Ondergist voor zwaardere bieren

Gestart door hansHalberstadt, 16-02-2019 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Vorige week een proefje gedaan met 0.7 liter wort van een winterbier wat ik nog in de vriezer had liggen. (SG=1075, zwaar donker bier met behoorlijke bitterheid)
Bij het overenten van mijn gistkolonie zag ik dat 1 buis gist het niet overleefd had en schimmel bevatte. Dat was een Tsjechische pilsgist (deltaP ooit een van onze gildegisten)
Gelukkig had ik nog een buis van het jaar ervoor en die was nog wel op te kweken. Toen maar gelijk een startertje gemaakt van 50 ml en daarmee het wort van het winterbier laten vergisten op 13 graden.
Via de weegmethode de gisting gevolgd.
Daar kwam het volgende grafiekje uit


Leek dus in eerste instantie vastgelopen halverwege, maar vandaag 2 flesjes gebotteld en eind SG gemeten: eind SG 1020. Dus toch wel goed uitgegist. Het bleek dat mijn weegschaal niet in orde was. Daardoor was de bepaalde SG 1040 waarschijnlijk aan te wijten. 

Maar wel uitgegist in slechts 4 dagen en smaak was neutraal. (75 ml geproefd waar ik het SG mee had gemeten)

Heeft iemand ervaring met zwaardere bieren zoals tripels, dubbels etc met ondergist? Ik heb zelf 1 x ondergistende pils gebrouwen 25 jaar geleden en dat viel tegen. Daarna niet meer gebruikt, maar dit is toch wel hoopgevend.

chthon

Ik heb bock en doppelbock gebrouwen met M84 Bohemian Lager en M76 Bavarian Lager. Beide zijn beperkt tot 8% ABV.

Aangezien het lager gisten zijn, zijn ze vrij zuiver van smaak en dien je de smaak te creƫren met mout, de gist zal er niets aan toevoegen.

Op de Bavarian Lager had ik een attenuatie van 79%, op de Bohemian Lager 74%.

Ik heb geen kennis van andere lager gisten, en vooral van hun toleranties voor alcohol. Het lijkt dat de Duitse varianten allemaal onder de 8% zitten. De versie met meer alcohol lijken me ofwel Amerikanen of Nederlanders, maar gebruiken die dan nog lager gisten? M54 Californian Lager gaat tot 9%.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.