Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Whirlpool in combinatie met spiraal/dompelkoeler  (gelezen 3627 keer)

Offline FrankR

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Whirlpool in combinatie met spiraal/dompelkoeler
« Reactie #25 Gepost op: 13-02-2019 20:19 u »
Wat Jacques aanhaalt als heet whirlpoolen doen brouwerijen om in heet wort de zwevende eiwitten uit het wort zo goed als volledig verwijderen met een heel speciaal toestel.

Ik ken die dingen, om fijne zwevende deeltjes te scheiden uit een mengsel, van mijn werk. Hier een mengsel van plastiek korrels, stof en lucht.
Ik werkte in de petrochemie waar ze plastiek korrels maken, de grondstof waarmee ze allerlei plastiek voorwerpen mee maken. Die korrels worden met via een heel snelle luchtstroom getransporteerd van de productie naar grote opvang silo's via buizen, in die buizen onstaat fijn stof tijdens het transport. In die silo's mag absoluut geen stof tussen de korrels meer aanwezig zijn. Dat stof wordt met een heel speciale whirlpool techniek gescheiden van de korrels en de transportlucht. De transportlucht gaat aan hoge snelheid aan de zijkant in een conische buis, het stof wordt naar het midden gedwongen en valt er onderaan uit, de gezuiverde lucht verlaat de conische buis bovenaan.

Dit systeem van mengsels scheiden werkt ook met vloeistoffen, en dat is wat in de brouwerijen gebeurt met heet wort.
Die snelheden kunnen wij nooit bereiken in onze simpele rechte kookketels. 

Wij kunnen uit heet wort de zwevende eiwitten nooit scheiden door eventjes in een ketel te roeren met een lepel, dat gaat gewoon niet.

Dank voor je volledige antwoord. Dan toch maar steriel werken en koud whirlpoolen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #26 Gepost op: 13-02-2019 20:32 u »
Dank voor je volledige antwoord. Dan toch maar steriel werken en koud whirlpoolen.
Ik doe helemaal niet aan whirlpoolen.
Wort koken in een gamel en afkoelen met een dompelkoeler.
Een half uurtje staan en dan schep ik de heldere wort, circa 80%, er af met een zogenaamde graan en beslagschep af.
De rest gaat in het vat met stookwijn, dat wordt dan misschien wel straks een hele lekkere whisky!

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #27 Gepost op: 13-02-2019 20:43 u »
Ik doe helemaal niet aan whirlpoolen.
Wort koken in een gamel en afkoelen met een dompelkoeler.
'N half uurtje staan en dan schep ik de heldere wort, circa 80%, er af met een zogenaamde graan en beslagschep af.
De rest gaat in het vat met stookwijn, dat wordt dan misschien wel straks een hele lekkere whisky!
Waarom niet hevelen of ivm hoogte met een klein pompje afhevelen? Ik denk dat je dan meer helder wort overhoudt doch je whiskyoptie lijkt me ook wel wat

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 13-02-2019 21:50 u »
Wat Jacques aanhaalt als heet whirlpoolen doen brouwerijen om in heet wort de zwevende eiwitten uit het wort zo goed als volledig verwijderen met een heel speciaal toestel.

Ik ken die dingen, om fijne zwevende deeltjes te scheiden uit een mengsel, van mijn werk. Hier een mengsel van plastiek korrels, stof en lucht.
Ik werkte in de petrochemie waar ze plastiek korrels maken, de grondstof waarmee ze allerlei plastiek voorwerpen mee maken. Die korrels worden met via een heel snelle luchtstroom getransporteerd van de productie naar grote opvang silo's via buizen, in die buizen onstaat fijn stof tijdens het transport. In die silo's mag absoluut geen stof tussen de korrels meer aanwezig zijn. Dat stof wordt met een heel speciale whirlpool techniek gescheiden van de korrels en de transportlucht. De transportlucht gaat aan hoge snelheid aan de zijkant in een conische buis, het stof wordt naar het midden gedwongen en valt er onderaan uit, de gezuiverde lucht verlaat de conische buis bovenaan.

Dit systeem van mengsels scheiden werkt ook met vloeistoffen, en dat is wat in de brouwerijen gebeurt met heet wort.
Die snelheden kunnen wij nooit bereiken in onze simpele rechte kookketels. 

Wat jij bedoelt is een cycloon.

Een whirlpool in een professionele brouwerij is niet veel anders dan een grote kuip waarbij het wort aan de zijkant ingebracht wordt. Door het instromen gaat het wort draaien in de kuip.
Afgelopen zaterdag heb ik dit nog gezien bij de Naeckte Brouwers in Amstelveen. Ik heb toen foto's gemaakt, maar niet van de whirlpool.

Wij kunnen uit heet wort de zwevende eiwitten nooit scheiden door eventjes in een ketel te roeren met een lepel, dat gaat gewoon niet.

Tijdens het koken vormen zich als het goed is eiwitvlokken. Deze zakken uit.

Op de onderstaande foto kun je dat ook zien. Bij dit brouwsel heb ik geen whirlpool uitgevoerd. Dat is ook niet nodig omdat ik niet vanaf de bodem het wort aflaat maar net er boven. Daarvoor heb ik een knietje zoals je dat op de foto kunt zien.

Nog even een andere foto waarop je kunt zien dat het om flinke eiwitvlokken gaat.

Door te roeren komen deze vlokken onder op de bodem van het ketel te liggen. Het is jammer dat ik geen fimpje heb van een whirlpool bij een professionele brouwerij in werking. De snelheid waarmee het wort rond gaat is niet erg hoog.

[edit]
Toch nog een fimpje gevonden. Kijk vanaf 50 seconden. Je ziet dan dat het wort in de whirlpool wordt gebracht en dat het niet op hoge snelheid uitgevoerd wordt.

Ook in een brouwerij gaat het om een rechte ketel...
Zie http://www.sprinkman.com/products/brewing-systems/tanks-and-vessels/whirlpool

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #29 Gepost op: 13-02-2019 22:04 u »
Jacques, kun je me vertellen welk knietje je gebruikt, of dit er ergens te vinden op het forum

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Veldrijder en dwarse BIAB brouwer.
« Reactie #30 Gepost op: 13-02-2019 22:07 u »
Waarom niet hevelen of ivm hoogte met een klein pompje afhevelen? Ik denk dat je dan meer helder wort overhoudt
Ik heb er over gedacht met een pompje, echter aanschaf, schoonmaken en vooral schoonmaken/zuiver houden.
Dan is die schep wat gemakkelijker en zeker met het afgekoelde wort beluchten.
Citaat
doch je whiskyoptie lijkt me ook wel wat
Ik wil er graag over verhalen, echter dat is een ander forum.
Iets met een waterdestillateur van Ali voor Ä65,- incl.
Kortom iets bij het brouwen weggooien, is een grondstof voor een andere hobby!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #31 Gepost op: 13-02-2019 22:12 u »
Citaat
Zo zou je na de whirlpoolen het wort kunnen overhevelen naar je gistvat. Vervolgens kun je het wort met een spiraal-/dompelkoeler koelen in het gistvat. Er zijn meerdere wegen...

En dat verkleint het risico op infectie???

Nee. Dat geeft net zo veel risico op infectie dan eerst het wort koelen en dan whrilpoolen.

Waar het mij om dat is dat je niet per se eerst hoeft te koelen voordat je gaat whirlpoolen zoals Walter (brouwerwaldonk) schrijft. Je hebt een keuze.

Offline VanDenBerge

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #32 Gepost op: 20-02-2019 15:00 u »
Na het lezen van dit topic wil ik de volgende keer ook gaan whirlpoolen. Ik vraag me alleen af waarom je geen oxidatie hierdoor krijgt? Wellicht dat dit heel logisch is, maar het lijkt me dat je hierdoor veel contact met de lucht en dus kans op oxidatie krijgt.

Offline Jaap W

• Vol lid
  • een tevreden bierdrinker is geen onruststoker
« Reactie #33 Gepost op: 20-02-2019 15:51 u »
Ik doe direct na het koken altijd de whirlpool. Als alles goed ronddraait doe ik het deksel op de pan en laat het hele zaakje 15 tot 20 minuten staan. De drab of drub of hoe je ook wilt noemen, komt dan mooi in het midden op de bodem van de ketel.

Dan pomp ik het wort, via een uitloop onderin mijn ketel en via een platenkoeler het gistingsvat in.

Ik heb bovenstaande uitloop onderin mijn ketel zitten en die zit op ongeveer een halve tot 1 cm van de bodem.  :brouwen: :proost:

Offline Jaap W

• Vol lid
« Reactie #34 Gepost op: 20-02-2019 15:54 u »
Ik wilde een foto uploaden, maar dat ging dus mooi mis. Probeer het hieronder nog een keer.

Offline Jaap W

• Vol lid
« Reactie #35 Gepost op: 20-02-2019 15:57 u »
ik weet niet wat ik verkeerd doe, maar het lukt niet. Jammer dan, volgende keer beter. :verbergen: :pan:

Offline Wildor

• Senior lid
  • Thuisbrouwerij Ďt Ernhems Nat
« Reactie #36 Gepost op: 20-02-2019 15:58 u »
Foto mag niet groter zijn dan 2 Mb.
Wellicht is dat het probleem.

William

Offline brouwerwaldonk

• Super lid
  • Land: be
  • Water is lekker als het langs brouwerij is geweest
« Reactie #37 Gepost op: 20-02-2019 16:14 u »
Na het lezen van dit topic wil ik de volgende keer ook gaan whirlpoolen. Ik vraag me alleen af waarom je geen oxidatie hierdoor krijgt? Wellicht dat dit heel logisch is, maar het lijkt me dat je hierdoor veel contact met de lucht en dus kans op oxidatie krijgt.
Na het koelen en vůůr het gisten moet er zoveel mogelijk zuurstof opgelost zijn in het wort. De gist zal alle zuurstof verbruiken bij het aanmaken van nieuwe gistcellen. Dus er is geen enkel gevaar voor oxidatie. Wel proper werken want een infectie is iets helemaal anders dan oxidatie.

Offline Jaap W

• Vol lid
« Reactie #38 Gepost op: 20-02-2019 16:19 u »
Was inderdaad te groot, 2,6 MB. Terug gebracht naar 145 kB. Zou nu dus goed moeten gaan.

Offline BrouwMark

• Super lid
  • Huisbrouwerij Bestenasse
« Reactie #39 Gepost op: 20-02-2019 19:08 u »
Ik kook elektrisch en ik merk dat het element nog lang heet blijft na uitschakelen. Als ik vlak na de kook whirlpool, gaan daarna de convectiestromen in het wort nog een tijd door, waardoor de whirlpool (ik opteer voor het woord kolk) niet zo effectief is. Trub en hopresten dwarrelen zo weer door het wort heen.

Mijn manier van doen is, eerst koelen, en daarna een kolk roeren met mijn roerstok. Daarna een half tot een heel uur laten staan, en dan het wort door het kraantje weg laten lopen. Ik hou zo eigenlijk altijd een mooi 'eiland' van troep over, en er komt zeer weinig prut mee het gistingsvat in. Het wort is dan ook mooi 'bijna helder'...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 20-02-2019 21:29 u »

Het is niet voor niets dat het ronddraaien bij de commerciŽle brouwerijen vrij langzaam gaat.

Als je eerst koelt en dan gaat whirlpoolen/kolken dan hoef je inderdaad niet bang te zijn voor oxidatie zoals Walter schrijft.
De voornaamste reden dat bij commerciŽle brouwerijen gekolkt wordt voor het afkoelen is dat zij veel trub kwijt willen voordat het wort gekoeld wordt met een platenkoeler. Hierdoor werkt de platenkoeler beter en raakt deze minder snel verstopt.
Dit topic gaat echter over de combinatie kolken en platenkoeler maar over kolken en spiraalkoeler.

Tags: