Vragen en tips m.b.t. eerste brouwdag

Gestart door EMP, 03-12-2018 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Ja je moet altijd filteren en spoelen bij 78 tot 80°C. Hoe kouder hoe moeilijker het is om de suikers uit het bostel op te halen.
Ik filter met een inox hevelfilter die ik in de brouwketel plaats nadat het maischen gedaan is. De brouwketel staat in het water van de buitenketel wat elektrisch wordt verwarmd, dus au bain marie. Geen afkoeling tijdens de rusttijden en tijdens het filteren en spoelen. 
Hier zie je mijn zelfgemaakte hevelfilter ondersteboven op de brouwketel hangen. De suikers worden over de ganse ketelbodem opgehaald.
Hiermee maak ik brouwsels van 43L. Het filteren en spoelen duurt, voor ruim 50L wort, ongeveer 90 minuten.
Na het koken heb ik 44 - 45L wort en na het gisten ongeveer 43L bier   
Uit 10 kg mout en 65L water bekom ik steeds 43L bier van minstens 7,2 vol%



Dit is mijn opstelling en mijn ketels zijn goed geïsoleerd om zo weinig mogelijk warmte af te geven naar buiten toe.



Arjen1969

Citaat van: EMP op 06-12-2018  19:52 uHi Arjen,

 Dank je wel voor je ontzettend uitgebreide antwoord! Leuk!

Vind je het niet lastig om alles eerst over te brengen in de filterkuip? Dat was voor mij de reden dat ik direct in de brouwpan wilde filteren.

Geduld is een schone zaak! :) Volgende keer een stuk langzamer spoelen in ieder geval.

Overbrengen naar de filteremmers valt wel mee. Ik gebruik gewoon een maatbeker van een liter en schep daarmee mijn beslag over in de filteremmers. Alle suikers die je via het maischen opgelost wil hebben zitten dan toch al in het water. Daarna vormen de vliesjes van de mout automatisch een filter wat alleen maar beter wordt als je het een tijdje laat staan. Daarna spoelen met water van 78-80 graden is wel heel belangrijk heb ik gemerkt, dan spoel je alle suikers die je nog wil hebben goed uit. En ook daar geldt, geen haast. Zoals ik al eerder zei heb ik na een jaartje brouwen inmiddels wel door dat alles zijn tijd nodig heeft en snel werken niet meehelpt aan een mooi brouwsel (behalve het koelen van het wort na koken dan, dat moet wel snel ;-) ).

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-12-2018  14:47 uJa je moet altijd filteren en spoelen bij 78 tot 80°C. Hoe kouder hoe moeilijker het is om de suikers uit het bostel op te halen.

Dat kan ook op een andere manier...

Je kunt na een 1 stapsmaisch spoelen met water van 94 à 95 ºC. Als het spoelwater wordt tot een pH 5,5 tot 6.0 heb je niets te vrezen qua uitspoelen van ongewenste stoffen uit de kafdeeltjes. Als je geen pH-meter hebt kun je 3 druppels melkzuur toevoegen aan 10 liter water.
De borstel (moutrestanten) wordt niet heter dan zo'n 80 ºC en de suikers worden goed uitgespoeld. 

EMP

Citaat van: Arjen1969 op 08-12-2018  15:51 uOverbrengen naar de filteremmers valt wel mee. Ik gebruik gewoon een maatbeker van een liter en schep daarmee mijn beslag over in de filteremmers. Alle suikers die je via het maischen opgelost wil hebben zitten dan toch al in het water. Daarna vormen de vliesjes van de mout automatisch een filter wat alleen maar beter wordt als je het een tijdje laat staan. Daarna spoelen met water van 78-80 graden is wel heel belangrijk heb ik gemerkt, dan spoel je alle suikers die je nog wil hebben goed uit. En ook daar geldt, geen haast. Zoals ik al eerder zei heb ik na een jaartje brouwen inmiddels wel door dat alles zijn tijd nodig heeft en snel werken niet meehelpt aan een mooi brouwsel (behalve het koelen van het wort na koken dan, dat moet wel snel ;-) ).
Hi Arjen, Dank je wel voor je bericht.

