Bier brouwen met cider gist?

Gestart door Mark GA, 06-12-2018 13:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark GA

[Gezocht alhier maar niet gevonden.]

Heeft iemand wel eens getest hoe bier smaakt wanneer je cidergist gebruikt?
Is het überhaupt mogelijk?

Brouwert

Ik heb wel de helft van een split batch cider op biergist staan... maar dat beantwoord je vraag niet echt  :proost:

Ben inderdaad benieuwd hoe goed die cidergist de maltose zal verwerken ipv fructose.

freelive

Ennn hoe ga je het noemen Bieder oid???

Mark GA

Citaat van: freelive op 06-12-2018  14:13 uEnnn hoe ga je het noemen Bieder oid???

Berry?

Wildor

Citaat van: freelive op 06-12-2018  14:13 uEnnn hoe ga je het noemen Bieder oid???

Een combinatie van bier en cider bestaat reeds, en wordt Graf genoemd.
https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/how-to-make-graf-a-cider-beer-hybrid/

Vraag van TS is geen combinatie van bier en cider, maar enkel de vraag of cider gist gebruikt kan worden.

William

knifeman

Deus bier? Als ik me niet vergis bier met champagne gist?

emiel1

Citaat van: Wildor op 06-12-2018  15:21 uEen combinatie van bier en cider bestaat reeds, en wordt Graf genoemd.
https://www.homebrewersassociation.org/how-to-brew/how-to-make-graf-a-cider-beer-hybrid/
Snakebite! Kun je goed dronken op worden ;)

Wildor

De vraag is eigenlijk of het geschikt is om bier te laten fermenteren met cider gist.
Net als een champagnegist zal het zeer alcohol tolerant zijn, en lekker doorgisten.

Champagnegist wordt ook veel voor cider gebruikt, maar er zijn ook bepaalde gist soorten specifiek voor cider.
Ik weet niet of de suikers in wort overeenkomen met de suikers in appels/druiven. Kunnen alle suikers worden vergist, en welke aroma's en esters er worden geproduceerd? Gewoon een kleine batch doen, en kijken wat het resultaat is. (al dan niet met toevoeging van appelsap?)

William

Mark GA

Misschien krijg je wel een soort Shandy..?
Ik heb nog wat cider- en champagnegisten liggen.
Morgen maar even een kleine batch maken (SMaSH) en kijken wat er gebeurt...

Wildor

Citaat van: Mark GA op 06-12-2018  16:03 uMisschien krijg je wel een soort Shandy..?
Ik heb nog wat cider- en champagnegisten liggen.
Morgen maar even een kleine batch maken (SMaSH) en kijken wat er gebeurt...

Benieuwd naar de uitkomst! :brouwen:

William

orangeloo

Citaat van: knifeman op 06-12-2018  15:39 uDeus bier? Als ik me niet vergis bier met champagne gist?

Deus wordt volgens mij eerst vergist met biergist (dan heb je Karmeliet) en daarna aangevuld met een suikerstort en champagnegist voor een "tweede vergisting" En voila dan heb je Deus.  :brouwen:

orangeloo

Citaat van: Mark GA op 06-12-2018  13:30 uHeeft iemand wel eens getest hoe bier smaakt wanneer je cidergist gebruikt?
Is het überhaupt mogelijk?

Ik vraag mij af waarom iemand dit wil weten.  :weetniet: Wat is de reden hierachter.
Het zal ongetwijfeld vergisten, maar of het ook een top bier wordt dat betwijfel ik.
Dus waarom zou je het dan proberen.

Als ik een recept maak, maak ik eerst een keuze wat voor soort bier het moet worden en niet welke gist ga ik gebruiken. Gist en de vergisting is zeer bepalend voor het eindresultaat van je bier dus zomaar een zakje cidergist gebruiken in een brouwsel lijkt mij bij voorbaat al een mislukt experiment. Het heet tenslotte niet voor niets Cider gist.  :brouwen:

Ik ben dus erg benieuwd naar reden of gedachte om deze gist te gebruiken.

Broeky

Citaat van: Orangeloo op 06-12-2018  20:14 uHet zal ongetwijfeld vergisten, maar of het ook een top bier wordt dat betwijfel ik.
Dus waarom zou je het dan proberen.

Mijn reden om dit te vragen of te onderzoeken zou zijn mijn nieuwsgierigheid. Ook al zou het misschien niet per sé in de algemene bierstijlen passen, dan nog zou dit mogelijk erg interessante resultaten kunnen bieden. Het feit dat jij het betwijfeld zou mij niet tegenhouden. Ik ben nieuwsgierig naar de resultaten.  :D

Serge VL

Ik denk dat je vooral naar een goede cider giststam (Saccharomyces service bayanus) moet gaan zoeken.
De meeste cider gisten vergisten geen maltotriose, sommige hybride stammen wel.
Net als bij bier gisten heb je bij Cider gisten ook de keuze tussen cleane en niet cleane gisten en al dan niet fenolische soorten
En om het helemaal moeilijk te maken worden er Cider gisten onder de naam "Saccharomyces service bayanus" verkocht maar bevatten dan weer gewoon de Saccharomyces cerevisiae
(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Saccharomyces_bayanus)

Om het niet vergisten van de maltotriose door de Cider gisten op te lossen, kan je de Herman Markus maisch methode toepassen waarbij je de gevormde maltotriose van de eerste 60% van de maisch gaat omzetten in Glucose.
Door de Herman Markus maisch methode toe te passen wordt het resterende maltotriose gehalte % sterk verminderd in je wort. (ongeveer van 11 naar 4%)
Zo maak je met cider gisten een niet al te zoet bier.  :nut: :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.