Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vergisting mislukt?  (gelezen 528 keer)

Offline Lange Möpper

• Vol lid
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Vergisting mislukt?
« Gepost op: 03-12-2018 16:20 u »
Hallo allemaal. Begin oktober heb ik een batch van 40 liter Irish Red gebrouwen.  Omdat het niet allemaal in mijn gistvat pastte heb ik 11 liter in een mandfles vergist. De gebruikte gist komt allemaal uit dezelfde giststarter. De batch in de fles gister direct heel goed. De batch in het vat kwam niet op gang.  Ik was bang dat dit deel echt mislukt was. Voor de zekerheid heb ik het laten staan.

Afgelopen weekend de mandfles gebotteld. Deze was geweldig. Vandaag het vat geopend, om toch even te checken.  Het verbaasde me dat ik er niet een dikke plak schimmel op zag liggen.  Wel ligt er een laagje met beetje kleine bolletjesachtig spul er op. Zal een en foto van bijdoen.

SG was precies net zo als in de mandfles. Smaak leek me ook niet zoveel mis mee. (mijn zwangere vrouw (die daardoor erg goed ruikt) meende wel een bij-geurtje te ruiken)

Kunnen jullie me op weg helpen? Is het bier (nog) goed, bottelbaar en weggeefbaar?

Benieuwd naar jullie reacties.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Mark GA

• Brouwvereniging Rotterdam
  • Super lid
  • Maasgoud - powered by Green Anchors Crew
Vergisting mislukt?
« Reactie #1 Gepost op: 03-12-2018 16:51 u »
Niet om lullig te doen maar ook bier weggeven mag dus niet. Houd daar rekening mee...
Verder: bottelen, laten rijpen, drinken.
Is het goor? Weg ermee.
Is het lekker? Proost.

Offline joerivang

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Vergisting mislukt?
« Reactie #2 Gepost op: 03-12-2018 21:02 u »
Niet om lullig te doen maar ook bier weggeven mag dus niet. Houd daar rekening mee...

Zonder tegenprestatie mag ik bier gewoon weggeven(?).

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 03-12-2018 21:32 u »
Nee. Je bier mag de brouwlokatie niet verlaten. Je mag het niet eens vervoeren als je ergens anders dan thuis brouwt. Je mag het wel met 300 man opdrinken in je brouwerij/brouwlokatie.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #4 Gepost op: 03-12-2018 21:47 u »
Nee. Je bier mag de brouwlokatie niet verlaten. Je mag het niet eens vervoeren als je ergens anders dan thuis brouwt. Je mag het wel met 300 man opdrinken in je brouwerij/brouwlokatie.
Nou dan kunnen ze elke hobbybrouwer wel pakken. Om maar te zwijgen over wedstrijdorganisaties. :police: :degroeten:

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #5 Gepost op: 04-12-2018 13:13 u »

Dat bedoel ik ook met weggeven... gezellig een avondje met vrienden en fam bieren in mijn proeflokaal...  :proost:.

Maar even on topic... Wat zijn dan die bolletjes?

Nog andere personen een mening over deze batch?

Offline Mark GA

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 04-12-2018 13:50 u »
Ik vermoed gewoon krausen residu.
Nogmaals: als het bedorven is merk je dat. Heel snel.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 04-12-2018 22:22 u »
...
Afgelopen weekend de mandfles gebotteld. Deze was geweldig. Vandaag het vat geopend, om toch even te checken.  Het verbaasde me dat ik er niet een dikke plak schimmel op zag liggen.  Wel ligt er een laagje met beetje kleine bolletjesachtig spul er op. Zal een en foto van bijdoen.

SG was precies net zo als in de mandfles. Smaak leek me ook niet zoveel mis mee. (mijn zwangere vrouw (die daardoor erg goed ruikt) meende wel een bij-geurtje te ruiken)

Kunnen jullie me op weg helpen? Is het bier (nog) goed, bottelbaar en weggeefbaar?

Benieuwd naar jullie reacties.

Het is moeilijk te beoordelen aan de hand van de foto. Het zou gist kunnen zijn maar ook een infectie. Was de vergisting al afgelopen en zijn de vlokjes er later op gekomen?

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 05-12-2018 07:39 u »
Het is moeilijk te beoordelen aan de hand van de foto. Het zou gist kunnen zijn maar ook een infectie. Was de vergisting al afgelopen en zijn de vlokjes er later op gekomen?

Gisting kwam heel moeilijk op gang en ging ook heel langzaam.  Is wel klaar nu.  Heb het vat niet eerder los gehad dus weet niet wanneer het er op is gekomen.

Tags: