Vragen en tips m.b.t. eerste brouwdag

Gestart door EMP, 03-12-2018 20:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EMP

Hallo Allemaal,

Afgelopen zondag was het dan zover, mijn eerste brouwsel.
Ik heb mij uren in gelezen op dit mooie forum en een mooi boek gekocht van Adrie Otte.
Wat kon er mis gaan zou je zeggen  ;D

Na het schroten met walsmolen (rollen 1mm van elkaar) met het volgende resultaat:


De maisch pan op het vuur gezet om de juiste temperatuur te krijgen.
Hierna de pan op zijn plek gezet, de geschroten mout er in en de 1 staps maisch het  werk laten doen, na 10 minuten het zuurgehalte gecheckt welke te zuur was dus aanzuren hoefde niet.


hierna het spoelwater aangezuurd met veel kunst en vliegwerk (ik had de hoeveelheid zuur over het hoofd gezien die het recept netjes voor mij had uitgerekend... (leermomentje) uiteindelijk wel op de juiste waarde gekomen door het toevoegen van veel kraanwater.

Na een maischen de jodium test gedaan welke goed was, het beslag verkleurde niet.
Daarna aan filteren, eerst 3 maat bekers opgevangen en weer voorzichtig terug gegooid tot het naar mijn idee helder was, met een RIS is dat wat lastig te zien door de donker kleur...
hierna de filtering ingezet. na dat het spoelwater op was doorgegaan tot er niets meer uit de pan kwam.
ik kwam uit op 22,7 liter i.p.v. de berekende 24,7 dit ik had berekend in BrouwHulp.
mijn SG waarde was ook te laag 1075 ipv 1099 die het had moeten zijn.

filteren:


Hierna koken, hop volgens tijden van recept in de hopspider.

Hierna koelen dmv een plaatkoeler, zo ontzetten veel water moet je daar doorheen jagen om een beetje een nette temperatuur te krijgen  :duimonder:
Drink beer save water krijgt een hele andere betekenis ...
Tijdens het koelen de luchtpomp voor het gist al aangezet om al wat zuurstof in het wort te krijgen.
Vrijdags had ik het gist al geactiveerd (productie datum gist midden oktober) dus zekere voor het onzekere en het gist geactiveerd. eind van de middag stonden ze al bol en heb ik ze in de koelkast gezet omdat het anders naar mijn idee niet goed ging komen.

na een tijdje koelen en beluchten 3 pakken gist Wyeast 1056 erbij gedaan (nog geen spullen voor een giststarter) 3 shift van 10 minuten belucht en daarna de klimaat kast in:


Nu zijn er dus wat dingen niet gegaan zoals gehoopt.
doel SG maischen te laag
Kan dit komen door te snel spoelen? in 8 minuten zat het in de kookketel

Te weinig doelvolume in kookketel
Door het snelle spoelen misschien? of een fout in mijn recept?
fout in mijn brouw installatie parameters?
ik had met water getest dat er maar 0,5 liter in de brouwketel zou achterblijven. deze parameter had ik ook in het programma gezet. Nu is dit dus 2,5 liter.
had ik dus meer moeten spoelen?

Recept in de volgende post.
Hopelijk zijn jullie de foto's




EMP

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk4
Naam receptRIS
Brouwdatum23-09-2018
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume20,0 l
Begin SG1,112 SG
Berekende kleur (Morey)166 EBC
Berekende bitterheid (Rager)61 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
28,00 lWater uit Amersfoort hogeweg
6,19 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
33 mg/l3 mg/l12 mg/l120 mg/l11 mg/l4 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,13 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC82,6 %
0,64 kgZwarte moutDingemans1400 EBC6,5 %
0,42 kgSpecial BDingemans350 EBC4,3 %
0,22 kgPale Chocolate moutThomas Fawcett and Sons525 EBC2,3 %
0,21 kgChocolademoutDingemans900 EBC2,2 %
0,21 kgCara 120Dingemans120 EBC2,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
1 staps maisch 67gr67,0 °C2 min.60 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
42,4 gMagnumbellen9,2%60 min.48,0 IBU
50,3 gE.K. Goldingbellen5,9%10 min.7,3 IBU
50,3 gE.K. Goldingbellen5,9%1 min.6,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
3,0 pak(ken)American Ale (1056)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting20,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting0,0 °C
Eind SG hoofdvergisting1,095 SG
Schijnbare vergistingsgraad14,8%
Temp. nagisting0,0 °C
Temp. lagering0,0 °C


Gossi

Ik begrijp werkelijk niet waarom je zo'n ingewikkeld recept gebruikt voor de allereerste keer bier brouwen. Je ziet het heel vaak en dan is de teleurstelling groot als het niet goed uitpakt.
Een volgende mislukking ligt in het verschiet en dan zie je heel vaak dat mensen er de brui aan geven. Zo zonde!!
Waarom niet eerst het simpele probeer receptje uit het boek van Adrie?
Niks aanzuren en al die rompslomp. Concentreren op het echte brouwen en proberen de temperaturen te beheersen.
Er zijn nu zoveel factoren die het eindresultaat beïnvloeden dat je hier voor een volgende keer eigenlijk niets van kunt leren.
En dat eerste simpele biertje is ZO lekker. En dan kun je weer verder.
Later als je het brouwen onder de knie krijgt kun je wat naar meer ingewikkelder recepten met de ervaringen die je hebt gekregen

Mark GA

Voor een eerste brouw ben je trouwens bizar geavanceerd bezig:
Walsenmolen, wortbeluchter, pH-meten, gist activeren, platenkoeler, BrouwHulp. En dan een RIS...

Mijn eerste brouwsel was gewoon een blonde in een pannetje, met een vergiet en een zakje korrelgist.

EMP

Citaat van: Gossi op 03-12-2018  21:24 uIk begrijp werkelijk niet waarom je zo'n ingewikkeld recept gebruikt voor de allereerste keer bier brouwen. Je ziet het heel vaak en dan is de teleurstelling groot als het niet goed uitpakt.
Een volgende mislukking ligt in het verschiet en dan zie je heel vaak dat mensen er de brui aan geven. Zo zonde!!
Waarom niet eerst het simpele probeer receptje uit het boek van Adrie?
Niks aanzuren en al die rompslomp. Concentreren op het echte brouwen en proberen de temperaturen te beheersen.
Er zijn nu zoveel factoren die het eindresultaat beïnvloeden dat je hier voor een volgende keer eigenlijk niets van kunt leren.
En dat eerste simpele biertje is ZO lekker. En dan kun je weer verder.
Later als je het brouwen onder de knie krijgt kun je wat naar meer ingewikkelder recepten met de ervaringen die je hebt gekregen
Hi Gossie, Dank voor je antwoord! opbouwende kritiek is zeer wenselijk hier leer ik van :)
Ik denk dat ik mijn persoonlijke smaak te veel heb laten lijden voor het eerste biertje die ik wilde brouwen.
Niet slim zoals ik nu begrijp.
Ik zal mijn volgende brouwsel simpel houden zoals je aangeeft om het brouwen onder de knie te krijgen.
Teleurstelling heb ik zeker niet gehad deze dag! ik vond het prachtig om te doen!

EMP

Citaat van: Mark GA op 04-12-2018  06:58 uVoor een eerste brouw ben je trouwens bizar geavanceerd bezig:
Walsenmolen, wortbeluchter, pH-meten, gist activeren, platenkoeler, BrouwHulp. En dan een RIS...

Mijn eerste brouwsel was gewoon een blonde in een pannetje, met een vergiet en een zakje korrelgist.
Hi Mark,
Ja wellicht iets over de top  ;) het meeste zat al bij de set die ik kocht, dus waarom dan niet gebruiken.
Ik wilde het meteen goed doen.
Maar een RIS was te hoog gegrepen dat ben ik met jullie eens  :duimop:

brouwerwaldonk

Citeerdoel SG maischen te laag
Kan dit komen door te snel spoelen? in 8 minuten zat het in de kookketel
Normaal duurt het ongeveer 1 uur.

Citeerhierna het spoelwater aangezuurd met veel kunst en vliegwerk (ik had de hoeveelheid zuur over het hoofd gezien die het recept netjes voor mij had uitgerekend... (leermomentje) uiteindelijk wel op de juiste waarde gekomen door het toevoegen van veel kraanwater.
Als de pH door teveel zuur toevoegen te laag zit kan je terug omhoog met een heel klein beetje bakpoeder (bicarbonaat)

Citeerik kwam uit op 22,7 liter i.p.v. de berekende 24,7 dit ik had berekend in BrouwHulp.
als je zonder deksel maischt verdampt er veel water, als je dat niet incalculeert heb je te weinig.

Citeermijn SG waarde was ook te laag 1075 ipv 1099 die het had moeten zijn.
Door het veel te snel spoelen heb je het meeste van de suikers niet uitgespoeld, die zitten nog allemaal in je bostel en dat heb je weg gegooid. 

CiteerHierna koelen dmv een plaatkoeler, zo ontzetten veel water moet je daar doorheen jagen om een beetje een nette temperatuur te krijgen
Ik brouw brouwsels van 43L en werk met een dompelkoeler van 20 meter heb 100 L koelwater nodig om op 20 minuten van 100° naar 25°C te komen.
Met een te kleine platenkoeler duurt het normaal heel lang. Ook mag je niet te snel koelwater laten doorstromen, het water moet de tijd krijgen om de warmte op te nemen en vooral zorgen dat je tegenstroom werkt, de uitgang van het wort aan de inlaat van het koelwater.

brouwerwaldonk

Het feit dat het spoelen maar 8 minuten heeft geduurd zegt dat er iets fundamenteel fout zit met je manier van spoelen. Het spoelwater moet doorheen het bostel dringen, en zeker niet erlangs kunnen.

De laag bostel moet minstens een dikte hebben van 10cm.
Kan je uitleggen hoe je filtert, eventueel tonen met foto's.   

Wilco Flier

CiteerHierna koelen dmv een plaatkoeler, zo ontzetten veel water moet je daar doorheen jagen om een beetje een nette temperatuur te krijgen  :duimonder:
Drink beer save water krijgt een hele andere betekenis ...

Dat was ook voor mij een groot punt. Ik heb teveel filmpjes op youtube gezien waar mensen rustig een half uur lang glashelder leidingwater in het putje pompen puur om hun bier te koelen. Dat kon ik bij mezelf niet verantwoorden. :-[ Ik vul nu voor elk brouwsel een 160 liter ton met slootwater en dat is mijn koelwater voor de dompelkoeler. Omdat de dompelkoeler een gesloten syteem is, kan er geen slootwater in het bier komen, onmogelijk. Na het koelen wordt het slootwater weer gewoon in de sloot geloosd.  :) Geen verspilling van drinkwater zo... :biersmile:

Jaap W

Wat ik me afvraag is, waarom heb je je kookketel op zo'n klein werkbankje gezet en de plaat eronder met maar 2 simpele lijmtangen hebt vastgezet?. Dit lijkt mij een zeer riskante opstelling. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt ruim 25 liter kokende wort over je heen. Ook 25 liter wort op je garagevloer wor(d)t je niet vrolijk van.  Waarom niet gewoon die kook toestand op de grond laten staan zonder die houtenplaat er onder.
Suc6 verder met brouwen en laat je door deze tegenvaller niet uit het veld slaan, want ook als je ervaring hebt gaat er wel eens een biertje de mist in.  :biersmile: :proost:

brouwerwaldonk

Citaat van: Wilco Flier op 04-12-2018  09:54 uDat was ook voor mij een groot punt. Ik heb teveel filmpjes op youtube gezien waar mensen rustig een half uur lang glashelder leidingwater in het putje pompen puur om hun bier te koelen. Dat kon ik bij mezelf niet verantwoorden. :-[ Ik vul nu voor elk brouwsel een 160 liter ton met slootwater en dat is mijn koelwater voor de dompelkoeler. Omdat de dompelkoeler een gesloten syteem is, kan er geen slootwater in het bier komen, onmogelijk. Na het koelen wordt het slootwater weer gewoon in de sloot geloosd.  :) Geen verspilling van drinkwater zo... :biersmile:
Al het koelwater (leidingwater) wordt hier opgevangen. Het heetste wordt gebruikt om de flessen te wassen nodig voor het brouwsel. Met het minder hete water wordt de kookketel schoongemaakt. De rest wordt herbruikt door de poetsvrouw om binnenshuis te kuisen. Dus niets in het putteke. 

Mark GA

Citaat van: Jaap W op 04-12-2018  09:56 uWat ik me afvraag is, waarom heb je je kookketel op zo'n klein werkbankje gezet en de plaat eronder met maar 2 simpele lijmtangen hebt vastgezet?.
Zie jullie wel foto's dan?
Ik alleen de laatste 3, vanaf "filteren"


Jaap W

Citaat van: Mark GA op 04-12-2018  10:29 uZie jullie wel foto's dan?
Ik alleen de laatste 3, vanaf "filteren"

Na "filteren" zie ik 3 foto's en op de middelste foto is de opstelling van de kookketel te zien. In mijn ogen dus erg linke opstelling.  :weetniet:

brouwerwaldonk


EMP

Ik heb wat aangepast aan de foto's ik hoop dat ze nu wel zichtbaar zijn.

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-12-2018  08:19 uHet feit dat het spoelen maar 8 minuten heeft geduurd zegt dat er iets fundamenteel fout zit met je manier van spoelen. Het spoelwater moet doorheen het bostel dringen, en zeker niet erlangs kunnen.

De laag bostel moet minstens een dikte hebben van 10cm.
Kan je uitleggen hoe je filtert, eventueel tonen met foto's.   

Dank voor je uitgebreide antwoord! ik zal even met een losse post mijn antwoorden geven.

Dan zit daar waarschijnlijk het probleem dan :)
ik filter met een filterheks:


Citaat van: Jaap W op 04-12-2018  09:56 uWat ik me afvraag is, waarom heb je je kookketel op zo'n klein werkbankje gezet en de plaat eronder met maar 2 simpele lijmtangen hebt vastgezet?. Dit lijkt mij een zeer riskante opstelling. Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt ruim 25 liter kokende wort over je heen. Ook 25 liter wort op je garagevloer wor(d)t je niet vrolijk van.  Waarom niet gewoon die kook toestand op de grond laten staan zonder die houtenplaat er onder.
Suc6 verder met brouwen en laat je door deze tegenvaller niet uit het veld slaan, want ook als je ervaring hebt gaat er wel eens een biertje de mist in.  :biersmile: :proost:
Nu doe je voorkomen als of het een zeer instabiele omgeving is maar ik kan je verzekeren dat het heel stabiel staat en de plaat met 4 lijmklemmen vast staat. de kookketel omhoog tillen om te koelen leek mij gevaarlijker.
Ik laat mij door deze tegenvaller zeker niet uit het veld slaan! ik wil hiervan leren vandaar deze post :)

EMP

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-12-2018  08:04 u
CiteerNormaal duurt het ongeveer 1 uur.
oke 52 minuten te kort dan...
CiteerAls de pH door teveel zuur toevoegen te laag zit kan je terug omhoog met een heel klein beetje bakpoeder (bicarbonaat)
Dank voor de tip!
Citeerals je zonder deksel maischt verdampt er veel water, als je dat niet incalculeert heb je te weinig.
Gemaischt met deksel.
CiteerDoor het veel te snel spoelen heb je het meeste van de suikers niet uitgespoeld, die zitten nog allemaal in je bostel en dat heb je weg gegooid. 
duidelijk!
CiteerIk maak brouwsels van 43L en werk met een dompelkoeler van 20 meter heb 100L koelwater nodig om op 20 minuten van 100° naar 25°C te komen.
Met een te kleine platenkoeler duurt het normaal heel lang. Ook mag je niet te snel koelwater laten doorstromen, het water moet de tijd krijgen om de warmte op te nemen en vooral zorgen dat je tegenstroom werkt, de uitgang van het wort aan de inlaat van het koelwater.
dus de kraan minder hard aanzetten werk beter dan vol open? ik had inderdaad als tegenstroom de koeler gebruikt.

Wilco Flier

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-12-2018  10:03 uAl het koelwater (leidingwater) wordt hier opgevangen. Het heetste wordt gebruikt om de flessen te wassen nodig voor het brouwsel. Met het minder hete water wordt de kookketel schoongemaakt. De rest wordt herbruikt door de poetsvrouw om binnenshuis te kuisen. Dus niets in het putteke.

Ook goede ideeën!  :) Het voordeel van de ton vol "koud" slootwater is ook dat we de pan er inzetten, zo dat het water ongeveer 10cm onder de rand blijft. Dit in combinatie met een dompelkoeler én tegengesteld roeren in de pan én in de ton geeft dat we 20 liter binnen 10 minuten kunnen terugkoelen naar 18 graden.

Jaap W

CiteerNu doe je voorkomen als of het een zeer instabiele omgeving is maar ik kan je verzekeren dat het heel stabiel staat en de plaat met 4 lijmklemmen vast staat. de kookketel omhoog tillen om te koelen leek mij gevaarlijker.
Ik laat mij door deze tegenvaller zeker niet uit het veld slaan! ik wil hiervan leren vandaar deze post :)

Ik geloof je graag als je zegt dat het wel een stabiel geheel is, maar zo kwam het op mij niet over en ik zie toch liever zo'n grote pot met kokende wort stevig op de grond staan. Na het koken kun je hem altijd met 2 man een etage hoger zetten, maar dat is de keuze die je maakt. :biersmile:  :proost:

Jacques

Citaat van: EMP op 04-12-2018  12:12 uIk heb wat aangepast aan de foto's ik hoop dat ze nu wel zichtbaar zijn.
...
ik filter met een filterheks:

Nu doe je voorkomen als of het een zeer instabiele omgeving is maar ik kan je verzekeren dat het heel stabiel staat en de plaat met 4 lijmklemmen vast staat. de kookketel omhoog tillen om te koelen leek mij gevaarlijker.
Ik laat mij door deze tegenvaller zeker niet uit het veld slaan! ik wil hiervan leren vandaar deze post :)

De foto's in het eerste bericht zijn voor mij zichtbaar maar de foto van je filterheks niet. Vermoedelijk komt dit doordat ik niet het recht heb om de foto te bekijken...

Jacques

Citaat van: Mark GA op 04-12-2018  06:58 uVoor een eerste brouw ben je trouwens bizar geavanceerd bezig:
Walsenmolen, wortbeluchter, pH-meten, gist activeren, platenkoeler, BrouwHulp. En dan een RIS...

Mijn eerste brouwsel was gewoon een blonde in een pannetje, met een vergiet en een zakje korrelgist.

Prima toch dat iemand die keuze maakt.

Iedereen start op een manier dat hem of haar goed dunkt. Dat kan heel simpel met bierkit of geavanceerd.

Het is overigens grappig dat veel mensen de hun eigen keuzes als maat gebruiken voor anderen. Tijdens een cursus in persoonlijke ontwikkeling heel veel jaren geleden zei 1 van mij medecursisten dat hij door vallen en opstaan geleerd had dat hij niet de maat was voor de dingen des levens. Een uitspraak die mij altijd bijgebleven is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms deze wijze les even vergeet...

RoyB

Een aantal zaken waar je nu veel aan zult hebben:

Je SG komt lager uit omdat je brouwzaalrendement niet zo is als in het recept. 75% bij een dergelijk zwaar bier is echt heel erg moeilijk. Tenzij je een hele efficiente brouw setup hebt.

Mijn advies is dan ook om je daar eens op in te lezen en er in eerste instantie maar vanuit te gaan dat je rendement rond de 65% tot 70% ligt voor een gemiddeld bier, ga je zwaarder of lichter zak of stijg dan 5% in je schatting. In dit geval haal je misschien niet eens de 60%. Je kunt je rendement voor deze brouwdag ook uitrekenen als je alles goed hebt gemeten en bijgehouden.
Als je het koelen een verspilling van water vind, kun je misschien een grotere platenkoeler gebruiken, minder snel je wort er doorheen pompen, of een zelfbouw tegenstroomkoeler a la koper + tuinslag. Het water wat uit mijn tegenstroomkoeler komt is te heet om aan te raken. Ik vang het op in een oude brouwemmer, en gebruik het om mee schoon te maken.

Het brouwen van een RIS hoeft volgens mij verder niet uit te lopen op een mislukking bij beginners. Het enige probleem is dat je initieel misschien niet het doel SG haalt, maar een stout van 8% is toch ook lekker?  :proost: :proost: :proost: ;)

Enige bij een recept zo zwaar als dit is dat een goede vergisting soms wel een uitdaging kan zijn. Jij hebt nu niet je doel SG gehaald en zo te zien voldoende gist bijgevoegd. Als je het beoogde SG 1.110 + had gehaald weet ik niet of 3 pakjes Wyeast genoeg was. Je moet er de volgende keer bij een dergelijk recept ook aan denken om wat gistvoedingszouten toe te voegen. Je gist heeft het vermogen om in goede omstandigheden gemiddeld 75% van de suikers om te zetten in alcohol tot een gemiddeld maximum alcoholpercentage van 11%. Die 12% halen, het kan wel, maar het vereist misschien wat meer ervaring en een vitale giststarter met genoeg voedingszouten in je bier.

P.s., als je een aantal brouwsels verder bent, onderzoek dan eens het re-iterated mashing principe. Daarmee haal je wel die 12%, maar je gaat wel echt heel veel mout verspillen. Maar ach, wat kost een zak mout...

Mark GA

Citaat van: Jacques op 04-12-2018  23:04 uPrima toch dat iemand die keuze maakt.

Iedereen start op een manier dat hem of haar goed dunkt. Dat kan heel simpel met bierkit of geavanceerd.

Het is overigens grappig dat veel mensen de hun eigen keuzes als maat gebruiken voor anderen. Tijdens een cursus in persoonlijke ontwikkeling heel veel jaren geleden zei 1 van mij medecursisten dat hij door vallen en opstaan geleerd had dat hij niet de maat was voor de dingen des levens. Een uitspraak die mij altijd bijgebleven is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms deze wijze les even vergeet...
Alsof ik hem hierop veroordeel? Het is apart, omdat hij voor een eerste brouw supergedetailleerd te werk gaat en allerlei disciplines hanteert die de meeste eerste keer brouwers pas stapsgewijs gaan toevoegen aan het brouwproces. Je moet wel heel erg ge-enthousiasmeerd zijn om meteen op deze schaal aan de slag te gaan.
Maar voor hetzelfde geld maakt TS al jaren wijnen en ciders en is de voorkennis al aanwezig. Zou zomaar kunnen.
Hoe het ook zij: have fun!

EMP

Citaat van: Jacques op 04-12-2018  22:34 uDe foto's in het eerste bericht zijn voor mij zichtbaar maar de foto van je filterheks niet. Vermoedelijk komt dit doordat ik niet het recht heb om de foto te bekijken...
Ik heb wat aangepast, is de foto nu zichtbaar?

EMP

Citaat van: Jacques op 04-12-2018  23:04 uPrima toch dat iemand die keuze maakt.

Iedereen start op een manier dat hem of haar goed dunkt. Dat kan heel simpel met bierkit of geavanceerd.

Het is overigens grappig dat veel mensen de hun eigen keuzes als maat gebruiken voor anderen. Tijdens een cursus in persoonlijke ontwikkeling heel veel jaren geleden zei 1 van mij medecursisten dat hij door vallen en opstaan geleerd had dat hij niet de maat was voor de dingen des levens. Een uitspraak die mij altijd bijgebleven is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik ook soms deze wijze les even vergeet...
Mooie uitspraak! Dank voor het delen :)

EMP

Citaat van: RoyB op 04-12-2018  23:19 uEen aantal zaken waar je nu veel aan zult hebben:

Je SG komt lager uit omdat je brouwzaalrendement niet zo is als in het recept. 75% bij een dergelijk zwaar bier is echt heel erg moeilijk. Tenzij je een hele efficiente brouw setup hebt.

Mijn advies is dan ook om je daar eens op in te lezen en er in eerste instantie maar vanuit te gaan dat je rendement rond de 65% tot 70% ligt voor een gemiddeld bier, ga je zwaarder of lichter zak of stijg dan 5% in je schatting. In dit geval haal je misschien niet eens de 60%. Je kunt je rendement voor deze brouwdag ook uitrekenen als je alles goed hebt gemeten en bijgehouden.
Als je het koelen een verspilling van water vind, kun je misschien een grotere platenkoeler gebruiken, minder snel je wort er doorheen pompen, of een zelfbouw tegenstroomkoeler a la koper + tuinslag. Het water wat uit mijn tegenstroomkoeler komt is te heet om aan te raken. Ik vang het op in een oude brouwemmer, en gebruik het om mee schoon te maken.

Het brouwen van een RIS hoeft volgens mij verder niet uit te lopen op een mislukking bij beginners. Het enige probleem is dat je initieel misschien niet het doel SG haalt, maar een stout van 8% is toch ook lekker?  :proost: :proost: :proost: ;)

Enige bij een recept zo zwaar als dit is dat een goede vergisting soms wel een uitdaging kan zijn. Jij hebt nu niet je doel SG gehaald en zo te zien voldoende gist bijgevoegd. Als je het beoogde SG 1.110 + had gehaald weet ik niet of 3 pakjes Wyeast genoeg was. Je moet er de volgende keer bij een dergelijk recept ook aan denken om wat gistvoedingszouten toe te voegen. Je gist heeft het vermogen om in goede omstandigheden gemiddeld 75% van de suikers om te zetten in alcohol tot een gemiddeld maximum alcoholpercentage van 11%. Die 12% halen, het kan wel, maar het vereist misschien wat meer ervaring en een vitale giststarter met genoeg voedingszouten in je bier.

P.s., als je een aantal brouwsels verder bent, onderzoek dan eens het re-iterated mashing principe. Daarmee haal je wel die 12%, maar je gaat wel echt heel veel mout verspillen. Maar ach, wat kost een zak mout...

Hi Roy,
Dank je wel voor je uitgebreide antwoord en de tips! ik ga rekenen haha  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.