Mbt slurry zie ik vaak adviezen waarbij je doel is om cellen te vermeerderen, dus klein beetje slurry en veel wort met doel om minstens 10 x zoveel cellen te maken als in de slurry zaten. Maar cellen maken kost voedingsstoffen en nieuwe cellen zijn kleiner dan bestaande cellen dus minder in staat om per cel te vergisten dus is de vraag of je dan niet beter kunt beginnen met de complete hoeveelheid slurry en via extra wort dan de cellen opnieuw van voedingsstoffen voorzien. Dan hoef je dus minder nieuwe cellen aan te maken en heb je dus meer en grotere actieve cellen. In de praktijk zie je beide methodes gebruikt. Zelf ook vaak geprobeerd en wat mij dan opvalt is dat bij opkweken vanaf klein beetje slurry (of vanaf schuine buis) je heel veel wort nodig hebt om aan voldoende cellen te komen om een zwaar bier goed te kunnen vergisten. Met voldoende hoeveelheid slurry van het vorige brouwsel wat opgepept met verse wort gaat de hoofdgisting in het algemeen beter heb ik gemerkt omdat het makkelijker is om voldoende cellen te maken uit een gegeven hoeveelheid wort om op te schalen.
Voor zoveel mogelijk vitale gistcellen is het beste dat je de gist opnieuw opkweekt.
Als je een slurry oppept door er voeding aan toe te voegen vraag je veel van de gist. De gist moet daarvoor namelijk reservestoffen aanspreken maar die zijn grotendeels verbruikt door het bewaren.
Daarnaast heb je heel veel dode dan wel volledig uitgeputte gistcellen in de slurry. Die wil je niet je bier.
Het hergebruik van slurry van een vorig brouwsel wordt bij commerciële brouwerijen veel gedaan, maar dan gaat het om vrij verse slurry en niet om slurry die al weken in een koelkast heeft gestaan.
Er was laatst een interessant artikel in Brauwelt over dit onderwerp. De conclusie van dit artikel was dat slurry bewaard kan worden als er gezorgd wordt dat de condities goed zijn. Dat wil zeggen: goed koud (net boven vriespunt) en bewaren met niet al te zwaar bier. Overigens was bij dit onderzoek een vergelijking tussen 5, 10 en 15 dagen bewaren. Veel hobbybrouwers bewaren hun gist veel langer...