Gestart door Leon058, 06-12-2018 20:24 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Leon058

Beste brouwers,

Een vraag over temperatuur en neerslaan van eiwitten/gist enz. Zondag a.s. wil ik zo'n 15 L bier bottelen dat nu nog op 20 graden in de CCT staat. Deze staat niet in een klimaatkast, maar heeft een dubbele wand waar ik koud water door pomp. Ik wil nog even koud lageren voordat ik bottel maar dat lukt niet met deze opstelling (nog te weinig koelcapaciteit). Nu dacht ik eraan die CCT op het balkon buiten te zetten t/m zondag. Denken jullie dat dit zin heeft om meer materiaal te laten neerslaan? Of kan ik dat maar beter laten? Tot slot, ik heb wel Iers mos gebruikt en kan heel snel koelen, dus een flinke koudebreuk.

Gossi

Als er drie dagen geen activiteit meer is dan is het bier al vrij helder als je goed hebt gebrouwen.
Ik bottel dan en heb na 4 weken lageren op fles een kristalhelder bier.

haicoterbeek

Iers mos voegt niet veel toe aan de helderheid van je bier. Wel aan de helderheid van je wort.
Ik zou het gistvat rustig buiten durven zetten.
Houd er rekening mee dat de gist na de hoofdvergisting een aantal bijproducten (oa diacetyl) opruimt. Hiervoor is het gewenst de temperatuur na de hoofdvergisting niet te snel te verlagen.

Mark GA

Citaat van: haicoterbeek op 06-12-2018  23:12 uHiervoor is het gewenst de temperatuur na de hoofdvergisting niet te snel te verlagen.
Is het dan aan te bevelen om na de vergisting te lageren op 10'C en daarna te coldcrashen op 1'C?

Gossi


Leon058

Ik heb echt niet zo'n afkeer van troebel bier, maar wil gewoon eens kijken hoe helder ik het nou kan krijgen :) Niet dat ik altijd kristalheldere bieren wil!

Citaat van: Gossi op 07-12-2018  14:51 uHeb je tot nu toe troebel bier?

Nee, het bier wat ik halverwege de CCT aftap ziet er mooi uit. Opzich weinig benzinksel als ik een monster koel.

Citaat van: Mark GA op 07-12-2018  14:02 uIs het dan aan te bevelen om na de vergisting te lageren op 10'C en daarna te coldcrashen op 1'C?


Als ik dat technisch zou kunnen, zou ik dat doen. Wel kort, ik zie geen brood in wekenlang lageren voordat ik bottel.

brouwerwaldonk

Citaat van: Mark GA op 07-12-2018  14:02 uIs het dan aan te bevelen om na de vergisting te lageren op 10'C en daarna te coldcrashen op 1'C?
Ik lager 2 weken in een kelder waar het meestal 8 à 10°C is en heb altijd kristalhelder bier.
Coldcrashen heb ik nooit gedaan of moeten doen.


Gossi

Conclusie: Cold crashen niet echt nodig! Beetje geduld zoals het hoort bij een echte brouwer.

haicoterbeek

Citaat van: Mark GA op 07-12-2018  14:02 uIs het dan aan te bevelen om na de vergisting te lageren op 10'C en daarna te coldcrashen op 1'C?
Nadat de hoofdvergisting tot staan is gekomen is het raadzaam de temperatuur nog een aantal dagen rond de ca. 19 graden te houden. Bij deze temperatuur breekt de gist diacetyl en andere stofjes af. Diacetyl is te herkennen aan zijn karakteristieke boterkoek smaak.

Als je een t-58 gist gebruikt en je neemt een smaakmonster tijdens de hoofdvergisting dan is diacetyl duidelijk te proeven.

haicoterbeek

Citaat van: Gossi op 07-12-2018  17:27 uConclusie: Cold crashen niet echt nodig! Beetje geduld zoals het hoort bij een echte brouwer.
Door het verlagen van de temperatuur coaguleren diverse componenten en deze slaan neer  op de bodem van je gistvat. Alles wat neerslaat op de bodem van je gistvat komt niet in je flesje of fust. Dat lijkt mij een feit.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 06-12-2018  23:12 uIers mos voegt niet veel toe aan de helderheid van je bier. Wel aan de helderheid van je wort.

Iers mos draagt toch wel bij aan een helder bier.

Wat Brülosophy er ook van zegt...
http://brulosophy.com/2015/03/16/the-irish-moss-effect-exbeeriment-results/

Voor effecten van Iers mos zie
https://bsgcraftbrewing.com/Resources/CraftBrewing/PDFs/Brewing_Processes_and_Techniques/ClearBeerTechnology.pdf

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&ved=2ahUKEwiKvqyzj5HfAhUH6RoKHbl_BwcQFjALegQIBRAC&url=http%3A%2F%2Fcommunity.mbaa.com%2FHigherLogic%2FSystem%2FDownloadDocumentFile.ashx%3FDocumentFileKey%3D401bfb17-ff05-4477-a5dd-56a11e59e6e2%26forceDialog%3D1&usg=AOvVaw347hY9frZIJ1bMgzuZofBa


De helderheid van een bier is van meer factoren afhankelijk dan alleen het samenklonteren van opgeloste eiwitten.

Als je veel polyfenolen in je bier brengt door zeer stevig te hoppen en koudhoppen zoals bij de test van Brülosophy heb je te maken met een andere troebelheid. Het is geen toeval dat NEIPA's bijna altijd troebel zijn.

Leon058

Hoi,

Ik wilde graag het eindresultaat delen. Na twee weken op fles kon ik het toch niet laten er eentje te proberen. Erg geslaagd vind ik het, dit is een bier met 50% vienna, 50% pilsmout.

Valt zeker onder de helderste bieren die ik heb gebrouwen! Ik denk dat het vooral de combinatie CCT en Iers mos was geweest, en een gist die heel sterk flocculeert.




haicoterbeek

Citaat van: Leon058 op 21-12-2018  15:21 uHoi,

Ik wilde graag het eindresultaat delen. Na twee weken op fles kon ik het toch niet laten er eentje te proberen. Erg geslaagd vind ik het, dit is een bier met 50% vienna, 50% pilsmout.

Valt zeker onder de helderste bieren die ik heb gebrouwen! Ik denk dat het vooral de combinatie CCT en Iers mos was geweest, en een gist die heel sterk flocculeert.


Een gist die sterk flocculeert is m.i. de belangrijkste factor.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 21-12-2018  22:10 uEen gist die sterk flocculeert is m.i. de belangrijkste factor.

Dat is zeker een belangrijke factor. Het flocculeren kun je overigens bevorderen door calciumbrouwzouten te gebruiken. Gist heeft namelijk calciumionen nodig om goed te flocculeren.


haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 21-12-2018  22:41 uDat is zeker een belangrijke factor. Het flocculeren kun je overigens bevorderen door calciumbrouwzouten te gebruiken. Gist heeft namelijk calciumionen nodig om goed te flocculeren.


Andersom werkt het ook. Als je een troebel bier wilt brouwen (weizen, witbier o.i.d. ) gebruik dan een gist die matig flocculeert zoals een Weihenstephaner of een t-58.

Jacques

Citaat van: haicoterbeek op 21-12-2018  22:57 uAndersom werkt het ook. Als je een troebel bier wilt brouwen (weizen, witbier o.i.d. ) gebruik dan een gist die matig flocculeert zoals een Weihenstephaner of een t-58.

Dat werkt inderdaad enige tijd. Maar na verloop van tijd doet de zwaartekracht toch zijn werk...

haicoterbeek

Citaat van: Jacques op 21-12-2018  23:00 uDat werkt inderdaad enige tijd. Maar na verloop van tijd doet de zwaartekracht toch zijn werk...
Dat klopt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.