20 liter vergisten in 54 liter conische CCT

Gestart door Kinnie, 05-12-2018 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kinnie

Hallo,

Ik ben in het bezit van een 50 L Braumeister en een 54 liter RVS CCT van SS Brewing Technologies. Tot nu toe heb ik altijd brouwsels gebrouwen waarbij er uiteindelijk 40 liter in het vergistingsvat raakt. Ik overweeg nu om soms ook kleinere brouwsels te maken (~ 20 liter met de verkorte moutpijp van Braumeister), maar ik vroeg me af of de grote headspace in de CCT niet voor problemen zou kunnen zorgen (vooral dan tijdens de lagering). Er zal altijd wel een CO2-laagje boven het wort blijven hangen, maar ik vroeg me af of dit voldoende is? Is er iemand die hier (liefst) praktische ervaring mee heeft?

hans100w

Ik heb dezelfde CCT en vergist meestal 20 liter, gaat altijd goed. Er wordt veel meer CO2 geproduceerd door de vergisting dan in de relatief grote kopruimte past, dus alle lucht is een dag na het begin van de vergisting verdreven. Wel even oppassen met coldcrashen. Door de grote kopruimte zal er enige onderdruk ontstaan.

Jacques

Citaat van: Kinnie op 05-12-2018  22:48 uHallo,

Ik ben in het bezit van een 50 L Braumeister en een 54 liter RVS CCT van SS Brewing Technologies. Tot nu toe heb ik altijd brouwsels gebrouwen waarbij er uiteindelijk 40 liter in het vergistingsvat raakt. Ik overweeg nu om soms ook kleinere brouwsels te maken (~ 20 liter met de verkorte moutpijp van Braumeister), maar ik vroeg me af of de grote headspace in de CCT niet voor problemen zou kunnen zorgen (vooral dan tijdens de lagering). Er zal altijd wel een CO2-laagje boven het wort blijven hangen, maar ik vroeg me af of dit voldoende is? Is er iemand die hier (liefst) praktische ervaring mee heeft?

Ik heb een Braumeister 20 en een Chinese CCT met een inhoud van zo'n 45 liter.
Dat geeft geen probleem. Wel plaats ik een terugslagklepje voor het waterslot om te voorkomen dat er zuurstof in de CCT komt door inkrimping van de koolzuur boven het bier. Overigens plaats ik het terugslagklepje en het waterslot tegenwoordig pas nadat de heftige hoofdgisting voorbij is. Aan het begin van de vergisting kan zuurstof in de CCT komen. Dit bevordert de vergisting.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 06-12-2018  23:54 uOverigens plaats ik het terugslagklepje en het waterslot tegenwoordig pas nadat de heftige hoofdgisting voorbij is. Aan het begin van de vergisting kan zuurstof in de CCT komen. Dit bevordert de vergisting.
Bedoel je dat je de eerste dagen je CCT eigenlijk open hebt staan?

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 07-12-2018  12:26 uBedoel je dat je de eerste dagen je CCT eigenlijk open hebt staan?

Ja en nee. De CCT is niet afgesloten met een waterslot. De deksel zit er op en door het gat van het waterslot zit een siliconen slang die naar beneden hangt. Er kan zo geen niets in de CCT vallen maar er kan wel zuurstof bij het wort tijdens het begin van de vergisting. Op deze manier stimuleer ik de gistgroei. Ik doe dit vooral bij het brouwen van Belgische bierstijlen. Bij een Amerikaanse bierstijl wil je geen sterke gistgroei daarbij geef ik meer gist en gebruik ik vanaf het enten een waterslot.

Edwin brouwt

Citaat van: Jacques op 07-12-2018  13:26 uJa en nee. De CCT is niet afgesloten met een waterslot. De deksel zit er op en door het gat van het waterslot zit een siliconen slang die naar beneden hangt. Er kan zo geen niets in de CCT vallen maar er kan wel zuurstof bij het wort tijdens het begin van de vergisting. Op deze manier stimuleer ik de gistgroei. Ik doe dit vooral bij het brouwen van Belgische bierstijlen. Bij een Amerikaanse bierstijl wil je geen sterke gistgroei daarbij geef ik meer gist en gebruik ik vanaf het enten een waterslot.
Bedankt!  :biersmile:

Wildor

Citaat van: Jacques op 07-12-2018  13:26 uJa en nee. De CCT is niet afgesloten met een waterslot. De deksel zit er op en door het gat van het waterslot zit een siliconen slang die naar beneden hangt. Er kan zo geen niets in de CCT vallen maar er kan wel zuurstof bij het wort tijdens het begin van de vergisting. Op deze manier stimuleer ik de gistgroei. Ik doe dit vooral bij het brouwen van Belgische bierstijlen. Bij een Amerikaanse bierstijl wil je geen sterke gistgroei daarbij geef ik meer gist en gebruik ik vanaf het enten een waterslot.

Leermomentje
Dus je kunt stellen dat je bij gewenste (Belgische/stevige) bieren eigenlijk een dag of 1 à 2 een stop met slang naast je vergistingsvat kan laten hangen, en als de boel goed tot leven is gekomen de slang in een fles (blowoff) of vervangen door een waterslot?

William

HansvV

Citaat van: Jacques op 07-12-2018  13:26 uJa en nee. De CCT is niet afgesloten met een waterslot. De deksel zit er op en door het gat van het waterslot zit een siliconen slang die naar beneden hangt. Er kan zo geen niets in de CCT vallen maar er kan wel zuurstof bij het wort tijdens het begin van de vergisting. Op deze manier stimuleer ik de gistgroei.
Verwacht je dan dat er netto veel zuurstof naar binnen zal komen zodra de gist bij het wort is gedaan en de deksel er op zit? Ik zie al snel overdruk ontstaan, dus zou je netto alleen gas eruit verwachten. Moet wel zeggen dat ik de eerste uren belucht (met pomp, filter en bruissteen).

Jacques

Citaat van: Wildor op 07-12-2018  16:09 uLeermomentje
Dus je kunt stellen dat je bij gewenste (Belgische/stevige) bieren eigenlijk een dag of 1 à 2 een stop met slang naast je vergistingsvat kan laten hangen, en als de boel goed tot leven is gekomen de slang in een fles (blowoff) of vervangen door een waterslot?

William

Ik gebruik geen blow off. Aan de slang komt een echt waterslot met terugslagklepje.



Oscar

Citaat van: hans100w op 05-12-2018  23:43 uEr wordt veel meer CO2 geproduceerd door de vergisting dan in de relatief grote kopruimte past,

5 liter wort van 1050 - 1010 levert al ruim 100 liter koolzuur.. :) :brouwen:

ExPeteriment

Citaat van: Wildor op 07-12-2018  16:09 uLeermomentje
Dus je kunt stellen dat je bij gewenste (Belgische/stevige) bieren eigenlijk een dag of 1 à 2 een stop met slang naast je vergistingsvat kan laten hangen, en als de boel goed tot leven is gekomen de slang in een fles (blowoff) of vervangen door een waterslot?

William
Of pas na dag of 2 water in waterslot?

Sander van Dijk

Citaat van: Kinnie op 05-12-2018  22:48 uHallo,

Ik ben in het bezit van een 50 L Braumeister en een 54 liter RVS CCT van SS Brewing Technologies. Tot nu toe heb ik altijd brouwsels gebrouwen waarbij er uiteindelijk 40 liter in het vergistingsvat raakt. Ik overweeg nu om soms ook kleinere brouwsels te maken (~ 20 liter met de verkorte moutpijp van Braumeister), maar ik vroeg me af of de grote headspace in de CCT niet voor problemen zou kunnen zorgen (vooral dan tijdens de lagering). Er zal altijd wel een CO2-laagje boven het wort blijven hangen, maar ik vroeg me af of dit voldoende is? Is er iemand die hier (liefst) praktische ervaring mee heeft?
Ik heb nog een 32 liter kunststof gistingsvat staan.  Die is véél beter geschikt om een volume van 20 liter te vergisten. Ik denk dat we beter kunnen ruilen.[emoji12]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.