Moutfilter (BIAB) RVS - waar te koop

Gestart door Rick_Sjozjabak, 06-12-2018 20:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rick_Sjozjabak

Hallo mede-brouwers,

Na een tijd de BIAB methode te hebben toegepast met batches van 20 liter, willen we richting de 40 liter per batch gaan. Om dit aan te kunnen dienen we of een groter formaat "brewbag" of een masch tun aan te schaffen. Beide opties leken ons niet ideaal, daarom zijn we naar een alternatief gaan zoeken en kwamen we bij deze variant uit:



https://nl.aliexpress.com/item/Homebrew-hop-filter-stainless-steel-strainer-pot-300-mesh-top-quality-wonderful-design-for-home-brewing/32820010102.html?spm=a2g0z.10010108.1000014.3.e0607965ReypOs&pvid=d14b5821-0fdd-4879-a1ed-038f20be15c9&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.112235.000000000000000&scm-url=1007.13338.112235.000000000000000&scm_id=1007.13338.112235.000000000000000

Mijn vraag is of deze in Nederland ergens verkrijgbaar zijn en of jullie hier ervaring mee hebben. Bij voorbaat dank.

Groeten,

Rick

beermenke


Rick_Sjozjabak

Citaat van: beermenke op 06-12-2018  20:51 uWil je hierin maischen?

Ja in principe blijft het proces zoals een typische BIAB maisch, alleen in plaats van in een brewbag, een rvs filter emmer. Deze zijn echter alleen in USA te vinden (en aliexpres) terwijl het in mijn ogen ideaal zou kunnen werken.

PDGRRR

Ik zou hem gewoon via Ali bestellen, via een Nederlandse (tussen)handelaar zal 'ie vast niet goedkoper zijn.

Haagse Wouter

Enige wat ik kan zeggen daarop is, moet je niet willen ;).

Voor 40 liter BIAB heb je 70L pan nodig en die korf dus. Daarnaast nog een methode om die korf op te tillen. Plus kijk is naar deze specifiek korf, hoe ga je dit ding precies optillen met een grote hoeveelheid mout erin? Dat ding gaat gerust 20-30 kilo wegen.
Maar goed in elk geval, dan kun je dit regelen en zo.

70L pan + die korf + benodigdheden gaat best wat kosten. Ik denk dat het goedkoper kan zijn om een 50 + 70 (of twee 70)L pan te kopen en een simpele hevelfilter te maken. Maakt je leven ook makkelijker.

Of als je echt een makkelijk system van dit soort wilt en je het geld hebt, dan is een brouwautomaat en oplossing.

haicoterbeek

De grote fout die vaak bij biab wordt gemaakt is een te grote korf of zak in een te kleine pan.
Hierdoor wordt het rendement al snel te laag.
Houd rekening met een ratio 1:4 mout/water.
Reken maar uit hoe groot je pan moet zijn bij gebruik van deze korf.

JamMasterJustin

Ik veronderstel dat die hopkorf geen 20 a 30 kilo zal houden en binnen de kortste keren kapot gaat.

emiel1

Wel een mooi ding om als hopspider te gebruiken als je met bellen brouwt. Een gewone hopspider is dan al snel te klein

GeBaxke

Die hopspider heb ik gewoon gebruikt voor mijn 50 liter brouwsels in een 70 liter pan met de BIAB methode.
Prima voor bieren waar je niet heel veel mout voor gebruikt, ga je richting de tripels of zwaarder pas het niet goed.
Zelf gebruik ik voor 50 liter brouwsels soms een kilo of 14/15 mout voor een tripel. Met een stoffen BIAB bag werkt dat prima en genoeg ruimte om te roeren (volle breedte van de pan).
Tillen met een takel, jaren handmatig, nu sinds een week een zwenkarm met elektrische takel.




Rick_Sjozjabak

Bedankt voor de reacties. Inderdaad qua gewicht en capaciteit zal het lastig worden om BIAB aan te houden, dus we zullen toch een maischketel aan gaan schaffen.


Dit lijkt me hiervoor een geschikte kandidaat:

http://www.hobbybrouwshop.nl/thermoport70liter

Kogelkraan, valse bodem/filter erin en klaar. Al zou ik graag in de deksel een gat boren en een sprinkler inbouwen om zo het wort tijdens het maischen rond te pompen. Lijkt jullie dit wat?

Haagse Wouter

Kun je een thermoport verwarmen? Het is een thermoskan praktisch gezien?

haicoterbeek

Citaat van: Haagse Wouter op 08-12-2018  01:27 uKun je een thermoport verwarmen? Het is een thermoskan praktisch gezien?
De thermoport is niet te verwarmen door deze op een hittebron (gas of elektrisch) te plaatsen. De wand en bodem zijn immers geïsoleerd.
Dit neemt niet weg dat je deze prima als maischton kunt gebruiken.
Voor een eenstapsmaisch vul je de thermoport met water van een bepaalde temperatuur en voeg je de mout toe. Er zijn programma's die uitrekenen hoeveel graden de temperatuur zakt als je een bepaalde hoeveelheid mout stort. De temperatuur in de thermoport zal een in een uur niet heel veel zakken.
Prima voor een eenstapsmaisch dus!

Wil je meerdere stappen in je maischschema gebruiken dan kan dit door gebruik te maken van een RIMS buis.



RIMS buis met temperatuur controller

Houd er rekening mee dat bij het aanbrengen van koppelingen aan de thermoport, dat deze dubbelwandig is.

SS brewtech heeft hier een speciale doorvoer voor gemaakt. Deze is te verkrijgen bij de Braumarkt.



Hieronder mijn RIMS en maischton.




Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.