Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: 20 liter vergisten in 54 liter conische CCT  (gelezen 759 keer)

Offline Kinnie

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
20 liter vergisten in 54 liter conische CCT
« Gepost op: 05-12-2018 22:48 u »
Hallo,

Ik ben in het bezit van een 50 L Braumeister en een 54 liter RVS CCT van SS Brewing Technologies. Tot nu toe heb ik altijd brouwsels gebrouwen waarbij er uiteindelijk 40 liter in het vergistingsvat raakt. Ik overweeg nu om soms ook kleinere brouwsels te maken (~ 20 liter met de verkorte moutpijp van Braumeister), maar ik vroeg me af of de grote headspace in de CCT niet voor problemen zou kunnen zorgen (vooral dan tijdens de lagering). Er zal altijd wel een CO2-laagje boven het wort blijven hangen, maar ik vroeg me af of dit voldoende is? Is er iemand die hier (liefst) praktische ervaring mee heeft?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Land: nl
  • Brouwerij Hengeloo
Re: 20L vergisten in 54 liter conische CCT
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2018 23:43 u »
Ik heb dezelfde CCT en vergist meestal 20 liter, gaat altijd goed. Er wordt veel meer CO2 geproduceerd door de vergisting dan in de relatief grote kopruimte past, dus alle lucht is een dag na het begin van de vergisting verdreven. Wel even oppassen met coldcrashen. Door de grote kopruimte zal er enige onderdruk ontstaan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: 20 liter vergisten in 54 liter conische CCT
« Reactie #2 Gepost op: 06-12-2018 23:54 u »
Hallo,

Ik ben in het bezit van een 50 L Braumeister en een 54 liter RVS CCT van SS Brewing Technologies. Tot nu toe heb ik altijd brouwsels gebrouwen waarbij er uiteindelijk 40 liter in het vergistingsvat raakt. Ik overweeg nu om soms ook kleinere brouwsels te maken (~ 20 liter met de verkorte moutpijp van Braumeister), maar ik vroeg me af of de grote headspace in de CCT niet voor problemen zou kunnen zorgen (vooral dan tijdens de lagering). Er zal altijd wel een CO2-laagje boven het wort blijven hangen, maar ik vroeg me af of dit voldoende is? Is er iemand die hier (liefst) praktische ervaring mee heeft?

Ik heb een Braumeister 20 en een Chinese CCT met een inhoud van zo'n 45 liter.
Dat geeft geen probleem. Wel plaats ik een terugslagklepje voor het waterslot om te voorkomen dat er zuurstof in de CCT komt door inkrimping van de koolzuur boven het bier. Overigens plaats ik het terugslagklepje en het waterslot tegenwoordig pas nadat de heftige hoofdgisting voorbij is. Aan het begin van de vergisting kan zuurstof in de CCT komen. Dit bevordert de vergisting.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #3 Gepost op: 07-12-2018 12:26 u »
Overigens plaats ik het terugslagklepje en het waterslot tegenwoordig pas nadat de heftige hoofdgisting voorbij is. Aan het begin van de vergisting kan zuurstof in de CCT komen. Dit bevordert de vergisting.
Bedoel je dat je de eerste dagen je CCT eigenlijk open hebt staan?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 07-12-2018 13:26 u »
Bedoel je dat je de eerste dagen je CCT eigenlijk open hebt staan?

Ja en nee. De CCT is niet afgesloten met een waterslot. De deksel zit er op en door het gat van het waterslot zit een siliconen slang die naar beneden hangt. Er kan zo geen niets in de CCT vallen maar er kan wel zuurstof bij het wort tijdens het begin van de vergisting. Op deze manier stimuleer ik de gistgroei. Ik doe dit vooral bij het brouwen van Belgische bierstijlen. Bij een Amerikaanse bierstijl wil je geen sterke gistgroei daarbij geef ik meer gist en gebruik ik vanaf het enten een waterslot.

Offline EdwinBrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • To beer or not to beer...
    • FRED Brewery
« Reactie #5 Gepost op: 07-12-2018 14:01 u »
Ja en nee. De CCT is niet afgesloten met een waterslot. De deksel zit er op en door het gat van het waterslot zit een siliconen slang die naar beneden hangt. Er kan zo geen niets in de CCT vallen maar er kan wel zuurstof bij het wort tijdens het begin van de vergisting. Op deze manier stimuleer ik de gistgroei. Ik doe dit vooral bij het brouwen van Belgische bierstijlen. Bij een Amerikaanse bierstijl wil je geen sterke gistgroei daarbij geef ik meer gist en gebruik ik vanaf het enten een waterslot.
Bedankt!  :biersmile:

Offline Wildor

• Vol lid
  • Bier maakt geduldig
« Reactie #6 Gepost op: 07-12-2018 16:09 u »

Leermomentje
Dus je kunt stellen dat je bij gewenste (Belgische/stevige) bieren eigenlijk een dag of 1 2 een stop met slang naast je vergistingsvat kan laten hangen, en als de boel goed tot leven is gekomen de slang in een fles (blowoff) of vervangen door een waterslot?

William

Offline HansvV

• Vol lid
  • Vis ook eens vr het net
« Reactie #7 Gepost op: 07-12-2018 16:26 u »
Ja en nee. De CCT is niet afgesloten met een waterslot. De deksel zit er op en door het gat van het waterslot zit een siliconen slang die naar beneden hangt. Er kan zo geen niets in de CCT vallen maar er kan wel zuurstof bij het wort tijdens het begin van de vergisting. Op deze manier stimuleer ik de gistgroei.
Verwacht je dan dat er netto veel zuurstof naar binnen zal komen zodra de gist bij het wort is gedaan en de deksel er op zit? Ik zie al snel overdruk ontstaan, dus zou je netto alleen gas eruit verwachten. Moet wel zeggen dat ik de eerste uren belucht (met pomp, filter en bruissteen).

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 07-12-2018 23:34 u »
Leermomentje
Dus je kunt stellen dat je bij gewenste (Belgische/stevige) bieren eigenlijk een dag of 1 2 een stop met slang naast je vergistingsvat kan laten hangen, en als de boel goed tot leven is gekomen de slang in een fles (blowoff) of vervangen door een waterslot?

William

Ik gebruik geen blow off. Aan de slang komt een echt waterslot met terugslagklepje.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: 20L vergisten in 54 liter conische CCT
« Reactie #9 Gepost op: 08-12-2018 09:35 u »
Er wordt veel meer CO2 geproduceerd door de vergisting dan in de relatief grote kopruimte past,

5 liter wort van 1050 - 1010 levert al ruim 100 liter koolzuur.. :) :brouwen:

Offline ExPeteriment

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 15-12-2018 13:24 u »
Leermomentje

William
Of pas na dag of 2 water in waterslot?

Offline Sander van Dijk

• Super lid
  • Als je je glas op z'n kop houdt... is tie leeg!
« Reactie #11 Gepost op: Gisteren om 07:32 »
Hallo,

Ik heb nog een 32 liter kunststof gistingsvat staan.  Die is vl beter geschikt om een volume van 20 liter te vergisten. Ik denk dat we beter kunnen ruilen.

Tags: