Vervoer gistvat

Gestart door knifeman, 04-12-2018 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

knifeman

Ik heb een paar straten verder een garage bijgehuurd ol wat materiaal op te slaan. Gezien de temperatuur zou het ook een goede plaats zijn om mijn bier te laten rijpen.

Brouwen wil ik wel thuis blijven doen. Zou het een probleem zijn om op brouwdag+1 het gistvat te vervoeren ? Op die moment zit de gist er net in of is nog volop in opbouw dus ik stel me voor dat wat klotsen dan nog geen kwaad kan met het oog op zuurstofinslag?

brouwerwaldonk

Op dag +1 kan het al flink aan het gisten zijn, maar dan is de kopruimte al volledig gevuld met CO2.
Hopelijk kan je dat rijden en hoef je het niet te dragen. 


MikeG

Ik heb in het verleden mijn gistvat ook altijd "verhuisd" van de ene naar een andere ruimte na het vullen van het gistvat. Daar was geen enkel probleem mee. Het werd wel een dingetje nadat de vergisten was gestopt en ik wilde bottelen omdat ik dan weer de dode gistcellen en drab op de bodem in beweging bracht en ik wat troebeler bier kreeg. Maar wanneer je kan bottelen in de garage dan zeg ik "gewoon doen"!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: knifeman op 04-12-2018  10:54 udus ik stel me voor dat wat klotsen
Vat op de fietsendrager zetten, opdat je het zoete wort niet in je auto klotst!

sjoukeb

Toen we begonnen met brouwen vervoerde ik het gistvat na de brouwdag 150 kilometer om daar verder te gisten. Kan prima. Inmiddels brouwen we bij mij thuis..  ;D

Mark GA

Citaat van: Brouwerij Hulzebos op 04-12-2018  20:35 uVat op de fietsendrager zetten, opdat je het zoete wort niet in je auto klotst!
Ik las: 'op de fiets op je bagagedrager zetten'. (Kan de hond je rug aflikken als je thuis komt)

Vervoeren is een groot woord maar als ik ga hevelen moet ik mijn vat uit de koelkast tillen en hoger zetten op een tafel. Door deze verplaatsing bolt de onderkant uit en wordt weer plat bij het neerzetten. Ik vermoed dat hierdoor de gistkoek enorm verstoord wordt en gaat dwarrelen.
Gebeurt dus ook na lageren en cold crash.
Is een elektrische pomphevel niet beter dan? Off-topic maar ook niet helemaal...

Dirtbag

Ik heb mij gistkast op zolder staan, tijdens het brouwen gaan er twee 20 liter jerrycans en mijn gistvat naar beneden, zodra mijn gistvat gereed is gaat deze weer leeg naar boven. De jerrycans worden ook schoon gemaakt en ontsmet. Het wort doe ik in de jerrycans en breng ik dan per stuk naar boven en doe ik het wort in het gistvat.

Dit scheelt het onhandig zeulen twee trappen op met een gistvat die als die leeg is al lastig een trap op te brengen is.

De jerrycans worden vervolgens weer schoongemaakt en weggezet met Starsan er in voor de volgende brouwdag.

Let op, voedsel veilige jerrycans.

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.