Hallo Allemaal,
Afgelopen zondag was het dan zover, mijn eerste brouwsel.
Ik heb mij uren in gelezen op dit mooie forum en een mooi boek gekocht van Adrie Otte.
Wat kon er mis gaan zou je zeggen

Na het schroten met walsmolen (rollen 1mm van elkaar) met het volgende resultaat:

De maisch pan op het vuur gezet om de juiste temperatuur te krijgen.
Hierna de pan op zijn plek gezet, de geschroten mout er in en de 1 staps maisch het werk laten doen, na 10 minuten het zuurgehalte gecheckt welke te zuur was dus aanzuren hoefde niet.

hierna het spoelwater aangezuurd met veel kunst en vliegwerk (ik had de hoeveelheid zuur over het hoofd gezien die het recept netjes voor mij had uitgerekend... (leermomentje) uiteindelijk wel op de juiste waarde gekomen door het toevoegen van veel kraanwater.
Na een maischen de jodium test gedaan welke goed was, het beslag verkleurde niet.
Daarna aan filteren, eerst 3 maat bekers opgevangen en weer voorzichtig terug gegooid tot het naar mijn idee helder was, met een RIS is dat wat lastig te zien door de donker kleur...
hierna de filtering ingezet. na dat het spoelwater op was doorgegaan tot er niets meer uit de pan kwam.
ik kwam uit op 22,7 liter i.p.v. de berekende 24,7 dit ik had berekend in BrouwHulp.
mijn SG waarde was ook te laag 1075 ipv 1099 die het had moeten zijn.
filteren:

Hierna koken, hop volgens tijden van recept in de hopspider.

Hierna koelen dmv een plaatkoeler, zo ontzetten veel water moet je daar doorheen jagen om een beetje een nette temperatuur te krijgen

Drink beer save water krijgt een hele andere betekenis ...
Tijdens het koelen de luchtpomp voor het gist al aangezet om al wat zuurstof in het wort te krijgen.
Vrijdags had ik het gist al geactiveerd (productie datum gist midden oktober) dus zekere voor het onzekere en het gist geactiveerd. eind van de middag stonden ze al bol en heb ik ze in de koelkast gezet omdat het anders naar mijn idee niet goed ging komen.
na een tijdje koelen en beluchten 3 pakken gist Wyeast 1056 erbij gedaan (nog geen spullen voor een giststarter) 3 shift van 10 minuten belucht en daarna de klimaat kast in:

Nu zijn er dus wat dingen niet gegaan zoals gehoopt.
doel SG maischen te laagKan dit komen door te snel spoelen? in 8 minuten zat het in de kookketel
Te weinig doelvolume in kookketelDoor het snelle spoelen misschien? of een fout in mijn recept?
fout in mijn brouw installatie parameters?
ik had met water getest dat er maar 0,5 liter in de brouwketel zou achterblijven. deze parameter had ik ook in het programma gezet. Nu is dit dus 2,5 liter.
had ik dus meer moeten spoelen?
Recept in de volgende post.
Hopelijk zijn jullie de foto's