Zelf maischen of een moutextract?

Gestart door Charl, 06-12-2018 18:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Charl

Ik ben een beginnende brouwer en heb nu op 2 verschillende manieren mijn bier mogen bereiden. De eerste 2 keer zelf aan het maischen geslagen met een hoeveelheid voor 3,8 (1 gallon) liter bier in een glazen fles maar ik had ook een pakketje moutextract staan. Deze moet je oproeren met water en brouwerssuiker en pas na een week je hop toevoegen. Erg snel klaar. Maar wel meteen voor een emmer vol.
Wat vinden jullie? Moet je als beginnende brouwer zelf maischen of zeggen jullie dat je even goed een lekker bier kunt creëren uit zo'n extract?

StefanUT

Brouw hoe je leuk vindt, brouw wat je wilt drinken  :brouwen:

haicoterbeek

Citaat van: Charl op 06-12-2018  18:49 uik ben een beginnende brouwer en heb nu op 2 verschillende manieren mijn bier mogen bereiden. De eerste 2 keer zelf aan het maischen geslagen met een hoeveelheid voor 3,8 (1gallon) liter bier in een glazen fles maar ik had ook een pakketje moutextract staan. Deze moet je oproeren met water en brouwerssuiker en pas na een week je hop toevoegen. Erg snel klaar. Maar wel meteen voor een emmer vol.
Wat vinden jullie? Moet je als beginnende brouwer zelf maischen of zeggen jullie dat je even goed een lekker bier kunt creëren uit zo'n extract?
Een beginnende brouwer moet doen wat hij leuk vindt. Je hebt beide methoden geprobeerd dus stel jezelf de vraag waar jij het meeste plezier aan beleeft hebt.


Met beide methoden kun je trouwens een prima bier brouwen. Na beide methoden (het bereiden van wort) volgt het vergistingsproces. Zonder dat je het vergistingsproces goed onder controle hebt is het moeilijk om een goed bier te brouwen. Het is dus aan te raden om eerst alle aandacht op het vergistingsproces te richten. De vraag die je stelt heb je tegen die tijd misschien zelf al beantwoord.


Roodwang

Met moutextract kan je prima bier brouwen hoor...
Ik vond het alleen wel duur!  En als je het wilt bewaren.. de restjes. Dan krijg je van die plakkerige pakjes... Dat spul kan je ook gebruiken als vochtvreters volgens mij.

hans_nwk

Het klinkt alsof je een blik had (maar zeker ben ik er niet van), je kunt ook met droog moutextract werken dan heb je het iets meer in de hand.
Er zijn verschillende moutextracten en je kunt dan ook nog speciaal mouten even laten weken (mini-maisch of partial mash).
In de VS is dat redelijk populair, in Nederland gebeurt het volgens mij vrij weinig.

Je zou daar eens op kunnen zoeken als je nog wat meer mogelijkheden zoekt.

Groet,
Hans

brouwerwaldonk

Met moutextract ben je gebonden aan de smaak van het pakket.
Met zelf maischen kan je alle kanten uit door zelf samen te stellen welke mouten en hoppen je wil gebruiken. Ook tijdens het maischen op zich kan je smaken sturen.

Brouwert

Citaat van: StefanUT op 06-12-2018  19:53 uBrouw hoe je leuk vindt, brouw wat je wilt drinken  :brouwen:

Dat! Hoe bevielen de twee methoden je? Was het veel gedoe met mout of haal je een uitdaging uit het fijnafstellen van alle parameters van je brouwproces?

Wil je een makkelijk zelfgebrouwen biertje of ga je op zoek naar meer eigen inbreng in het eindresultaat en boeit het hele brouwproces je?
Vele manieren om ernaar te kijken... maar als je erg twijfelt is het wellicht verstandig om eerst wat met extract te brouwen voordat je investeert in de spullen die komen kijken bij moutbrouwen.

hans_nwk

Citaat van: brouwerwaldonk op 07-12-2018  09:08 uMet moutextract ben je gebonden aan de smaak van het pakket.
Met zelf maischen kan je alle kanten uit door zelf samen te stellen welke mouten en hoppen je wil gebruiken. Ook tijdens het maischen op zich kan je smaken sturen.
Dat kun je met mini-maisch ook. Er is keuze uit verschillende extracten en daar kun je speciaalmouten nog in steepen. Hop zit er nog niet in dus dat bepaal je ook zelf. Hier niet populair maar bij Amerikaanse recepten zie je vaak een all-grain en een partial mash versie.
Zelf heb ik het nooit gedaan maar wel overwogen (ben uiteindelijk direct volmout gaan brouwen).


