Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Koudhoppen tijdens hoofdvergisting: oxidatie?  (gelezen 625 keer)

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Land: nl
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Koudhoppen tijdens hoofdvergisting: oxidatie?
« Gepost op: 05-12-2018 14:30 u »
https://www.youtube.com/watch?v=BUDbZJOif5I&feature=youtu.be&t=421

In dit filmpje wordt de gistemmer geopend tijdens de hoofdvergisting om een koudhopgift te doen.
Dit lijkt me extreem oxidatiegevoelig. Je probeert juist om tijdens de vergisting geen zuurstof meer in je vat te hebben.
Toch?
Het bier lijkt er niet minder van te worden.  :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline knifeman

• Vol lid
  • Land: be
  • life's like a suitcase...
Re: Koudhoppen tijdens hoofdvergisting: oxidatie?
« Reactie #1 Gepost op: 05-12-2018 14:33 u »
Niet echt, echt ligt een dikke schuimlaag op die het bier beschermd en de gist is nog actief genoeg aan het produceren om de zuurstof te purgen... Lijkt me geen probleem. tijdens lagering is een ander verhaal dunkt me.

Gegroet

Offline Brouwert

• Vol lid
  • Land: no
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 05-12-2018 16:17 u »
Ik zit eigenlijk ook wel met een vraag hierover. Hoe voeg je inderdaad koudhop of bijvoorbeeld houtsnippers toe zonder dat je te veel risico op oxidatie oploopt?
Ik heb nu een doppelbock staan waar ik na de hoofdvergisting houtsnippers aan heb toegevoegd. Iedere week een proef om de smaak te beoordelen. Maar ondertusen weinig tot geen vergisting meer dus wel volop blootstelling aan zuurstof iedere keer dat het vat opengaat.

Hoe kun je hier het beste mee omgaan? CO2 gebruiken om de zuurstof te verdrijven? Een slimme manier gebruiken om monsters te nemen (zonder over een mooie conical fermentor te beschikken)? Iets anders?

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #3 Gepost op: 05-12-2018 16:55 u »
Ik zit eigenlijk ook wel met een vraag hierover. Hoe voeg je inderdaad koudhop of bijvoorbeeld houtsnippers toe zonder dat je te veel risico op oxidatie oploopt?
Ik heb nu een doppelbock staan waar ik na de hoofdvergisting houtsnippers aan heb toegevoegd. Iedere week een proef om de smaak te beoordelen. Maar ondertusen weinig tot geen vergisting meer dus wel volop blootstelling aan zuurstof iedere keer dat het vat opengaat.

Hoe kun je hier het beste mee omgaan? CO2 gebruiken om de zuurstof te verdrijven? Een slimme manier gebruiken om monsters te nemen (zonder over een mooie conical fermentor te beschikken)? Iets anders?

Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

Je bier wordt echt niet slecht van een keer je gistvat openen.

Tenzij je het meer dan een jaar wil bewaren. Maar dat zou zonde zijn.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 05-12-2018 23:00 u »
https://www.youtube.com/watch?v=BUDbZJOif5I&feature=youtu.be&t=421

In dit filmpje wordt de gistemmer geopend tijdens de hoofdvergisting om een koudhopgift te doen.
Dit lijkt me extreem oxidatiegevoelig. Je probeert juist om tijdens de vergisting geen zuurstof meer in je vat te hebben.
Toch?
Het bier lijkt er niet minder van te worden.  :weetniet:

Tijdens de heftige hoofdgisting is er geen oxidatiegevaar. Dat ontstaat pas als als de vergisting minder heftig verloopt.

Zoals EBC schrijft valt de oxidatie mee als je kortstondig een gistvat opent voor het toevoegen van koudhop of houtsnippers. Er is dan voldoende koolzuur in je gistvat en er is nog koolzuurontwikkeling.
Iets anders is het als je gistvat niet goed afsluit wanneer de vergisting nagenoeg is afgerond. Er komt dan continu zuurstof bij je bier dat gegarandeerd zorgt voor een vervelende oxidatiesmaak.

Offline Brouwert

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 06-12-2018 09:49 u »
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

Je bier wordt echt niet slecht van een keer je gistvat openen.

Tenzij je het meer dan een jaar wil bewaren. Maar dat zou zonde zijn.
Mooi gezegde :)

Zaterdag ga ik het bier bottelen. Dan is het 3 keer open geweest: 1x na de hoofdvergisting (met nog wat activiteit), daarna nog 2x: respectievelijk 1 en 2 weken later. Ik zal laten weten of ik enige oxidatie kan waarnemen.