Citaat van: Jacques op 08-12-2018  20:01 uDat kan ook op een andere manier...

Je kunt na een 1 stapsmaisch spoelen met water van 94 à 95 ºC. Als het spoelwater wordt tot een pH 5,5 tot 6.0 heb je niets te vrezen qua uitspoelen van ongewenste stoffen uit de kafdeeltjes. Als je geen pH-meter hebt kun je 3 druppels melkzuur toevoegen aan 10 liter water.
De borstel (moutrestanten) wordt niet heter dan zo'n 80 ºC en de suikers worden goed uitgespoeld. 

Ik vroeg me inderdaad al af hoe de gemiddelde amerikaan dat met een 1 stapsmaisch in een koelbox deed.
Het spoelwater dus warmer.

Dank!

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 08-12-2018  20:01 uJe kunt na een 1 stapsmaisch spoelen met water van 94 à 95 ºC. Als het spoelwater wordt tot een pH 5,5 tot 6.0 heb je niets te vrezen qua uitspoelen van ongewenste stoffen uit de kafdeeltjes. Als je geen pH-meter hebt kun je 3 druppels melkzuur toevoegen aan 10 liter water.
De borstel (moutrestanten) wordt niet heter dan zo'n 80 ºC en de suikers worden goed uitgespoeld.
Of 10 L gewoon leidingwater wat opgewarmd is tot 95°C met 3 druppels melkzuur een pH tussen 5,5 en 6 zal worden trek ik sterk in twijfel, in elk geval niet hier in Antwerpen. Ik heb water met een matige hardheid en na opwarmen tot 80°C is de pH al gestegen tot boven 8. Ik zuur 32 L spoelwater aan met fosforzuur en moet gewoonlijk 6 à 8 ml zuur toevoegen om tot een pH van 5,3 te komen.

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 10-12-2018  10:28 uOf 10 L gewoon leidingwater wat opgewarmd is tot 95°C met 3 druppels melkzuur een pH tussen 5,5 en 6 zal worden trek ik sterk in twijfel, in elk geval niet hier in Antwerpen. Ik heb water met een matige hardheid en na opwarmen tot 80°C is de pH al gestegen tot boven 8. Ik zuur 32 L spoelwater aan met fosforzuur en moet gewoonlijk 6 à 8 ml zuur toevoegen om tot een pH van 5,3 te komen.

Mijn advies is een veilig advies om te zorgen dat de pH niet te laag is.

Hoeveel je precies nodig hebt is inderdaad afhankelijk van de samenstelling van het water zoals dat bij jou uit de kraan komt. Hier in Nederland is de waterkwaliteit flink veranderd de laatste jaren. Dit komt doordat de waterbedrijven hebben afgesproken dat het water zo veel mogelijk gelijk is in heel Nederland.
Ik krijg mijn leidingwater uit Tilburg. Tegenwoordig kan ik af met aanzienlijk minder zuur dan in het verleden.


EMP

De stout zit inmiddels in de fles  ;D

Na een week hoofdvergisting heb ik het bier overgeheveld in een nieuw vat voor de lagering / na-vergisting.

Met de nagisting was er geen activiteit meer in het waterslot, maar er zat wel degelijk koolzuur in het bier na de 2,5 week hoofdgisting.
Hier heeft het nog 2,5 week in gezeten tot het bottel moment.

De eind SG is 1022 geworden wat een alcohol percentage geeft (als ik het goed bereken) van 7,6%

Aan elk flesje een suiker toegevoegd in de vorm van suikersiroop icm een spuitje, dat werkte echt heel goed!
ik moet alleen een groter spuitje kopen want 2 ml was net te klein als je 3,8 5ml in een flesje moet spuiten :)
de grotere flessen uiteraard meer suikersiroop.


ray81

Citaat van: EMP op 04-01-2019  07:06 uAan elk flesje een suiker toegevoegd in de vorm van suikersiroop icm een spuitje, dat werkte echt heel goed!
ik moet alleen een groter spuitje kopen want 2ml was net te klein als je 3,85ml in een flesje moet spuiten :)
de grotere flessen uiteraard meer suikersiroop.

Ik doe het anders met de bottelsuiker. Misschien is dat voor jou ook makkelijker?
Ik weeg af hoeveel ik nodig heb (aantal liter bier x 7 gram), meng dit in warm water (voor 20 liter bier gebruik ik 0,5 liter) en gooi het in het lagervat erbij. Daarna even goed roeren met een ontsmette roerspaan en dan kan je gaan bottelen. Hoef je daarna niet te klooien met een spuitje per flesje...

Nog een andere tip:
Ik heb gemerkt dat een afvulpijpje aan een hevel veel makkelijker is dan een bottelemmer met afvulpijpje. Bij die laatste moet je elk flesje omhoog drukken om hem te vullen. Bij 'mijn' methode heb je alle flesjes in het krat staan en kan je de pijp er 1 voor 1 in zetten. Qua tijd zal het niet enorm veel verschillen denk ik, maar het is veel minder arbeidsintensief.

snowdog2006

Citaat van: ray81 op 04-01-2019  09:42 uNog een andere tip:
Ik heb gemerkt dat een afvulpijpje aan een hevel veel makkelijker is dan een bottelemmer met afvulpijpje. Bij die laatste moet je elk flesje omhoog drukken om hem te vullen. Bij 'mijn' methode heb je alle flesjes in het krat staan en kan je de pijp er 1 voor 1 in zetten. Qua tijd zal het niet enorm veel verschillen denk ik, maar het is veel minder arbeidsintensief.

Als je alle flessen in een krat heb zitten hoe zorg je dan dat de fles goed gevuld wordt bij het eruit halen van de afvulpijpje? Je moet ze dan toch wel eruit halen licht schuin houden om zo het laatste beetje te vullen zodat de vulhoogte goed is lijkt mij?

ray81

Citaat van: snowdog2006 op 04-01-2019  10:47 uAls je alle flessen in een krat heb zitten hoe zorg je dan dat de fles goed gevuld wordt bij het eruit halen van de afvulpijpje? Je moet ze dan toch wel eruit halen licht schuin houden om zo het laatste beetje te vullen zodat de vulhoogte goed is lijkt mij?

Bij mij niet. Ik gebruik BNR flessen van 30cl (zoiets: https://www.nederlandsebrouwers.nl/biersector/duurzaamheid-en-ketenbeheer/verpakkingen/statiegeld-retourflessen/).
Ik trek de afvulpijp omhoog net voordat de fles vol is. Het volume dat de afvulpijpt inneemt wordt dan kopruimte en het bier komt dan mooi op het goede niveau.

Mocht ik grotere flessen hebben, dan zou ik de afvulpijp wel schuin kunnen houden trouwens...

snowdog2006

Ik gebruik ook BNR. Maar als ik de vulpijp omhoog trekt vind ik de fles niet mooi genoeg gevuld.
Maar ieder zn meug.

Basje42

Citaat van: snowdog2006 op 04-01-2019  11:10 uIk gebruik ook BNR. Maar als ik de vulpijp omhoog trekt vind ik de fles niet mooi genoeg gevuld.
Maar ieder zn meug.

Ik gebruik zeg maar de dunne (goedkopere van de 2 types) vulpijp van de 2 uit Almere, maar die vult precies goed.
Ik laat er net iets bier uitlopen zodat de Star San foam er ook uit gedrukt wordt.
Wellicht is jouw vulpijp te dik.

EMP

Citaat van: ray81 op 04-01-2019  09:42 uIk doe het anders met de bottelsuiker. Misschien is dat voor jou ook makkelijker?
Ik weeg af hoeveel ik nodig heb (aantal liter bier x 7 gram), meng dit in warm water (voor 20 liter bier gebruik ik 0,5 liter) en gooi het in het lagervat erbij. Daarna even goed roeren met een ontsmette roerspaan en dan kan je gaan bottelen. Hoef je daarna niet te klooien met een spuitje per flesje...

Nog een andere tip:
Ik heb gemerkt dat een afvulpijpje aan een hevel veel makkelijker is dan een bottelemmer met afvulpijpje. Bij die laatste moet je elk flesje omhoog drukken om hem te vullen. Bij 'mijn' methode heb je alle flesjes in het krat staan en kan je de pijp er 1 voor 1 in zetten. Qua tijd zal het niet enorm veel verschillen denk ik, maar het is veel minder arbeidsintensief.
Beetje late reactie excuus.
Ik heb het specifiek op deze manier gedaan omdat ik mijn bier niet in een schoon vat hoefde over te hevelen ivm de slurry die nog onderin het lagervat lag.
Ik vond het een prettige methode en ging relatief snel.

Ik heb gebruik gemaakt van een hevel met een afvulpijpje, dit werkt super!
Vat op een krukje op mijn werkbank en ik op zittende op een bierkrat op de grond en afvullen op mijn knie werkt perfect!

EMP

Het bier zit inmiddels 2 weken in de fles, er is alleen nog weinig koolzuur ontwikkeling.
Je voelt de koolzuur op de tong maar bij inschenken komt er geen schuim

ben ik te ongeduldig? hoe lang duurt dit process?

ik heb al tips gelezen over de flesje op de kop zetten.

heeft iemand tips? :)

Brouwert

Citaat van: EMP op 14-01-2019  15:41 uHet bier zit inmiddels 2 weken in de fles, er is alleen nog weinig koolzuur ontwikkeling.
Je voelt de koolzuur op de tong maar bij inschenken komt er geen schuim

ben ik te ongeduldig? hoe lang duurt dit process?

ik heb al tips gelezen over de flesje op de kop zetten.

heeft iemand tips? :)
Twee weken zou in theorie voldoende moeten zijn.
Als je de dop opent, hoor je dan een duidelijke sis?
Verder: op welke temperatuur hebben de flessen gestaan?

EMP

Citaat van: Brouwert op 14-01-2019  21:38 uTwee weken zou in theorie voldoende moeten zijn.
Als je de dop opent, hoor je dan een duidelijke sis?
Verder: op welke temperatuur hebben de flessen gestaan?
Er is een klein sisje te horen maar m.i. niet voldoende.
De flessen staan (nu nogsteeds) op 18/19 graden, dit leek mij handiger als de koude garage.


birdieb

CiteerAan elk flesje een suiker toegevoegd in de vorm van suikersiroop icm een spuitje, dat werkte echt heel goed!
ik moet alleen een groter spuitje kopen want 2 ml was net te klein als je 3,8 5ml in een flesje moet spuiten :)
de grotere flessen uiteraard meer suikersiroop.
Wat voor suikeroplossing heb je gemaakt? M.a.w., is er voldoende suiker in je flesje gekomen?

EMP

Citaat van: birdieb op 15-01-2019  07:50 uWat voor suikeroplossing heb je gemaakt? M.a.w., is er voldoende suiker in je flesje gekomen?
2,3 gram suiker per flesje
7 gram suiker per liter

Brouwert

Citaat van: EMP op 15-01-2019  08:05 u2,3 gram suiker per flesje
7 gram suiker per liter
Temperatuur is iets lager dan wat ik doe (20 graden). Er heeft in ieder geval zeer waarschijnlijk hergisting plaatsgevonden. Je zou het Sg nog kunnen nameten om dat te bevestigen. Ik zou nog 1 a 2 weekjes wachten en het warm later staan.

birdieb

Citaat van: EMP op 15-01-2019  08:05 u2,3 gram suiker per flesje
7 gram suiker per liter
Je had dan een siroop gemaakt waar 60 gram suiker per 100ml oplossing aanwezig was als ik het goed begrijp.
En per flesje 3,8 ml toegevoegd. (Wat dan overeenkomt met 2,3 gram per flesje).
Dan kan te weinig bottelsuiker het probleem niet zijn.

EMP

Citaat van: birdieb op 15-01-2019  08:29 uJe had dan een siroop gemaakt waar 60 gram suiker per 100ml oplossing aanwezig was als ik het goed begrijp.
En per flesje 3,8 ml toegevoegd. (Wat dan overeenkomt met 2,3 gram per flesje).
Dan kan te weinig bottelsuiker het probleem niet zijn.
Klopt.

staan de flessen dan te koud?

Wildor

Ik zet mijn flessen altijd weg in Curver kratten in de ruimte van de C.V. installatie. Altijd lekker warm. Sommige bieren zijn sneller op druk dan andere bieren. Voor normale omstandigheden zou twee weken voldoende moeten zijn.

Als de gebruikte gist sterk flocculeert dan kun je tussentijds de flesjes schudden om het gist depot weer los te maken. Dit wil ook wel eens helpen.

Zware bieren waarin de gist het wat moeilijker heeft gehad kan er toe bijdragen dat de hergisting langer duurt. In problematische gevallen kun je bottelgist toevoegen.

Geleerden op dit forum hebben wel eens geroepen dat het voor amateurbrouwers niet nodig is om bottelgist toe te voegen. In veel gevallen is dit waar maar er kunnen factoren zijn waardoor de hergisting niet goed op gang komt en dan kan het handig zijn om wel bottelgist toe te voegen. Denk hierbij aan zwaar bier, of bier dat lang heeft gelagerd op lage temperatuur. Er is dan onvoldoende vitale gist aanwezig om de hergisting te voltooien.

Geduld is nog het belangrijkste ingrediënt van het brouwen van bier.

William

birdieb

Citaat van: EMP op 15-01-2019  08:31 uKlopt.

staan de flessen dan te koud?
Je hebt ze iets koeler staan dan wat ik doe.
Ik heb ze of in de keuken staan (+/-20 graden) of in de vergistingskast op 22 graden.
Eigenlijk na een paar dagen altijd al wel schuimvorming bij uitschenken.

Je zou ze zoals al genoemd even kunnen schudden en proberen iets warmer weg te zetten.

EMP

Citaat van: Wildor op 15-01-2019  09:05 uIk zet mijn flessen altijd weg in Curver kratten in de ruimte van de C.V. installatie. Altijd lekker warm. Sommige bieren zijn sneller op druk dan andere bieren. Voor normale omstandigheden zou twee weken voldoende moeten zijn.

Als de gebruikte gist sterk flocculeert dan kun je tussentijds de flesjes schudden om het gist depot weer los te maken. Dit wil ook wel eens helpen.

Zware bieren waarin de gist het wat moeilijker heeft gehad kan er toe bijdragen dat de hergisting langer duurt. In problematische gevallen kun je bottelgist toevoegen.

Geleerden op dit forum hebben wel eens geroepen dat het voor amateurbrouwers niet nodig is om bottelgist toe te voegen. In veel gevallen is dit waar maar er kunnen factoren zijn waardoor de hergisting niet goed op gang komt en dan kan het handig zijn om wel bottelgist toe te voegen. Denk hierbij aan zwaar bier, of bier dat lang heeft gelagerd op lage temperatuur. Er is dan onvoldoende vitale gist aanwezig om de hergisting te voltooien.

Geduld is nog het belangrijkste ingrediënt van het brouwen van bier.

William
Duidelijk, het is een relatief zwaar bier, de hoofdvergisting was ook niet heel actief m.i. maar was zeker activiteit in het waterslot.

ik heb helaas niet echt veel warme plekjes in huis zonder dat de CV de hele dag staat te stoken voor het bier :) ze staan nu in ieder geval in de warmste kamer.

ik heb in ieder geval gisteren de flessen geschud en het gist depot van de bodem losgemaakt hopelijk is dit de truc.

Citaat van: birdieb op 15-01-2019  09:09 uJe hebt ze iets koeler staan dan wat ik doe.
Ik heb ze of in de keuken staan (+/-20 graden) of in de vergistingskast op 22 graden.
Eigenlijk na een paar dagen altijd al wel schuimvorming bij uitschenken.

Je zou ze zoals al genoemd even kunnen schudden en proberen iets warmer weg te zetten.
Ik heb ze geschud we gaan het meemaken :)

mocht het nu problematisch blijven, alle flessen openen en bottelgist toevoegen?

PieterStorm

Ik heb een Inkbird besteld en ben zoekende naar een geschikte koelkast. Voor zover ik hier op het forum lees is een temperatuur gereguleerde koelkast eigenlijk onontbeerlijk voor een hobbybrouwer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.