Vergisting mislukt?

Gestart door Lange Möpper, 03-12-2018 16:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lange Möpper

Hallo allemaal. Begin oktober heb ik een batch van 40 liter Irish Red gebrouwen.  Omdat het niet allemaal in mijn gistvat pastte heb ik 11 liter in een mandfles vergist. De gebruikte gist komt allemaal uit dezelfde giststarter. De batch in de fles gister direct heel goed. De batch in het vat kwam niet op gang.  Ik was bang dat dit deel echt mislukt was. Voor de zekerheid heb ik het laten staan.

Afgelopen weekend de mandfles gebotteld. Deze was geweldig. Vandaag het vat geopend, om toch even te checken.  Het verbaasde me dat ik er niet een dikke plak schimmel op zag liggen.  Wel ligt er een laagje met beetje kleine bolletjesachtig spul er op. Zal een en foto van bijdoen.


 
SG was precies net zo als in de mandfles. Smaak leek me ook niet zoveel mis mee. (mijn zwangere vrouw (die daardoor erg goed ruikt) meende wel een bij-geurtje te ruiken)

Kunnen jullie me op weg helpen? Is het bier (nog) goed, bottelbaar en weggeefbaar?

Benieuwd naar jullie reacties.

Mark GA

Niet om lullig te doen maar ook bier weggeven mag dus niet. Houd daar rekening mee...
Verder: bottelen, laten rijpen, drinken.
Is het goor? Weg ermee.
Is het lekker? Proost.

joerivang

Citaat van: Mark GA op 03-12-2018  16:51 uNiet om lullig te doen maar ook bier weggeven mag dus niet. Houd daar rekening mee...

Zonder tegenprestatie mag ik bier gewoon weggeven(?).

Mark GA

Nee. Je bier mag de brouwlokatie niet verlaten. Je mag het niet eens vervoeren als je ergens anders dan thuis brouwt. Je mag het wel met 300 man opdrinken in je brouwerij/brouwlokatie.

Juindorper

Citaat van: Mark GA op 03-12-2018  21:32 uNee. Je bier mag de brouwlokatie niet verlaten. Je mag het niet eens vervoeren als je ergens anders dan thuis brouwt. Je mag het wel met 300 man opdrinken in je brouwerij/brouwlokatie.
Nou dan kunnen ze elke hobbybrouwer wel pakken. Om maar te zwijgen over wedstrijdorganisaties. :police: :degroeten:

Lange Möpper

Citaat van: Mark GA op 03-12-2018  21:32 uNee. Je bier mag de brouwlokatie niet verlaten. Je mag het niet eens vervoeren als je ergens anders dan thuis brouwt. Je mag het wel met 300 man opdrinken in je brouwerij/brouwlokatie.

Dat bedoel ik ook met weggeven... gezellig een avondje met vrienden en fam bieren in mijn proeflokaal...  :proost:.

Maar even on topic... Wat zijn dan die bolletjes?

Nog andere personen een mening over deze batch?

Mark GA

Ik vermoed gewoon krausen residu.
Nogmaals: als het bedorven is merk je dat. Heel snel.

Jacques

Citaat van: Lange Möpper op 03-12-2018  16:20 u...
Afgelopen weekend de mandfles gebotteld. Deze was geweldig. Vandaag het vat geopend, om toch even te checken.  Het verbaasde me dat ik er niet een dikke plak schimmel op zag liggen.  Wel ligt er een laagje met beetje kleine bolletjesachtig spul er op. Zal een en foto van bijdoen.


 
SG was precies net zo als in de mandfles. Smaak leek me ook niet zoveel mis mee. (mijn zwangere vrouw (die daardoor erg goed ruikt) meende wel een bij-geurtje te ruiken)

Kunnen jullie me op weg helpen? Is het bier (nog) goed, bottelbaar en weggeefbaar?

Benieuwd naar jullie reacties.

Het is moeilijk te beoordelen aan de hand van de foto. Het zou gist kunnen zijn maar ook een infectie. Was de vergisting al afgelopen en zijn de vlokjes er later op gekomen?

Lange Möpper

Citaat van: Jacques op 04-12-2018  22:22 uHet is moeilijk te beoordelen aan de hand van de foto. Het zou gist kunnen zijn maar ook een infectie. Was de vergisting al afgelopen en zijn de vlokjes er later op gekomen?

Gisting kwam heel moeilijk op gang en ging ook heel langzaam.  Is wel klaar nu.  Heb het vat niet eerder los gehad dus weet niet wanneer het er op is gekomen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.