Tijdens de heftige hoofdgisting is er geen oxidatiegevaar. Dat ontstaat pas als als de vergisting minder heftig verloopt.

Zoals EBC schrijft valt de oxidatie mee als je kortstondig een gistvat opent voor het toevoegen van koudhop of houtsnippers. Er is dan voldoende koolzuur in je gistvat en er is nog koolzuurontwikkeling.
Iets anders is het als je gistvat niet goed afsluit wanneer de vergisting nagenoeg is afgerond. Er komt dan continu zuurstof bij je bier dat gegarandeerd zorgt voor een vervelende oxidatiesmaak.

Dat is inderdaad wat ik wil voorkomen. Mijn vraag is dus of iemand ervaring of tips heeft hoe om te gaan met het openenen van het gistvat na de hoofdvergisting... of gewoon voorkomen/niet doen?

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 06-12-2018 10:06 u »
Citaat
Mijn vraag is dus of iemand ervaring of tips heeft hoe om te gaan met het opnenen van het gistvat na de hoofdvergisting... of gewoon voorkomen/niet doen?
Ligt er aan waarom je het zou willen?
Om te kijken hoe hoog de krausen gekomen is?

In het geval van koudhoppen ontkom je er niet aan. Je zal op de een of andere manier die hop er in moeten zien te krijgen en zal hoe dan ook het C02 bed verstoren.
Of tijdens overhevelen (voor lagering/cold crash)...
Maar ook als je rechtsreeks vanuit het vat wil bottelen (en dan niet de fout maken door de suikeroplossing lekker door te roeren haha) heb je te maken met een vorm van zuurstofinslag.

Gewoon zoveel mogelijk vermijden is het best.

Offline Brouwert

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 06-12-2018 14:15 u »
Ligt er aan waarom je het zou willen?
Om te kijken hoe hoog de krausen gekomen is?

In het geval van koudhoppen ontkom je er niet aan. Je zal op de een of andere manier die hop er in moeten zien te krijgen en zal hoe dan ook het C02 bed verstoren.
Of tijdens overhevelen (voor lagering/cold crash)...
Maar ook als je rechtsreeks vanuit het vat wil bottelen (en dan niet de fout maken door de suikeroplossing lekker door te roeren haha) heb je te maken met een vorm van zuurstofinslag.

Gewoon zoveel mogelijk vermijden is het best.

In dit specifieke geval heb ik iedere week een proef genomen om de ontwikkeling van de smaak met de houtsnippers te volgen.

Ik vraag me ook af of zou werken om op de een of andere manier de zuurstof die er in komt te verdrijven met CO2. Iets wat ik wel lees van mensen die kegs gebruiken... maar dna zonder keg.

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 06-12-2018 14:18 u »
Ik vraag me ook af of zou werken om op de een of andere manier de zuurstof die er in komt te verdrijven met CO2. Iets wat ik wel lees van mensen die kegs gebruiken... maar dna zonder keg.
Misschien kun je via de aftapkraan CO2 er in laten stromen? Geen ervaring mee, lijkt me ook niet de handigste oplossing.
Wat betreft die houtsnippers: daar hoeft de deksel toch ook niet van het vat? Kun je toch laten zitten en via de kraam proefmonsters nemen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 06-12-2018 22:22 u »

Dat is inderdaad wat ik wil voorkomen. Mijn vraag is dus of iemand ervaring of tips heeft hoe om te gaan met het openen van het gistvat na de hoofdvergisting... of gewoon voorkomen/niet doen?

Het volgen van het verloop van de vergisting kan op verschillende manieren. Dat kan het meest eenvoudig door het waterslot te volgen. Verder zijn er diverse elektronische hydrometers die in je gistende wort drijven. En kunt als je brouwsel niet te groot is ook de weegmethode gebruiken.
Het gistvat hoeft niet open voor deze methoden hetgeen betekent dat je geen oxidatierisico hebt op voorwaarde dat je gistvat goed afsluit. Als dat het vat niet gasdicht is dien je snel een ander vat te kopen.

Je kunt ook de vergisting volgen door monsters te nemen en daarvan het SG bepalen met een refractometer of hydrometer. Het grote voordeel daarvan is dat je ook wat van het bier kunt proeven.
Voor het nemen van monsters raad ik je aan om een sanitair monsterkraantje te gebruiken.
Het nemen van monsters kan betekenen dat er lucht wordt aangezogen via je waterslot. Dit kun je voorkomen met een terugslagklepje.

Tags: