Registratie

Gestart door Joop van den Hoek, 03-12-2018 17:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joop van den Hoek

Beste hobbybrouwers,

Ik brouw uitsluitend met Arsegan Moutpakketten. (dus kan geen waardes invoeren bij ingredienten)
Met welke software of Exel bestand kan ik het beste alles registreren?

Groet, Joop

Mark GA

Er is BrouwHulp, BrouwVisie, Brewfather, Brouwplanner (Excelsheet)...en nog veel meer!
Heb je zelf al gezocht?
Ik heb even snel geGoogled en een van de eerste hits was deze:
https://www.beeradvocate.com/community/threads/brewing-spreadsheet.95011/
Die spreadsheet zou je kunnen proberen?

CeesM

Citaat van: Joop van den Hoek op 03-12-2018  17:26 uIk brouw uitsluitend met Arsegan Moutpakketten. (dus kan geen waardes invoeren bij ingredienten)
Met welke software of Exel bestand kan ik het beste alles registreren?
Wat moet je dan registreren? :-\

Eric v B

Citaat van: CeesM op 03-12-2018  19:34 uWat moet je dan registreren? :-\
Vastleggen(?)

Jacques

Citaat van: Joop van den Hoek op 03-12-2018  17:26 uBeste hobbybrouwers,

Ik brouw uitsluitend met Arsegan Moutpakketten. (dus kan geen waardes invoeren bij ingredienten)
Met welke software of Exel bestand kan ik het beste alles registreren?

Groet, Joop

Bij de moutpakketten weet je inderdaad de samenstelling niet van de storting.

Gelukkig kun je bij de meeste software voor het vastleggen van je recepten en het maken van aantekeningen zelf ingrediënten toevoegen. Als mout kun je het pakket invoeren.

CeesM

Citaat van: Jacques op 03-12-2018  23:15 uBij de moutpakketten weet je inderdaad de samenstelling niet van de storting.

Gelukkig kun je bij de meeste software voor het vastleggen van je recepten en het maken van aantekeningen zelf ingrediënten toevoegen. Als mout kun je het pakket invoeren.
Ja, maar welke mout moet hij dan invoeren? Zit alle soorten apart verpakt of bij mekaar in één zak?

Jacques

Citaat van: CeesM op 04-12-2018  21:25 uJa, maar welke mout moet hij dan invoeren? Zit alle soorten apart verpakt of bij mekaar in één zak?

Bij dergelijke pakketten zit alle mout bij elkaar. Je hebt geen idee van de soorten en verhoudingen. Het enige wat je weet is dat het om een samengestelde moutstorting gaat. Die benoem je als zodanig in database van de brouwsoftware die je gebruikt. De eigenschappen van de mout kun je niet precies invoeren. Je zou daarvoor de eigenschappen van pils, pale of munich kunnen gebruiken afhankelijk van de kleur van het bier. Ideaal is het niet, maar wel beter dan niets...

hansHalberstadt

Wat je denk ik wil registreren is hoe je brouwproces is verlopen, dus wat je normaal gesproken maakt aan aantekeningen, bv gebruikte maischtemperaturen en tijden, water, aanzuren, pH, kooktijden, volumes SG brix etc. en welke software daarvoor het meest geschikt is.
Ikzelf doe dat gewoon op een kladje, maar wel handig om enig raamwerk te hebben van aandachtspuntjes zodat je niets vergeet.

Mark GA

Het hele proces bijhouden kan natuurlijk in BrouwHulp en dan niet alleen als je de exacte parameters in kan vullen van je recept.
Er zit ook een checklist in die je kunt uitdraaien om tijdens het proces erbij te hebben.
Het brouwproces zelf en de notities kun je gewoon bijhouden in BrouwHulp.
Alleen het exacte bijsturen van je recept zal niet gaan.
Maar staat er op zo'n pak niet wat (bijvoorbeeld) de begin SG-waarde zou moeten zijn?
Er staat ook op welk soort bier het is. Misschien kun je dan een ingebouwd recept gebruiken als basis (bijvoorbeeld: als je een tripelpakket hebt, kies je de ingrediënten van het tripelrecept in BrouwHulp, waarbij je bijstuurt naar de verwachte cijfers van het pakket, voordat je begint.
Dan kun je daarna alles verder in het programma bijhouden; hoe je maischschema verloopt, hoeveel tijd je gebruikt, hoeveel water er verdampt, etc.)
Je kunt ook elementen uit dit programma halen die jij belangrijk vindt en die in een eigen Excelsheet verwerken natuurlijk. Dat je alleen dat noteert wat je kúnt meten en waarnemen.
Niet ideaal maar je komt een heel eind voor je registratie.

Joop van den Hoek

Citaat van: Mark GA op 05-12-2018  03:36 uHet hele proces bijhouden kan natuurlijk in BrouwHulp en dan niet alleen als je de exacte parameters in kan vullen van je recept.
Er zit ook een checklist in die je kunt uitdraaien om tijdens het proces erbij te hebben.
Het brouwproces zelf en de notities kun je gewoon bijhouden in BrouwHulp.
Alleen het exacte bijsturen van je recept zal niet gaan.
Maar staat er op zo'n pak niet wat (bijvoorbeeld) de begin SG-waarde zou moeten zijn?
Er staat ook op welk soort bier het is. Misschien kun je dan een ingebouwd recept gebruiken als basis (bijvoorbeeld: als je een tripelpakket hebt, kies je de ingrediënten van het tripelrecept in BrouwHulp, waarbij je bijstuurt naar de verwachte cijfers van het pakket, voordat je begint.
Dan kun je daarna alles verder in het programma bijhouden; hoe je maischschema verloopt, hoeveel tijd je gebruikt, hoeveel water er verdampt, etc.)
Je kunt ook elementen uit dit programma halen die jij belangrijk vindt en die in een eigen Excelsheet verwerken natuurlijk. Dat je alleen dat noteert wat je kúnt meten en waarnemen.
Niet ideaal maar je komt een heel eind voor je registratie.

Dank, hier kan ik wat mee!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.