Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Whirlpoolen in een Brouwautomaat  (gelezen 301 keer)

Offline Trapkast

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Tripel Trappel Tripel Trapkast....
Whirlpoolen in een Brouwautomaat
« Gepost op: 06-12-2018 12:08 u »
Een goede middag!

Tijdens de afgelopen paar brouwbatches werd het wort richting het einde van de kook behoorlijk helder.
De hop zit in een kookzak, en we voegen wat Iers mos toe bij de kook.
De eiwitten klonterden grotendeels samen tot een redelijke bol, en er waren nog wel wat vlokken welke los ronddreven. Hierom hebben we besloten niet te whirlpoolen, aangezien we bang waren dat de klont daardoor kapotgeslagen werd (en daardoor veel vlokken mee zouden komen bij het aftappen.

Ik vraag me alleen af of deze aanname juist is, of dat we door te whirlpoolen juist een nog helderder resultaat kunnen bereiken.

Wat is jullie ervaring mbt wel of niet whirlpoolen in een brouwautomaat alvorens het wort af te tappen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
Re: Whirlpoolen in een Brouwautomaat
« Reactie #1 Gepost op: 06-12-2018 16:33 u »
Ik ben begonnen met brouwen in een ketel van  */- 40 cm rond. Wanneer ik daar in flink ging roeren ontstond er een prachtige pyramide van eiwitten in het midden.

Nu brouw ik in een Grainfather en whirlpool nog steeds. Maar volgens mij heeft het voor de kegel van eiwit helemaal geen zin omdat de ketel veel smaller is (28 cm). Wanneer het vat is leeggepompt, is de hele bodem bedekt met rommel en van een kegel is geen sprake.
Nu is het whirpoolen dus voornamelijk om wat zuurstof in het wort te krijgen voor de gistcellen.

Tags: