Wat Jacques aanhaalt als heet whirlpoolen doen brouwerijen om in heet wort de zwevende eiwitten uit het wort zo goed als volledig verwijderen met een heel speciaal toestel.
Ik ken die dingen, om fijne zwevende deeltjes te scheiden uit een mengsel, van mijn werk. Hier een mengsel van plastiek korrels, stof en lucht.
Ik werkte in de petrochemie waar ze plastiek korrels maken, de grondstof waarmee ze allerlei plastiek voorwerpen mee maken. Die korrels worden met via een heel snelle luchtstroom getransporteerd van de productie naar grote opvang silo's via buizen, in die buizen onstaat fijn stof tijdens het transport. In die silo's mag absoluut geen stof tussen de korrels meer aanwezig zijn. Dat stof wordt met een heel speciale whirlpool techniek gescheiden van de korrels en de transportlucht. De transportlucht gaat aan hoge snelheid aan de zijkant in een conische buis, het stof wordt naar het midden gedwongen en valt er onderaan uit, de gezuiverde lucht verlaat de conische buis bovenaan.
Dit systeem van mengsels scheiden werkt ook met vloeistoffen, en dat is wat in de brouwerijen gebeurt met heet wort.
Die snelheden kunnen wij nooit bereiken in onze simpele rechte kookketels.
Wat jij bedoelt is een cycloon.
Een whirlpool in een professionele brouwerij is niet veel anders dan een grote kuip waarbij het wort aan de zijkant ingebracht wordt. Door het instromen gaat het wort draaien in de kuip.
Afgelopen zaterdag heb ik dit nog gezien bij de Naeckte Brouwers in Amstelveen. Ik heb toen foto's gemaakt, maar niet van de whirlpool.
Wij kunnen uit heet wort de zwevende eiwitten nooit scheiden door eventjes in een ketel te roeren met een lepel, dat gaat gewoon niet.
Tijdens het koken vormen zich als het goed is eiwitvlokken. Deze zakken uit.
Op de onderstaande foto kun je dat ook zien. Bij dit brouwsel heb ik geen whirlpool uitgevoerd. Dat is ook niet nodig omdat ik niet vanaf de bodem het wort aflaat maar net er boven. Daarvoor heb ik een knietje zoals je dat op de foto kunt zien.

Nog even een andere foto waarop je kunt zien dat het om flinke eiwitvlokken gaat.

Door te roeren komen deze vlokken onder op de bodem van het ketel te liggen. Het is jammer dat ik geen fimpje heb van een whirlpool bij een professionele brouwerij in werking. De snelheid waarmee het wort rond gaat is niet erg hoog.
[edit]
Toch nog een fimpje gevonden. Kijk vanaf 50 seconden. Je ziet dan dat het wort in de whirlpool wordt gebracht en dat het niet op hoge snelheid uitgevoerd wordt.
Ook in een brouwerij gaat het om een rechte ketel...
Zie
http://www.sprinkman.com/products/brewing-systems/tanks-and-vessels/whirlpool