Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: De smaak van(wege) suiker  (gelezen 226 keer)

Offline HansvV

• Vol lid
  • Land: nl
  • Vis ook eens vr het net
De smaak van(wege) suiker
« Gepost op: 06-12-2018 17:33 u »

Maakt het voor de smaakvorming uit of je (brouw)suiker vr of na de hoofdgisting toevoegt? Die vraag stelde ik in een ander topic (zie: "Suiker toevoegen" in "Grondstoffen"). Aanleiding is enkele passages uit het boek "Yeast" van Chris White (whitelabs), o.a. dat smaakvorming bij vergisting voornamelijk in de eerste 72 uur plaatsvindt. Voeg je direct, dus al vr het gisten begint, een lading brouwsuiker toe (ik maak zwaar bier), dan zou je gist mogelijk eerst daarmee aan de gang kunnen gaan, wat eventueel een andere smaakopbouw tot gevolg zou kunnen hebben. Niets staat vast, niets is zeker. Jacques heeft wel eens getest of het wat uitmaakt voor de mate van vergisting, maar niet echt gericht op de smaak van het product. Zijn suggestie: test het zelf!

OK, probeer ik. Geen idee of ik een goede proever ben, maar niet geschoten is..... De aanpak is als volgt (na suggesties van Jacques en HansHalberstad): ik brouw mijn variant van een StBernardus Abt12. Ik gebruik daar o.a. Abbey Malt van Wyermann (40 EBC) en CaraMunich (120 EBC) voor. In totaal ruim 25liter gemaakt (ik vind het met mijn Grainfather overigens nog steeds lastig om al maischend en  spargend op het gewenste eindvolume uit te komen). De vergisting vindt plaats in een Brewtech Chronical. Daar is een starter (de slurry van 2x2liter opkweek uit flessen Abt12) bij gedaan. Vervolgens alles goed gemengd en ca. 4 uur belucht. Hiervan 2 x 2500 gram toegevoegd aan de jars op de foto. Die zijn vooraf gewogen; met en zonder waterslot. Aan jar nr1 is 150 gram brouwsuiker toegevoegd; diezelfde hoeveelheid komt na de hoofdvergisting bij jar2. Beide staan in de klimaatkast op 21 graden. De Brewtech is verwarmd en staat eveneens op 21 degC. Start SG zonder suiker = 1.065.
Na 24 uur is de vergisting zeer goed op gang, zowel in de Brewtech (zo hard ging die nog nooit) als in de jars.
Zodra er bevindingen zijn zal ik ze melden. Reacties/suggesties zijn altijd welkom.

Tags: