Vragen en tips m.b.t. eerste brouwdag

Gestart door EMP, 03-12-2018 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

EMP

Citaat van: Mark GA op 05-12-2018  03:27 uAlsof ik hem hierop veroordeel? Het is apart, omdat hij voor een eerste brouw supergedetailleerd te werk gaat en allerlei disciplines hanteert die de meeste eerstekeerbrouwers pas stapsgewijs gaan toevoegen aan het brouwproces. Je moet wel heel erg ge-enthousiasmeerd zijn om meteen op deze schaal aan de slag te gaan.
Maar voor hetzelfde geld maakt TS al jaren wijnen en ciders en is de voorkennis al aanwezig. Zou zomaar kunnen.
Hoe het ook zij: have fun!
Vinkje  8)
Ik maak geen ciders en wijnen maar ben vooral heel erg enthousiast! mijn volgende brouwsel zal een simple zijn.

Ik denk niet dat we ons persoonlijk aangevallen moeten voelen, dit is immers een forum waar emotie moeilijk te uiten is door tekst.

Dit is een leerproces voor mij en ik kan prima met opbouwende kritiek omgaan, vallen en opstaan.
Ik hoop nog een hoop te leren van jullie!

Mark GA

In dit tempo gaan wij waarschijnlijk nog veel van jou leren! Proost!

EMP

Citaat van: Mark GA op 05-12-2018  08:14 uIn dit tempo gaan wij waarschijnlijk nog veel van jou leren! Proost!
Hahaha  8) Proost Mark!

brouwerwaldonk

Ik zou aan EMP de raad willen geven om zijn verhoudig brouw en spoelwater meer gelijk te stellen.
28,00 l   Water uit Amersfoort hogeweg
6,19 l   Spoelwater

6 liter spoelwater voor zo een dik beslag is naar mijn gevoel veeeel te weinig.
Hopelijk bestrijkt zijn filterheks voldoende oppervlak van zijn brouwketel om alle suikers overal vandaan op te halen.

EMP

Citaat van: brouwerwaldonk op 05-12-2018  09:05 uIk zou aan EMP de raad willen geven om zijn verhoudig brouw en spoelwater meer gelijk te stellen.
28,00 l   Water uit Amersfoort hogeweg
6,19 l   Spoelwater

6 liter spoelwater voor zo een dik beslag is naar mijn gevoel veeeel te weinig.
Hopelijk bestrijkt zijn filterheks voldoende oppervlak van zijn brouwketel om alle suikers overal vandaan op te halen.
Dit is inderdaad 1 van de dingen waar ik de mist in ben gegaan.
Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met het brouwzaalrendement.
Ik begrijp uit je verhaal dat de foto nog steeds niet zichtbaar is?

brouwerwaldonk

Citaat van: EMP op 05-12-2018  09:08 uDit is inderdaad 1 van de dingen waar ik de mist in ben gegaan.
Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met het brouwzaalrendement.
Ik begrijp uit je verhaal dat de foto nog steeds niet zichtbaar is?
Ik heb je recept even in mijn brouwplanner gestopt en je hebt een heel laag brouwzaalrendement
Je komt slechts aan een rendement van 45,9%, bedroevend laag.
Volgens mijn bescheiden mening maak je een veel voorkomende beginners fout. Je wil een marathon lopen en je kan niet eens stappen. 
Waarom je allereerste bier zo sterk, leer eerst een biertje maken van 6% en als je dat grondig onder de knie hebt, stelselmatig een sterker bier maken.

Nu nog de gisting tot een goed einde brengen. Je zou met een eind SG van 1014 op 8,7 vol% kunnen uitkomen maar ik betwijfel of je dat zal halen.

Scorpionrose

Citaat van: Wilco Flier op 04-12-2018  16:18 uOok goede ideeën!  :) Het voordeel van de ton vol "koud" slootwater is ook dat we de pan er inzetten, zo dat het water ongeveer 10cm onder de rand blijft. Dit in combinatie met een dompelkoeler én tegengesteld roeren in de pan én in de ton geeft dat we 20 liter binnen 10 minuten kunnen terugkoelen naar 18 graden.

Je zet een pan met hete wort toch niet in een ton met slootwater? Wanneer het wort op een temperatuur is met de kans op een infectie zet jij hem ook nog in een ton vol met bacteriën... lijkt me niet echt handig.

Wilco Flier

Citaat van: Scorpionrose op 05-12-2018  11:00 uJe zet een pan met hete wort toch niet in een ton met slootwater?  wanneer het wort op een temperatuur is met de kans op een infectie zet jij hem ook nog in een ton vol met bacteriën... Lijkt me niet echt handig.

De pan is waterdicht hoor  ;)

Scorpionrose

Citaat van: Wilco Flier op 05-12-2018  13:25 uDe pan is waterdicht hoor  ;)

Wat is de eerste les voor het zelf brouwen van bier... schoon werken.
Je bent uren aan het brouwen, geeft een hoop geld uit aan de materialen en installatie en dan bespaar je 50 cent door slootwater te gebruiken om te koelen.
Je stopt de pan in een ton met het slootwater en laat het 10 centimeter boven het water uitsteken oftewel maar 10 centimeter verwijderd van een evt infectie.

Maar ieder zijn keuze hierin...

EMP

Citaat van: brouwerwaldonk op 05-12-2018  10:41 uIk heb je recept even in mijn brouwplanner gestopt en je hebt een heel laag brouwzaalrendement
Je komt slechts aan een rendement van 45,9%, bedroevend laag.
Volgens mijn bescheiden mening maak je een veel voorkomende beginners fout. Je wil een marathon lopen en je kan niet eens stappen. 
Waarom je allereerste bier zo sterk, leer eerst een biertje maken van 6% en als je dat grondig onder de knie hebt, stelselmatig een sterker bier maken.

Nu nog de gisting tot een goed einde brengen. Je zou met een eind SG van 1014 op 8,7 vol% kunnen uitkomen maar ik betwijfel of je dat zal halen.
Het is duidelijk dat een RIS niet het handigste biertje was om mee te starten.
Het rendement is inderdaad bedroevend laag haha.. ik wil het zelf ook even gaan uitrekenen.

De vergisting is lekker op gang het is lekker aan het borrelen in de vergistingkast.

brouwerwaldonk

Citaat van: EMP op 05-12-2018  15:20 uDe vergisting is lekker op gang het is lekker aan het borrelen in de vergistingkast.
Hopelijk blijft het lekker borrelen tot 1014 bereikt is.

Jacques

Citaat van: Mark GA op 05-12-2018  03:27 uAlsof ik hem hierop veroordeel? Het is apart, omdat hij voor een eerste brouw supergedetailleerd te werk gaat en allerlei disciplines hanteert die de meeste eerste keer brouwers pas stapsgewijs gaan toevoegen aan het brouwproces. Je moet wel heel erg ge-enthousiasmeerd zijn om meteen op deze schaal aan de slag te gaan.
Maar voor hetzelfde geld maakt TS al jaren wijnen en ciders en is de voorkennis al aanwezig. Zou zomaar kunnen.
Hoe het ook zij: have fun!

Je spreekt geen veroordeling uit maar wel wel je verbazing. Een verbazing die voortvloeit uit jouw eigen traject. Zoals ik al schreef maakt iedereen zijn eigen keuze hoe te starten. Als je dat je realiseert ben je minder snel verbaasd over het feit er een andere keuze gemaakt is dan die jij destijds gemaakt hebt.

Gossi

Ik zie teveel brouwmateriaal op Marktplaats staan met het commentaar dat het niet mijn ding is.

Dan zou je hier op dit forum toch een advies aan beginnende brouwers moeten geven om eerst niet te moeilijk te doen.

Hoofdzaken en bijzaken worden hier op het forum te veel door elkaar gehaald. Je moet heel goed kunnen filteren. Beginnende brouwers gaan hier vaak de mist mee in.

Daarom is het goed dat je eerst de boeken van Adrie (Verander water in bier) en/of het boek van Jacques gaat lezen.


EMP

Citaat van: brouwerwaldonk op 05-12-2018  15:50 uHopelijk blijft het lekker borrelen tot 1014 bereikt is.
Hopelijk wel! vrijdag gaat het jongbier over in het lager vat.

Citaat van: Gossi op 05-12-2018  22:34 uIk zie teveel brouwmateriaal op Marktplaats staan met het commentaar dat het niet mijn ding is.

Dan zou je hier op dit forum toch een advies aan beginnende brouwers moeten geven om eerst niet te moeilijk te doen.

Hoofdzaken en bijzaken worden hier op het forum te veel door elkaar gehaald. Je moet heel goed kunnen filteren. Beginnende brouwers gaan hier vaak de mist mee in.

Daarom is het goed dat je eerst de boeken van Adrie (Verander water in bier) en/of het boek van Jacques gaat lezen.
Boek van Adrie is reeds in bezit! Ook al doorgelezen maar nog niet goed genoeg  :-X

Ik ben een beetje impulsief geweest, dat is nu wel duidelijk haha...

Trapkast

Citaat van: EMP op 06-12-2018  09:08 uIk ben een beetje impulsief geweest, dat is nu wel duidelijk haha...

Of gewoon lekker enthousiast. Niks mis mee!  8) :biersmile:

EMP

Citaat van: Trapkast op 06-12-2018  09:38 uOf gewoon lekker enthousiast. Niks mis mee!  8) :biersmile:
Dat sowieso!  8) :proost:

Wilco Flier

Citaat van: Jacques op 04-12-2018  23:04 uHet is overigens grappig dat veel mensen de hun eigen keuzes als maat gebruiken voor anderen. Tijdens een cursus in persoonlijke ontwikkeling heel veel jaren geleden zei 1 van mij medecursisten dat hij door vallen en opstaan geleerd had dat hij niet de maat was voor de dingen des levens. Een uitspraak die mij altijd bijgebleven is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms deze wijze les even vergeet...

Mooie uitspraak inderdaad! Zeer toepasbaar, niet alleen op dit topic maar op allerlei vlakken van het leven!  :biersmile:

Arjen1969

Te laag sg waarschijnlijk door de spoelstap veroorzaakt. Dat is er een van geduld heb ik inmiddels wel geleerd. De eerste keer deed ik het ook te snel (en ook met te koud water omdat ik dacht dat het snel moest, en niet zo snel water op temperatuur kon krijgen). Tegenwoordig duurt de spoelstap bij mij minimaal een half uur/drie kwartier en meestal ben ik een uur aan het filteren/spoelen (ik gebruik mijn bostel als filter en een emmer met heel veel kleine gaatjes in een tweede emmer).

Ik breng na het maischen het beslag over in de 2 emmer filterconstructie en laat het dan zeker een minuut of 20 staan. In de tussentijd maak ik mijn spoelwater warm/heet en daarna tap ik het wort af en gooi het een paar keer terug in de filteremmer totdat ik een heldere wort zie. het wort in mijn kookpan laten lopen duurt ook al een klein kwartier tot het moment dat de bostel droog dreigt te vallen.

Vervolgens begin ik met spoelen, en dat gaat ook stap voor stap waarbij ik spoelwater een liter per keer toevoeg en wacht met nieuw spoelwater totdat de bostel weer droog dreigt te vallen. Dan ben je wel lang bezig, in mijn geval 3 kwartier tot een uur, maar dan spoel je wel alles uit wat je wilt hebben is mijn ervaring.

Ik ben inmiddels ruim een jaar verder met volledig zelf brouwen en de belangrijkste les die ik geleerd heb is geduld hebben, niets hoeft en moet snel (behalve koelen van het wort).

EMP

Citaat van: Arjen1969 op 06-12-2018  17:27 uTe laag sg waarschijnlijk door de spoelstap veroorzaakt. Dat is er een van geduld heb ik inmiddels wel geleerd. De eerste keer deed ik het ook te snel (en ook met te koud water omdat ik dacht dat het snel moest, en niet zo snel water op temperatuur kon krijgen). Tegenwoordig duurt de spoelstap bij mij minimaal een half uur/drie kwartier en meestal ben ik een uur aan het filteren/spoelen (ik gebruik mijn bostel als filter en een emmer met heel veel kleine gaatjes in een tweede emmer).

Ik breng na het maischen het beslag over in de 2 emmer filterconstructie en laat het dan zeker een minuut of 20 staan. In de tussentijd maak ik mijn spoelwater warm/heet en daarna tap ik het wort af en gooi het een paar keer terug in de filteremmer totdat ik een heldere wort zie. het wort in mijn kookpan laten lopen duurt ook al een klein kwartier tot het moment dat de bostel droog dreigt te vallen.

Vervolgens begin ik met spoelen, en dat gaat ook stap voor stap waarbij ik spoelwater een liter per keer toevoeg en wacht met nieuw spoelwater totdat de bostel weer droog dreigt te vallen. Dan ben je wel lang bezig, in mijn geval 3 kwartier tot een uur, maar dan spoel je wel alles uit wat je wilt hebben is mijn ervaring.

Ik ben inmiddels ruim een jaar verder met volledig zelf brouwen en de belangrijkste les die ik geleerd heb is geduld hebben, niets hoeft en moet snel (behalve koelen van het wort).
Hi Arjen,

 Dank je wel voor je ontzettend uitgebreide antwoord! Leuk!

Vind je het niet lastig om alles eerst over te brengen in de filterkuip? Dat was voor mij de reden dat ik direct in de brouwpan wilde filteren.

Geduld is een schone zaak! :) Volgende keer een stuk langzamer spoelen in ieder geval.

piotr

Ik haak hier even bij aan omdat ik binnenkort voor het eerst ga brouwen (onlangs een Klarstein gekocht en een BrewPi klimaatkast gebouwd). Bij mij is de verleiding ook groot om een ingewikkeld bier te maken maar ik zie nu ook wel in dat het beter is om eenvoudig te beginnen. Ik denk nu aan een Tripel. Goed idee of moet het nog simpeler?

brouwerwaldonk

Om goed en volledig te kunnen filteren en spoelen moet je de laag bostel tot een goede filter omvormen.
Welke methode je ook gebruikt de filterlaag moet opgebouwd worden met onderaan de grove delen met daarboven steeds fijnere delen.

Werk je een hevelfilter dan is het heel simpel. Je hebt tijdens het maischen veel geroerd in het besalg en zodra je stopt met roeren zakken de grootste delen als eerste. Je plaatst de hevelfilter als je beslag 78°C heeft en wacht 10 tot 15 minuten. Dan zuig je aan de slang en je vangt het eerste heel troebel wort op om terug te gieten. Na enkele minuten is de uitstroom helder en je begint dan het wort te af te tappen tot de filterlaag dreigt droog te komen. Dan voeg je heet spoelwater van 80°C toe tot al het spoelwater is doorgelopen. Dat is dan einde filteren en begint het koken. Als je met een 3 ketel systeem werkt kan je het gefilterde wort al stilaan tot het kookpunt brengen tijdens het filteren zodat je direct met koken kan beginnen na het spoelen.

Werk je met een filterkuip, dan vul je die tot de filterplaat met kokend water, dan schep je eerst het bostel voorzichtig in de kuip en als laatste het wort, waarbij je kletteren en luchtinslag zoveel mogelijk vermijdt.
Dan roer je alles op om vervolgens te laten bezinken de grove delen zullen eerst uitzakken en de fijnste bovenaan. Dan wacht je ook 10 tot 15 minuten en begin je langzaam af te tappen waarbij je ook de eerste liters terug giet tot je helder wort hebt aan de uitlaat van je filterkuip. Ook hier, als de filterlaag dreigt droog te vallen spoelwater van 80°C stapsgewijs toevoegen.     

brouwerwaldonk

Citaat van: piotr op 08-12-2018  10:14 uBij mij is de verleiding ook groot om een ingewikkeld bier te maken maar ik zie nu ook wel in dat het beter is om eenvoudig te beginnen. Ik denk nu aan een Tripel. Goed idee of moet het nog simpeler ?
Om het moutbrouwen en het gisten in de vingers te krijgen begin met een eenvoudig recept met 1 of 2 moutsoorten met een sterkte tot 7 vol% dan kan je volmout gaan en een evenwichtig bier te krijgen. Slechts één parameter veranderen bij verfijnen van je recept. Eens je dat goed onder de knie hebt kan je naar trippel gaan en nog sterker met verschillende mouten en hoppen. 

j.heesters3

Citaat van: Wilco Flier op 04-12-2018  09:54 uDat was ook voor mij een groot punt. Ik heb teveel filmpjes op youtube gezien waar mensen rustig een half uur lang glashelder leidingwater in het putje pompen puur om hun bier te koelen. Dat kon ik bij mezelf niet verantwoorden. :-[ Ik vul nu voor elk brouwsel een 160 liter ton met slootwater en dat is mijn koelwater voor de dompelkoeler. Omdat de dompelkoeler een gesloten syteem is, kan er geen slootwater in het bier komen, onmogelijk. Na het koelen wordt het slootwater weer gewoon in de sloot geloosd.  :) Geen verspilling van drinkwater zo... :biersmile:

Ik gebruik grondwater, met behulp van een grondwaterpomp, wat ik na het koelen via een grintbak weer in de tuin terug laat vloeien. Stroom voor de pomp wordt opgewekt met zonnepanelen. Op wat kraanwater na voor het maischen en spoelen dus geheel klimaat vriendelijk gebrouwen :D

Broudoe Jos

EMP

Citaat van: piotr op 08-12-2018  10:14 uIk haak hier even bij aan omdat ik binnenkort voor het eerst ga brouwen (onlangs een Klarstein gekocht en een BrewPi klimaatkast gebouwd). Bij mij is de verleiding ook groot om een ingewikkeld bier te maken maar ik zie nu ook wel in dat het beter is om eenvoudig te beginnen. Ik denk nu aan een Tripel. Goed idee of moet het nog simpeler?
Stap niet in die valkuil hahaha  ;D succes met je eerste brouwdag!

EMP

Citaat van: brouwerwaldonk op 08-12-2018  11:27 uOm goed en volledig te kunnen filteren en spoelen moet je de laag bostel tot een goede filter omvormen.
Welke methode je ook gebruikt de filterlaag moet opgebouwd worden met onderaan de grove delen met daarboven steeds fijnere delen.

Werk je een hevelfilter dan is het heel simpel. Je hebt tijdens het maischen veel geroerd in het besalg en zodra je stopt met roere zakken de grootste delen als eerste. Je plaatst de hevelfilter als je beslag 78°C heeft en wacht 10 tot 15 minuten. Dan zuig je aan de slang en je vangt het eerste heel troebel wort op om terug te gieten. Ne enkele minuten is de uitstroom helder en je begint dan het wort te af te tappen tot de filterlaag dreigt droog te komen. Dan voeg je heet spoelwater van 80°C toe tot al het spoelwater is doorgelopen. Dat is dan einde filteren en begint het koken. Als je met een 3 ketel systeem werkt kan je het gefilterde wort al stilaan tot het kookpunt brengen tijdens het filteren zodat je direct met koken kan beginnen na het spoelen.

Werk je met een filterkuip, dan vul je die tot de filterplaat met kokend water, dan schep je eerst het bostel voorzichtig in de kuip en als laatste het wort, waarbij je kletteren en luchtinslag zoveel mogelijk vermijdt.
Dan roer je alles op om vervolgens te laten bezinken de grove delen zullen eerst uitzakken en de fijnste bovenaan. Dan wacht je ook 10 tot 15 minuten en begin je langzaam af te tappen waarbij je ook de eerste liters terug giet tot je helder wort hebt aan de uitlaat van je filterkuip. Ook hier, als de filterlaag dreigt droog te vallen spoelwater van 80°C stapsgewijs toevoegen.     

Mooie beschrijving! dank je wel,
ik heb een 1 stapsmaisch gedaan ben je dan atlijd verplicht om naar 78 graden te verwarmen? Of kan je na de 1 staps maisch ook direct gaan spoelen?
Ik filter in direct in de brouwketel met een filterheks:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.