Jacques

Citaat van: Charl op 06-12-2018  18:49 u...
 Deze moet je oproeren met water en brouwerssuiker en pas na een week je hop toevoegen. Erg snel klaar. Maar wel meteen voor een emmer vol.
Wat vinden jullie? Moet je als beginnende brouwer zelf maischen of zeggen jullie dat je even goed een lekker bier kunt creëren uit zo'n extract?

Ik er van uit dat het gaat om gehopt moutextract en dat de hop die je later toevoegt is om te koudhoppen.
Brouwsuiker is niet nodig. Het is niets anders dan glucose en erg duur. In plaats daarvan kun je goedkope kristalsuiker kopen. Dat is in elke supermarkt te koop...

Met bierkits kun je prima bier brouwen. Ligt ook aan de kwaliteit van de kits. Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd door de blikken van Brewferm en Muntons. Daarentegen vind ik de foliepakken van Mangrove Jack's hele mooie bieren opleveren.

De grote nadelen van bierkits is dat ze in verhouding zeer prijzig zijn en dat je vastzit aan een halfproduct. Aan dat laatste kun je wat doen door donkere mouten te steepen, koudhoppen of door fruit dan wel in alcohol getrokken kruiden of houtsnippers toe te voegen. Wat dat betreft is er geen verschil met het bouwen van bier uit mout.

Charl

Citaat van: hans_nwk op 07-12-2018  09:00 uHet klinkt alsof je een blik had (maar zeker ben ik er niet van), je kunt ook met droog moutextract werken dan heb je het iets meer in de hand.
Er zijn verschillende moutextracten en je kunt dan ook nog speciaal mouten even laten weken (mini-maisch of partial mash).
In de VS is dat redelijk populair, in Nederland gebeurt het volgens mij vrij weinig.

Je zou daar eens op kunnen zoeken als je nog wat meer mogelijkheden zoekt.

Groet,
Hans

Ik had een pakketje dat in de brouwemmer zat. Zit een zak met mout-extract in, een zak suiker, gist, hop enzovoort. Was een kant-en klaar pakket.
Zoals ik al zei.... ik ben beginnend, heb tot nu toe 2 keer een kleine 4 liter (pakketje om zelf te maischen van de Hema) en een keer een emmer vol gebrouwen. Die emmer vol staat nu nog te gisten, moet aanstaande woensdag de hop aan toegevoegd worden. Dan nog zo'n 10 dagen staan, daarna afvullen in fles met wat suiker. Eind van de kerstvakantie is dat als het goed is klaar😁. Ben nu al benieuwd hoe het wordt

Groetjes, Charl

Silky

Citaat van: Charl op 09-12-2018  10:59 uIk had een pakketje dat in de brouwemmer zat. Zit een zak met mout-extract in, een zak suiker, gist, hop enzovoort. Was een kant-en klaar pakket.
Zoals ik al zei.... ik ben beginnend, heb tot nu toe 2 keer een kleine 4 liter (pakketje om zelf te maischen van de Hema) en een keer een emmer vol gebrouwen. Die emmer vol staat nu nog te gisten, moet aanstaande woensdag de hop aan toegevoegd worden. Dan nog zo'n 10 dagen staan, daarna afvullen in fles met wat suiker. Eind van de kerstvakantie is dat als het goed is klaar😁. Ben nu al benieuwd hoe het wordt

Groetjes, Charl

Ik denk dat je goed bezig bent. Natuurlijk is volmout brouwen leuker en creatiever dan werken met een blik of droog moutextract. Alleen komt er bij je debuut als hobbybrouwer al zoveel op je af dat je beter eenvoudig kan beginnen zodat je je kan concentreren op de basisregels qua hygiëne, vergisting..enz. Belangrijk is ook dat je te weten komt of brouwen wel echt iets is voor jou voor je gaat investeren in brouwketels, meer gesofistikeerde meetapparatuur en dergelijke...
Pluis ook het forum goed uit, want uit de commentaren en inzichten van de ervaren forumleden kan je veel leren. Veel succes  :degroeten:

Charl

Citaat van: Silky op 09-12-2018  12:06 uPluis ook het forum goed uit, want uit de commentaren en inzichten van de ervaren forumleden kan je veel leren. Veel succes  :degroeten:

Daar ben ik al mee bezig😜👍👍

Charl

Ik schreef vorige week 10 dagen laten staan na toevoeging van het hop...
Was een leesfoutje😅 het was volgens de beschrijving ongeveer 10 dagen in totaal... dus na toevoeging van het hop nog 3 dagen. Als het mee zit, kan ik zaterdag bottelen😁😁😁 Eens kijken wat ik er van gebrouwen heb😋😋

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.